A rendszerváltás után tíz esztendőnek kellett
eltelnie ahhoz, hogy az Országgyűlés külügyi bizottsága állásfoglalásban
rögzítse a fokozottabb kapcsolattartás igényét a nyugaton élő magyarsággal,
és figyelemre méltónak találja azt a gondolatot, amely nyugati tanácsosi
intézmény létrehozását javasolja a parlamentnek.
Az Országgyűlés külügyi bizottsága március elején
hivatalosan is kiadta azt az állásfoglalást, amely a nyugaton élő magyarsággal
való fokozottabb kapcsolattartást szorgalmazza. A már tavaly decemberben
egyhangúlag elfogadott iratban a testület elismerését fejezi ki a választott
hazában élő honfitársainknak a NATO-csatlakozásért kifejtett hatékony erőfeszítéseiért,
és biztatja azt a háttérmunkát, amelynek eredményeképp például az Egyesült
Államok törvényhozó testületének figyelme a vajdasági magyarok felé fordult.
Megemlíti - szó szerint: "figyelemre méltónak találja" - a 24 amerikai
magyar szervezet által aláírt közös indítványt, amelyben arra kérik az
országgyűlést, hogy kezdeményezzék egy, a parlament mellett működő nyugati
tanács felállítását. A fent említett orgánumok a New York-i székhelyű Magyar
Emberi Jogok Alapítványának elnökét, miniszterelnöki tanácsadót kérték
fel a kezdeményezés képviseletére. Hámos László a MAG-nak elmondta:
december nyolcadikán személyesen is volt alkalma a külügyi bizottság tagjainak
vázolni azt az elképzelést, amelynek értelmében egy szavazati joggal nem,
de konzultatív szereppel bíró és irodai aparátussal támogatott tanácsos
képviselné az emigrációs magyarságot. Hasonló intézményre van példa a világban:
Amerikában például a 460 képviselő közül öten (ebből négy - Puerto Rico,
Amerikai Virgin-szigetek, Guam és Amerikai Szamoa - társult terület, valamint
Kolumbia körzet) hasonló módon jutottak be a törvényhozásba. Az általuk
képviselt területek lakói közvetlenül nem szólhatnak bele Amerika ügyeibe,
de nyugodtak, mert tudják, van valaki Washingtonban, aki képviseli érdekeiket,
és szükség esetén hallatja hangjukat.
Hámos László az új és szokatlan intézményt firtató
kérdésünkre azt válaszolta: természetesnek tartja, hogy lényeges ügyekben
egyetértenek az amerikai magyar szervezetek. Úgy gondolja, hogy a tanács
létrehozása gesztusértékű lenne és első konkrét jele annak, hogy az anyaország
komolyan veszi választott hazában élő egykori polgárait. "A nyugati
magyarság nem adni, hanem kapni akar többet" - állítja, s hangsúlyozza,
nem anyagiakban mérhető befektetést várnak, de anyagiakban is mérhető eredményei
lesznek a gesztusnak. A tanácsos kinevezése biztonságérzetet adna a nyugati
magyaroknak, hiszen közülük jó néhányban még most is kirekesztettség érzése
él. A segíteni akarásra példát is említett: előrehaladott tárgyalások folynak
arról, hogy a három amerikai magyar szervezet birtokában levő, 1966-ban
alapított New York-i Magyar Ház hogyan válhatna a (jelenleg nem létező)
hivatalos magyar kultúrképviseletté. Az ingatlan adott, kapcsolatrendszerének
és bejáratottságának köszönhetően hamar eredményeket hozat a hazai értékek
tengerentúli közvetítésével.
Érdeklődésünkre, hogy miért kellett a rendszerváltás
után ennyi ideig várni a konkért lépésekre, a neves alapítvány elnöke elmondta,
hét éve már volt egy hasonló kezdeményezés, de az elbukott a nyugati magyarság
szavazati jogáról kialakult politikai vitában. - Mi nem szavazni akarunk,
hanem itthon is képviselni magunkat - mondja Hámos László -, együttműködő,
kiegyensúlyozott kapcsolatban lenni az anyaországgal, hogy mindkét helyen
otthon érezhessük magunkat.
A nyugati magyarság eddig elsősorban a jótékonysági
szférában élhette ki magyarságát - ideje hát ennek keretet adni. Surján
László országgyűlési képviselő, az állásfoglalás megszövegezője igen
fontosnak tartja a javaslat mögötti kettős egységet: egyfelől a nyugati
magyarság egyöntetű óhaját, másfelől pedig a külügyi bizottság (amelynek
alelnöke) ellenszavazat nélküli egyetértését. Úgy véli azonban, hogy bár
a javaslat nem vet fel alkotmányos problémákat és semmilyen extra kívánság
nincs benne, még nagyon sok háttérbeszélgetésre, pártegyeztetésre van szükség
addig, amíg az első tanácsos megkezdheti munkáját. Surján László elismeri,
hogy a környező országokban kisebbségi sorban élő magyarokkal több intézmény
is foglalkozik, ezzel szemben a nyugati magyarsággal hatékonyan egy sem.
- Talán a millennium évében lesz mód arra, hogy a szétszóródott magyarság
ismét egymásra találjon - nyilatkozta lapunknak a politikus -, és végre
elláthatja feladatát az a világméretű emberi háló, amelyet az egyének szintjén
a közös haza és nyelv szőtt igen erőssé az évtizedek folyamán.
A MAG úgy tudja, hogy az első - ideiglenes -
tanácsosi tisztségre már meg is van a konszenzusos jelölt dr. Horváth
János személyében. A neves professzor jelenleg tagja a magyar parlamentnek,
ám korábban kétszer is közel állt ahhoz, hogy bejusson az amerikai törvényhozásba.
Több évtizedre visszanyúló amerikai múltja és ottani tudományos sikerei
alkalmassá teszik a konzultatív szerepkör ellátására, személyét az emigráns
magyar szervezetek többsége alkalmasnak látja erre a feladatra. A Fidesz
színeiben dolgozó képviselőt az amerikai magyar szervezetek már felkérték
egy törvényjavaslat elkészítésére és az ügy alkotmányjogi vizsgálatra való
felterjesztésére, hogy mihamarabb szavazati jog nélküli, ám tanácsadási,
hozzászólási és bizottsági részvételi joggal és felelősséggel bíró képviselő
rendezze a magyar szigetek és szórványok ügyeit a budapesti parlamentben.
Évtizedek óta nem teljesül az Észak-Amerikában
élő magyar közösség azon vágya, hogy anyanyelvi televíziós műsorokat nézve
napi kapcsolatban legyen szülőföldjével. A több mint egymillió magyar származású,
de a nyelvet már nem beszélő amerikai számára még égetőbb szükség van testre
szabott anyanyelvet oktató, valamint feliratos kulturális és ismertető
műsorokra. A NATO-csatlakozás és a küszöbön álló EU-integráció felértékelte
a nyugati tapasztalatokkal rendelkező emigrációs magyarokat, az ottani
közösségek szerepe döntő lehet sok ilyen jellegű kérdésben, politikai okokból
is fontos hát a kötődés. A miniszterelnök 1998-as amerikai útján már erős
igény fogalmazódott meg az első magyar műholdas csatorna amerikai sugárzására.
Orbán Viktor támogatási szándékáról biztosította az ottani magyarokat,
így tavaly nyárra elkészült az a megvalósíthatósági tanulmány is, amelyből
a MAG közöl először részleteket.
A tanulmány szerint ahhoz, hogy 2000 végére
beindulhasson Amerikában is a Duna TV adása, egyszeri, 125 millió forintos
beruházásra van szükség. A karbantartás, a gyártás, a különféle jogdíjak
és a terjesztés évi 150 millióba kerül, a műholdas továbbítás és sugárzás
díja 345,6 millió forint/év. Ezzel szemben a következő bevételekkel lehet
számolni (előzetes internetes felmérés alapján több mint kétezer amerikai
magyar jelezte előfizetési hajlandóságát évi 180 USD-ért): első évben 130
millió, 2003-ban pedig már egymilliárd forint fölött (22 500 előfizető
és negyvenmilliós reklám- és szponzori bevétel mellett). A koncepció szerint
2003 végére már a teljes beruházás megtérül, sőt 462 millió forint bevételt
is hoz a magyar államnak.