2005. június 13. hétfő 23:41

a "zöld-szigeten"

2005. május 2-11.

Előszó

Plébániánkon évek óta saját szervezésű zarándokutakon vehetünk részt. Jártak már Rómában, Lourdes-ban, Fatimában. Az idei út célpontja Írország Lourdes-ja: Knock volt, amelyre én is jelentkeztem.

Soha nem hallottam azelőtt róla, pedig Fatimánál régebbi Mária-jelenésről van szó. 1879. augusztusában 2 asszonynak jelent meg Mária, Szent József és Szent János apostol társaságában. A jelenésnek kb. 50 helybéli is tanúja volt. A jelenés hitelességét az egyház elfogadta, így Knock Írország leggyakrabban látogatott helyévé vált, évente több mint egy millióan keresik fel a világ minden részéről. Mára már nemzetközi repülőtere is van. A centenáriumi ünnepségekre 1979-ben II. János Pál pápa is Knock-ba látogatott, 1983-ban pedig Teréz-anya is felkereste a kegyhelyet.

Természetesen a kegyhelyen kívül a „zöld-sziget” még sok szép helyének felkeresését terveztük. Zarándok-utaink egyik jellegzetessége, hogy nem utazik velünk idegenvezető. A meglátogatandó helyeket jó előre kiosztjuk magunk között, s így mindenki mintegy házigazdájává válik egy-egy helynek, témának, műemléknek. Volt gazdája Írország történelmének, földrajzának, irodalmának, zenéjének is.

Közvetlen Budapest-Dublin repülőgéppel utaztunk, majd autóbuszt béreltünk – sofőrrel – s azzal kerestük fel Írország szebbnél szebb helyeit, térben és időben nagy utat megtéve.

Először az időbeli utazásról. Írország az a hely, ahol 5000 évvel lehet a múltba visszamenni. Kr. e. 3000-től kezdve minden jelentősebb népcsoport-váltás nyomán maradtak fenn tárgyi és építészeti emlékek. Az újkőkori megalitikus építmények mellett láthattuk a Kr. e.  VI-V. századból való kelta emlékeket; a korai kereszténység épületeit, templomait. A vikingek a X-XI. század során a pusztítás mellett építettek is, ők az ír városok alapítói; a normannoktól erődszerű váraik maradványai láthatók ma is. Sajnos a vikingek után a legnagyobb pusztítást az angolok, főleg Cromwell seregei végezték az ír földön. Tudatosan rombolták le a katolikus apátságokat, templomokat. Írország 1922-es szabaddá válása után polgárháború keserítette az írek életét. Az igazi fellendülést csak a XX. század vége hozta meg számunkra. Ekkor indulhattak meg a munkák a múlt emlékeinek feltárására, konzerválására. Mára már több helyen találkoztunk az újjáépítéssel, látogathatóvá tétellel is.

Térbeli utazásunk az ország nagy részére kiterjedt, az északi és déli végeket leszámítva átutaztuk Írországot. A mellékelt térkép mutatja útvonalunkat és a meglátogatott helyeket.

Úti-tervünk szerinti látnivalók:

Sz3 - Templeglentan - Limericktől DNy-ra

A zarándokút

A megérkezés - hétfő

Május 2-án, hétfőn este fél nyolckor - még mindig kánikulai hőségben - indultunk Ferihegyről az ír légitársaság zöld légibuszával. Mindvégig a naplementével együtt haladtunk nyugat felé, egyre felhősebb vidékek fölött. Anglia felé repülve még le-le lehetett látni a tengerre, de Dublinba három órás repülőút után, már szakadó esőben érkeztünk. Bérelt buszunk a reptéren várt, s a kb. 30 km-re lévő szállodánkba vitt minket. Szobáinkban ízlésesen elkészített, fóliával letakart hidegtálas vacsora várt, olyan bőséggel, hogy azt - hazai idő szerint majdnem éjféltájban - képtelenség volt elfogyasztani.

(A narancssárgával keretezett képek és szövegek mögött nagyított, vagy további képek találhatók!)