Egészségünk
ügye
Az idősek számának
emelkedése az egészségügy számára világszerte egyre nagyobb feladat. Korunk
kihívásai között kétségtelenül az egyik legjelentősebb, és nem mindig kellő
súllyal kezelt probléma az elöregedés. Ezért örvendetes, hogy a programalkotó
kongresszusára készülő Európai Néppártot foglalkoztatja ez a kérdés. A
"Szövetség az értékekért" című dokumentum éppen az elöregedés miatt sürgeti
a jóléti rendszerek felkészítését a megnövekvő feladatokra.
A magyar egészségügy elmúlt
tíz évének vizsgálatakor két tényre alapozva érdemes a véleményünket kialakítani.
Az egyik, hogy megállt a születéskor várható életkor csökkenése, sőt lassú
- bizonyára még visszaesésekkel tarkított - emelkedése is megkezdődött.
Örvendetes, hogy az idei halálozás alatta marad a múlt évinek. Az idősek
száma és a népességen belüli aránya viszont - ha lassuló ütemben is - de
tovább nő, mert a születések lassan növekvő száma még alatta marad a halálozásénak.
A másik fontos adat: a rendszerváltás
átmeneti társadalmában az egy főre eső egészségügyi ráfordítást a nyolcvanas
évek szintjétől sikerült mintegy megháromszorozni. A mai 300 USA dollár/fő
érték súlyát viszont csökkenti, hogy a velünk azonos fejlettségű országokban
ennek sokszorosát fordítják erre az ágazatra.
Az egészségügyi kiadások
és az ellátás színvonala között azonban nincs egyenes arány. Magyarországon
tíz éve mondják az egészségpolitikusok, hogy nálunk egyszerre van jelen
a pazarlás és a hiány. A pénzügyi ágazat erre alapozva fékezi az egészségügyi
kiadásokat, a szaktárca pedig szívesen és joggal hivatkozik akár a nemzetközileg
példátlanul alacsony ráfordításra, akár a műszerek elavultságára vagy a
bérek elfogadhatatlan alacsony voltára.
A tárca élén tíz év alatt
öt miniszter állt. Ez sem használt az ágazat helyzetének. Az apparátus
szellemi, szakmai színvonala finoman fogalmazva nem kiemelkedő. Tényként
kell megállapítanunk, hogy - noha a várható élettartam növekedés jelentős
eredményt tételez fel, - ma nincs senki, aki sikeresnek tartaná az erőfeszítéseket.
A szakemberek joggal követelik a kor követelményeinek megfelelő műszerezettséget,
a hatékony és gyors diagnosztikus hátteret, a terápia egyre drágább új
eszközeihez való hozzáférést. A holtfáradt személyzet elfogadható bérezést
igényel és érdemel. A beteg olykor évezi a szakmaszeretetből fakadó gyógyítás
előnyeit, de a kelleténél gyakrabban találkozik a kórházüzem embertelen
közönyével, a figyelem és a fegyelem hiányával, sőt esetenként az erkölcsileg
is súlyosan kifogásolható magatartással.
A hét-nyolc éve megindult
reformfolyamat még torzó. 1994 és 98 között csak romlott a helyzet, s az
azóta elmúlt két év sem hozta az akkor elkövetett hibákat helyre. Lehetetlen
nem érezni az ágazat növekvő feszültségeit.
A romlás azonban nem irreverzibilis.
A pénzügyi szempontok előtérbe
kerülésének korszakában komoly eredmény, hogy Magyarországon megőriztük
a minden állampolgár számára hozzáférhető biztosítási rendszert. Ennek
megtartása minden további fejlesztés alapja. Gondot jelent az irányítás
bonyolultsága. Szinte megállíthatatlan a "kimazsolázásnak" nevezett privatizáció.
"Szinte" mondom, s ez azt jelenti, hogy ha nehezen is, de megtehető. Igen,
ezt a folyamatot bármi áron meg kell állítani. Ártalmas és erkölcstelen,
hogy a kórházak olyan szerződést kötnek a magánlaboratóriumokkal, amely
alapján többet fizetnek a laboratóriumi vizsgálatért, mint amennyit az
Egészségpénztártól kapnak. Az ezzel rentábilissá tett vagy más okból rentábilis
részek kiemelése a nagy egészből lehetetlenné tesz minden további privatizációt.
Ma - már csak az amortizáció megoldatlan kérdései miatt is - nem a kórházak
magánkézbe adása a legfontosabb kérdés. Magát a privatizációt ne tekintsük
eleve lehetetlennek, nem feltétlenül az ördögtől van. Tegyük gyorsan hozzá,
hogy nem az átlagbeteg számára megfizethetetlen magánklinikák intézményére
gondolok. A biztosítottnak valójában édes mindegy, hogy annak a kórháznak,
amelyben őt a biztosítás fejében gyógyítják, ki a tulajdonosa: települési
önkormányzat, megye, állam, egyház, alapítvány vagy magánszemély.
Halaszthatatlan, hogy a
kimazsolázás ellen ne csak beszéljünk, hanem hathatósan tegyünk is. El
kell dönteni, hogy mi módon rendezzük át az amortizációs költségeket, s
csak ezután lehet a tulajdonosi szerkezet átalakításán gondolkodni. Ekkor
azonban hathatósan védeni kell az egészségügyben dolgozók érdekeit. Sok
minden hiányzik a magyar egészségügyből, a profit érdekelt, agresszív tulajdonos
aligha.
Folytatni kell az érdekeltségi
rendszer átalakítását. Minden orvosi döntésnek anyagi következménye is
van. Védjük a gyógyítás szabadságát, de szabjunk határt a megalapozatlan
túlköltekezésnek. A szakmai előírások mellett ennek leghatékonyabb módja
az anyagi érdekeltség. Kerüljenek - saját döntésük alapján - az orvosok
minél nagyobb számban a szellemi szabadfoglalkozásúak körébe. Ehhez a pályakép
alapos végiggondolására, az állami vezetés és a szakma közötti konszenzus
megteremtésére van szükség. Az orvos társadalom hierarchikus, Magyarországon
különösen is az. Ha a gyógyítás szabadságának teljessége nemcsak a szükségképp
korlátozott számú főorvosok privilégiuma lenne, hanem a felelősséggel is
járó szakmai szabadság ennél sokkal szélesebb körben érvényesülne, hatalmas
energiák szabadulnának fel.
Az egészségügy kérdéseivel
foglalkozó publicisztikák, a pénzügyi szakemberek és az ellenzéki politikusok
gyakorta emlegetik, hogy az egészségügyben nincs szerkezetváltás, nincs
egészségügyi reform. Ám a nyolcvanas évek óta az egészségügy egy részben
folyamatos reform (olykor túl sokat is) szenvedő alanya. Egy ekkora és
folyamatosan dolgozó rendszert nem is lehet hirtelen bakugrásokkal átalakítani.
Nem szabad meglepetést sem okozni, világos menetrendre és következetes
szakmai vezetésre van szükség. Sok jó irányú program futott illetve még
fut, ezek továbbvitele adhatja vissza az ágazatban dolgozók hitét helyzetük
jobbrafordulásában. Gondolok itt az alapellátás újraszervezésére, amely
a minden sikerben ellenérdekelt ellenzék együttműködésének hiányában bonyolultabb
lett a kívánatosnál, de a praxisjog révén mégis fejlődést jelent. Gondolok
a rezidensi rendszerre, amelynek el kell ugyan még veszíteni gyermekbetegségeit,
de amely korszerűbben képzett, jobb szakorvosokat ad majd az országnak.
Ma az aprómunka korszaka jött el, amiben látható kell legyen az egyes lépések
iránya is.
A magyar egészségügyi vezetés
nagy munkával és széleskörű konszenzus alapján már 1994-ben az ezredfordulóig
kijelölte a népegészségügy prioritásait. A szocialista kormány bűne, hogy
ezt a jogilag máig érvényes határozatot elhallgatta, elfektette. Hatályon
kívül helyezni nem volt politikai bátorsága, végrehajtani nem volt ereje.
Hat év eltelt, az ezredforduló elérkezett, ma már aktualizálni kell az
akkor lefektetett elveket. Sok pontja azonban még megvalósítható és megvalósítandó
a következőkben.
Az egészségügy reformfolyamatai
minden országban zajlanak és mindenütt sok vitát váltanak ki. Rendkívül
hálás téma ez minden ellenzéki hangulatkeltésre. A mai ellenzék azonban
annyit ártott az ágazatnak akkor, amikor kétharmados többség birtokában
kormányzott, hogy nincs erkölcsi joga a támadásokra. Az együttgondolkodásra,
konszenzus keresésre azonban ma is szükség van. A baloldali ellenzék azonban
- például a praxisjog körüli vitákban - sajnos erre is alkalmatlannak bizonyult.
Az egészségügyi kormányzatnak tehát nem az ellenérdekelt ellenzékkel, hanem
az ágazatban dolgozó kollégákkal kell egyetértésre jutnia. Azokkal, akik
évtizedek óta a munka terhét és hevét viselik, akiknek a helytállása nélkül
már régen összeomlott volna az egész rendszer. Akiknek a szakértelmére
és emberszeretetére az egyre nagyobb létszámú idősebb korosztályok (is)
bizton számíthatnak.
Surján László
dr.
Vissza
a kezdőlapra