Titokzatos
kötődések a hazai sajtóban
A
Népszabadság 2001. február 3-i (szombati) számának „Hétvége” című mellékletében
megjelent „Titokzatos kötődések. A magyar politikai píár és a demokrácia
válsága” című írás nézetem szerint mérföldkövet jelent a hazai sajtó működésével
foglalkozó szakirodalomban. A cikk teljesen új megvilágításba helyezi a
sajtó szerepét a közvélemény tájékoztatásában, s ennek alapján világossá
válik számunkra a hazai sajtó egy része - főleg maga a Népszabadság
- által követett kommunikációs gyakorlat is.
Az
írás szerzője – Göllner András, a montreali Concordia egyetem politikai
tudományok tanszékének professzora, a budapesti Annax International kommunikációs
tanácsadó cég elnöke – egyebek mellett a következőket írja:
„A
közvélemény tájékoztatása a közügyekről nem elsősorban a sajtó feladata,
hisz az a demokratikus világban egyáltalán nem erre a szerepre hivatott,
hanem arra, hogy kritikus szemszögből közelítse a hatalom működését.”
Ez
teljesen világos és egyértelmű megfogalmazás, sem szövegkörnyezet-ismertetést,
sem kommentárt vagy magyarázatot nem igényel. A mondatot ennek ellenére
érdemes többször elolvasni, mert mondanivalója elsőre talán szokatlannak
és meglepőnek tűnhet.
Az
a kérdés természetesen rögtön felmerül az olvasóban, hogy ki vagy mi a
felelős a közvélemény közügyekről való tájékoztatásáért, ha nem a sajtó.
A szerző azonban erre is ad egyfajta választ:
„A
közügyekről való tájékoztatás, a közhasznú információk biztosítása magának
a demokratikus intézményrendszernek, a demokratikus közigazgatásnak, a
demokratikus politikai pártoknak a tevékenységéből fakad, s ehhez tapad
szervesen a különféle érdekek körül szabadon szervezkedő mozgalmak nyilvánossága.”
A
közügyekről való tájékoztatás tehát a szerző szerint a felsorolt intézmények
tevékenységéből fakad, s ezzel alighanem minden újságolvasó egyetért, de
hogy az ilyen módon biztosított közhasznú információk miként jutnak el
a közvélemény egyes tagjaihoz, arról a szerző nem világosít fel bennünket.
A cikkben a későbbiekben többször szó van „az államigazgatás szükségszerűen
pártatlan kommunikációs rendszerének” kiépítéséről és felzárkóztatásáról,
de konkrét kommunikációs technikai megoldásokra vonatkozó elgondolásokat
a szerző nem ismertet. Lehetséges, hogy valamilyen közvetlen – szájról
szájra történő – információ-átadásra gondol, de azt is el tudom képzelni,
hogy nagy példányszámú, mindenkihez eljutó kiadványok útján tartja megvalósíthatónak
az általa említett pártatlan államigazgatási kommunikációs rendszert. A
sajtó ugyanis ebbe a rendszerbe semmiképpen sem tartozhat bele, hiszen
a szerző szerint az a demokratikus világban egyáltalán nem erre a szerepre
hivatott.
Persze
aki rendszeresen olvassa a Népszabadságot, annak eddig is volt egy ilyen
érzése, de annyira következetesen és jól érthető formában ez a felfogás
talán még sohasem jelent meg a sajtó hasábjain, mint Göllner professzor
úr és cégelnök idézett írásában. Mostantól tehát egyértelmű és világos
mindenki számára, hogy aki a közügyek iránt pártatlan módon érdeklődik,
az ne a Népszabadságot olvassa, mert ebből a lapból ilyen jellegű információkhoz
nem juthat.
Bonifert
Donát
Vissza
a kezdőlapra