A MÁV Rt. kénytelen tudomásul venni, hogy nem tudott megállapodni a szakszervezetekkel. Egyértelművé vált, hogy a sztrájkot azért szervezik, hogy megőrizhessék kiváltságaikat, a százmilliós többletjuttatásokat, a több száz fős funkcionáriusi gárdát, még vasutas munkahelyek veszélyeztetése árán is - hangzott el a MÁV Rt. szombati sajtótájékoztatóján. A MÁV Rt. felhagyott az eddigi bértárgyalások képmutató taktikájával, (mindig alacsonyabb béremelési javaslattal kezdett, hogy aztán legyen miből engedni) - jelentette ki a szombati sajtótájékoztatón Takácsy Gyula, a MÁV elnöke. A vasút reformjának első nagy konfliktusa ez a 60 órás sztrájk. Pedig a reform az egyedüli lehetőség, hogy az ágazat újra versenyképessé váljék. " Nem hiszem, hogy lenne még egy olyan cég az országban, amely amellett, hogy veszteséget termel, az inflációt meghaladó mértékben képes dolgozói bérét emelni. A MÁV Rt. pedig ezzel dicsekedhet" - mutatott rá Takácsy. "Az összes juttatással együtt ez a béremelés az elmúlt évben 17,2 százalékos volt a vasútnál".Az elnök a sztrájk legsúlyosabb következményeként a MÁV piacvesztését jelölte meg. A szakszervezetek nem csupán a nemzetközi vonatok közlekedtetéséhez nem járultak hozzá, hanem olyan fontos üzleti partnerek kérésére sem voltak tekintettel, mint példá ul a győri Audi gyár. "Az az intézmény, amely elveszíti a piacát, előbb-utóbb a létszámából is veszít."Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója kijelentette, hogy a vállalat a most történtektől függetlenül végrehajtja a január 1-től érvényes 8,5 százalékos béremelést, mint ahogy számos egyéb juttatást is teljesít. Kukely a bértárgyalásokkal párhuzamosan zajló kollektív szerződés körüli egyezkedés kapcsán a MÁV-nak azt a törekvését emelte ki, miszerint a munkáltatói jogoknak a munkáltatóhoz kell kerülniü k, kivéve ezeket az érdekvédelmi alkuk köréből. Ilyen például a teljesítmény szerinti bérezés illetve a munkaidő beosztása, ami szerintük nem jó, ha a szakszervezeti megállapodás függvényei. Mint mondta, a MÁV azt szeretné, ha az új kollektív szerződésben a szakszervezetek jogait a Munka Törvénykönyve paragrafusai alapján határoznák meg - ezt azonban a szakszervezetek a leghatározottabban ellenzik.A szakszervezetek szakmai felkészületlenségét hangsúlyozta Sárdi Gyula, vezérigazgató-helyettes. Mint mondta, a még elégséges szolgáltatások megjelölésénél volt olyan vonal - például a nyíregyházi -, ahol az érdekvédők egyáltalán nem jelöltek be közlekedő vonatot a sztrájk ideje alatt. Ezeket a nyilvánvaló hibákat a munkáltatónak kellett korrigálnia, s csak utána lehetett megkezdeni az érdemi egyezkedést.Elkészült a sztrájk ideje alatt közlekedő vonatok menetrendje is: ezt az érdeklődők a MÁV Rt. honlapján érhetik el. |