A Népszabadság mai számában elemzést közöltek a hódmezővásárhelyi helyzetről. Az ügyet az Alkotmánybíróság tárgyalja, s kár volt kívülről belebeszélni, ez akár befolyásolási szándékot is tükröz.
Ám, ha már megtörtént, Kolláth György alkotmányjogász cikkének néhány részletét közöljük.
Az
alapvetően tájékozott emberek sem tudják eldönteni, hogy kinek mit és mennyit
higgyenek el a hódmezővásárhelyi polgármester felfüggesztésének ügyében.
Az
önkormányzat önálló, külső felettese nincs, tehát döntéseinek a házon belül
kell megfelelőeknek lenniük. De a belső döntés sem lehet jogellenes, és
az emberi egzisztenciákat érintő elhatározásoknak jogállamban külső, általában
bírósági jogorvoslata van. A polgármester fegyelmi hatósága – más alkalmas
fórum nem lévén – a saját képviselő-testülete (közgyűlése), természetszerűleg
szintén bírósági garanciákkal. Mind a polgármester, mind a közgyűlés ugyanabból
az önkormányzati alkotmányos alapjogból képződik, s így mindkettőnek ugyanannyi
köze van a népszuverenitáshoz, a népfelség elvéhez.
Egy polgármesterrel szemben a közgyűlés(e) lényeges, vétkes kötelességszegés esetén indíthat fegyelmi eljárást. Az eljárás alá vont személyt – azért, hogy az eljárás lefolytatását ne zavarhassa meg, pl. bizonyítékot ne tüntethessen el – egy ideig, vagyis a szükséges időtartamra távol tarthatják hivatalától. Ez volna a felfüggesztés, ami nem előrehozott büntetés, hanem átmeneti megelőző intézkedés.
Vásárhelyen
ellenben összemossák a felfüggesztést az általuk remélt büntetéssel, a
polgármester eltávolításával. Ez így sem jogilag, sem gyakorlati, emberi,
politikai szempontból nem korrekt.
Persze
kikezdhetetlen véleményt mondani erről nem könnyű. A hivatalvezetői poszt(ok)
pályáztatásának időszakában a Csongrád megyei hivatalvezető ebben az ügyben
éppen azt tekintette perdöntőnek, amihez semmi köze nincs: a polgármester
fegyelmijét. Jogállamban fontos szempont, hogy amíg a bíróság nem tesz
pontot egy fegyelmi ügy végére, addig nincs bombabiztos válasz arra, hogy
ki vétkes vagy vétlen, mikor korrekt az eljárás, s annak időtartama alatt
ki dönt a függő helyzetekről. A továbbszolgálni kész megyei hivatalvezető
a jövőbe látva megelőlegezte az egyoldalú válaszokat. Típushiba ez: a vásárhelyi
testület feltehetően rendeltetésellenes, rosszhiszemű joggyakorlására tehát
hibásan reagált maga a kormányzati közigazgatás is. Valószínűleg a hibás
reagálás az egyetlen állandó elem ebben a szomorú ügyben.
A cikk
gondolatmenetének egyetlen részében sem fedeztük fel a lényeget: Ha az
azonos legitimációjú, - azaz egyaránt a nép által választott felek - nem
tudnak együttműködni, a leghelyesebb, ha azokra bízzák a döntést, akiktől
megbízatásukat kapták. Az alkotmányos alapelvek legfontosabbika a népfelség.
Már régen vége lenne az ügynek, ha a képviselőtestület lemond, ezzel a
polgármester mandátuma is megszűnik, s a lakosság annak adja a vezetést,
akinek akarja.
Mivel
ezt az utat a képviselőtestület nem vállalta, a parlamentnek kell döntenie.
A polgármester már régen felajánlotta a kölcsönös lemondást. Az érintettek
nem fogadták el, magukról állítva ki igen negatív bizonyítványt.
A
törvény egyébként nem kiegyensúlyozott: a képviselőtestület lemondása megfosztja
mandátumától a polgármestert, a polgármester lemondása viszont nem hat
a testület megbízatására. Számomra ez a hódmezővásárhelyi ügy által feltárt
egyik orvoslandó visszásság.
Surján László