Hogyan függ össze vallás, kultúra
és civilizáció? Milyen a jobboldali mentalitás? A liberalizmus és a szabadság
viszonyulása? Molnár Tamás, világszerte elismert filozófus 51 éve él Amerikában,
ahonnan másként látja kontinensünket, mint azt sokan itthon szeretnék.
Szerinte a század baja az, hogy a butaság elkezdett gondolkodni. Kiötlötte,
hogy Európa például közös lesz. Nos, Európa sohasem lesz közös, hiszen
tarka volt és tarka marad. Népei sem utálatban, sem szerelemben, sem pedig
alkotásban nem közösködnek a másikkal.
Molnár Tamás fiolozófussal,
akit szerdán a Parlamentben Széchenyi- díjjal tüntettek ki, Stifner
Gábor beszélgetett.
Stifner Gábor: Aki 1921-ben született,
1946- ban elhagyta Magyarországot, 49. óta az Egyesült Államokban él, angolul
és franciául írt, majd félszáz könyve hat nyelven bejárta a világot, annak
mit jelent 2000. március 15-én a magyar parlamentben átvenni a Széchenyi
díjat? Egy olyan országban tehát, amelyet nemrégiben a világhírű National
Geographic például egy laza tollvonással a Balkánhoz sorolt?
Molnár Tamás: Szerencsére semmi
befolyása annak, amit maga az előbb elmondott, annak, amit utóbb hozzátesz.
Tehát, az egész világnak a fordulása, pálfordulása nem hat arra, hogy miként
érez az ember a szívével vagy a lelkével. Én úgy fogadom a Széchenyi-díjat,
mint ahogy a Széchenyi-díj azt megérdemli: tisztelettel, respektussal a
magyar történelem iránt, Széchenyi alakja iránt, a mai világ fordulatai
iránt, tehát magát a tényt fogadom alázattal és örömmel.
Stifner Gábor: Molnár Tamást
olyan filozófusként tartják, tartjuk számon, aki a keresztény polgári értékrend
világszerte ismert és elismert képviselője. Azé az értékrendé, amelynek
Magyarországon hangadó körökben nincsen becsülete. Mégis úgy gondolom,
hogy ennek a keresztény polgári értékrendnek a szemüvegén, vagy ha úgy
tetszik a röntgenkészülékén át meglehetősen érdekes, elgondolkodtatóan
tiszta képet lehet kapni olyan közszájon forgó fogalmi ellentétpárokról,
mint például a liberalizmus, konzervativizmus, vagy a jobboldal-baloldal
hagyományos kategóriái. Ön azt mondta nekem a telefonban és azt írta a
tavaly megjelent Századvégi mérleg című munkájában is, hogy nem konzervatív.
Hanem?
Molnár Tamás: Nem vagyok konzervatív,
bár nem fontos, hogy milyen címek alatt működik az ember vagy gondolkodik.
Nem vagyok konzervatív azért, mert évtizedek óta olyan körökben forgok,
ahol konzervatívak az emberek, és mondhatnám, hogy saját akaratomból is
vagyok ezekben a körökben. Néhány évtizeddel ezelőtt, amikor a konzervativizmus
maga is fontossá vált, politikai, kulturális körökben én azt hittem Amerikában,
hogy ha konzervatívokhoz fordulok és azoknak az eszméibe sorolom be magam,
akkor egy nem polgári - régi európai klasszikusnak szeretném inkább nevezni
- körben fogok működni. Ez nem így van. A konzervativizmus, legalábbis
ma, de szerintem elindulásakor is, tulajdonképpen a liberális értékeket
akarta megelőzni. Liberális alatt nem bókolok, hanem éppen, hogy elítélem,
tehát a pénz és a praktikum és a pragmatizmus hajszája következik be. Tehát
a konzervativizmus szerintem, tisztelet a kivételnek, a kihasználó politikának
az álarca. Ma nekem ez egyáltalán nem hízelgő jelző.
Stifner Gábor: Mondja ezt professzor
úr mindannak ellenére, hogy ugyanebben a munkában, amelyet már idéztem,
Ön azt is mondja, hogy a konzervativizmus, a klasszikus konzervativizmus
maradandó és életképes emberi tulajdonság. A néma többség álláspontja és
érdeke.
Molnár Tamás: Mert ugyanis többféle
konzervativizmus van. Mondjuk, amit úgy lehetne nevezni, hogy a szokás
és az általános emberi értékek követése, mondjuk a parasztok konzervatívok,
egyszerűen azért, mert ott föld mindig ugyanaz, a klíma mindig ugyanaz,
és elfordulnak ettől a konzervativizmustól, amikor látják, hogy tulajdonképpen
éppúgy kihasználják a földet és önmagukat, mint a legrosszabb rendszerek.
De vannak sokan mások, akik a konzervatizmust már annak idején is úgy tekintették,
hogy elsősorban a keresztény konzervativizmus, tehát a konzervativizmus
kis k-val és a keresztény nagy k-val íródik, és hogy ez a konzervativizmus
nem ugyanaz, mint amivé fejlődött. És akkor jön a harmadik konzervativizmus,
amiről azt mondtam, hogy ez tulajdonképpen álarca azoknak az önző emberi
érdekekért való harcnak, amely megtisztította már magát, ezt így lehet
mondani, mindenféle etikus gondolattól. Tehát ez a konzervativizmus, amelyet
el kell vetni, de amely ma tulajdonképpen nyugaton, a nyugati politikusok,
politológusok és általában a sajtóban a konzervativizmust leírják. Ezt
én elvetem.
Stifner Gábor: Azt is mondja
professzor úr, hogy Amerikában egy nagyon halvány konzervativizmus nem
hátrány egy fiatalember számára, miközben persze kulturális élete kizárólag
a baloldali liberális - úgynevezett - értékek jegyében folyik. És azt is
mondja, hogy ez vár az európai fiatalra is, de mivel Európában a közvita
élesebb, és az üzleti világ sem semleges, a konzervativizmus talaját veszti.
Így aztán politikában és kultúrában egyaránt a liberalizmus nyer teret.
Molnár Tamás: Igen. Azt mondom
a mai világot figyelve, hogy a konzervativizmus a liberális és konzervatív
álarc alatt megnyerte a játszmát. Ha én azt mondom, az nem jelenti, hogy
örökre valóan megnyerte: megnyerte néhány évtizedre, esetleg csak néhány
évre. Éppen azzal az ürüggyel, hogy ez kultúrát jelent. Sőt, ez jelenti
a kultúrát. Ez egy olyan képtelenség és annyira hamis, hogy bele fog rekedni
a holt vízbe és nem fogja az értékes elemét a fiatalságnak befolyásolni.
Egyelőre azonban nagy divat, mert hozza a pénzt és azokat az "értékeket",
amelyek az emberi értékek és a kereszténység ellen vannak.
Stifner Gábor: Mindenesetre
ennek ékes példájaként említi professzor úr, hogy a marxista internacionalizmus
helyét a köztudatban és a médiában, nem a nemzeti nívót, a nemzet mibenlétének
konzervatív kiértékelése foglalta el, hanem a liberális, az úgynevezett
új világrend. Amely gyakorlatilag - ezt én teszem hozzá - eben gubát cserélt
csupán és a proletárok egyébként sosem volt internacionalizmusa helyébe
a számomra egyébként épp oly undok nemzetköziséget szorgalmazza. A nagyvállalatokét
és a planetáris nemzeti kultúráét.
Molnár Tamás: Nézze, volt egy
francia költő, Jean Cocteau, aki tökéletes módon jellemezte ezt a századot:
ennek a századnak az a baja, hogy a butaság elkezdett gondolkodni. Ez egy
tökéletes diagnózis, ennél tovább nem is kell már menni, annyiféle groteszk
butaság szaladgál ma a világban, mert ez egy ipar. A buta kultúra vagy
a kulturálatlanság, amiből ipar lett és az ipar mechanizálta magát. Akárhová
tekint az ember a televíziótól a politikai fórumig, mindenütt butaságokat,
vagy pedig érdektelenségeket mondanak, amelyet felöltöztetnek mindenféle
szlogennel. Ez nem lehet tartós, mert az emberek nem tudnak butaságban
élni. Ha az emberre gondolunk és hát mégis valami tisztelettel akarunk
az emberre gondolni, akkor nem tételezhetjük föl, hogy ebben a groteszk
cirkuszban tovább tudunk élni.
Stifner Gábor: Professzor úr!
Immár 10 esztendőt tudhat maga mögött a rendszerváltásnak vagy rendszerváltoztatásnak
a magyarországi kísérlete. Mindaz, amit Ön a könyveiben leírt és mindaz,
amiről most beszélgetünk, számunkra nagyon is ismerős. Most a harmadik
ciklusban van Magyarországnak egy olyan kormánya, amely egyszerre törekszik
a szabadelvűségre és a nemzeti mivolt, a nemzeti mibenlét korszerű értékelésére,
morálisan pedig a közélet erkölcseinek terén a keresztény polgári értékrendre.
Van-e Ön szerint reális hosszútávú esélye itt, kelet és nyugat határán,
vagy pedig két év múlva engedelmesen visszabújunk a már ismert köpönyegbe,
csak annak gallérjára mondjuk nem Kádár vagy Horn neve, hanem egy másik
régi, új vagy régi-új politikus neve lesz hímezve?
Molnár Tamás: Most tapintatosnak
kellene lennem, például ez a kormány adta meg nekem a Széchenyi-díjat,
ami egy nagy elismerés, satöbbi, tehát azt kellene mondanom, hogy van remény;
de azt mondom, hogy nem csak azt kell mondani, amit az ember kíván vagy
kívánna, hanem a tények azok, amelyek meghatározzák a dolgokat. Nem azt
mondom, hogy a tények csak materiális tények, sőt azt mondom, hogy a tények
elsősorban szellemi tények, inkább a filozófia határozza meg a jövő kormányának
mibenlétét, mint mit tudom én, a politikai elgondolás. Tehát a jelen körülmények
között azt tanácsolnám a kormánynak, hogy két politikát folytasson egyszerre.
Nem tudom, hogy erre képes-e? Tehát folytassa azt a politikát, amely az
európai integrációért van, de folytasson ugyanakkor egy politikát, ami
az európai integráció ellen van. Mert tulajdonképpen Európa soha nem lesz
integrálva, hála isten, nem is lehet, mert Európa éppen azért Európa, vagyis
hát volt mostanáig, mert mindig is tarka volt, mindig is különböző dolgokat
hozott föl a saját velejéből, a saját lényéből. A jelenlegi közös Európa
és minden más szlogen, ami ezzel jár; az mind mese. Az emberek nem fogják
szeretni egymást, se a franciák és a németek, se a horvátok és a szerbek,
és így tovább, és így tovább. Ez mindig ugyanaz, az alapkérdések és az
alapálláspontok le vannak rögzítve, ezeken nem lehet változtatni. Nem lehet
változtatni azon sem, hogy nemzetek ne nemzetnek érezzék magukat és úgy
cselekedjenek, és hogy ez ellenségekkel is jár, és hogy ez barátokkal,
hogy egész szövetségi és ellenszövetségi rendszerrel, ezeket nem lehet
megváltoztatni. Tehát az a kormány, aki ezek szerint él, hogy a világ most
megváltozott, és most egy nagy mutáció jött elő, és ezentúl az új idők
új szavaival, új irodalmával, új erkölcseivel, ez nem igaz. Mindig van
változás, minden pillanatban van változás. Én nem a változás ellen beszélek!
Amerika azzal indult el, hogy világköztársaság lesz és megjavítja az emberek
sorsát, és így tovább, 200. évvel ezelőtt. Ma Amerika egy imperialista
ország, ahol ellentmond minden lépten-nyomon annak, amit az ősei, az úgynevezett
alapító atyák még csak gondolni is tudtak. Tehát vigyázni kell, noha most
a kormány az a napi politikával is kell, hogy foglalkozzék, és azért mondom,
hogy igen, úgy kell tenni, mint hogyha ez lenne a végső. Mert hiszen mások
diktálják Magyarország helyzetét, Magyarországnak ebben nagyon-nagyon
kis része van, na azt a kis részt, ami viszont van, azt használja arra,
hogy a saját érdekeit védje, nemcsak politikailag, hanem gazdaságilag és
minden más vonatkozásban.