A társadalomnak
morális megújulásra van szüksége
Jezsó Ákos cikke a Napi
Magyarországban
Nem szabad csupán anyagi
természetű problémává tenni, hogy egy magzat a világra jöjjön. Annak a
kapcsolatnak a minősége dönti el, hogy az élet megszülethessen vagy sem,
amelyben az élet megfogant. Már csak ezért is pártfogolni kellene a házasságra
alapuló családmodellt. Ha a szülők nem szeretik mélyen egymást, ha a kapcsolatuk
nem bír el egy új életet, akkor az nem is fog a világra jönni. Erről szól
az abortuszok nagy százaléka - mondta Bíró László püspök, a Magyar Katolikus
Püspöki Konferencia családvédelmi referense. Lapunknak adott interjújában
a parlamenti döntésre váró új magzatvédelmi törvényről, a társadalmi és
az egyéni felelősségtudat szerepéről, az élet védelméről, valamint arról
az elképzelésről fejti ki véleményét, amely szerint hazánk népességének
fogyását betelepítéssel kellene ellensúlyozni.
-
A Magyar Katolikus Püspöki
Kar tavaly év végén adta ki a Boldogabb családokért című körlevelét, amely
a várakozáshoz képest kisebb társadalmi vitát, illetve reakciót váltott
ki. Miben látja a gyenge érdeklődés okát?
-
Nem biztos, hogy gyengébb volt
az érdeklődés. Az igaz, hogy nem fogadták olyan látványosan, mint az elődjét.
De az egy politikai jellegű körlevél volt. Szerintem most már a második
körlevélben lefektetett gondolatok is kezdenek beérni. Vannak olyan politikai
pártok, illetve civil szervezetek, amelyek a tartalmát konferenciákon kívánják
megvitatni. A körlevélnek tehát van egy hivatalos élete is, ugyanakkor
körülötte egy alulról történő, természetes mozgás is megfigyelhető. Az
egyházon belül már eddig is számos családcsoport foglalkozott vele. Nagyon
sok ilyenről tudok, csak ezekről a média nem tudósít. A sajtóvisszhangja
valóban gyenge, a pártok pedig alig reagáltak rá.
-
Mivel lehet magyarázni
a sajtó és a politika passzivitását?
-
A média sajnos inkább
a magyar társadalomban létező házasság- és családellenes erőkről tudósít
előszeretettel. Sokak számára az együttélésnek csak az egyik alternatíváját
jelenti a házasság. Akik így gondolkoznak, elavult dolognak tartják a házasságon
alapuló családeszme propagálását. Pedig az élettársi kapcsolatból feleannyi
gyermek születik, mint a házastársi viszonyból, az egyedül szülő nők gyerekeinek
pedig több mint a fele élettársi viszonyban fogant. Az élettársi kapcsolat
mellett tehát kisebb esély van arra, hogy az élet megszülessen, az ilyen
közösségben élők az előttük járó generációval és egymással kevésbé törődnek.
Azt is tapasztalom, hogy időnként a család politikai jelszóvá válik. Úgy
érzem, néha többet beszélünk róla, mint amennyit teszünk érte.
-
A püspöki kar ebben a körlevelében
meglehetősen borúlátó képet festett a magyar társadalomról. Mi indokolta
ezt a látleletet?
-
A körlevél nem borúlátó képet
fest, hanem a mai magyar valóságot mutatja be. Sok pozitív dolgot is felmutat.
Bemutatja például, hogy a magyar ifjúság az optimálisnak mondható gyerekszámról
álmodik, de azt is leírja, hogy a társadalom nagy része nem tartja elavultnak
a házasságra alapuló családmodellt.
-
A püspöki kar a társadalom
egészének összefogására és a szekularizált értékrend megváltoztatására
buzdít. Nem illuzionisztikus ez az elképzelés?
-
A család jövőjéhez hozzátartozik,
hogy az emberek belülről változzanak meg. Minden megújulásnak ez az alapja.
Nem elég a külső körülményeket szidni, valahol a dolgok mindig belül dőlnek
el. Amikor a körlevél társadalmi megújulásról beszél, akkor elsősorban
a belső megújulásról szól.
-
De a korszellem nem ezt hirdeti.
-
Mindig tudatos döntésről van
szó. A család jövőjéhez olyan emberekre van szükség, akik a valódi értékek
mellett döntenek, és nem a divatok, az áramlatok, vagy a pillanatnyi érdekek
szerint élnek.
-
Az Alkotmánybíróság 1998-ban
hozott határozatával megsemmisítette az 1992-es magzatvédelmi törvény egyes
részeit. A törvénymódosításról a parlament most kezdte meg a vitát. A püspöki
kar milyen törvényt tudna elfogadni vagy támogatni?
-
Elvből nem fogadhatunk el semmiféle
abortuszt engedélyező szöveget. Mi úgy gondoljuk, hogy minden törvénynek
az élet szentségét kell szolgálnia. A katolikus egyház az élet pártján
áll.
-
Elfogadja Jobbágyi Gábornak,
a Pacem in Utero nevű magzatvédő szervezet vezetőjének azt a véleményét,
hogy a készülő törvény súlyos lelkiismereti krízist okozhat a keresztény
politikusok körében?
-
Nem attól erkölcsös valami,
mert azt törvénybe iktatják. A katolikus egyháznak kötelessége szót emelni
minden olyan rendelkezéssel szemben, amely az életet támadja, vagy ahol
a törvény leválik az erkölcsről. Az élet védelme azonban nem csak egyházi
feladat, ez minden ember dolga. Sajnos, az utóbbi időben az egyház egyre
inkább úgy jelenik meg az élet védelme kapcsán, mint valami mumus. Nagyon
fontos feladata az egyháznak és minden, a magyarságért aggódó, jó szándékú
embernek - világnézettől függetlenül -, hogy ne engedje összemosni az értékeket.
A jóról ki kell mondani, hogy jó, a rosszról pedig azt, hogy rossz. Nagyon
sajnálnám, ha politikai jelszavakká silányulna az élet, a házasság és a
család védelmének ügye. De azt is látni kell, hogy különböző erők hatnak
a törvényhozás körül, így nagy valószínűséggel az abortuszt valamilyen
formában megengedő törvény születik. Ha ez bekövetkezik, a jó szándékú
embernek akkor is fel kell ismernie: attól, hogy valami legalizált, még
nem feltétlenül erkölcsös is. Sajnos, a tömegek szintjén ma ez a két kategória
gyakran összemosódik.
-
Ez így nekem túlságosan is
fekete-fehér álláspontnak tűnik. Pedig vannak árnyalatok is.
-
Valóban, vannak határesetek,
de még akkor sem tehetünk direkt az élet ellen. Sajnos, a sajtó leginkább
az egy százalékra is alig tehető rendkívüli esetekkel foglalkozik, ami
érzelmileg abortuszpártivá teheti még azt az embert is, aki alapvetően
ezzel nem ért egyet.
-
Hogyan lehetne csökkenteni
az abortuszok számát?
-
Nem szabad csupán anyagi természetű
problémává tenni, hogy egy magzat a világra jöjjön. Annak a kapcsolatnak
a minősége dönti el, hogy az élet megszülethessen vagy sem, amelyben az
élet megfogant. Már csak ezért is pártfogolni kellene a házasságra alapuló
családmodellt. Ha a szülők nem szeretik mélyen egymást, ha kapcsolatuk
nem bír el egy új életet, akkor az nem is fog a világra jönni. Erről szól
az abortuszok nagy százaléka. De arról sem szabad megfeledkezni, hogy ha
egy társadalom túlhangsúlyozza az ember fiziológiai, biológiai valóságát,
akkor olyan légkör alakul ki, amely nem kedvez az új élet megszületésének.
Ha ugyanis az ember önmagát felnőtt korában is csak egy biológiai lénynek
tartja, akkor nem biztos, hogy az éppen megfogant, védtelen kisembert személynek
tudja tekinteni. Ez a mentalitás az orvosi praxistól a munkatársi viszonyig
sok mindenre kihat. Az is kérdéses, hogy megszülethet-e ott az élet, ahol
a szabadságtudat mellé nem tesszük hozzá a lemondás gondolatát? Sok mindenre
rámutat, hogy manapság már nem azt mondják az emberek: valaki áldott állapotba
került, hanem azt, hogy terhes.
-
Összeegyeztethető-e a család
szentségének védelmével az, hogy a nem kívánt gyermeket olyan szülőknek
adják örökbe, akiknek nem lehet gyermekük?
-
Krízishelyzetekben mindenképpen
gondolni kellene arra, hogy sok házaspár vágyik a gyermek után, mert nekik
az nem lehet. Társadalmi feladattá kell tenni az örökbefogadás megkönnyítését.
-
Mi a véleménye a béranyaságról
és a mesterséges megtermékenyítésről?
-
Miközben sokan visszautasítják
a gyermekáldást és abortuszra, halálra ítélik a megfogant életet, közben
rengetegen vannak olyanok, akik szeretnének gyermeket, de az nem lehet
nekik. Az egyház tanítása ebben az esetben a gyermekek örökbefogadását
ajánlja. A szexuál-morálban és az élet nemzésénél az egyház komolyan veszi
a személyes felelősségtudatot. Óvakodik attól a zűrzavartól, ami a megfogant
élet körül a személytelen nemzés útján keletkezhet.
-
Összeegyeztethető-e a nők
önrendelkezési jogával az SZDSZ, vagy az MSZP által hangoztatott magzati
élet védelmének elve?***
-
Fontosnak tartom ezt a kérdést,
de nem szeretnék politikai síkra térni.
-
Akkor a kérdésből hagyjuk
ki a két párt nevét.
-
Az egyház mindig a védtelen
mellé áll. Jelen esetben pedig a magzat védtelenebb, mint az édesanyja.
Beszélhetünk-e a szeretetről akkor, amikor az édesanya személyiségi joga
mellett háttérbe szorul a magzat személyiségi joga, amikor a megfogant
élettől megvonjuk a szeretetet, majd a szeretetre hivatkozva megsemmisítjük?
Az életet nem lehet az öntudat meglétéhez kötni, hiszen ebben az esetben
akár egy alvó embert is meg lehetne ölni, csak azért, mert nincs öntudatánál.
A magzat személy voltát tehát nem lehet az éppen aktuális éntudathoz kötni.
-
Mi a véleménye arról az elképzelésről,
hogy hazánk népességének fogyását betelepítéssel kellene ellensúlyozni?
-
Voltam egyszer egy ENSZ-konferencián,
ahol arról beszéltek, hogy ha a nyugati országok ellensúlyozni akarnák
a népességfogyásukat, akkor tízszer annyi embert kellene befogadniuk, mint
amennyit integrálni tudnak. Hamarosan országunk is ilyen gonddal fog küzdeni,
ezért nekünk is el kell mindezen gondolkozni. Sokkal jobb lenne, ha ma
az élet védelme mellé állnánk azért, hogy idővel a magyarság a saját földjén
ne váljon kisebbséggé.
***
MHL Szerkesztőségének
megjegyzése
A kérdésbe valami hiba csúszhatott,
nem akartuk önhatalmúan átszerkeszteni, de az SZDSZ és az MSZP részéről
nem hallottuk a "magzati élet védelmének elvét" hangoztatni. A nők önrendelkezési
jogát viszont e pártok gyakran kiemelik.
Vissza
a kezdőlapra