Milyenek
is a szekták?
Az Erdélyi Naplóban megjelent
két írás mélyebb bepillantást ad a szekták világába.
Jézus forradalmárai
Az elmúlt években számos
szekta és vallásos csoport alakult, s mindegyik más és más alapigazságot
ragad ki és legtöbbször ferdít el a Bibliából. Ilyen a Család-mozgalom
is, melynek alapítója a szeretetet hangsúlyozza és szexuális szabadságot
hirdet.
Isteni kinyilatkoztatás
Az Isten gyermekei mozgalmat
1969-ben alapította Kaliforniában David Berg. Egyúttal felvette a Mózes,
rövidítve MO nevet, és azóta többnyire Dávid Mózesnek vagy egyszerűen Dávid
atyának hívatja magát. A mozgalom fő székhelye Montreal, és hetven országban
több mint hetvenezer tagja van.
Berg protestáns családban
nőtt fel, édesapja prédikátor volt, és később ő maga is apja nyomdokaiba
lépett. 1949-ben azonban hátat fordított az egyháznak, és kizárólag fiatalkorúak,
kábítószeresek és hippik előtt prédikált, felszólítva őket: csatlakozzanak
Jézus forradalmához! 1969-ben isteni kinyilatkoztatásban részesült, mely
szerint Kalifornia földrengés folytán a tengerbe süllyed, és Isten gyermekeit
neki kell kimenekítenie onnan. Ezért elhagyta Kanadát, és követőivel az
Egyesült Államokban kolóniákat és otthonokat alakítva telepedett le. Mozgalmát
az úgynevezett MO-levelek által terjesztette.
Nekünk szexi minden
követőnk
A MO által jegyzett vékony füzetek
általában képregényszerű rajzokból állnak. Leveleiben 1973 óta szexualizáló
tendencia volt felismerhető, ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel: "Nekünk
szexi a vallásunk, és szexi a vezetőnk, és szexi minden követőnk. Ha pedig
te nem szeretsz semmi szexet, inkább lépj ki!"
1979 tavaszán az akkori
NSZK közvéleménye az Isten gyermekei ellen fordult. A hatóságok fellépése
miatti félelmében David Berg látszólag megszüntette a szervezetet. Megparancsolta
követőinek, hogy oszlassák fel kolóniáikat, kommunáikat, és vonuljanak
illegalitásba. A mozgalom tehát nem tűnt el, csak átalakult, kifelé szalonképesebbé
vált. Új nevet is kapott: a Szeretet Családja vagy egyszerűen Család.
Semmi melltartó,
csak átlátszó blúz
Tagtoborzásuk egyik leghatásosabb
és egyben legellentmondásosabb módszere az úgynevezett szeretetbombázás.
A nők a testükkel vadásznak az új Jézus-követőkre Dávid Mózes utasításai
szerint: "Semmi melltartó, csak átlátszó blúz – ez a csalétek, amitől mindenki
kiborul és belétek habarodik." MO a New Age (Új Kor) egyik vallási prófétájának
tekinti magát, ugyanis ezt állítja: "Én vagyok a vízöntő! Ez az én korszakom!
Én vagyok a vízhordó! Így mondta Jézus nekem, mert én hozom a vizet, amely
az életet jelenti korunk nemzedéke számára."
A Család tagjaitól megkövetelte,
hogy gyakorlatilag számolják fel korábbi társadalmi kapcsolataikat, adják
fel foglalkozásukat, hagyják el szüleiket, barátaikat, iskolájukat. Vagyonukat
pedig adják át a csoportnak, hogy teljes vagyonközösségben élhessenek.
A lakó- és életközösségek
rendszerint tizenkét férfi és női tanítványból állnak, beleértve gyermekeiket.
A vezető az úgynevezett kolóniapásztor. A tagok a feltétlen engedelmesség
és alárendeltség jeleként láncot viselnek a nyakukban.
Tanfolyamok, tesztek
– ködösítés
A szekták a tagjelöltek számára
kevés alapinformációval szolgálnak, általában ködösítenek: "Mi egyszerű
keresztény közösség vagyunk". Az elkötelezettség, lehengerlés eléréséhez
számos álszervezetet, melléktevékenységet hoznak létre, illetve működtetnek.
Ingyenes személyiségfejlesztő teszteket ajánlanak (mint a Szcientológia
Egyház), melyeket már különféle drága tanfolyamok követnek. Angol vagy
más nyelvtanfolyamokat szerveznek, ezeken szervezetüket reklámozzák, és
tanításaikkal győzködnek. A jól hangzó Találd meg önmagad! és egyéb terápiakínálat
mögött gyakran a keleti Bhagwan-mozgalom rejlik. A Krisna-mozgalom vegetáriánus
ételkóstolókkal, főzőtanfolyamokkal, szakácskönyvekkel próbálkozik. Egy
közös ezekben a próbálkozásokban: kerülő úton, képmutató, sminkelt, humanitárius
célokat mutatnak fel, támogatást, részvételt, adakozást, sőt nemegyszer
védnökséget kérve.
Fábián Tibor
Szektahad
Szektásodunk. Újabb és újabb
gyülekezetek, csoportosulások vernek tanyát városainkban. Az ígéretek,
veretes szólamok legtöbbször ugyanazok, néhol még némi segélycsomaggal
is nyomatékosítják a tanításokat. Egyenlőséget, testvériséget hirdetnek,
ahol mindenki számít és mindenki szóhoz jut. Szóhoz jut, miután a guru,
a mester, a fő tekintély, a tanító elmondja megkérdőjelezhetetlen szentbeszédét,
melyhez csak tapsolni szabad.
A középpontban mindig egy
ember áll, alatta szűk kiszolgáló csoport. Ők a besúgók, akik megfigyelik
az egyszerű tagokat, akiknek osztályrésze a hűség, a teljes önátadás, a
családi háttér elhagyása, az adakozás, új tagok felhajtása, kampányolás.
A guru előtt hajladozó siserehad ezalatt megfigyel, ellenőriz, megfedd.
És persze lihegő igyekvéssel jegyzi a guru minden elejtett szavát, szótagát,
nyögését, levegővételét. Hogy majdan az utókor, amely "idővel rájön a guru
szellemi zsenialitására", és a csoportba beleszülető gyermekek is részesülhessenek
a guru szellemi termékéből. Díszkötésben.
Propagandájuk roppant egyszerű.
Mutogatnak. Először körbe. – Ez itt mind haldokló, sír mellett tántorgó.
És különben is, hamis, mint a dögvész – mutatnak a történelmi egyházakra,
esetleg neoprotestáns szabadegyházakra. Merész jelzőket használnak és arcátlan,
felfújt vádakat. Kerülik a szemtől szembeni vitákat az őket kritizálókkal.
A hátbatámadás mesterei.
Miután körbepufogtattak
ócska szellemi mordályaikból, jön a következő (had)mozdulat. A magamutogatás:
"Szóval ez a tényállás. Hát nem elszomorító? De szerencsére itt vagyunk
mi! Mi majd megmentjük a kiválasztottakat és téged. Nekünk sikerült tisztának
és igaznak maradni ebben a mocsoktól terhes világban. Nagy szerencséd,
hogy találkoztál velünk."
A szelíd érdeklődők égő
füllel és tekintettel hallgatják a tündérmesét. Amikor már teljesen belezavarodtak,
az orruk elé nyomják a belépési nyilatkozatot. A jelölt aláírja, és szorgalmasan
lohol a többiek nyomában. Igyekszik megfelelni az elvárásoknak. Napokig,
hetekig magyarázza családjának, baráti körének, munkatársainak, hogy el
fognak kárhozni, mert a Sátán egyházában vannak. Mert ott mindenki engedetlen
és bűnös. Lassan mindenkit elítél, mert mindenki, aki nem az ő csoportjához
tartozik, engedetlen, rossz keresztény, megalkuvó. Egyre távolodik régi
környezetétől, és mind több időt tölt új barátaival. Átveszi stílusukat,
hanghordozásukat, szenteskedésüket, hitgőgjüket. Hanyag megvetéssel kezeli
a körön kívülieket, akik nem olyanok, mint ő. Minden kritikát eltol magától.
Végső soron már saját magával
szemben sem őszinte. Utolsó leheletéig védelmezi a guru által betanított
tanokat. Mégis, valahol tudat alatt attól fél, hogy elrontotta a dolgot,
amikor olyan könnyen engedett a nagy szavaknak. Kétségei támadnak: talán
nem csak mi tízen, húszan vagyunk egyedüli igazak, talán a vezetőnk mégiscsak
tévedett. Egyre inkább szüksége van a guru fanatikus biztatására, hogy
kétségeit, ellentmondásait elhessegesse. Mert ha kialszik a belsejében
izzó vulkán, újra felismeri az elfeledett rokonokat, ismerősöket, és megtanul
újra a lelkiismeretére hallgatni…
Vissza
a kezdőlapra