Az angyal közli
a "malaszttal teljes" Máriával a Megváltó anyjává választását; s ez
az Isten szándékában eleve, öröktől fogva kiválasztott Szűz, noha
eredeti bűn nélkül való s épp ezért "teljes" malaszttal, tisztasága
és "teljessége" ellenére is megtehetné, hogy megtagadja Jézus
befogadását, elzárkózzék a Szentlélek elől, ellene mondjon Isten
tervének és a Megváltásnak.
Hiszen Éva
is "teljes" volt malaszttal, eredeti bűn nélkül, mégis hallgatott a
kísértőre, mégis föllázadt a teremtés ellen (saját teremtett
embersége ellen, olyan akarván lenni, mint Isten). Mária, a második
Éva is föllázadhatott volna a teremtésnek e "megújítása", "renovációja",
a Megváltás ellen. Nem volna, hogy úgy mondjam érthető, ha kitér
ekkora felelősség s ekkora felelősséggel s méltósággal együttjáró
szenvedés elől? Ha azt mondja: tisztelem Istent, de hagyd meg nekem
a magam egyszerű életét? Ő azonban azt mondja: "Íme az Úr szolgáló
lánya" vagyok, engedelmeskedem, átadom magam Istennek s nem kérdezem
mi lesz velem; "legyen nekem a te igéd szerint". Éva szabad
akaratból vétkezett s adta halálunkat; Mária szabad akaratból
egyezett bele az Inkarmációba és szülte életünket. Valóban "életünk
anyja" ő, aki a maga módján, a maga hivatásában, mint anya, mint
fájdalmas anya, mint a Megváltó anyja, szintén föláldozta magát
megváltásunkért.
S mily
elgondolkoztató az emberi személynek ez a teremtője, Isten által
való elismerése, mondhatnám tisztelete: hogy fölfoghatatlan
szeretetének és irgalmának művét, a Megtestesülést, Megváltást, mit
öröktől fogva elhatározott, történelmi megvalósulásában mintegy
függővé teszi az emberi nem Mária ajkán megnyilatkozó szabadakaratú
beleegyezésétől!
Rónay György naplója: 1950. május 7.
|