Korruptak-e a képviselők? Ha ilyen sommásan méltánytalannak hangzik is a kérdés, senki sem gondolhatja komolyan, hogy a közélet tisztaságát fenyegető veszélyeket a kormányőröknek sikerül feltartóztatniuk a Parlament kapujában. Nemrég Dávid Ibolya igazságügy-miniszter javasolta: a jövőben ne terjedjen ki a képviselői mentelmi jog a korrupciós bűncselekményekre. Ezek szerint előfordulhat - vagy elő is fordult - ilyesmi. Isépy Tamással, a mentelmi bizottság elnökével BODNÁR LAJOS beszélget.
-
Az igazságügy-miniszter javaslata arra enged következtetni: képviselők
valóban mentelmi joguk mögé rejthetik korrupciós
ügyeiket.
Igaz ez?
-
Én nem tudok róla... Ebben a ciklusban például eddig 44 ügy érkezett a
mentelmi bizottsághoz, s ezek közül kilenc úgynevezett közvádas. Tehát
például hűtlen kezelés, törzstőkecsorbítás, közúti baleset okozása, de
előfordult magánokirat-hamisítás, garázdaság, csődbűntett és zártörés is.
Ezek közül kifejezetten korrupciós jellegűnek nevezni legfeljebb a hűtlen
kezelés vétségét lehet.
-
Egyáltalán: elveszítheti-e egy képviselő a törvény erejénél fogva a megbízatását?
Vagy csak akkor szűnik ez meg, ha lemond, illetve, ha a parlament mandátuma
is lejár.
-
Természetesen elveszítheti. Például összeférhetetlenség miatt meg kell
szüntetni annak a képviselőnek a mandátumát, akit a közügyek gyakorlásától
jogerősen eltiltottak, akit szándékos bűntett miatt jogerősen szabadságvesztésre
ítéltek, továbbá akinek az állammal szemben köztartozása áll fenn, és azt
nem rendezi. Végül a törvény itt említi azt az esetet is, amikor kényszergyógykezelést
rendel el a bíróság.
-
Ezek szerint az előző ciklusban nem véletlenül okozott komoly fejtörést
a parlamenti apparátus számára az az ENSZ-kérdőív, amelyben azt firtatták:
hogyan biztosítják Magyarországon a szabadságvesztésre ítélt képviselők
jogainak gyakorlását. Nálunk ugyanis nyilván nem fordulhat elő, hogy valakit
egy bűncselekmény miatt végrehajtható szabadságvesztésre ítélnek, s megtarthatja
a mandátumát...
-
Nem. Bár lehet, hogy helyenként indokolt lehet a jogi fogalmak pontosítása,
de az elvek tekintetében - nézetem szerint - a képviselői jogállásról szóló
törvény tökéletesen zár.
-
Ha ez így van: vajon miért született az igazságügy-miniszteri javaslat?
Hiszen még nem volt precedens arra, hogy korrupciós bűncselekmény esetében
valakit a mentelmi jog védett volna meg.
-
Nem feladatom erre válaszolni, de a magam részéről inkább a képviselői
összeférhetetlenség szabályainak további szigorítását támogatnám, mintsem
a mentelmi jog szűkítését. Ez eléggé populista elképzelés... Az Európai
Parlament háza táján nemrégiben például visszatetszést keltett az az ukrán
precedens, hogy népszavazásra tették föl a képviselői mentelmi jog szűkítését.
Ugyanakkor magam is régóta hiányolom a képviselői fegyelmi jog kidolgozását.
Magyarországon a mentelmi jog egyik problémája épp az, hogy a parlamentnek
- saját tagjai fölött - nincsen fegyelmi joga.
-
Sőt... Például a puszta gyanú alapján megvádolt képviselőket a törvényhozás
általában nem adja ki az igazságszolgáltatásnak. Előszeretettel minősítik
zaklató jellegűnek a feljelentést, s a mentelmi jogot fenntartják.
-
A mentelmi bizottságnak is korlátokat szab, hogy figyelembe kell vennünk,
milyen döntés várható az Országgyűlés részéről. Már a harmadik parlamenti
ciklusban járva is azt tapasztalom: nagyon erős kötődést jelent "a mi kutyánk
kölyke". Gyakorlati tapasztalat, hogy a plénumon a szavazás általában nemleges.
Sőt, van olyan képviselő is, aki nyíltan kimondta: ő soha egyetlen képviselő
mentelmi jogát nem függeszti föl. Egy alkalommal megkérdeztem tőle: apagyilkosság
esetén sem? Azt felelte, akkor sem. Persze ez esetben egyszerű a jogi helyzet:
ez a bűncselekmény több mandátumon keresztül sem évül el.
-
A képviselőknek mindenesetre nagy biztonságot ad, hogy mindannyian "a mi
kutyánk kölykei"...
-
Pedig a mentelmi jog nem jelenti azt, hogy a képviselő a jog bástyája mögül
bátran "tüzelhet", de őt nem érheti találat. Egyébként a ciklusban eddig
tárgyalt kilenc közvádas ügyből a mentelmi bizottság nyolcban a mentelmi
jog felfüggesztését javasolta, s az Országgyűlés egy kivételével el is
fogadta a bizottság javaslatát, és felfüggesztette az érintett képviselő
mentelmi jogát. A kilencedik ügyben egy kisebb súlyú cselekményről, magánokirat-hamisítás
vétségéről volt szó, de itt is csak hat szavazat hiányzott a kétharmadhoz.
Ugyanis a mentelmi jog fölfüggesztéséhez a jelen lévő képviselők kétharmadának
a szavazata szükséges. De az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az érintett
képviselő kifejezetten szorgalmazta, tárgyalják újra az ügyét, mert szeretné
a bíróság előtt tisztázni magát. Ez azonban nem lehetséges, mert az egyszer
már letárgyalt ügyben nem lehetett újabb eljárást indítani.
-
Elképzelhető, hogy a magyar közvélemény is hajlik a populizmusra, de általában
túlzottnak tartja a képviselői védettséget.
-
Tudni kell: a mentelmi jognak két összetevője van. Az egyiket felelőtlenségnek
hívják, de lehet immunitásnak is nevezni. A másik a képviselői sérthetetlenség.
Az előbbi azt jelenti, hogy a képviselőt nem lehet felelősségre vonni a
képviselői tevékenységgel összefüggő cselekedeteiért, szavazatáért. Nem
lehet felelősségre vonni a képviselői megbízatása során általa tett nyilatkozataiért
- kivéve a becsületsértést, a rágalmazást és az államtitoksértést. A képviselői
mentelmi jognak ugyanis az a rendeltetése, hogy az Országgyűlés munkájának
zavartalanságát biztosítsa. Tehát nem személyes privilégium, s nem is holmi
mentsvár, ahova a képviselő bármikor bemenekülhet. A sérthetetlenség elvéből
pedig az következik, hogy a képviselő ellen csak a parlament hozzájárulásával
indulhat büntető- vagy szabálysértési eljárás.
-
S meddig tart a védettség, ez a "törvényen kívüli" állapot?
-
Amíg érvényes a mandátum. Vagyis a képviselői megbízatás idejére. Amennyiben
pedig a képviselő mentelmi jogát felfüggesztették, az csak arra az egy
esetre szól. S ha időközben befejeződött a büntetőeljárás, a házszabály
rövid felszólalási lehetőséget is biztosít a képviselőnek, aki így az eljárás
eredményéről tájékoztathatja a Házat. Ez a rendelkezés éppen a mentelmi
bizottság indítványára került a házszabályba. A korábbi ciklusban egy szocialista
honatya élt is ezzel a lehetőséggel, amikor megszüntető határozattal végződött
a nyomozati eljárás. De a sérthetetlenség nem jelent örök mentességet.
Ha a mandátum megszűntekor még nem évült el a cselekmény, folytatódhat
az eljárás.
-
A jelek szerint azonban a magyar parlamentben meglehetősen jól megfér egymás
mellett az alapos gyanú és a képviselői mandátum. Boldvai László esetében
például több mint három, Várhegyi Attiláéban csaknem két éve tart ez az
"átmeneti" állapot. A lebegtetett mandátumok viszont aligha öregbítik a
közvélemény szemében a parlament amúgy is megtépázott tekintélyét.
-
E két eset azt jelzi, hogy közvádas, "korrupciógyanús" ügyekben a parlament
szinte kivétel nélkül minden esetben felfüggeszti az érintett képviselő
mentelmi jogát. S a közvádas ügyekben az érintett képviselők mindegyike
maga is kérte ezt. Más kérdés, hogy gyakran csak évek múltán születik meg
a jogerős bírósági ítélet.