Az
MSZP nem készül revánsot venni politikai ellenfelein - állítja Kovács
László
A gazdasági növekedés nem önmagáért való
"Mindig azzal vádaskodnak, amit maguk is megcselekednek" - ezzel a figyelemfelhívással érdemes elolvasni a Magyar Netlapon is megjelent interjút. Jó lenne, ha olvasóink is kifejtenék, mi a véleményük az alábbiakról.
Tavaly
ősszel azt mondta a miniszterelnök, a XXI. század nagy kérdése, hogy
kié lesz Magyarország, a polgároké, vagy a szocialistáké. Ez az üzenet
pontosan tükrözi a kormányfő és a Fidesz gondolkodásmódját. Számukra
a politika élethalálharc, melyben a két szemben álló fél közül az
egyik győz, a másik veszít, majd a győztes eltapossa a vesztest. Ez az
elv sok mindent elárul a fideszesek hatalomgyakorlási technikájáról.
A mereven értelmezett többségi demokrácia szellemében működtetik
a rendszert, melyben a győztesnek mindenhez joga van, a vesztesnek
pedig semmihez sincs. A kisebbséget levegőnek nézik, illetve olyan
ellenfélnek, akit mindennap le kell gyűrni, meg kell alázni. Elfelejtik,
hogy a kisebbség nem pusztán 136 szocialista képviselőt jelent a
parlamentben, hanem több mint 2 millió választót, akik ugyanolyan
magyar állampolgárok, mint a Fidesz szavazói. Egy neves jogász úgy fogalmazta
meg a két párt közötti különbséget, hogy az MSZP-nek, amikor kormányon
volt, nem volt kifogástalan a jogérzéke, de fejlett volt a szégyenérzete.
Ha hibázott, azt szégyellte, igyekezett korrigálni a tévedéseit.
A Fidesznek rendkívül fejlett a jogérzéke, főként abban az értelemben,
hogy pontosan fölméri minden egyes lépése előtt, vannak-e jogi szankciói
a terveinek. Ha azt látja, hogy nincsenek, akkor szégyenérzet nélkül
végrehajtja demokráciaellenes elképzeléseit. Két éve ennek vagyunk
a tanúi.
-
Annak idején az MSZP is a maga képére formálta volna az intézményrendszert,
a példákat a kancellária megerősítésétől a parlament üléseinek ritkításáig
lehetne sorolni. Nem gondolja, hogy a Fidesz nem tett mást, mint
végrehajtotta az önök elképzeléseit?
-
Kétségkívül sok mindent terveztünk, de semmit nem csináltunk meg erőből.
Azt hiszem, nagyon nagy különbség van aközött, hogy egy párt tervezi
az alkotmányt érintő kérdések vagy alkotmányos szabályok módosítását,
és ehhez igyekszik megnyerni az ellenzék támogatását, és aközött, ha
megkerülve a kétharmados elvet, keresztülerőlteti döntéseit a parlamenten.
Annak, hogy mi mit terveztünk, semmi köze ahhoz, amit a Fidesz a
hatalomban művel. A jelenlegi vezető kormánypártot egyáltalán nem
érdekelte, hogy mi 20 százalékos nyugdíjemelést ígértünk 1999-re, nem hajtotta
végre a törvényben rögzítetteket, s 52 milliárdot a nyugdíjasokon takarított
meg a költségvetésnek. Ezt sem szégyellte megtenni.
-
Az MSZP 1994 és 1998 között felmutatott egy kormányzati mintát, a véletlenen
múlott, hogy elveszítette a választást, erős társadalmi beágyazottság
mellett működtetett egy, az élet legkülönbözőbb szféráit átszövő
hálózatot. az elmúlt két esztendő úgy is értelmezhető, hogy az MSZP-nél
sokkal gyengébb Fidesz igyekezett lemásolni a fenti mintát.
-
Nem tudom, hogy a Fidesz gyenge-e, vagy sem. Ahhoz mindenesetre elég erős,
hogy minden korábbinál inkább kettészakítsa a társadalmat. Olyan
lövészárkokat ástak a politikában, de nemcsak a politikában, hanem
az élet szinte minden területén, melyeket nehéz lesz betemetni. Abban
biztos vagyok, hogy társadalmi beágyazottságot, szimpátiát erővel nem lehet
teremteni, ebbe szoktak a diktatórikus rendszerek belebukni. Az elfogadottságot
társadalmi párbeszéddel, toleranciával, az emberek problémái iránti
megértéssel, jó megoldásokkal, és nem nyers erővel lehet elérni.
A Fidesz ezzel szemben csak utálatot keltett maga iránt.
-
Ennek ellenére stabilnak tűnik a Fidesz támogatottsága. És az MSZP sem
állt soha olyan jól, mint most. Beleszólhat ön szerint harmadik párt
a "nagyok" küzdelmébe?
-
Örülök, hogy az MSZP népszerűsége már több mint fél éve 44-48 százalékon
áll, de annak nem, hogy a politikai viszonyok a kétpólusú, sőt gyakorlatilag
a kétpártrendszer felé fejlődnek. Épp a Fidesz magatartása miatt
nem örülök ennek. A kétpártrendszer a demokrácia csorbítása nélkül
működik például Nagy-Britanniában, ahol egy sok száz éves politikai kultúra
adja az alapját. Ott eszébe nem jut a választáson győztes pártnak,
hogy leszámoljon a vesztessel. Ezzel szemben itthon a politikai kultúra
alacsony színvonala miatt a kétpólusú rendszer szinte kínálja a négyévenkénti
leszámolás és reváns lehetőségét.
-
Az MSZP jó néhány politikusában is él a revánsvágy. Lecsillapíthatók ön
szerint az indulatok?
-
Ha az MSZP hatalomra kerül, nem vesz revánsot. Nem állítom, hogy egyetlen
politikusunk sincs, akiben ez ne merülne fel, mondjuk abban, akinek
elbocsátották az állásából a feleségét, vagy akinek a tanár lekommunistázta
a gyerekét, de meggyőződésem, hogy az MSZP nemcsak el akar, de el
is tud kerülni kormányváltás esetén egy ilyen visszavágást. Mi abból indulunk
ki, hogy Magyarország mindannyiunké. Számunkra a politika nem élethalál
harc, hanem egy verseny, a különböző kérdésekre adható különböző
válaszok versenye, amelyben remélhetőleg a legjobb megoldás győz.
Következésképpen mi nem leszámolásra, politikai tisztogatásra készülünk,
hanem a társadalom nyugalmának helyreállítására. Ha az MSZP győz
a választásokon, nem lesz "több, mint kormányváltás".
-
A Fidesz már két évvel a választások előtt megállapodásokkal köti magához
szövetségeseit. A kisgazdákkal aláírt egyezség a szocialisták mozgásterét
is szűkítette, hiszen ezután nehéz lenne potenciális partnerként
megnevezni "egy Torgyán József nélküli FKGP-t". Mely pártokkal készül az
MSZP a választásokra?
-
Több párttal is el tudjuk képzelni a különböző formájú választási együttműködést,
amely a második fordulós kölcsönös visszalépésektől egészen a közös
jelöltek indításáig többféle lehetőséget magában foglalhat. És minden
olyan párttal el tudjuk képzelni a koalíciós kormányzást, amelynek
programját összeegyeztethetőnek véljük a mi elképzeléseinkkel. Nem tartjuk
viszont ilyen politikai erőnek a MIÉP-et, és minimális az esélye
annak is, hogy esetleg a Fidesszel kössünk koalíciós szerződést.
Nem lehet azt mondani, hogy a többi párttal eleve és végérvényesen kizárt
valamiféle összefogás, annál is inkább nem, mert a politikusok és a pártok
az elmúlt tíz évben meglepő változásokon mentek át. Ami volt koalíciós
partnerünket, az SZDSZ-t illeti, mert ez a kérdés rendre felmerül,
korrekt viszonyról számolhatok be.
-
Milyen kapcsolatot kíván kialakítani az MSZP a Békejobbal?
-
A Békejobb megpróbálja oldani a két tábor közötti feszültséget, olyan üzenetet
fogalmazott meg, amellyel mindenki egyetérthet. Ehhez azonban rögtön
hozzá kell tennünk, hogy tiszteletben tartjuk: az MDF a koalíciós
kormány tagja. Nem azért méltányoljuk Dávid Ibolya tevékenységét, mert
ki akarjuk csábítani a koalícióból, hanem mert tisztességesnek tartjuk,
amit tesz. Szeretném hangsúlyozni, hogy mindaz, amit most mondok,
nem koalíciós ajánlat az MDF-nek. Egyébként sem teszünk koalíciós
ajánlatot senkinek sem, sem a Békejobbnak, sem az SZDSZ-nek, ennek ugyanis
még nincs itt az ideje.
-
Nem tart attól, hogy a Békejobb a konszolidáció meghirdetésével témát vesz
el az ellenzéktől?
-
Ha a politikát az ország javának szolgálataként fogjuk fel, akkor nem tartott
ettől. Ha a politika céljának csupán a párt választási győzelmét
tekintjük, akkor ez valóban igaz, a Békejobb elvesz tőlünk egy fontos
érvet. De ha ezzel a kormánypárt tudja szolgálni az ország nyugalmát, a
megbékélést, a szükséges mértékű nemzeti összefogást minden nagy kérdésben,
akkor örömmel veszem még azt is, hogy miszegényebbek leszünk egy
érvvel, ez a cél ugyanis fontosabb a pártpolitikai érdekeknél.
-
Az MSZP mindennap elmondja, hogy mennyire fontosnak tartja a megbékélést,
egy ellenzéki pártnak nem éppen a konfrontáció lenne a természetes
magatartása?
-
Egy ellenzéki pártnak a kormányénál jobb megoldásokat kell ajánlania az
embereket foglalkoztató problémákra. Ez a fajta konfrontáció azonban
nem árt az országnak, a társadalmi nyugalomnak, a politikai kultúrának.
Már említettem, a politika a lehetséges válaszok versenye, de ehhez nem
kell gyűlölni azt, aki más választ ad.
-
A konszolidáció hirdetésén kívül miért nem látszanak azok a témák, amelyekkel
az MSZP széles választói rétegeket tudna megszólítani?
-
A "Magyarország mindannyiunké" megfogalmazás nemcsak politikai tartalmat
hordoz, hanem jelenti a szociális értelemben kettészakadt társadalomban
a különbségek mérséklését is. Az MSZP meg akarja állítani a lecsúszást,
az elszegényedést. A fejlett országokat kétharmados társadalomnak
is szokás nevezni, mert polgáraik kétharmada tartozik a nem hivalkodóan
gazdag, de létfenntartási problémákkal sem küszködő középréteghez.
Magyarországon az anyagi gondok nélkül élők aránya csupán egyötöd-egyhatod.
Mi ennek a rétegnek a kiszélesítését tekintjük a gazdasági növekedés
egyik legfontosabb céljának. A gazdasági gyarapodás nem önmagáért van,
két dolgot kell szolgálnia: az emberek életkörülményeinek lehetőség szerinti
javítását és az ország modernizációját.
-
Milyen csoportokat kívánnak megnyerni ezzel a mondandóval?
-
A bizonytalanok és a nem hagyományosan szocialista szavazók körében
számíthatunk jelenlegi szavazóink mellett további támogatókra. Szeretnénk
megnyerni a fiatalokat, az első választókat,valamint a politikai
értelemben vett középen állókat, így a fenti általános üzenetet le
kívánjuk fordítani a társadalom egyes csoportjai számára. A saját
munkájukból élőknek olyan bérreformot ajánlunk, amely közelíti a
magyarországi kereseteket az EU-átlaghoz - azt gondoljuk, hogy a
gazdasági növekedés kétharmadát lehetne felhasználni a bérek rendezésére.
A közszféra béreit közelíteni kívánjuk a versenyszféráéhoz. A minimálbért
az átlagbérhez közelítenénk, de úgy, hogy közben nem növelnénk a személyi
jövedelemadó- és járulékterheket, mert ha ezt tesszük, akkor az emelés
legfőbb nyertese a költségvetés. A kis- és középvállalkozóknak kiszámítható
gazdasági környezetet, kisebb járulékokat és kedvezőbb beszállítási
programokat kínálnánk. A családoknak olyan családtámogatási rendszert,
amelyben a rászorultság elve a jelenleginél nagyobb mértékben érvényesül.
Nem a háromgyermekes politikus, vagy menedzser családokat kívánjuk kiemelten
támogatni, hanem a háromgyermekes munkás- vagy pedagóguscsaládokat. Nem
az adókedvezmény állandó emelését javasoljuk, hanem a családi pótlék
jelentős emelését tartjuk fontosnak. A nyugdíjasokat kormányra kerülésünk
esetén kompenzálni kívánjuk az elmúlt években elszenvedett hátrányos
megkülönböztetés miatt. Tavaly 52 milliárd forintot veszítettek
azon, hogy a kormány kisebb mértékben emelte a nyugdíjakat, mint
ahogy azt eredetileg a törvény garantálta. Az idén is jóval kevesebbet
kapnak annál, mint amennyi az infláció várható mértéke. Indokolt
lennea 13. havi nyugdíj bevezetése. Ha megnyernénk a választást,
olyan nyugdíjemelést hajtanánk végre, amely figyelembe veszi a munkában
eltöltött időt. Azt gondoljuk, a fiataloknak versenyképes és korszerű
tudásra van szükségük. Ehhez jelentős összegeket kell befektetni
az oktatásba. Ma a magyar gazdaság helyzete ezt lehetővé teszi, 1994
és 1998 között erre sajnos nem volt módunk, mert akkor a szakadék széléről
kellett a gazdaságot visszarángatni. A megfelelő oktatás után munkahelyre,
folyamatos átképzésre és lakásra van szükségük a fiataloknak. Mi
nem olyan lakáshitel-konstrukción törjük a fejünket, amely a tehetőseket,
hanem ami a kisfizetésű pályakezdőket segíti. Nekik nem hangzatos jelszavakra,
hanem bérlakás-építési programra lenne szükségük, amely finanszírozható
abból az összegből, amit most a kormány a tetszetős, de hozzá nem
férhető hitelkonstrukciókra szán.
-
Ez egy kész program. Kik fogják ezt képviselni az MSZP-ben? Lesz új csapat?
-
A program önmagában nem elég, kell hozzáegy olyan vezetőgárda, amely hitelesíteni
tudja azt. Fontosnak tartom, hogy olyan emberek álljanak az MSZP
élén, akiknek a szavazók elhiszik, amit mondanak. A hitelességnek
nagyon egyszerű a titka: benne van az egyéni tisztesség, az, hogy a
politikus neve ne legyen összefüggésbe hozható különböző korrupciós ügyekkel,
és hogy valóban higgye mindazt, amit mond.
-
Nemcsak a közvélemény egy része, de jó néhány szocialista politikus attól
tart, hogy a novemberi tisztújító kongresszuson nem lesz valódi megújulás.
Néhány ember majd pozíciót cserél, de egyéb nem történik. A hét végén
viszont élesen fogalmazott a választmány elnöke, amikor azt mondta: le
kell cserélni a jelenlegi vezetés nagy részét. Melyik álláspont áll önhöz
közelebb?
-
Meggyőződésem, a két évvel ezelőttinél nagyobb mértékű lesz a tisztújítás.
már csak a kvótarendszer miatt is. Tavaly az új alapszabállyal elfogadtuk,
hogy az elnökség létszámának egyötödét fiataloknak, egyötödét nőknek
kell betölteniük. Vagyis mondhatjuk, hogy az elnökség egy része mindenképpen
ki fog cserélődni. Ez még nem jelenti azt, hogy nagy változás
lesz, hiszen a jelenlegi tisztségviselők mellett még egy nő kerülhet
be az elnökségbe.
-
A kvótarendszer a minimális számokat rögzíti, ez nem jelenti azt, hogy
ne lehetne ennél több nő, vagy fiatal az elnökségben. Tudok mondani
legalább négy olyan női politikust, akiknek jó esélyük van arra,
hogy helyet kapjanak a vezetésben: Szili Katalin, Lamperth Mónika, Lendvai
Ildikó, Kósáné Kovács Magda, ők nemcsak a kvóta miatt, hanem "saját
jogon is" tagok lehetnek. A fiatalok közül a Fiatal Baloldal, az
Ifjú Szocialisták, a Hálózat 2000 mozgalom, vagy a pártszervezetek jelöltjeire
számítunk. Bizonyos vagyok benne, hogy Németh Miklós bekerül az elnökségbe,
amit kifejezetten örömmel fogadok. Vannak olyan politikusaink, akik
különböző parlamenti, vagy önkormányzati tisztségekben bizonyították
alkalmasságukat, közülük is többen bekerülhetnek az elnökségbe. A
kongresszus, azt gondolom, a bőség zavarával küzd majd, amikor a jelölési
folyamat végén szembesül a jelöltlistával, annál is inkább, mert
számolni kell a jó teljesítményt nyújtó jelenlegi vezetőkkel is.
Olyan, körülbelül 15 fős testületet tartanék nyerésre esélyes csapatnak,
amelyben az idősebb politikusok tapasztalata és a fiatalok dinamizmusa,
újítókészsége jó ötvözetet alkot.
-
Mit gondol, lesz kihívója a pártelnöki posztért?
-
Ezen nem szoktam gondolkodni, 1998-ban Nagy Sándor volt az ellenfelem,
jónak tartottam, hogy a kettős jelölés miatt valódi választás volt.
Most is lehet egy, vagy akár több kihívóm.
-
Amikor elnökké választották, azt mondta, hogy csak ideiglenesnek tartja
ezt a megbízatást. Miért változott meg a véleménye?
-
Ezt nem én mondtam, hanem a kritikusaim mondták rólam. Azok, akik úgy fogalmaztak,
hogy nem vagyok "bozótharcos" típus, túlságosan diplomatikus a stílusom.
Az elmúlt két év számomra a tanulás időszaka volt, úgy kerültem a
pártelnöki tisztségbe, hogy semmilyen belpolitikai gyakorlatom nem
volt, egészen addig életemben nemzetközi kapcsolatokkal foglalkoztam. Úgy
érzem, most már nagyjából tudom azt, amit egy pártelnöknek tudnia kell,
szívesen kamatoztatnám ezt a tudást a következő években.
-
Ön szerint a novemberi kongresszus lezárhatja ezt a kérdést, hogy ki is
vezeti valójában az MSZP-t.
-
Ez szerintem most is egyértelmű. A kongresszus nyilván pontot tesz az esetleges
találgatások végére.
-
Addig persze zajlik a lobbizás, kormányfőjelöltnek például ketten is bejelentkeztek.
-
Németh Miklós és én sem jelentkeztünk be semmire, csupán annyit mondtunk,
hogy felkérés esetén vállalnánk a jelöltséget.
-
Azt a konstrukciót elképzelhetőnek tartja, hogy más a miniszterelnök-jelölt
és más a párt vezetője?
-
A nemzetközi gyakorlatban egyaránt van példa erre, és arra is, hogy két
posztot ugyanaz a személy tölti be.
-
Az MSZP tíz év elteltével is azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy milyen
párt is valójában. Miért nem sikerült ezt tisztázni az elmúlt években?
-
Ez nem agyengeség, sokkal inkább az igényesség jele. Nem elég ugyanis csupán
annyit mondani egy pártról, hogy jobb- vagy balközép, azt is meg
kell határozni, milyen értékek mentén politizál. Ettől a választott
értékrendtől függenek a konkrét megoldások, az,hogy milyen politikai lépéseket
tesz egy párt. Ez a folyamat zajlik most az MSZP-ben.
-
Legalább 4-5 nagyon különböző csoportból áll a párt. Nem emiatt kell tisztázni
állandóan, hogy kik is valójában?
-
Az, hogy egy szociáldemokrata jellegű pártbanplatformok vannak, természetes
dolog. Régi tapasztalatom, hogy igazán jó megoldások a vélemények
ütköztetéséből keletkeznek. Nem szabad azonban összekeverni a platformot
a klikkekkel, utóbbiakra valóban nincs szükség.
-
Ha kormányra kerül az MSZP,mi az, amit biztosan másként csinálna, mint
1994 és 1998 között?
-
Azt remélem, hogy a szociálpolitikában, a családok, az oktatás, a tudomány,
a kultúra, az egészségügy támogatásában, az ifjúság számára az esélyteremtésben,
szinte mindent másként tudnánk csinálni. Ugyanis nem egy stabilizációs
csomaggal kellene kezdenünk működésünket. A bírálóink szeretnek elfeledkezni
arról a tényről, hogy amikor 1994-ben átvettük a kormányzást, a költségvetés
hiánya a nemzeti össztermék majdnem 10 százalékát tette ki, a külkereskedelmi
mérleg deficitje több mint 4 milliárd dollár volt évente, hogy a folyó
fizetési mérleg hiánya meghaladta a 3 milliárd dollárt, hogy a külföldi
adósság 21 milliárd dollárt tett ki. Az MSZP-SZDSZ kormányzás négy
éve alatt afenti adatok felére-harmadára olvadtak. Végre kellett hajtanunk
a Bokros-csomaggal egy fájdalmas, de életmentő műtétet. Ezért
össze sem lehet hasonlítani a mi kormányzási időszakunkat a Fidesz két
évével. A jelenlegi kormány szereti önmagának tulajdonítani a gazdasági
sikereket, az igazság az, hogy egyetlen érdeme, hogy nem rontotta
le az 1998-ra kialakult teljesítményt. az 1997 óta öt százalék körüli
gazdasági növekedés, az egyensúly közeli állapot, az 1996 óta csökkenő
infláció a rendszerváltás előtti reformoknak, a privatizációnak,
a szerkezetváltásnak, a Magyarországon működő nemzetközi vállalatok
erőteljes exporttevékenységének és az indokolatlanul, sőt cinikusan bírált
1995-ös stabilizációnak köszönhető. (Világgazdaság/Mucsányi
Marianna,Tüske Erika)
Világgazdaság