Határon túli határok
Hegyi Gyula cikke a Magyar HírlapbanA "határon túli magyarok" szóösszetétel értéksemleges kifejezésnek tnik. De ha jobban meggondoljuk, ebben a tárgyilagosnak szánt definícióban - s még inkább annak mindennapi használatában - is érződik valami a "Magyarországon kívül nincs élet" romantikus nacionalizmusából. Van egyfelől Magyarország, ahol minden magyar boldog és elégedett (s ha mégsem, akkor nyilván nem "magyar lelkű"), s vannak a szegény határon túli magyarok, akiket a sors megfosztott attól a mérhetetlen boldogságtól, hogy az ország határain belül élhessenek. Egy részük az elcsatolt területeken él, akarata ellenére került ilyen szomorú helyzetbe, s ezért minden részvétet és támogatást megérdemel. Afféle árvagyerek, akit a magyarok országa jószívűen gyámolít, cserében csak azt kötve ki, hogy a gyámolított gyerek mindenben engedelmeskedjen határon inneni szüleinek. De ezt nem is kell feltételként kiszabni, annyira evidens, hogy a mindenkori magyar kormány (főleg, ha jobboldali és "nemzeti") gondos szülőként még a határon túli magyarok érdekeit is jobban ismeri a kiskorú érintetteknél. A magyarok másik része önként hagyta el hazáját és a Kárpát-medencét. Az ő esetükben minden jóindulat mellett is indokolt a gyanakvás. Sohasem lehet tudni, hogy egy esős vasárnap délután nem érzik-e már inkább otthon magukat például a koppenhágai tengerszorosra néző lakásuk teraszán, mint bárhol az elhagyott hazában? S ha igen, akkor nyilvánvalóan feladták a nemzeti romantika utolsó és rendíthetetlen alapelvét: azt, hogy érzelmileg és kulturálisan minden magyar számára Magyarország marad az örök és egyetlen haza. Míg számos rendszerváltó országban az egykori emigránsok vezet posztokat töltenek be a politikai életben, addig Magyarországon néhány periferikus ellenpéldát leszámítva a nyugati magyaroknak esélyük sem volt bekapcsolódniuk a közéletbe. Ennek számos oka lehet, de a dolgok legmélyén mégis az áll, hogy a "határon túli magyarok" bizonyos értelemben fogyatékosnak számítanak a romantikus nemzetfelfogásban felcseperedett határon inneni magyarok számára. Minden ellenkező állítással szemben a Kádár-rendszer úgyszólván abszolutizálta a reformkor óta töretlen nemzetállami gondolkodást. Igyekezett nem beszélni sem Trianonról, sem a nyugati emigrációról, sem az itthoni kisebbségekről, lelkesen támogatta az úgynevezett "népnemzeti" kultúrát, s tudni sem akart a nyugatos, szociáldemokrata és liberális szellemi hagyományokról. - romantikus nemzetfelfogás pontosan kimutatható abban a bájos kettősségben, amellyel a határon inneni magyar ember (s nem a gyűlölködő nacionalista, hanem a jó szándékú átlagember) az itteni nem magyarokra és a határon túli magyarokra gondol. A magyar ember Szent István óta befogadó fajta, s lelke mélyén meg van győződve arról, hogy Hansi, a sváb, Ficzek úr, a tót és Ali, a szíriai gyermekorvos őszintén jobban érzi magát nálunk, Magyarországon, mint maga vagy ősei eredeti hazájában. Sajátos módon ez egyébként az esetek többségében igaz is. Ugyanakkor a hazai közfelfogás elképzelni sem tudja, hogy egy magyar valóban otthon érezheti magát a prágai cseh kultúrában, vagy a bukaresti szellemi életben. S ha mégis, akkor az illető már nyilván "nem is magyar". Ha nem is "áruló", de mindenesetre szegény, magyarságát vesztett félidegen. A magyarság asszimilációs készsége mindmáig kiválóan működik, s erre a fajgyűlölők szűk táborát leszámítva a magyarok büszkék is. Másfelől viszont beszélni sem illik arról, hogy az emigráns magyarok fordított asszimilációs készsége is ugyanilyen fejlett. Az írek, lengyelek, görögök vagy éppen zsidók több generációs öntudatával szemben a nagyvilágba szakadt magyarok új nemzedékei ritka kivételektől eltekintve ugyanolyan könnyen kiiratkoznak a magyarságból, mint ahogy mások beiratkozni szoktak. - kettősség mögött szintén a "Magyarországon kívül nincs élet" másfél évszázada folyamatosan sulykolt dogmája áll. A folyamatos vándorláshoz vagy meneküléshez szokott népcsoportok hosszú évszázadokon át tanulták meg a kultúra megőrzésének családi és közösségi hagyományait. Jó példát kínál erre a görögség, amely Bizánc eleste óta tökélyre vitte az asszimiláció nélküli alkalmazkodást a világ öt kontinensén. Nagy kérdés persze, hogy van-e a magyar kultúrának a földrajzi és történelmi Magyarországtól független, a világ minden részén egyformán érvényes és fejlődőképes változata? Ha nincs, akkor a jövőben is partra vetett hal marad minden emigrációs közösség az egyedül éltető hazai (tágabban Kárpát-medencei) valóságtól távol. A sokat emlegetett globalizáció és Magyarország reménybeli EU-integrációja hatására várhatóan több százezer magyar költözik majd hosszabb időre (vagy praktikusan örökre) külföldre. Valamennyi sikerrel integrálódó ország esetében kimutatható ilyen migráció, mégpedig többnyire a képzett, dinamikus és fiatalabb társadalmi rétegekből. Magyarként való megmaradásukat is elősegítené, ha a magyar nemzettudatot sikerülne megszabadítani a maga idejében indokolt, de mára terhessé vált földrajzi meghatározottságtól. Ha Magyarország határai a globalizációs és azon belül szűkebben a schengeni birodalmon belül lényegében megszűnnek, akkor a "határon túli" és "határon inneni" kifejezések is érvényüket vesztik, legalábbis a hazai és nyugati magyarság tekintetében. Ez esetben viszont újra kell fogalmazni mindazt, amit a "magyarnak lenni" állapota jelent - függetlenül attól, hogy valaki Budapesten, Sopronban, Brüsszelben vagy Lisszabonban él és dolgozik. A magyar kultúra olyan erős és egyedi főzet, amely önmagában alkalmas lenne erre. De a szellemi nyersanyagon túl gyökeres tudati és intézményi reformra is szükség lenne ahhoz, hogy a globalizációval messze sodródó magyaroknak a magyarság árvalányhajas nosztalgiáján túl mást, többet is jelentsen. Bármilyen meglepő, vannak jelek arra, hogy az internet is alkalmas lehet egy korszerű, mindenfajta földrajzi központtól független, globális magyarságtudat fenntartására. Hosz-szabb távon, alkotó jelleggel is, vagy csak ideig-óráig, a hagyományok passzív megőrzésére: ezt csak a jövő döntheti el. Természetesen a "Magyarországon kívül nincs élet" romantikus beidegződése okozza azt is, hogy a hazai magyarság nem tud gyász, megrendülés vagy másfelől magára erőltetett közöny nélkül gondolni a Trianonban elcsatolt magyarságra. A nacionalista jobboldal a határrevízió gondolatával enyhíti a frusztrációját, a baloldali és liberális tábor pedig görcsösen és szinte sértetten hallgat, ha a kérdés szóba kerül. Ha a "határon túli" - azaz a maguk szűkebb hazájában természetes öntudattal élő - magyarok bátrabban beszélnének a maguk valódi érzéseikről, s a különböző támogatások elnyerése okán nem kényszerülnének a vizsgázó diák szerepébe a magyarországi nyilvánosság előtt, akkor az ő helyzetüket is tisztábban látnánk. Gondjaik egy része kisebbségi jellegű, s ezek megoldásához esetenként szükség van az anyaország pénzügyi vagy diplomáciai támogatására is. Gondjaik, mindennapi problémáik és örömeik nagyobbik része azonban egybeesik a többségi társadalom és az új állam mindennapi élményeivel. Ha azt mondják, pénzt, koronát, lejt vagy német márkát látnak maguk előtt. Ezt ma többnyire szégyellik, nem is vallják be az "anyaországi" magyarok előtt. Holott hosszú távon ők is csak akkor lehetnek boldogok, ha megértik - s mi támogatjuk is őket ebben a megértésben -, hogy Magyarország határain belül és kívül is van esély az értelmes és teljes magyar életre. Ennek megértésén túl még nagyon sokat kell tenni a boldogságukért. De enélkül örök a frusztráció és folyton kísért a menekülésnek szánt asszimiláció.
A szerző országgyűlési képviselő (MSZP)