Barát Mihály cikke a Magyar
Nemzeben
2000. május 29.
A kezdeti kedvezőtlen külső körülmények ellenére a magyar gazdaság a kormányzati ciklus első két éve alatt meggyőző eredményeket produkált. Tavaly a nehéz első fél év után is 4,5 százalékkal nőtt a GDP, az államháztartás hiánya pedig a kezelhető értéken belül maradt. Az idei év eddigi tapasztalatai is alátámasztják azt az elképzelést, miszerint az államháztartási hiány kordában tartásával párhuzamosan is lehetséges gyors, exportorientált növekedést produkálni. Járai Zsigmond pénzügyminiszter nyilatkozott a Magyar Nemzetnek. A cikket a tisztánlátás érdekében ismertetjük.
- A kormányzati
ciklus első felében a vártnál jobban alakultak a makrogazdasági mutatók,
a kormányprogramban vázolt átalakítások egy részének megvalósulására azonban
nem sok jel mutat. Ön hogyan értékeli az első két évet?
- Azeredmények közül
talán a legfontosabb, hogy az az új gazdaságpolitika, amit a kormányprogramban
felvázoltunk, jól működik. Ennek az a lényege, hogy az emberek sanyargatása
nélkül is lehet gyors növekedést produkálni. Szakszerűbben fogalmazva,
a belső kereslet élénkítése, az exportra épülő gazdasági növekedés mellett
- és ez nem jelenti automatikusan az import egyidejű növekedését is - a
kis- és középvállalkozások gazdaságban képviselt aránya fokozatosan növelhető.
Annak az új gazdaságpolitikának, amit elkezdtünk, most érnek be igazán
az eredményei. A gazdasági növekedés a tavalyi év végére a prognosztizáltnak
megfelelő volt, és elértük a fő célt, az egyensúly fenntartása melletti
gyorsuló növekedést.
- Hogyan hatott
ez az életszínvonalra?
- Az életszínvonal
is emelkedett: az elmúlt években 4-5 százalékkal növekedett a fogyasztás,
és idei évre is hasonló emelkedést tervezünk. Elhiszem, hogy az emberek
ezt nem érzékelik, mindenki úgy érzi, hogy nem nő elég gyorsan az életszínvonal,
de be kell látni, hogy az e területen jelentkező több évtizedes lemaradást
nagyon gyorsan behozni nem lehet. Azt gondolom, hogy az adópolitikánknak
az egyik nagyon fontos nyeresége, hogy a gyermekek utáni adókedvezményt
be tudtuk vezetni. Nemcsak azt kell nézni, hogy mekkora egy személy
jövedelme, hanem azt is, hogy abból hány embert tart el. A nyugdíjasok
is részesedtek a gyors gazdasági növekedésből: a nyugdíjak reálértéke 1999-ben
3,8 százalékkal emelkedett, idén pedig be fogjuk tartani a törvény által
előírt 1,7 százalékos reálérték-növekedést. Az eredmények mellett valóban
van néhány dolog, amit nem tudtunk megcsinálni, nem valósult meg például
az adórendszer gyökeresebb átalakítása. Ennek célja az adórendszer lényegesen
egyszerűbbé tétele lett volna, de a benyújtott javaslat már a parlamenti
egyeztetések során megbukott.
- A miniszterelnök
a keddi kormányülés után 6,7-7,1 százalékos első negyedéves GDP-növekedésről
számolt be, és említette az infláció folyamatos csökkenését is. Ez utóbbira
viszont kedvezőtlenül hat a kőolaj világpiaci árának csaknem folyamatos
emelkedése. Ön szerint - amennyire ezt májusban előre lehet látni - év
végére hogyan alakulnak majd a legfontosabb mutatók?
- Egyelőre úgy néz
ki valóban, hogy az első negyedévi bruttó hazai terméknövekedés hét
százalék körüli, de ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy egész évben ennyi
lesz. A gyors növekedésnek jelenleg minden feltétele adott: az EU-ban
elég erős konjunktúra tapasztalható, Magyarország versenyképessége és a
kivitel növekszik, ez utóbbihoz az euró gyengülése talán egy kicsit hozzá
is járul. Én is úgy gondolom, hogy májusban még korai lenne bármit prognosztizálni,
de a jelenlegi folyamatok alapján egyértelműen megállapítható, hogy a növekedés
mindenképpen gyorsabb lesz az idei évre előrejelzett 4,5 százaléknál. Ami
egy kissé árnyoldala ennek, hogy az infláció az első négy hónapban nagyobb
volt a tervezettnél. A folyamatos csökkenéssel viszont elégedettek
vagyunk, hiszen az infláció áprilisban 9,2 százalékra mérséklődött, és
- ha a benzinárak nem emelkednek túlságosan - májusban is további csökkenésre
számítunk. A lényeg, hogy az infláció folyamatosan mérséklődik, és csökken
a maginfláció mértéke is. Ehhez hozzáadódik két tényezőnek az inflációt
növelő hatása, az egyik a magas olajár. Ez nagyon megemeli a belföldi
inflációt, s ha így marad, akkor is 1-1,5 százalékpontos többletinflációt
fog okozni a tervezetthez képest. A másik tényező az erős dollár,
és az ezzel párhuzamosan gyenge euró, ami jó az exportnak, de nem tesz
jót az árszínvonalnak. Egyrészt az EU-ból kicsit magasabb inflációt importálunk
a gyenge euró miatt, másrészt az erős dollár miatt a dollárimportunkon
kettős nyomás van. Amellett, hogy dollárban is mennek föl az árak, a dollár
is egyre erősebb a forinthoz képest, ami plusznyomásként érvényesül. Ennek
alapján úgy látszik, hogy nem valósul meg a tervezett 6-7 százalékos infláció,
ehhez nagyon nagy szerencse kellene. Ennél valószínűbbnek tűnik az, hogy
1-1,5 százalékponttal meghaladja majd a tervezettet. Ugyanakkor nem változtatunk
a PM előrejelzésén, nem is volna ennek értelme. A második félévben át fogjuk
tekinteni az inflációs folyamatokat, és ha magasabb lesz az infláció a
tervezettnél, akkor korrigáljuk a nyugdíjakat, annyival növelve
az öszszegüket, amennyivel magasabb lesz az infláció. Ha a közszférában
nem lesz meg a tervezett 2,5 százalékos reálbér-emelkedés, akkor a köztisztviselők
bérét is korrigálni kell. Az esetleges korrekciók persze nem fogják tönkretenni
a költségvetést, hiszen a magasabb inflációval magasabb bevételek járnak,
amelyekből lehetséges finanszírozni ezeket a lépéseket.
- A kétéves költségvetés
terve sokaknak meglepetést okozott. Valóban belátható, hogy fontos a tervezhetőség,
előreláthatóság, de a két-, majd hároméves büdzséhez sokak szerint stabilabb
gazdasági környezet szükséges. Ön szerint mennyire tervezhetők előre a
folyamatok?
- Az inflációt 2001-re,
2002-re elég jól előre lehet látni. Viszonylag stabil a világgazdasági
környezet, és a belföldi tényezők is jól láthatók, tehát úgy látom, hogy
a büdzsé két évre nyugodtan tervezhető, sőt később három évre is. Egyébként
nagyon örülök neki, hogy ekkora meglepetést okozott az ötlet, csak azt
nem értem, hogy miért nem mindenkinek kellemes ez a meglepetés. Sokan vitatják
a létjogosultságát, nem értenek vele egyet. Én viszont úgy gondolom, hogy
a gazdaságnak az rendkívül jó, hogy előre lehet látni, mit tervez a kormány
a következő évekre. Véleményem szerint félreértések is húzódnak a bírálatok
mögött, sokan nem értik, mit is akarunk valójában csinálni. A kétéves költségvetésben
mindig lesznek rugalmas elemek is: ha a magyar vagy a világgazdaságban
olyan folyamatok jelentkeznek, amik módosításra kényszerítenek, mindig
lesznek olyan elemek, amelyeket az új folyamatoknak megfelelően lehet adott
esetben igazítani. Tehát nem lesznek kőbe vésett számok, egyszerűen a fő
arányokat szeretnénk eldönteni, elkerülve a ki kap többet, ki kap kevesebbet
kezdetű vitát. Így beláthatóvá válik, hogy a következő két évben mi történik
az egészségügyben, az oktatásban, vagy a mezőgazdaság területén.
- A két-, majd
hároméves büdzsé ellenzői leginkább az ellenzéki padsorokban ülő politikusok.
A félreértések mellett szerintem a majdan elmaradó hosszas költségvetési
viták is okozhatják a nemtetszést.
- A politikai és gazdasági
elemeket nagyon nehéz szétválasztani ebben a vitában. Gazdaságilag szerintem
teljesen racionális a többéves költségvetés bevezetése. A politikai döntés
meghozatala a kormány és a parlamenti képviselők dolga, döntsék el ők,
hogy elfogadják a tervet, vagy nem.
- Ha már a politikai
kérdéseknél tartunk, meg kell említeni a közelmúlt másik, nagy vihart kavaró
bejelentését, ami a jegybank közgyűlésén hangzott el. Egy pénzintézet vesztesége
nem az a dolog, ami körül politikai vitát kellene indítani, az MNB esetében
mégis ez történt.
- Nem tudok újat mondani
a CW AG-ügyről: egyszerűen nem lehet elsiklani afölött, hogy 7,4 milliárd
forinttal megnőtt a veszteség a korábban előrejelzetthez képest. Nem is
gondolom, hogy ez politikai kérdés. Sajnos arról van szó, hogy 7,4 milliárddal
kevesebbet fizetnek be a költségvetésbe, és nem tudom azt megtenni, hogy
ne szóljak róla. Sajnálom egyébként, hogy ekkora politikai vihar kavarodott
belőle, de csak azt tudom mondani, hogy ami tény, az tény.
- A pénzintézetek
közül nemcsak a CW-vel kapcsolatban vannak gondok: a bankrendszer egészének
0,7 százalékos volt 1999-ben az eszközarányos nyeresége, ami feltűnően
alacsony. Ez vezette a PM-et arra, hogy bevezesse a céltartalékok megadóztatását?
- Valóban van ilyen
elképzelés a minisztériumban, de ez a számviteli törvény módosítását is
megkövetelné. A kérdés viszont még minisztériumi szinten sincs eldöntve.
Valóban nagyon alacsony a tavalyi nyereség, és az idén is az lesz, bár
kicsivel nagyobb a múlt évinél. Több okra visszavezethető ez a jelenség:
egyrészt számviteli okokra, másrészt pedig arra, hogy túl erős a verseny
a bankrendszeren belül. Ez viszont csak a vállalkozási részre igaz, a lakosságira
nem, és mi szeretnénk, ha ez utóbbi szektorban is erősödne a verseny. A
vállalkozói szektornak jó az erős konkurenciaharc a bankok között, de nem
jó maguknak a bankoknak. Tehát vegyes a kép, egyelőre vizsgáljuk annak
lehetőségét, hogy mit tudnánk tenni azért, hogy a bankok tisztességesen
gazdálkodjanak.
- A minimálbér tervezett
felemelése rengeteg problémát vonz maga után, bár kétségtelenül időszerű
lépés. Véleménye szerint mikorra érnek meg ennek a feltételei, és bár ez
többoldalú egyeztetést igényel, mekkora emelést tart kivitelezhetőnek?
- Onnan indultunk
ki ebben a kérdésben, hogy mit lehetne tenni a jelenlegi, túlzottan széthúzott
bérskála enyhítéséért. A kormánynak az illik bele a filozófiájába - ha
szabad a kormánynyal kapcsolatban ilyen kifejezést használnom -, hogy a
munkából szerzett jövedelemből élőket igyekszünk támogatni, emellett
munkahelyet igyekszünk teremteni az embereknek. Nem is tagadom, hogy nagyon
sok támogatási forma, mint például a lakástámogatás, vagy a gyermekek utáni
kedvezmények, a munkához kapcsolódik, és így van ez a minimálbérrel is.
Azt hiszem, könnyű belátni, hogy huszonötezer forintból ma már egy ember
sem tud megélni, nem lehet családot eltartani. Ez az összeg még a KSH hivatalos
létminimumát sem éri el. Márpedig az jogos elvárás, hogy aki dolgozik,
legalább minimális szinten meg tudjon élni. Ebből indult ki az a szándék,
hogy összébbtoljuk kicsit a jövedelmi skálát. Nem vitatom, hogy a lépés
sok feszültséggel is jár majd, valóban kialakulhatnak aránytalanságok.
Ezeket a feszültségeket viszont a köztisztviselői bérrendszer és a munkáltatók
idővel korrigálni fogják, persze nem mindjárt egy év alatt. Ugyanakkor
jó, hogy csökkennek a bérek közötti aránytalanságok, és összgazdasági szinten
több pozitív hatása lesz a lépésnek, mint negatív. Azok, akik ellenzik
a lépést, szerintem messze túldimenzionálják káros hatásait: eddig is gyorsan
emelkedtek a bérek, mégsem jelentkezett tőkekivonás vagy egyéb rossz következmény.
Emellett valóban úgy van, ahogy ön mondta, a javaslatot többoldalú egyeztetés
követi. A lépés gazdasági következményeitől nem tartok, a politikai kérdéseket
és az emelés tényleges mértékét döntse el az erre hivatott testület. Szakmai
szempontból indokoltnak tartom tehát az emelést, hiszen mikor lehetne ezt
megtenni, ha nem akkor, amikor gyorsan nő a gazdaság.
- A februárban indított
lakástámogatási rendszer a jelek szerint nem teljesen váltotta be a hozzá
fűzött reményeket, a nagy érdeklődés ellenére nagyon kevés hitelkérelmet
fogadtak el a bankok. Ennek lenne köszönhető a kedvezményezetti kör kiterjesztése?
- Természetesnek tartom,
hogy eddig még nem volt túl nagy fellendülés a lakáshitelpiacon, hiszen
a bankok még most írták alá szerződéseiket az FHB-vel. Emellett figyelmet
érdemel az is, hogy az első negyedévben 32 százalékkal nőtt a kiadott építési
engedélyek száma. Hitelt pedig csak az vehet föl, akinek építési engedélye
van. Ez pedig alátámasztja azt, hogy miután sokan megtudták a hitelfelvétel
feltételeit, és rájöttek arra, hogy ezt vállalni tudják, hozzáláttak az
építkezés előkészületeihez. Tehát én úgy érzem, a lakástámogatási rendszer
indulása a várakozásainknak megfelelően zajlott. Ahhoz pedig, hogy látni
tudjuk a rendszer hiányosságait is, előbb el kellett indítani. A korlátoknak
három csoportját állapítottuk meg a kormányülésen: az első a túl szűkre
szabott kedvezményezetti csoport és hitelkeret, amit a kör kiterjesztésével
és az összeghatár felemelésével próbáltunk megoldani. A másik probléma
a túlzottan nehéz, bonyolult adminisztrációs eljárásból és a járulékos
költségek magas voltából adódott. Ennek megoldása érdekében csökkentettük
a nem hitelezésből származó költségeket, illetékeket, és lépéseket tettünk
afelé, hogy lerövidüljön a kérelemtől a hitelfelvételig tartó út. A harmadik
csoport, amit megnéztünk, a kínálat élénkítése volt: a korábban kialakult
lakástámogatási rendszer ugyanis azt eredményezte, hogy rengeteg nagy értékű
ingatlant építettek. Ezért limitáltuk az összeget, ami után jár a kamattámogatás,
bővítve a kisebb értékű lakások piacát is. Amit nem akarunk megváltoztatni,
az az egész rendszernek a logikája, nevezetesen az, hogy ez egy lakáshitelrendszer,
amit kiegészít egyébként egy szociálpolitikai támogatási rendszer is. A
hitel lehetősége pedig csak annak jár, aki hitelképes, ezt el kell fogadni.
Aki nem, annak lehetőségként fennáll a szociálpolitikai támogatási rendszer,
és a lakáshoz jutás önkormányzati támogatási rendszere. Új elem ebben a
körben az állami bérlakás-építési támogatás, amelynek keretében az önkormányzatok
pályázhatnak az államnál, hogy szociális bérlakásokat építsenek, amelyek
kiadhatók az arra rászorulóknak. Úgy gondolom tehát, hogy zárt a rendszer,
mindenkit támogatunk valamilyen formában, azokat is, akik képesek hitelt
felvenni, és azokat is, akik nem. A kormány célja az, hogy minden család
normális körülményeket, otthont tudjon teremteni magának. Persze ez hosszú
évekbe telik, nem reális az a várakozás, hogy az állam mindenki feje fölé
ingyen vagy nagyon olcsón házat emel.
- Tartható a negyvenezer
új lakásról szóló elképzelés?
- Valószínűleg idén
nem lesz meg a negyvenezer új lakás felépítése, de én személy szerint nem
is tartom ezt fontos célkitűzésnek. Figyelembe kell venni azt, hogy a lakásépítés
folyamat, ami nem feltétlenül fejeződik be egy év alatt, a tendenciák pedig
- mint például az említett harminckét százalékkal több építési engedély
- az emelkedés irányába mutatnak. A lakástámogatási rendszer hosszú távú
program, tehát nem gondolom, hogy csak az új lakások darabszámával kellene
mérni mindjárt az első évben az eredményességét.
- Mi várható azokon
a területeken, amik a Széchenyi-tervből értelemszerűen kimaradtak? Gondolok
itt az egészségügyre, ami napi működési problémákkal küzd, vagy a mezőgazdaságra,
amibe évek óta ömlenek a milliárdok, átfogó változtatások vagy reformok
nélkül.
- A Széchenyi-terv
gazdaságfejlesztési program, és egyes területek, mint az oktatás vagy egészségügy,
nem is tartozhatnak bele. Nem azt jelenti viszont a megvalósítása, hogy
a többi területről megfeledkeznénk vagy nem jut rájuk pénz. A mezőgazdaság
fejlesztése rendkívül időigényes, hosszú folyamat. Valóban nagyon nehezen
tudunk elérni arra a szintre, ami az Európai Unió mezőgazdaságában van,
bár kiválóak a magyar mezőgazdaság adottságai. Idén az agrárium eredményeiben
is javulásra számítunk, feltéve, hogy nem következik be valamilyen természeti
csapás, ami már lassan megszokottá válik. Az igaz, hogy a magyar agrárium
támogatottsága az unióhoz képest rendkívül alacsony. Szerencsére ennek
ellenére versenyképes a magyar mezőgazdaság, hiszen olcsó a munkaerő, és
nagyon kedvezők a természeti adottságok. Évente az agrártörvénynek megfelelően
egyre magasabb a támogatottsága, így lesz ez 2001-ben és 2002-ben is, a
juttatások reálértéke a GDP növekedésének arányában fog nőni. Azzal is
tisztában vagyok, hogy az egészségügy reformjához is több pénz kell. Bizonyos
pontokon nagyarányú befektetésekre, beruházásokra van szükség. A miniszter
úr szerint ilyen pont a sürgősségi betegellátás, ami már idén is több pénzt
kap, és a következő két évben is. A hatékonyság növelése az egészségügyben
szerintem privatizációval vagy versenyhelyzet teremtésével elérhető. Jövőre
ezen a területen is javulást várunk, például kedvezményes hitelt vehetnek
fel az orvosok, s remélem, lesz előrelépés a szakorvosi rendelők privatizációjában
is. Az biztos, hogy a mezőgazdaságba és az egészségügybe beleesik még egy
halom pénz, de lépésről lépésre ezeken a területeken is lehet eredményt
elérni.
- Az Orbán-kormány
a külső körülmények szempontjából nem nevezhető túlzottan szerencsésnek.
A nagy gazdasági krízisek - orosz és távol-keleti válság - után két évben
is komoly kiadások jelentkeztek a Tisza áradása miatt. Mennyibe kerül ez
az idei büdzsének, és mennyi pénzt szánnak a további károk megelőzésére?
- Az oroszországi
sokk valóban kellemetlenül érintette a magyar gazdaságot, de a másik oldalról
viszont alkalmazkodóbbá tette. A csökkenő orosz export következtében a
magyar vállalatok még inkább a nyugati piacok felé fordultak, ami nem feltétlenül
jó. Szerencsésebb lenne bővíteni a keleti kapcsolatainkat is, de ennek
komoly akadálya az, hogy a szomszédos országok gazdaságai nincsenek igazán
jó helyzetben. Ennek megváltozására mutatnak már apróbb jelek, de el kell
telnie még bizonyos időnek addig, amíg a gazdasági kapcsolataink ebben
az irányban is normalizálódnak. A Tisza által okozott kár önmagában nem
nagy, ami sokba került, az maga a védekezés. A belvízzel együtt okozott
hozzávetőlegesen 30-40 milliárdos kárt a már elvégzett költségvetési átcsoportosításból
fedezzük majd. A töltések erősítését a húszmilliárdos árvízvédelmi programból
lehet megoldani, ami elsősorban a Tisza vidékének veszélyeztetettebb területeit
érinti. Most már eldöntött kérdés, hogy jövőre része lesz a gátépítés a
Széchenyi-tervnek. Ezenkívül már az idei kiadások egy részét is állandó
gátak építésére sikerült fordítani. Mindenesetre maximálisan bízom benne,
hogy az idei év már zökkenőmentesen telik ebből a szempontból, bár a mezőgazdaság
tartogathat még kellemetlen meglepetéseket.
- Utolsóként térjünk
rá egy olyan kérdésre, ami kissé háttérbe szorult az utóbbi hetekben: az
M3-as áprilisra tervezett építéséhez képest a mai napig még egy méter autópálya
sem épült meg.
- Ez több dolog következménye.
Pénzügyileg már 1997-ben elő kellett volna készíteni az M3-as konstrukcióját,
de valahogy ez elmaradt. Mind ez, mind a kivitelezés előkészítése folyamatban
van még, de nagyon bízom benne, hogy most már napokon belül befejeződik,
és - az MFB-s kollégák tájékoztatása alapján is - megkezdődhet a tényleges
építkezés.