Ittzés János
Püspöki székfoglaló
Győr / Öregtemplom, 2000.
szeptember 23.
" Rettenetes
éjszakáim voltak! Álmatlanul, nyitott szemmel meredtem az éjszakai sötétségbe!
- Temettem! - Napokon át mindig temettem. Mérhetetlen nagy koporsóba helyeztem
Dunántúli Egyházkerületemet. Összeszedtem minden gyülekezetét, iskoláját,
intézményét, régi papok, tanítók, tanárok és világi vezetők seregét. Beléhelyeztem
mindezt abba a mérhetetlen nagy fakoporsóba. Azután le akartam zárni annak
fedelét. - És ekkor egyszerre a négy égtáj felől nagy zúgás és zörgés hatolt
lelkembe. Évszázados temetők megnyílt sírjaiból csontváz prédikátorok,
hosszú feketekabátos oskolamesterek, Ógraduált cipelő emberek serege özönlik
elő: a föld mélyén pihenő Dunántúl.
Eltörölhették
a föld felett levő történelmi- Dunántúlt, a temetők százaiból feltör a
föld mélyén még mindig élő, halhatatlan Dunántúl! Politikai érdekből lehet
új egyházi térképet rajzolni. Könnyű megriasztott papok szájára lakatot
verni. Könnyű félreállítani régi hű, rátermett vezéreket, és könnyű helyettük
engedelmes bábokat, csinált nagyságokat vezető állásba helyezni! De a múltat
nehéz legyőzni! -
Hogyan
helyezzem el mindezt abba a hatalmas fakoporsóba, melyet Dunántúl számára
készítettek? Hiszen saját múltjával se bír az ember, hát még egy egységes
történelmi személyiség múltjával! Nem lehet! Hiába, teljesen lehetetlenség!
- Végzek a meglévőkkel, újak jönnek helyettük. És a csontemberek kezében
Biblia mozdul. És a csontemberek kezében a Bibliából örök isteni igazságok
ereje sugárzik! És csontajkukat, nem lehet lakattal lezárni! Szólnak. Beszélnek,
vádolnak, ítéletet mondanak! Oh, a történelmi múlt félelmessé válik azokra,
akik erőszakkal és hazugsággal meghamisítják a történeti valóságot, és
elárulják a történelem régi, hamisítatlan igazságait!
És
akkor hirtelen világosság gyullad lelkem sötétjében. Nem lehet megsemmisíteni
egy évszázados történelmi egységet, egy valóságos történelmi személyiséget,
melynek létrehozásában Isten Lelke működött. Emberek lerombolhatják, de
meg nem ölhetik. Isten nem engedi!
Az
egyházkerület kivégzésekor nem adtak ki gyászjelentést. Pár soros zsinati
határozat az egész, de a mondat végére Isten keze rájegyezte hívő szívek
bizodalmát: 'A FELTAMADAS REMÉNYSEGEBEN!' " -
Így búcsúztatta, bár reménységben, az 1952-ben lerombolt, szeretett egyházkerületét
az azt öt évvel túlélő egykori főpásztora, Kapi Béla püspök. (D.
Kapi Béla ( 1879-1957): Lámpás az oltár zsámolyán - élete utolsó éveiben
írt emlékirata)
Főtiszteletű
rendkívüli és ünnepi Egyházkerületi Közgyűlés!
Főtisztelendő
Érsek és Püspök Urak!
Tisztelt
Államtitkár, Képviselő és Polgármester Urak!
Kedves
Vendegeink! Kedves Hittestvéreim! Szeretteim!
Megrázó számomra
ennek az órának az ünnepélyessége, bensőségessége, feszültsége, egyházi
szolgálatom és életem hátralévő idejét meghatározó elkötelezése. Mert miközben
újra átélem, hogy a saját sorsom alakulásáért mondott imádságaim nem hallgattattak
meg, és a meg nem hallgatott imádságok kérdései szívemre nehezednek, aközben
tudnom kell, hogy sokak, ezrek és ezrek - már előrementek és még élők -
imádságaira mondott isteni "igen" ez az óra: a Dunántúli Egyházkerület
- Kapi püspök úr által megprófétált és sokak által remélt - feltámadásának,
verőfényes delet is ígérő hajnali derengése. Valami elkezdődik...
Hát még ha szívem
kettős reménységének harcát feltárom itt! Hiszen magam is vártam, reméltem
- már évtizede legalább - ezt az órát. A mögöttünk lévő esztendőben sokszor,
álmatlan éjszakákon is imádkoztam azért, hogy jöjjön már ez a nap, - de
úgy jöjjön, hogy ne nekem kelljen itt középen megállnom... Hát csoda-e,
hogy magamra nézve módosítanom kell az előttem jártakra sokszor mondott
szép epitheton ornans-t, - és a Dei gratia episcopus Transdanubiensis (=Isten
kegyelméből Dunántúl püspöke) helyett magamat Dei voluntate (=Isten akaratából
való) püspöknek kell mondanom?!
Isten kegyelmének,
irgalmának ígéretébe kapaszkodom, de akaratának kényszerítő szigorát és
- miért is titkolnám - terhét is érzem most szívemen. Lám, itt a példa:
aki kiszolgáltatja magát Istennek, annak számolnia is kell azzal, hogy
ő él is hatalmával, és úgy fordítja életünk, szolgálatunk irányát, ahogy
mi magunk inkább elkerülni szerettük volna...
Nem tagadhatom tehát:
az Isten akaratának való engedelmesség szándéka hozott ebbe a helyzetbe.
Ezért nem is mondhatok mást, mint azt, hogy az ő kezéből veszem püspöki
szolgálatom megbízatását és felhatalmazását, méltóságát és terhét. Szeretett
Lutherünkkel együtt mondom: "... használj eszközödül, csak el ne hagyj,
Uram, mert ha magamra maradok, hamarosan elrontok mindent."
De hogy most már
így feltártam szívem titkait, kényszerítő erő sarkall annak megvallására
is, hogy a 2000. május 10-e (a választás eredményének kihirdetése) és a
mai nap közötti időben hogyan körvonalazódott és kristályosodott ki bennem
a rám váró szolgálat Istentől kapott napiparancsa.
Mert hogy minden
szolgálatra elhívott kap ilyen parancsot, az nem kétséges. Legfeljebb nem
mindenki ismeri fel vagy ismeri el, hogy Isten hatalma és szeretete birtokba
akarja venni, és eszközül akarja felhasználni. Éppen az a csodálatos, hogy
Isten mindenkinek szán feladatot. Mindnyájunkat be akar vonni az üdvösség
tervét céljához közelítő munkájába.
A nemzedékek és
a szolgálatra elhívottak - Jézus Krisztus Urunk sóvárgó reménységgel várt
visszajöveteléig tartó - láncolatában nekünk is van személyre szóló mandátumunk.
Van elhivatásunk és küldetésünk arra, hogy a hit és a kegyelem nekünk adott
mértéke szerint szolgáljuk Isten országa ügyét.
Mindig tragédia,
törés következik be ott Isten népe, az egyház történetében, ahol a feladatot
nem ismerik fel, vagy ha felismerték, előle megfutamodnak. Ez akkor és
ott történik, ahol Isten trónfosztottá lesz az emberek életében. Milyen
világossá is vált mára, hogy a mögöttünk lévő, de lelki-szellemi rombolásaival
máig hatóan mérgező időben Ordass Lajos püspökünk volt az, aki ezt legvilágosabban
felismerte. Itt most nincs idő és alkalom arra, hogy az ő életének tanulságait
és üzenetét elemezzük, de egy mondatban mégis szeretném elmondani, hogy
meghatározó és elkötelező számomra az ő megállásának és mártíriumának példája.
Nehéz évtizedek
vannak mögöttünk. Mai nyomorúságaink, hiányaink nagyrészt tegnapi vétkeink
keserű gyümölcsei. Ha csak a körülöttünk lévő világ hatásait látnánk meg,
a valóság jelentős részét nem vennénk észre. Az életünk alakulásában, bajaiban
kétségtelenül tetten érhető sokat emlegetett világfolyamatok (szekularizáció,
globalizáció, elvtelen liberalizmus) mellett nem feledkezhetünk el arról,
hogy olyan - történelmi léptékkel mérve - közelmúltból jövünk, amikor végzetes
fordulat történt egyházunk életében is. Az egyházellenes pártállami hatalom
sikerrel tört ránk. Közöttünk partnereket is találva félreállította a törvényes
egyházi vezetőket, lerombolta egyházunk évszázados rendjét és intézményeit,
és a világi hatalmat is segítségül hívó és azt kiszolgáló sekélyes teológiával
megroppantotta a hitvallásos lutheri teológia gerincét.
Magam úgy látom
- és tudom, hogy véleményemmel nem állok egyedül -, hogy tíz évvel az ún.
rendszerváltás, vagyis a "legvidámabb barakk" kinyílása után sem történt
meg még az igazi áttörés, életújulás egyházunk, gyülekezeteink életében.
Intézményeink, iskoláink számának - egyébként örvendetesnek is mondható
- növekedése, az állammal kötött, számunkra előnyös megállapodások ellenére,
tehát a kétségtelenül visszanyert külső szabadságunk ellenére lelkileg
mintha tovább csúsznánk lefelé.
Van-e még számunkra
reménységű Hiszem, hogy van. És ezen az ünnepi órán, e hatalmas gyülekezet
előtt számot is adok a bennem élő reménységről. (1 Pt 3,15)
De van itt még valami,
amit immár nem halogathatok tovább!
A ma rám bízott
szolgálat és a szívemre helyezett felelősség indít arra, hogy mielőtt felvázolnám
püspöki szolgálatom alapvetését és programját, megrendülten, de Isten bűnbocsátó
kegyelmében bizakodva, megkövessem egyházunk népét, gyülekezeteink tagjait.
Különösen is az azokból kiszakadt testvéreinket, a gondjaik súlya alatt
magányosan roskadozókat, elárvult és magára hagyott értelmiségünket, a
tanácstalanná lett fiatalokat, az emberhez méltó élet perifériájára szorultakat.
Mindazokat, akik miattunk, Isten hivatalos szolgái: püspökök és lelkészek
miatt, erőtlenségeink miatt gondolhatták gyengének Istent. Hogy nem láthatták
rajtunk, nem hallhatták tőlünk; hogy jobban szeretjük és féljük Istent,
mint a nyíltan, majd a megszilárdított hatalmának biztonságában egyre taktikusabban
egyházrontásra törő hatalmat. Hogy nem látták rajtunk, hogy Isten a mi
erős várunk és bizodalmunk.
Személy szerint
is bocsánatot kérek szolgatársaimtól, hittestvéreimtől, az egykori Takácsi-Gecsei
Társgyülekezet és a Kőszegi Gyülekezet tagjaitól, a velem különféle alkalmakon
kapcsolatba került más felekezetű keresztyén testvéreimtől és honfitársaimtól,
hogy ha adósuk maradtam Krisztus-hitem megvallásának bátorságával, a jézusi
szeretet tetteivel, az élő Isten megtapasztalt hatalmáról és erejéről való
bizonyságtétellel, a vigasztaló, bátorító és irgalmas pásztori szóval.
Kyrie eleison!
Reménységem az az
Úr, aki ma engem is meghívott asztalához, és akitől én is hallhatom: "...
nem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!" (Jn
8,11)
Tisztelt Közgyűlés!
Kedves Testvéreim!
1947-ben jelent
meg az angol methodista Luther-kutató, Philip S. Watson nagyszerű könyve,
amelyben reformátorunk teológiáját vizsgálja. E könyvet, pontosabban a
címét hívom most segítségül, amikor szeretném egy mondatban megfogalmazni
püspöki szolgálatom hitvallását. Kongeniális az a felismerés, amellyel
a könyv írója a címbe sűrített rövid mondattal így összegzi reformátorunk
teológiájának lényegét: Let God be God, - azaz: Legyen Isten Isten! (A
német fordítás 1. kiadása 1952-ben jelent meg "Um Gottes Gottheit" címmel.
Ford.: G. Gloege.) Igen,
ez volt és ez marad mindig keresztyén életünk alapkérdése, és szolgálatunk
megbízatása is ez: legyen Isten Isten a mi életünkben is!
De ki ez az Isten?
Hol van? Ki látta? Hiszen még a biblia is azt mondja, hogy "Istent soha
senki nem látta". (Jn 1,18a) Van-e gúnyolódókat megszégyenítő, kétségeket
oszlató, bizonyosságot adó, hitükben megfáradtakat, szegény szívünket vigasztaló
ismeretünk róla?
Helyzetünk legalábbis
kétséges. Hiszen éppen csak átlépni készülünk a dicsőséges és fertelmes,
fényes és éjfekete 20. századból az új évezredbe, amikor világháborúk,
országvesztés, Auschwitz és gulágok, barna és vörös diktatúra után, az
éppen ránk virradó szabadságot új rabság fenyegeti. A koldust és királyt
egyaránt táncra perdítő mefisztói szédület örvényében fuldoklunk. A pénzhajsza,
az anyagiasság pusztító és önvesztő, maradandónak gondolt értékeket, erkölcsöt,
hazaszeretetet, barátságokat, családi életet, egyházi közösségeinket romboló
kavargása fölött egyre győzedelmesebb az aranyborjú bamba-diadalmas vigyora.
Isten? Ki ő? Van-e
más, mint a szédült táncba vonó hatalom? - kérdezik aggódva, csüggedten,
önmegadóan sokan. Kérdezik, - és akinek van füle a hallásra, minden kérdés
mélyéről hallja a sóvárgást: bárcsak lenne!
Mózesnek könnyű
volt. Kétségeinek sziklahasadékából kipislogva ő még legalább megpillanthatta
a fenségében elvonuló Mindenható glóriavisszfényes hátát.
Még a rászedettségét
Istennek felhánytorgató Jeremiás próféta is irigylésre méltó lehet sok
kortársunk szemében. ő még hihette, hogy próbás, sok ellenséggel terhelt
szolgálatának, "sorsának sötétlő árnyai közt az Úr szent arca rejtezik."
De még a sötétnek
mondott középkor misztikusai is! ők még mondhatták, hogy lelkük mélyén
vár rájuk az Istennel való találkozás, és leejtett szemhéjuk mögött tekintetük
Isten létének mélységeit kutathatja. De mit lát a ma magába néző?!
Reformátorunk Istentől
rettegő lelkiismerete felett sem volt üres a menny. Félelmek, aggodalmak
között is jobb lehetett neki, mint ez a mai "gazdátlan" ég, a "semmi sem
biztos", "ki tudja, igaz-e?", "mindegy, hogy miben, csak higgy valamiben!"
ingoványa. Meg egyébként is, hogyan keresse a bűnbocsánat, az isteni kegyelem
örömét az, aki még azt sem tudja, hogy van-e s mi a bűn.
Egyház? - Hát igen,
az erkölcsnek még úgy-ahogy álló, bár egyre ingatagabb bástyája.
Vallás? - de melyik?
Hát igen, mégiscsak szüksége van valamire az embernek. Persze, lehetőleg
nem az életút közben, hanem majd a végén, hiszen hát az embert mégsem lehet
csak úgy elföldelni...
És akkor most azt
mondjuk: Legyen Isten Isten a mi életünkben!? Szép tanácsnak tűnik, álmodozó
lélekre valló gondolatnak, akár még egy püspöki székfoglaló témája, címe
is lehet... - de van-e ma értelme ezzel törődni? Ezért nem adnak semmit
a nagy világpiacon.
Testvéreim! Remélem,
érzik, szívük mélyén tapasztatják is, hogy minden aggódó, nyugtalan, kétkedő,
de még a gúnyos kérdések mélyén is valami mégis-reménységre vágyódás, az
"elatyátlanodott" emberszív fájdalma kiált! Hogy a magunk és kortársaink
szívéből búvik el? a József Attila-i látomás "oly igen éhes, lompos, lucskos
kutyája, - hogy istenhulladékot, istendarabkákat keresgéljen."
(József A.: A kutya)
Mégis újra fel kell
tennünk a kikerülhetetlen kérdést. A hamis hitek, a megszégyenült vallások,
a kiábrándult tömegek, a szélsőségesen rajongó kevesek korában van-e még
értelme a "Legyen Isten Isten a mi életünkben is!" jámbor óhaját emlegetnünk?
Van, igen, van!
De nemcsak értelme van, hanem ez a dolgunk is! Hát ne tudnánk, hogy ennek
a mai világunknak, s benne nekünk magunknak is, nem divat-eszmékre, nem
lelki tápszerekre, valláspótlékokra, hanem valóban Istenre, élő, igaz,
szívünk bizalmára méltó Istenre van szükségünk! Ahogy egy 20. századi keresztyén
testvérünk mondta: "Istenre van szüksége (a Világnak), aki testté lett,
köztünk ütötte fel sátorát, akinek dicsőségét naponta megújulva tapasztaljuk.
Vagy a názáreti Jézus, az ács fia az lsten, vagy nem érdekes számunkra."
(Th. Bovet: Félelem és elrejtettség - A mai ember nagy kérdései)
Itt a válasz. Ki
ez az Isten? Ő, aki Jézus Krisztusban emberré lett, közénk jött. őt hirdetem,
az ő szolgálatába hajlítom szívemet és számat, róla akarok tanúságot tenni.
Hiszen 43 évvel ezelőtt megígérte nekem, a kiskamasznak itt ez előtt az
oltár előtt amikor konfirmációi áldó igémmel felvértezve indított útnak,
hogy mindenre elég lesz az erő, amit tőle kaphatok. (Fil 4,13) ő az egyetlen,
akinek joga volt mondani: "aki engem lát, látja az Atyát." (Jn 14,9)
Most ismét a már
említett Bovet-t idézem: "Azt hogy Jézus csakugyan 'Isten Fia', nem tudja
nekünk egy tudós és egy filozófus sem bebizonyítani, még egy teológusnak
sem hihetjük el; ezt kizárólag saját életünkben tapasztalhatjuk meg. A
vallások istenei nem tapasztalhatók meg az életben, nem találkozunk velük
soha, mivel ők az égben vannak, mi viszont a földön. Ha ezzel szemben Isten
testté lett Jézusban, ha az emberek közt járt és megérintette őket húsból
és csontból való kezével, és ha forró vére értük folyt a földre, akkor
- igen, akkor nekünk is találkoznunk kell vele, meg kell tapasztalnunk
őt, és mássá kell lennünk általa. - De hogyan mehet ez végbe?" - fogalmazza
meg végül sokak vágyódó kérdését.
Eszközünk kevés,
de mégsem vagyunk fegyvertelenek! Ő maga adta kezünkbe a legerősebb fegyvert,
ő bízta ránk a legnagyobb kincset: "kegyelmének dicsőséges evangéliumát".
S ahol Isten trónra
ül emberek szívében, egyháza közösségében, ott már nem lesz kétséges, hogy
"mi dolgunk a világon". Ott oszlik a "lelkek barna gyásza", ott a Lélek
frissítő szele fújja szét a lelki horizontot megülő ködöt, és a "tegyetek
tanítvánnyá minden népet"(Mt 28,19) utat, feladatot kijelölő parancsa nem
egy lesz az utasítások között, hanem az első és a legfontosabb. A misszió,
a Jézushoz vezetés szolgálata, a róla tanúskodás, a parancsa szerinti kiszolgáltatása
a szentségeknek lesz a feladat, ami létünknek értelmet ad. Minden ennek
van alárendelve, és minden ezért van. Ahol Isten, Jézus Krisztus Urunk
Atyja ül papi szívek trónusán, ott nincs tanácstalanság, bizonytalanság.
Nem a hivatal, a cím, a nyakban hordott kereszt, hanem a szolgálat minden
Jézus-tanítvány szívét ékesítő keresztje az egyetlen méltóságunk. És ha
neki úgy tetszett, hogy az evangélium, "az igehirdetés bolondsága által
üdvözítse a hívőket" (1 Kor 1,21), hogyan jön bárki is ahhoz, hogy új ötletekkel
álljon elő. A lehetőségek piaca ma óriási, állítják sokan, - de nekünk
csak egy portékánk van, "egy ügyűek" vagyunk, vagyis inkább azzá kellene
lennünk ismét. Boldog vagyok, és szívem hála tölti el, hogy reformátor
őseink hitében felgyulladt Isten igéjének világossága, és azóta is tanítják
nekünk: "Az egyház a szentek gyülekezete, amelyben az evangéliumot tisztán
tanítják és a szentségeket helyesen szolgáltatják ki." (CA VII.) Nem kellene
mást tennünk, csak újra hűséggel és a tanulás készségével fordulnunk a
reformátori - és nem félek kimondani: lutheri - örökségünkhöz. Eleget kísérleteztünk
már mással, hagyjunk fel a hiábavaló próbálkozásokkal. Meg kell találnunk
a módját és gyakorlati lehetőségeit annak, hogy a mögöttünk lévő idő teológiai-ideológiai
örökségét a lutheri teológia mércéjéhez mérjük, és az eredményből levonjuk
a szükséges következtetéseket.
Isten csak az evangéliumból
és az evangéliumért élő egyházban nem trónfosztott!
Tisztelt ünnepi
Közgyűlés!
Kedves Vendégeink!
Kedves Testvéreim!
A régi mondás szerint
"a könyveknek megvan a maguk sorsa". Úgy gondolom azonban, hogy nemcsak
a könyveknek, hanem az életújító igéknek és a fontos, szép, bölcs mondásoknak
is megvan a maguk sorsa. időnként a keresztje is. Néha örök paradigmává
válnak, máskor meg üres mondatok, megjegyezni sem érdemes gondolatfoszlányok
ugródeszkájává lesznek.
A tragikus sorsú
Martin Luther King "I have a dream...", "Van egy álmom"- mondatát ki ne
ismerné, ki ne idézné? Van egy álmom, - mondjuk, és szárnyalni kezd a fantáziánk...
Szinte divattá lett álmodni, vízióval rendelkezni, - de legalábbis álmokról
és jövő-víziókról beszélni. Nem is vehető igazán komolyan manapság, akinek
nincs víziója a jövőről. Még az egyházi zsargonban is súlya van az így
kezdődő mondatoknak. Be kell vallanom, nekem nincs vízióm a jövőről. Egyházaméról,
egyházkerületeméről sem. Reménységem van, vízióm nincs. Miért is lenne?
Van, aki jövőt álmodjon nekünk, és annak megvalósulásáért harcba is indítsa
mennyei seregeit. Igen ő, az élő, az irgalmas, a velünk szolidáris, az
értünk meghalt, az értünk győztes Úr!
Idézzük csak fel
itt az örök-szép jézusi példázatot, a tékozló fiú történetét! (Lk 15,11-32)
Csak nem gondoljuk azt, hogy az atyai házat elhagyó, a lecsúszott, az élet
perifériájára került, a moslékos vödör után is hiába sóvárgó fiút álmai
vagy akár korgó gyomra vitték volna vissza az elhagyott otthonba? Hát nincs
ott a történetben a fia hazatérését naponta váró és remélő atya? Én nem
tudom másként értelmezni az észre tért fiú feltámadt sóvárgását, honvágyát,
csak úgy, hogy az atya szeretetének titokzatos, de valóságos vonzása szülte
gondolatát, mozdította lábát, győzte le szégyenkezését. És elindult, és
Atyja a nyakába borult örömében, és hazafogadta...
Hogy Isten milyen
reménységgel néz egyházára, mit tervez, gondol, "álmodik" felőlünk, ez
a kérdés mindig. Mi az egyházat meg nem menthetjük, de hála Istennek, ez
nem is a mi dolgunk. Ami a mi dolgunk, abban legyünk engedelmesek, hűségesek,
kitartóak és bátrak, s akkor az elég. Az egyház engedelmességével Isten
álmait valósítja meg. De az Egyház Ura népe felöli reménységeit nem misztikus
álmokban hozza tudomásunkra, hanem igéjében közli velünk. A "lelkiismeretem
Isten igéjének foglya" lutheri vallomása ezért nemcsak akkor és ott, 1521-ben
Wormsban, hanem mindig és mindenütt a legidőszerűbb, az engedelmesség útját
kijelölő, tennivalóinkat meghatározó mondat. És most ezzel az engedelmességre
való készséggel veszek sorra - a teljesség igénye nélkül - olyan kérdéseket,
amelyeket egyházunk és minden gyülekezetünk életében fontosnak látok.
- A teológiai
munka. Korrekt és tudományos, hittel végzett és hitvallásos, az
egyház szolgálatát segítő kell, hogy legyen. Miért szégyelljük olyan sokszor,
hogy a lutheri reformáció örökösei, hogy ágostai hitvallású evangélikusok
vagyunk? Vagy már nem is olyan biztos az?!
- Igeszolgálatunk.
Aggasztó a mai helyzetünk. Csak Isten a megmondhatója, mi minden hangzik
el szószékeinken igehirdetés fedőnév alatt. Nagy ítélet lenne rajtunk,
hogy ha magunknak kellene minden ilyen címen elmondott beszédünket végighallgatnunk.
- Hitoktatás
és gyermekmunka. Égetően szükség lenne a hitoktatási anyag megújítására!
Tudom, fárasztó, sok törődést, türelmet igénylő munkaág ez. Talán külön
karizmák nélkül, kötelességtudatból végezni különösen is nehéz. De ez nem
ment fel senkit sem a tisztesség mástól olyan pontosan megkövetelt minimuma
alól. Vigyázat, Testvérek, a becsülettel megtartott órákat és a hitoktatói
óradíjakat angyalkezek is könyvelik az ítélet napjáig!
- Missziói
szolgálatunk. A bőség zavarával küzdünk. Mennyi lehetőség, nem
Is tudunk minddel élni. E téren is érezzük, milyen veszteséget jelent a
mögöttünk lévő 50 esztendő. S bár történtek, történnek ígéretes változások
(többek között van már Missziói Központunk és a munkaágat rendező missziói
törvényünk is), nagyon érezzük, "hogy az aratnivaló sok, a munkás kevés.
És kérnünk kell az aratás Urát, hogy küldjön munkásokat aratásába." (Mt
9,38) Nagy tartalékaink is vannak azonban. Sok olyan hittestvérünk van,
akiket be lehetne vonni családi, lakóközösségi gyülekezeti csoportok szervezésébe.
Főként nagyvárosainkban, a nem ott élők számára szinte áttekinthetetlen
lakótelepeken lenne hallatlan nagy jelentőségű e kisközösségeknek a létrejötte.
Ezek semmiképpen nem jelentenének konkurenciát (az ördög nem alszik!) az
adott gyülekezet és lelkésze számára, hiszen éppen azokat érhetnek el,
akik a gyülekezet centripetális erejét nem vagy már nem érzik, annál inkább
belekerültek az ezernyi centrifugális erő egyik-másikának vonzásába. Ideálisnak
azt tartanám, hogy a lelkészek és az illetékes presbitériumok tudtával
és támogatásával, a munkatársak tudatos felkészítésével bontakozhatna ki
ez a szolgálati ág.
Missziói munkánkról
töprengve, a lehetőségek és feladatok számba vétele mellett szeretném elmondani
egy észrevételemet is. Vigyázzunk arra, hogy missziói munkánkat semmilyen
vonatkozásban ne rendeljük alá a "piaci igényeknek". Mondani- és tennivalónk
csak szolgálatunk Gazdájától függhet. Egyetlen kicsi, de sajnos jellemző
példával szeretném megmutatni, hogy mire gondolok. A következtetések azonban
messzire vezethetnek. - Jó volt látni a sok fiatalt a debreceni Szélrózsa
találkozón. Aratásra fehérlő mezű hullámzott előttünk. Sok nagyszerű program
is volt. De most mégis kérdezni szeretnék valamit. Vajon csak nekem volt
hiányérzetem és csak nekem okozott szomorúságot, hogy egy hangsúlyozottan
evangélikusnak mondott, bár igaz, elsősorban fiatalokat megcélzó találkozón
2000. július 28-án, "az ötödik evangélista" (N.
Söderólom svéd érsek nevezte így J. S. Bachot.):
J. S. Bach halálának 250. évfordulója napján egyetlen Bach-korál sem hangzik
el az egyébként olyan bőséges, bár egyhangú zenei kínálatban? (Ha egy sátorban,
egy szobában voltak esetleg, akik Bachot énekeltek, akkor tőlük bocsánatot
kérek. Én nem hallottam őket.) Nem mondunk-e le valami nagyon fontosról,
olyan értékről, amiről már sokszor bebizonyosodott, hogy valóban maradandó,
közöttünk Isten országát építő kincsünk. Hogy sántít-e a példa, nem tudom,
de hogy a jelenség - mutatis mutandis - meglehetősen általános egyházunkban,
az talán nem vonható kétségbe.
- Most lelkésztestvéreim
szolgálatának, életének sok-sok kérdése cikázik át szívemen. Mennyi túlterhelt,
magát magányosnak érző testvérszív sóhaját kell meghallanom. Mennyi vita,
küzdelem, testvérietlen harc nyomorítja gyülekezeteink életét?! Pattanásig
feszült idegek, viták és sérelmek, félreértések, a testvéri intő szót elfogadni
nem tudó és ezért vérig sértődött lelkek. És akkor még nem is szóltunk
a szándékkal bajt keverőkről, a meg nem értés felett kárörömöt érzőkről.
Testvérek! Nem kellene ennek közöttünk így lennie! Reménységem az, hogy
legfőbb Munkaadóm, aki ma a pásztorok pásztorának szolgálatába is beállított,
megerősít és felkészít arra, hogy Lelkésztestvéreim testvére, gondjaik
és örömeik együtthordozója, de bizalmukra méltó tanácsolója is legyek.
Imádságaimat, felelős együtt gondolkodásomat, testvéri szeretetemet felajánlom
egyházkerületünk minden lelkészének, segédlelkészének, munkatársainknak,
és minden gondjainkra bízott hittestvérünknek is. Nemcsak szolgálatom elkötelezése
indít erre, hanem az a reménység is, hogy a közöttünk romboló, szolgálatunkat
hátráltató bizalmi válság így leküzdhető lesz. Isten adja meg mindnyájunknak
az ehhez szükséges nem kevés bátorságot és tettrekészséget!
- Ha már itt tartunk,
néhány gondolatot hadd fogalmazzak meg általában is egyházi közéletünkkel
kapcsolatban. Ha az ünnepi alkalom miatt most hallgatnék ezekről, nem tennék
jó szolgálatot senkinek sem. Törekednünk kell minden tekintetben az átláthatóságra,
különösen pedig anyagi dolgainkban, kerületi de országos szinten is. Nagyon
sürgetően nehezedik rám is a lelkészi fizetések arányosításának kérdése.
Támogatom és a kibontakozás felé szeretném segíteni a jó megoldást kereső
elgondolásokat.
Az őszinte, nyílt
beszéd a legjobb fegyver a kísértő bizalmatlanság ellen. Nyomatékosan kérem
szolgatársaimat és munkatársaimat, hogy ha észrevételük, kritikájuk, testvéri
megjegyzéseik vannak munkámmal, egyházkerületünk életével kapcsolatban,
azokat elmondani ne késlekedjenek. Az a reménységem, hogy a kölcsönös bizalomnak
ez a friss szele kitakarítja közülünk a "jer, dicsérjük egymást" avítt,
dohos levegőjét.
- Törvényesség.
Nincs két egyházi törvényünk. Tarthatatlan az, hogy a törvény kardját nem
egyformán forgatjuk mindannyiunk felé. Sapienti sat.
- Az egyházi nevelésügyünkkel
kapcsolatosan formálódó reménységemet is szeretném megosztani egyházkerületünk
és egyházunk közvéleményével. Nagyon fontosnak látnám, hogy amint lehet,
nekikezdjünk egyházkerületünkben egy diákotthon-hálózat kiépítésének. Nem
hiszem, hogy nagyon kellene magyaráznom, milyen jelentősége lenne annak,
hogy a Dunántúl nagyobb iskolavárosaiban, ahol különféle kollégiumokban
laknak evangélikus gyermekeink, összegyűjthetnénk őket családias, lelki
és hitbeli nevelésre is nagy súlyt helyező diákotthonokban. Csak néhány
város nevét említem, bizonyára folytatható lenne a sor: Kaposvár, Székesfehérvár,
Szombathely, Veszprém, Nagykanizsa, Zalaegerszeg. Vajon lesz-e majd, aki
velem együtt kész élére állni ennek a munkának? Már előre biztosítom őt
egyetértésemről és támogatásomról.
- Szórványhelyzetünkre
és szórványgyülekezeteinkre is vessünk most egy - nem futó - pillantást.
Fel kell mérnünk missziói felelősségünk és a lelkészi munkaerővel való
gazdálkodás lehetséges összhangjára törekedve, hogy mit tehetünk e téren.
Vannak egyházkerületünkben olyan területek, ahol megint gondolkodnunk kellene
missziói központok szervezéséről. Abban a reménységben, hogy lesznek erre
a munkára elhívást is kapott szolgatársaink. Itt kell megemlítenem a számomra
már eddig ismerőssé vált kérdéseket és gondokat a Sopron és Győr környéki
gyülekezeteinkre vonatkozóan is.
- A Dunántúli Egyházkerület
egykor - ahogy Kapi püspök úr nevezte - "egységes történelmi személyiség
volt"; sajátos, megtartó, kohéziós erővel. A fiatalok, de talán már a középkorúak
is erről legfeljebb a szülők, nagyszülők nemzedékeitől hallottak. Vajon
sikerül-e új életre kelteni ezt a szunnyadó erőt? A találkozások, közös
alkalmak mellett sokat segíthetne ebben, és ezért lenne fontos egy - a
Dunántúli Harangszóban és a gyülekezeti híradókban rejlő értékeket is felhasználó,
integráló - kerületi néplap szolgálata. Közös ügyünk ez is, hordozzuk szívünkön!
És ezeken felül
is még mennyi, megoldásra váró feladat tornyosul előttünk! De ki győzi
ezt? Hogy a püspökök, esperesek, lelkészek magukban nem, az egészen bizonyos.
A feladatok, tervek, reménységek számbavételekor hadd kiáltsam: segítsetek!
Segítsetek, Testvéreink! - felügyelők, presbiterek, gyülekezeti munkások,
hittestvéreink, - mindenki, akinek fontos egyházkerületünk és égész egyházunk
megújulásának ügye. Segítsetek! Osszuk meg egymással reménységünk titkait,
támogassuk egymást, s főként pedig vegyük szívünkre a tettre is kész felelősséget
közös ügyünkért, egyházunkért, az evangéliumért!
Kedves Testvérek!
Ha mondanivalóm
jelentősebb részében elsősorban egyházkerületünk és egész Magyarországi
Evangélikus Egyházunk életének kérdéseire összpontosítottam is, most tágítani
szeretném a kört. És el kell mondanom, hogy szeretettel és a közös hit
melegével gondolunk a határainkon túl élő hittestvéreinkre. Azzal a szándékkal,
hogy az egyházkerületünket körbefogó országok területén és Erdélyben élő
magyar anyanyelvű testvéreinkkel különösképpen, de más nemzetiségű testvéreinkkel
is szeretnénk a már meglévő kapcsolatokat tovább ápolni és azokat elmélyíteni.
Még szólnom kell
röviden a testvéregyházakhoz való viszonyunkról. Közel 20 esztendős kőszegi
szolgálatom idejéből szívmelengető élmények emlékét is őrzöm. S ezek öröme
messze meghaladja a súrlódások, a már elvonult vagy éppen újabban jelentkező
viharfelhők miatt érzett aggodalmaimat. Engedtessék most meg nekem, hogy
talán egy nagyon rövidnek tűnő, de szándékom szerint ezekben a hetekben
nagyobb összefüggésekben is értelmezhető mondattal így fogalmazzam meg
az ökumenikus kapcsolatainkra vonatkozó gondolataimat: reményem Dominus
lesus,
az Úr Jézus, akinek egyedül Van hatalma arra, hogy keresztáldozatának és
győzelmes feltámadásának erejével hidat építsen közénk, eloszlassa félreértéseinket,
késszé és alkalmassá tegyen a kölcsönös kiengesztelődésre. Tapasztalatokra
építő meggyőződésem: minél közelebb vagyunk Jézus Krisztushoz, annál közelebb
kerülünk egymáshoz is. Már előre örömmel és jó reménységgel gondolok a
Győrött, de egyházkerületünkben másutt is ránk váró közös alkalmakra református,
római katolikus és minden keresztyén testvérünkkel. Közös Megváltónk, az
Anyaszentegyház Ura tegye Szentlelkének erejével testvérivé egyházaink
kapcsolatait!
Tisztelt Közgyűlés!
Amikor ebben a jeles
esztendőben az Úr testtélételének 2000. és magyar államiságunk 1000. évfordulóját
ünnepeljük nemzetünk közösségében, hálát adunk Istennek azért, hogy szabaddá
vált hazában élhetünk. Népünk életének, hazánk sorsának fontos gondjai
a mi szívünket is terhelik, az országépítő munka sikereinek pedig együtt
örülünk minden jó szándékú honfitársunkkal. Lutheri teológiánk alapján
állva számunkra egészen természetes, hogy a hazánk rendjét védő, nemzetünk
jó előmenetelét szolgáló kormányzatban a gondviselő Istennek azt a munkatársát
lássuk, amelyik tőle kapta megbízatását, és amelyik nemcsak a választók
előtt, hanem a Mindenható előtt is számot ad majd megbízatása teljesítéséről.
Mi pedig készek vagyunk arra, hogy nemzetünk életének fontos kérdéseiben,
mintegy élő lelkiismeretként tanúságot tegyünk arról a rendről, amelyet
a teremtő és gondviselő Isten nem az emberi élet megnyomorítására, hanem
éppen megőrzésére és gazdagítására adott az emberiségnek. Isten áldása
nyugodjék meg hazánkon, nemzetünkön!
Kedves Testvéreim!
Nagy munka vár ránk,
emberi erőt meghaladó. Összeszorul a szívem, ha belegondolok. Hát még ha
az előttem jártak alakja magasodik elém! Bár arcvonásaik eltűnnek a történelemmé
lett évtizedek távolában, de szolgálatuk az az alap, amelyre most újra
építkezni kezdünk. Emlékezzünk a Dunántúli Egyházkerület főpásztoraira
hálás szeretettel! Túróczy Zoltánra, az Ige átütő erejű hirdetőjére,
Kapi
Bélára, a kerület lelki arcát meghatározó egyházkormányzóra, Gyurátz
Ferencre, a testi gyengeségei ellenére fáradhatatlan pásztorra és iskola-alapítóra,
Karsay Sándorra, aki csendesebb évtizedek püspöke volt, Haubner
Mátéra, aki nemzetünkért dobogó szívvel még Kufstein várbörtönét is
megjárta, Kis Jánosra, a tudósra, irodalmárra, - és a többiekre.
Legyen áldott Isten, aki őket egyházunknak adta, és rajtuk keresztül egyházkerületünket
gazdagította.
És most itt állunk
a rajtvonalon. Tekintetünket felemeljük, és istentől erőt kérünk, áldásáért
könyörgünk. Bölcsességnek, erőnek, szeretetnek Lelke, légy velünk!
Az Úr 2000. esztendejében,
szeptember hó 23-án, lelkészi ordinációm (Ottlyk
E. ppk. avatott lelkésszé Győr-Nádorvárosban,1970. szeptember 20-án. Ordinációs
igém Zsid 4, l2-13 volt.) évfordulója után három
nappal, magamat boldogan Isten kegyelme koldusának vallva, egyházkerületünket
az Úr oltalmába ajánlva, - püspöki szolgálatomat megkezdem.
Vissza
a kezdőlapra