A
vasárnapi szentmise után most nem szélednek szét hamar a hívők. Sőt, egyre
többen gyülekeznek a Szent István templom előtt. Gyerek kevés, idős sok.
Magyar szó- és mondatfoszlányok kerengenek az utcán, ami elég furcsa, merthogy
New Yorkban vagyunk. Pontosabban Yorkville-ben, a magyar negyed szívében.
A hangulat vidékiesen ünnepélyes: farsang van.
Az
épületben működő általános iskola tornatermében úgy 250 vendég részére
terítenek az önkéntes asszonyok. Vatikáni valutában kapják a honoráriumot:
“Isten fizesse meg!” Pótasztalokat kell behozni, állítólag karácsony óta
nem voltak ilyen sokan vasárnapi ebéden. Ma pedig még élő zene és tánc
is lesz. Domonkos atya asztali áldást mond.
Csorba Domonkost 1962-ben
szentelték pappá az esztergomi ferenceseknél, 1969-ben jött az Egyesült
Államokba. Nyolc évig Detroitban a Szent Kereszt templom plébánosa volt,
azt követte a New Jersey államban levő trentoni, majd 1992-től a New York-i
Szent István templom.
Nekünk itt a Ferenc-rend
által alapított magyar plébániáink voltak, így New Jersey, Michigan és
Wisconsin államokban, sőt a kanadai Winnipeg-en is. Ma ezek már mind “amerikai
kézben” vannak, ugyanis 1992-ben Rómában úgy döntöttek, hogy ezt az egyre
fogyó kis közösséget feloszlatják. Milyen ferences szerzetesi élet az,
amikor már csak egy ferences van! Amikor 1989-ben Magyarország felszabadult,
a provincia visszavehette volna a házait, ha lett volna elég embere, meg
ott van még legalább 15 kolostor, amik még az ötvenes években is a mi tulajdonainkat
képezték.
Mielőtt idejött, itt mindig
két pap szolgált. Megszaporodott-e a munkája, vagy csökken a hívők száma?
A Szent István egyházközség Hit Szava rádióprogramot, ami 47 éve szakadatlanul
megy a rádióban, ön készíti most.
A templomi szolgálatokon
kívül az evangéliumot hirdetem a rádióban és havonta többször a televízióban
is, ahol a magyar egyház történetét is ismertetem és Szent Istvánról tartok
sorozatbeszédet. Nagyon sok a munkám. Washingtonba, Baltimore-ba
és Yonkers-ba is járok misézni a magyaroknak.
Nem kér segítséget?
A jó Isten kérhetne,
de azt mondja, “csak dolgozzál!”
Amerikában a lelkészek általában
sokkal világibbak, ha szabad ilyet mondani. Amikor egy miséjükre bemegyünk,
nincs olyan áhítat és halkság, mint amilyet mi ismerünk. Sokan áldoznak
gyónás nélkül.
Az a legméltóságosabb
oltári szentség, hogy mi hiszünk Jézus Krisztus valóságos jelenlétében,
és csak megszentelő kegyelem állapotában szabad az oltári szentséget felvenni.
Ezért szoktam buzdítani a híveimet, hogy szépen szent gyónást végezzenek
azok, akiknek kell, és úgy járuljanak a szent áldozáshoz. Én Európában
nőttem fel, az ötvenes-hatvanas években képeztek ki, a második vatikáni
zsinat kezdetén már pap voltam. Tartsuk meg az egyház fegyelmét!
Lehet, hogy a liberálisabb
amerikai szertartások több fiatalt vonzanak? Mint például a popzenés
énekkari előadásmód.
Nem hiszem. Liberalizálódással
az egyház nem fog senkit megnyerni hosszú távon.
Egy idős magyar hölgy panaszolta
nekem, aki réges-régen itt él, hogy úgy teszünk, mintha jó lenne nekünk.
Ezt mondta: magyar vagyok, tehát nem idevaló. Érzékenyebbek-e, elesettebbek-e
az emigrációs magyarok?
Bizonyos értelemben igen.
A fiatalabb generáció lelkét a kommunizmus, a liberális ateizmus megmérgezte.
Aztán vannak olyanok, akik a pénz megszállottjai, ha lehet nem hat, hanem
hét napot dolgoznak. Sokan csak a munka miatt jönnek ki, van olyan kedves
magyar asszonyom, aki heti 550 dollárt keres. Számítsa ki, az mit jelent
Magyarországon! Az itt élő magyarság, tisztelet a kivételnek, annyira belevetette
magát az amerikai életformába, hogy már a gyermekeiket sem tanították meg
magyarul. Az unokák pedig végképp nem tudnak. Nekem nagyon fáj, hogy azok,
akik a Korvin közben harcoltak 1956-ban, és kénytelenek voltak elmenekülni,
többnyire már a gyermekeiket sem tanították meg magyarul.
Gondol valakire konkrétan?
Nem akarok neveket mondani.
A szomorú tapasztalat az, hogy 1956 hőseiből egyetlen egyikük sem tartozik
a Szent István templomhoz már vagy 30 éve.
Azoknak a gyerekeknek, akik
nem tudnak magyarul, lehetőséget nyújthat az Arany János iskola. Ide 36
magyar származású gyerek jár, ebből 16 óvodás korú.
Egy kis magyar földrajzot,
történelmet tanulnak. Ez az iskola kevés időt biztosít, a szülőknek kellene
jobban odafigyelniük a magyartanításra.
Az iskola a szombatonkénti
néhány órás foglalkozásért bérleti díjat és biztosítást fizet a templomnak.
Amerikában mindenért
fizetni kell. Nemrégiben többszázezer dolláros renoválásokat hajtott végre
itt a plebánia. Ebbe mindenkinek be kell segítenie valamilyen formában.
A katolikus egyház az egyetemes
szeretet hirdetésével sok problémát enyhíthet a magyar hívők körében.
A magyar egyházak képesek
a magyarságot, amennyire emberileg lehet, összetartani hosszú távon.
Ez az erősebb hit miatt
van?
Igen, a keresztény hit
miatt.
És milyen a viszonya a "főnökével"?
Neil O’Connell plébános az amerikai hívőknek tartja a miséket ugyanitt,
így osztják meg a templomot. Közösen viselik a terheket.
Neil atya liberális felfogású
amerikai. Nyílt konfrontációra még nem került sor; és hála Istennek, nem
tud magyarul, bár nagyon igyekszik. Még van itt egy jó éve, utána jön valaki
más ugyanabból a Szent Név ferences provinciából, mint ahogy az már 1934
óta van... Meg kell mondani, a templomi bevételnek jóval több mint a felét
az amerikai hívek fedezik. A magyar hívek egyébként is szegényebbek. Jó,
ha világosan látjuk a dolgokat! A háború előtti időkben Magyarországon
az egyháznak még volt vagyona, a templomhoz föld, birtok tartozott, ezt
így alapította meg Szent István. A persely akkor gyertyára és a harangozóra
volt elég.
Most pedig a persely fontosabb
szerepet játszik?
Az idei karácsonyi bevétel
a magyaroktól három ezer dollár volt, az amerikaiaké pedig ennek több mint
hatszorosa. És ez az arány általános. Tudni kell, hogy az itt lévő papok
mind írek, és sokan ellenszenvvel vannak az írekkel szemben. Nem igazán
jó ez a közösködés.
Mikor épült ez a templom?
A magyar templom eredetileg
a 14. utcában volt, 4000 hívővel és 400 férőhellyel.1927-ben az akkori
plébános nagyobb templom építésébe fogott, 600 ezer dollár kölcsönt vett
fel rá. 1929-ben, amikor a kupolát rakták fel, beütött a világgazdasági
válság. A plebános visszatért Magyarországra és 1934-ben, igen fiatalon,
belehalt a templom kudarcába; éppen abban az évben, amikor a Szent István
templom itt végülis felépült. Aki utána jött, nem ismerte fel, milyen jelentősége
van ennek a templomnak. A korábbi adósságtól megijedve ő átadta az amerikai
Ferenc-rendnek. Tudni kell, hogy Amerikában minden templom az érsekség
tulajdona, még a szerzetes templomok is. 1943-ban Spellman New York-i bíboros
a következőket írta XII. Piusz pápának: ezentúl Amerikában minden
szerzetesi plebánia templom az illető érsekség vagy püspökség tulajdonát
képezi. Ámen! Európában a templom, a kolostor azé a szerzetes közösségé,
amelyik építette. De nem Amerikában. Tehát, ez sem lehet csak a magyaroké
már, bár tettem lépéseket az érsekség felé, hogy adják vissza.
A magyarországi Szent István
ünnepségsorozathoz hogyan csatlakoznak?
Paskai László bíboros
úr októberben jön a koronázás 1000 éves évfordulója alkalmából. Augusztus
20-án a New York-i St. Patrick’s katedrálisban lesz nagy Szent István mise,
ahová a környező katolikus és református egyházak híveit és lelkészeit
is meghívtuk.
Egyébként boldog?
És mindig ott, ahol vagyok.
Tetszik tudni, engem többször elhelyeztek már. Amikor megérkezem valahova,
az első estén kirakom a könyveimet, és úgy néz ki a szobám, mintha ott
születtem volna, mintha Baján lennék, ahol a ferenceseknél voltam kisministráns.
Erre ráneveltem magam. 2002-ben vagy megújítják a szerződésem, vagy hazarendelnek.
Lehet, hogy nem is lenne
rossz Bajára hazamenni?
Hát, lehet. Ott nem kellene
rádióbeszédekkel foglalkozni.
És írek sincsennek. Csak
a jó Isten, hogy segítse a magyarokat – akárhol vannak is a nagyvilágban.
Niemetz Ágnes
NEW YORK