Bár józan eszem azt súgja,
hogy mihamarabb el kellene felejtenünk Mádl Ferenc köztársasági elnökké
történt választásának kínos közjátékait; ugyanezen józan ész azt is tanácsolja:
a kialakult polémia végére egyszerű, ámde radikális módon kell(ene) pontot
tennünk. Nevezetesen: nyilvánosságra hozni az első két forduló pártok szerint
leadott szavazati arányait, sőt, ha szükséges, név szerint „kilistázni”,
ki hogyan szavazott. (A „hogyan” ez esetben arra is utal: vajon több évnyi
parlamenti szergyakorlatok után kik azok, akik még ma sem tudnak egy érvényes
igent, vagy nemet jelezni; hogyan lehet(ett) kilenc érvénytelen voks!?
Ez ugyanis azt feltételezi, hogy vagy az illető értelmi képességei és az
úgynevezett adminisztratív feladatok ellátásának technikai minimuma között
van jelentős, feloldhatatlannak tűnő ellentét; vagy az illető eképp menekült
a „senki földjére” a pártfegyelem önfeladásra késztető akarata elől…)
Fel lehet-e oldani az anonimitást?
Technikailag valószínűleg igen; ugyan nem ismerem a szavazatszámláló gépezet
működését, abból kiindulva azonban, hogy „bukott már le” képviselő a Tisztelt
Házban azért, mert a padszomszédja gépén (s nevében) adta be dolgozatát,
azaz szavazott, azt gondolom: a műszaki lehetőség – adott. Jogilag egy
kissé már bonyolult a helyzet, hogy azt ne mondjam: kilátástalan, hiszen
épp azért találták ki a titkos szavazásokat, hogy azokban titkosan lehessen
szavazni. Legalábbis így magyarázná ezt Svejk (egyik) elhíresült felettese…
A hasonlat nem véletlen: ez az elnökválasztás – tragikus tartalmi vonatkozásain
túl – parodisztikus elemévé vált a harmadik évezredébe lépő magyarság történelmének.
S lehet-e ennek felelősségét a névtelenség korántsem jótékony leple alá
rejteni!?
Epizód, mondják most sokan;
ha kínos is, epizód csupán. Mint megannyi, máig tisztázatlan kérdése elmúlt
másfél évtizedünknek. Amely epizódok azonban, épp tisztázatlanságuk okán,
azóta is alkalmasak zavarkeltésre, bizalomvesztésre, emberi és politikai
kapcsolatok végzetes megrendítésére, s – talán elsősorban - az ilyen, vagy
olyan indíttatású sajtó muníciójának utántöltésére. Mert: nem tudjuk, hogyan
(és „miből”) alakult ki a gazdaságot máig uraló vállalkozói elit, már a
nyolcvanas évek első-második harmadában; s úgy tűnik: sikerült végképp
összezavarni a polgárok gondolatait a rendszerváltó első tíz esztendő több,
jelentős – paktumok, média, önkormányzatok kontra kormányok, integrációs
kapcsolatok, stb – folyamatáról. S most itt a legújabb, amely – korántsem
epizód.
Mi is történt a választás
előtt? A kormánykoalíció pártjainak, valamint két ellenzéki párt (MSZP
és SZDSZ) vezetői, nem csupán magánvéleményt közölve, támogatásukról biztosították
a jelöltet. Csupán egy párt (a MIÉP) elnöke nem tette ezt; így tehát joggal
tűnt „formálisnak” a szavazás. Mégsem vált azzá; s ennek miértje a jövő
nyílt, tiszta, élhető demokráciájának érdekében a jelen súlyos, tisztázandó
kérdésévé lett.
Az ellenzék pártjai és sajtója
szorgalmasan bizonygatja: nekik nem állhatott érdekükben az első két forduló
bojkottálása, hiszen az „egyszerű többség” elve alapján úgysem akadályozhatták
volna meg a végleges eredményt. Így hát miért másították volna meg korábbi
kijelentéseiket? Az érv tetszetős ugyan, de – több sebből vérzik. Kezdve
ott, hogy elég sok teljesítetlen ígéretet kérhetnénk számon rajtuk; s végezve
úgy: aki másnak vermet ás, nem teszi hiába… Mert azzal, hogy az anonimitás
álarca mögül voksoltak (s tételezzük fel, hogy ők a hunyók…), legkevesebb
három legyet is ütöttek, egyetlen „gombnyomásra”. Egy: bogarat ültettek
a kormánykoalíciós képviselők megingathatóbbjainak fülébe; gyanakvásra,
bizalmatlanságra, széthúzásra (vagy ezek hajlamára) késztetve őket. Kettő:
a titkos szavazás eredményeinek részletei nyilvánvalóan nem hozhatóak nyilvánosságra
törvénysértés, vagy törvénymódosító konszenzus-keresés nélkül; s ez újabb
lehetőség a kormánykoalíció helyzetének, tekintélyének nehezítésére. Három:
lényegében egyszerű „kontrával” hozták nehéz helyzetbe Mádl elnök urat
is. Hisz nyilvánvalóan lesznek majd a jövőben olyan helyzetek, amelyekben
az ő ellenjegyzésén „áll vagy bukik” valami; s ha nem az ellenzék „szája
íze” szerint dönt, akkor elfogultsággal fogják vádolni, épp megválasztásának
tisztázatlan körülményeit fordítva személye, tekintélye, pártatlansága
ellen.
Bárki mondhatja most, hogy
mindhárom lehetőség kisszerűsége méltatlan a mai magyar belpolitika közállapotaihoz.
Én viszont úgy vélem (és úgy is tapasztaltam), hogy a mai magyar belpolitika
ennél kisszerűbb, ennél méltatlanabb helyzeteket is játszva produkált és
még fog produkálni…
Természetesen e pillanatban
a gyanú árnyéka alól a kormánykoalíció pártjai sem mentesülhetnek (sározza
is őket rendesen a végülis csak évtizedes „dolgát végző” ellenzéki sajtó…).
A kisgazdák ugyan vehemensen kérdik: miért szavaztak volna az ő hozzájárulásukkal
választott személy ellen – de tiltakozásuk súlya megkérdőjelezhető. Tételezzük
fel, hogy ők a hunyók; a kérdés: miért tették volna? Egy: éreztetni a nagyobb
kormánypárttal, hogy nélkülük semmire sem mennek; a gyeplő – valójában
– az ő kezükben van. Kettő: gyengítve az elnökválasztás jelenlegi módszerének
tekintélyét, tovább szorgalmazhatják a nép általi, közvetlen elnökválasztás
módszerét. Három: e „figyelmeztető gesztussal” egyfajta nyomást gyakorolhattak
a leendő Köztársasági Elnöki Hivatal személyi összetételének kialakítására.
Ennyi. A lehetőségek további
taglalása során utalhatnánk az MDF és a FIDESZ közötti, megromlottnak látszó
kapcsolatokra; a FIDESZ sorain belüli – valós, vagy a sajtó egy része által
vélelmezett – ellentétekre; de akár a köztársasági elnöki méltóság tekintély-annulálásának
szándékára – amely szándék, hosszútávon, valamennyi pártról (valamiért)
feltételezhető… A helyzet tehát, ismétlem, gyors tisztázásra szorulna;
bárha jól tudom – illúzió, naivitás akár csak feltételeznem azt, hogy a
helyzet valaha is tisztázódik.
Annyi tanulsága azonban
feltétlenül van, hogy a pártoknak el kellene azon tűnődniük: a jövőben
minden kétharmados, négyötödös, vagy egyéb – tartalmi súlyától függően
akár egyszerű többséget igénylő – kérdésben – név szerinti szavazás történjen.
Ezt ugyanis joggal várhatja el a társadalom s az egyén – aki „a dolgozó
nép okos gyülekezetébe” küldte képviselőjét. Akik saját megválasztásukkor
még nyíltan, nevüket és arcukat vállalva indultak a mandátumért…
Tamási Orosz János