-
A tavasz
óta sokat írt a sajtó a kormánynak arról a szándékáról, hogy a "sokgyermekes"
családok jelentős adókedvezményt kapjanak, és talán többen emlékeznek rá,
hogy az első elképzelés 2-3 millió Ft adómentes sávról szólt három- és
többgyermekes családok számára, a kisebb családok pedig nem kaptak volna
ilyen kedvezményt. A NOE a kormánnyal folytatott megbeszélései során kezdettől
fogva azt szorgalmazta, hogy az egy- és kétgyermekes családok is kapjanak
jelentős adókedvezményt még úgy is, ha az a "sokgyermekesek" kedvezményének
a csökkentésével jár. Örülünk, hogy a kormány is erre az álláspontra helyezkedett
- ez így igazságosabb, és talán kevésbé jár a nagycsaládok elleni hangulatkeltéssel.
-
A jelenlegi
tervezet szerint egygyermekes családra 400 000 Ft, kétgyermekes családra
642 000 Ft, háromgyermekes családra 1350 000 Ft évi jövedelem adómentes,
negyedik és további gyermekek után a háromgyermekes kedvezményen felül
gyermekenként évi 120 000 Ft adókedvezmény jár. Részletesen kiszámoltuk,
hogy ezek a számok mit jelentenek egy-egy család számára, és ezt alább
egy
táblázatban mutatjuk be. Számításaink eredménye szavakban is világosan
összefoglalható: a tervezet szerint az állam a három- és többgyermekes
családok jövedelméből nem adóztatja meg a (Központi Statisztikai Hivatal
számításainak megfelelő létminimumot (sőt, annál általában egy valamivel
nagyobb összeget). Egyesületünk megalakulása óta küzdött ezért, és eddig
a közelébe sem kerültünk.
-
Az adókedvezmény
a szülők között megosztható, vagyis nem csak az egyikük jövedelméből vonható
le. Mindez jelentős lépés egy családi típusú adóztatás felé.
-
A jelentős
adókedvezmény egyben azt is eredményezi hogy a jövőben a gyermekes munkavállalónak
még rövid távon sem nagyon áll érdekében, hogy a tényleges fizetésénél
alacsonyabbat jelentsen be a munkáltatója, így ez a "fekete gazdaság" megszüntetése
érdekében tett lépésként is értékelhető.
-
Az adókedvezmény
nemcsak azokra a gyermekekre járna, akik után a szülő családi pótlékot
vagy iskoláztatási támogatást kap, hanem a magzatokra is a terhesség 90.
napjától kezdve. Ez a rendelkezés áttörést jelent a magyar családpolitikában,
és egy magzatbarát törvénykezés első megnyilatkozása lehet.
-
Felsőoktatásban
továbbtanuló, eltartott (tehát iskolai támogatásra nem jogosító) gyermekre
adókedvezmény a tervezet szerint a szülőnek nem jár, de a gyermekek számába
ők is beletartoznak, és ugyanígy beszámít az eltartottak közé az olyan
felnőtt fogyatékos is, aki után emelt szintű családi pótlékot folyósítanak.
Ez is határozott előrelépés, a családi pótlék megállapításánál alkalmazott
elv kiterjesztése.
-
A fentiekhez
képest szépséghiba, hogy egy kétgyermekes család gyermekenként valamivel
kevesebb kedvezményt kap, mint egy egygyermekes család. Ezért egy ilyen
család jobban jár, ha az idősebbik gyermek felsőoktatásba kerülésekor őt
"kifelejti" az adóbevallásból. Szerencsésebb lett volna a kétgyermekes
családok kedvezményét úgy megállapítani, hogy az elérje az egygyermekes
családokénak a kétszeresét. Ehhez 642 000 Ft helyett 693 000 Ft adómentes
sávot kellene a számukra megszabni.
-
A kedvezmény
gyermekenkénti összege háromgyermekes család esetében valamivel nagyobb,
mint egy négy- vagy többgyermekes családé. Ez a rendelkezés nyilvánvalóan
a harmadik gyermek vállalására igyekszik a családokat ösztönözni, a NOE
többször elhangzott véleménye szerint azonban a harmadik gyermek tényleges
vállalására hatékonyabb ösztönző lehet, ha a kedvezmény a negyedik gyermeknél
"csúcsosodik ki".
Mindezek
alapján a Nagycsaládosok Országos Egyesülete melegen üdvözli a törvénytervezetet,
mint az eltartotti terheket figyelembe vevő, így az arányos közteherviselés
felé tett fontos lépést, és bízik annak elfogadásában, lehetőleg azt a
7. pontban leírtak szerint módosítva.
Nagyon
jelentős esemény, ha a jövőben a "sokgyermekes" családok a létminimumuk
után nem adóznak. Bízunk benne, hogy a kormány azok érdekében is hamarosan
talál megoldást (esetleg a természetbeni juttatások jelentős növelésével
és kiterjesztésével), akik minden erőfeszítésük ellenére sem jutnak olyan
jövedelemhez, amellyel kellő mértékben érvényesíteni tudnák az adókedvezményt,
és így a létminimum alatt élnek.
Cser
Károlyné és Márki László
NOE
Levelek