Homo
novus
Határozott,
ám jóravaló embernek tűnt az új városatya, senki sem gondolta volna, hogy
mindebből néhány nap alatt csupán határozottsága lesz nyilvánvaló, a többi
– jóravalóság és emberség – elillan mellőle; a polgártársat ugyan valaki
(korábbi tapasztalatai alapján) komplett hülyének, erősen frusztráltnak
és nagyzási hóbortban szenvedőnek definiálta, hozzátéve, hogy érdekesebb
kombináció aligha akad, ám épp ezért tűnt a jellemzés oly nehezen hihetőnek;
de lőn első nap és kiderült általa: az emberek vélhetően unják már, hogy
buszremíz legyen a Thököly út szomszédságában, ezért azt el kell bontani,
a helyére pedig nagybani piacot kell építeni, mellékvágány-csatlakozással
a Keleti-pályaudvarhoz, így sokkal egyszerűbbé válik annak szállítók általi
megközelítése, a vonat amúgy is olcsóbb; teherdiszkontvagonokat rendszeresítünk,
mondá a homo novus, csak tessék megcsinálni, mindenki nagyon fog örülni;
és lőn második nap és kiderült: egymáshoz nem messze fölösleges két nagybani
piac, a régit tehát a Bosnyák-téren meg kell szüntetni, lehetne ott például
buszremíz, hisz azoknak is kell garázs, szerelőcsarnok, menetirányító,
s onnan egyből ráfordulhatnának a buszjáratok főközlekedési útvonalára,
mindenki nagyot fog örülni, mondá; és lőn harmadik nap és kiderült: sportkomplexum
épül az új nagybani piac közelében, átépítik a Népstadiont és újjáépítik
a Sportcsarnokot; akkor viszont a nagybani piac vasúti szárnyvonalát a
sportcentrumig kell építeni, sőt, a két új főlétesítményt mélygarázshálózattal,
alszintszolgáltatókkal és barlangi csónakázó tóval (amely hajózható csatorna-összeköttetésben
állna a városligeti tóval, motorcsónakvonták találkozása természetesen
tilos) kell vonzóvá tenni; bizony, mindenki nagyon boldog lesz; és lőn
negyedik nap és kiderült: az új Bosnyák-téri buszremízt sokkal egyszerűbb
megközelíteni, ha beálló sávot aszfaltoznak a parkon át, így az utolsó
járatok nem zavarják meg az utasokat; csupán a templom van útban; nosza,
kerekekre kell helyezni és áttolni (Nyugaton ez bevált módszer) a Városliget
mellé, a lebontott Regnum Marianum helyére; szép környék, minden hívő elégedett
lesz, tessék, tessék hozzákezdeni; és lőn ötödik nap és kiderült: nagyon
sok lakópolgár sötét udvari lakásban él, ez tarthatatlan; a háztömbök előnytelen
fekvésű oldalait át kell tehát fordítani, s ahol ez nem megoldható, oda
(átmenetileg, hiszen végleg semmi sem megoldhatatlan) hatalmas tükröket
kell felszerelni, így a kellő nap (mert persze az között is szelektálva
lészen) sugarai a túloldalról is fényárba borítják majd a szobákat; bizony
mondom néktek: mindenki boldog lesz; és lőn hatodik nap és kiderült: túl
sok ember jár a földön, ráadásul mindkét lábával, így hát méterenként csatornanyílásokat
kell vágni a járdákba; a fedeleken át felgomolygó köd majd azt az érzetet
kelti, hogy a fellegekben járnak, s ugye: az, amit érzünk, előbb-utóbb
legyőzi a tényeket és le mindenki aggodalmát, no de hát mit is beszélek,
hisz mindenki örülni fog; és lőn hetedik nap és – beborult; esett, álló
nap és hónap, esett éveken át; mire elállt, a város víz alá került, mindenki
maga eszkábálta vízi csotrogányokkal közlekedett, ezek egyre fejlettebbekké
váltak, de így, hogy elállt az eső és levonulóban volt a vízszint is, kezdtek
jelentéktelenedni; ám jött akkor egy polgártár, egy homo novus, aki meggyőző
erővel hirdette: mennyivel egyszerűbbé vált minden; a közlekedés, a sportos
életmód, nem kell uszodákra költenünk; igaz, hogy koracivilizációs értékeink
javarésze víz alatt áll, de ne engedjük le életterünkről a vizet – jóval
egyszerűbb, ha megtanulunk kopoltyúval lélegezni; minden és mindenki sokkal
boldogabb lesz!
Torday
E. Kornél
Vissza
a kezdőlapra