A mottóban jelzett kívánság a szociális gondoskodásról szóló beszédeknek már-már szakálas fordulata. Itt az ideje, hogy a szlogenből valóság legyen. Még nincsenek olyan sokan Magyarországon, akiknek a vélt érdekeit sérti a segély helyett munkát ajánló szociálpolitika, hogy felháborodásuk megállítsa a folyamatot. A segélyezésre fordított pénzek nagysága viszont már komoly feszültséget vált ki az önkormányzatokból: szívesebben költenék a pénzt más, produktívabbnak ítélt dologra. Ráadásul nem hiszik, hogy valóban a rászorulók kapják ma a támogatást.
Mindez nem jelenti azt, hogy
a szegénység nem komoly probléma nálunk. A Magyar Katolikus Püspöki Karnak
az "Igazságosabb és testvériesebb Magyarországot" című körlevele már évekkel
ezelőtt arra figyelmeztetett, hogy a gazdagok és szegények közötti eltérés
nálunk nagyobb, mint a fejlett nyugati államokban. Arra is rámutatott viszont,
hogy a térség országai közül nálunk a legkisebb ez a távolság, ami mindenképp
az elmúlt tíz év magyar szociálpolitikai sikere. Érdemes ezt tudatosítanunk,
mert a szegénység okozta elégedetlenség nálunk a legnagyobb a térségben.
A Népszabadság egyik 1997-es cikke szerint: "A magyarok 54 százaléka elégedetlen
életkörülményeivel. Az elégedetlenségnek nemcsak kulturális, hanem gazdasági
s tömegkommunikációs okai is lehetnek." A gazdasági okok megszüntetése
a gazdaság illetve a szociálpolitika feladata. A kulturális ok, azaz annak
a képességnek a hiánya, hogy a nehéz körülményeket zúgolódás nélkül elviseljük,
a viszonyok javulásával remélhetően megszűnik. A tömegkommunikációs okot
csak a sajtó tisztelt munkatársai szüntethetnék meg. Aki a minél rosszabb,
annál jobb elve szerint cselekszik, felelőtlenül árt hazájának.
Az elégedetlenség sokszor
belpolitikai indíttatású szítása azért veszélyes, mert elfedi a lényeget,
hogy a nálunk most kiépülő fogyasztói társadalom maga is súlyos ellentmondásokkal
terhes. A termelés és szolgáltatás zöme azokat az igényeket elégít
ki, amelyeket a fogyasztás érdekében mesterségesen keltettek fel.
Ebben az embertelen világban
a szociálpolitika mindössze a megfelelő vásárlóerőt biztosítja, lehessen
még többet eladni, még többet keresni. Mivel a ránk erőltetett javak nem
felhalmozást, hanem csupán fogyasztást jelentenek, marad a régi képlet:
a kevesek gazdagodásának sokak elszegényedése az ára.
Ez a gazdaság nem teszi az
embereket boldoggá. Merészség volna akár csak felvázolni, milyen lesz az
idő méhében szunnyadó új társadalom. Sokan információs társadalomról, digitális
forradalomról beszélnek. A harmadik évezredben biztosan többet fog érni
a tudás, mint a pénz. Az is valószínű, hogy az egyéni önzés társadalmából
valamiféle szolidarisztikus, azaz az emberek egymás iránti felelősségét
jobban hangsúlyozó és azt a jelenleginél jobban meg is valósító korszak
felé közeledünk.
Épp ezért a szociálpolitika
is egy régen várt gyökeres fordulat előtt áll. Már Tiborc elutasította
azt a megoldást, amely panaszait Bánk erszényével akarta orvosolni: Szép
pénz, de adhatsz-e mindenik szűkölködőnek? Amikor kevés a szűkölködő, megtehetjük.
Ha a gazdaság szépen fejlődik, a kormányok is bőkezűvé válnak, és nagyvonalú
szociális támogatásokat indítanak, nem kis bizalmat keltve maguk iránt.
Nehezebb időkben viszont a lakosság jobban rászorul a támogatásra, többen
és többet kérnek, miközben az állam bevételei csökkennek. A bajok miatt
új kormányok jönnek, s azok keményen megnyirbálják a segélyeket, épp akkor,
amikor legnagyobb a szükség. Tudatosítsuk: segéllyel a szegénységet
eltüntetni nem lehet.
A szakma szegénységi csapdának
nevezi azt a helyzetet, amikor a támogatást valamely küszöbértékhez kötik,
s sokakat abban teszünk érdekeltté, hogy át ne lépjék ezt a küszöböt. Ha
évi néhány ezer forintos többletjövedelem miatt valaki elvesztheti a lakáshoz
jutás esélyét, mindent el fog követni, hogy ne emelkedjék a fizetése. Az
eredmény: teljesítmény visszafogás vagy jövedelem eltitkolás.
Az úgynevezett univerzális
rendszerek viszont - amelyek minden állampolgárt segélyeznek - előbb-utóbb
a munkaerkölcs rohamos romlásához vezetnek és kialakítanak egy segélyből
élő embertípust, aki szinte bármire hajlandó, csak rendszeres munkavégzésre
nem.
A segélyből élő ember helyzete
a segély nagyságától szinte függetlenül folyamatosan romlik. Fokozatosan
leveszti a munkakészségét, idegenné válik számára korábbi munkaterülete.
Elszigetelődik, reménytelen helyzetében az alkohol adja a vigaszt. Körülötte
szinte megfagy a levegő. Környezetének állásban lévő tagjai, amikor az
adóelvonásokat észlelik, rá gondolnak: "miatta és a többi miatt vonnak
le oly sokat a fizetésből, amiért pedig megdolgoztam", vagy "nekik a semmiért
is kihordja a pénzt a postás".
Bonyolítja a helyzetet még
az a réteg is, amelynek valós jövedelme a fekete gazdaságból származik,
de annak kiegészítésre, illetve megélhetés legalizálására a lehetséges
segélyeket is felveszik. Ennek a rétegnek a nagyságáról kevés a hiteles
adat. Egy-egy eset híre messze száll és egyre több népmesei elem tapad
hozzá. Mindez azonban nem menti azokat, akik visszaélnek segélyezési rendszerünkkel.
Nem annyira segélyekre, mint
a felemelkedés esélyére van szüksége a bajba jutottaknak. Ilyen
eszköz például a szociális földprogram, amely sok településen bevált. Vannak
országok, ahol számítógépet kapnak a rászorulók. Ha kicsit megindul a képzelet,
sok-sok ötlet születhet meg, a "hálót, ne halat" gondolatvilágában.
Kanadában nincs tartós,
életre szóló segély. Ha mást nem "társadalmi munkát" kell végezni egy ideig,
hogy ismét igényjogosult legyen valaki. Nincs is gond például a civil szervezetek
körüli fizikai munkával, irodáik takarításával.
A Munkáspárt vezette Egyesült
Királyságban a munkanélküli segélyt megszüntették és helyette az állást
keresők támogatását vezették be. Az eltérés nemcsak az elnevezésben van.
1981-ben Normann Tebbit, aki az iparért felelt Margaret Theatcher kormányában,
a theatcherizmus lényegét a következőképp fejtette ki: "Amikor apám a harmincas
években elvesztette az állását, kerékpárra pattant és elment munkát keresni."
Változtak az idők. Most, Tony Blair idején, a munkáspárti Gordon Brown
azt mondta: "Mi azért voltunk felelősek, hogy legyenek álláshelyek, s ki-ki
elsajátíthassa a betöltésükhöz szükséges ismereteket. Az önök felelőssége,
hogy fizetett munkához jussanak."
A húsz évvel ezelőtti helyzethez
képest Brown szerint az változott, hogy aki most keres állást, talál is.
Az angol munkáspárt vissza akarja vezetni a már régóta segélyen élőket
a munkához. Az állástalan 18-24 év közöttieknek a következő lehetőségeket
kínálják: állás támogatott munkahelyeken, egész napos oktatás, környezetvédelmi
közmunka, önkéntes munka. Nincs ötödik lehetőség - mondja a kormány.
Bevezették a minimál bért, családi segélyt adnak az alacsony keresetűeknek
és adókedvezményt a munkavállaló családoknak. A gazdasági fellendülés ellenére
egyes régiókban még magas a munkanélküliség, másutt már csak 4 százalék
körül van. A vállalkozás szó gyakori emlegetése is mintha a Theatcher korszakot
idézné. Vállalkozói tanfolyamokat szerveznek, egy alap ezer tanácsadót
alkalmaz, hogy segítsék azokat, akiket itthon - kissé lenézve - kényszervállalkozóknak
szoktak nevezni. Inkubátorházak támogatják az indulókat, a kormány rásegít,
ha a tőke a szegény vidékek felé mozdul. A már régen állástalanok nem veszítik
el azonnal a támogatást, ha ismét álláshoz jutnak, ezzel is segítve a visszatérést.
Mikor tennék ezt, ha nem a gazdasági fellendülés idején?
A gazdaság életre kelésének
Magyarországon is itt vannak a jelei. A kormány bátran és okosan nyúlt
a munkanélküli segély rendszeréhez, nem kis politikai kockázatot vállalva.
Az ellenzék úgy látszik felmérte, hogy az elgondolás sokak szemében népszerű,
nem indította meg tehát a szokásos frontális támadást. Inkább a részletekbe
kapaszkodik, hiszen a megfelelő mennyiségű közmunka nehezen biztosítható
minden településen, s az alkohollal átitatott, elkeseredett, reményvesztett
emberekkel nem lesz könnyű megértetni, hogy dolgozniuk kell a megélhetésért.
A sikeres szociálpolitikát
gazdaságpolitikának hívják. Az elszegényedés megelőzése már az iskolában
kezdődik. Ha írni-olvasni alig tudó, számolásra képtelen emberek kerülnek
ki az iskolából, nincs reményünk az Unióhoz való sikeres csatlakozásra.
Milyen lesz tehát a jövő
szociálpolitikája? Egyensúlyba akarja majd hozni a juttatásokhoz való jogot
és az igénybevételhez kapcsolódó kötelezettségeket, sokkal többet tesz
majd a megelőzésért oktatásért, s ha valaki mégis segélyre szorul, több
segítséget kap majd a munka világába való visszatérésre.
Mindazt, amit ma teszünk
a szegénység ellen, lehet és kell jobban tennünk, de az embernek az az
érzése, hogy csak futunk a megoldás felé, de mintha lyukas zsákot akarnánk
megtölteni. Lehet, hogy nem jobban, hanem mást kellene tennünk.
Ahogy a polgári kormány ehhez hozzá is látott. Az egész rendszer átalakítása
persze csak több kormányzati cikluson át lehetséges.
A körvonalazódó új világban növekedni fog az újabb tulajdonformák szerepe. Egyre többet hallunk az úgynevezett harmadik szektorról, a szociális gazdaságról, a non-profit világról, a szövetkezetek jelentőségéről, közösségi gazdaságról. Ma a gazdaságnak ez a soknevű sokarcú szereplője a profit érdekelt cégeknek csak huszadrészét teszi ki. Ha ez a szektor jelentősebb lesz, több lesz a munkahely és nőni fog a szolidaritás a társadalmon belül. Adja Isten, hogy így legyen.