Bárdossy
bűnös nemzete
Készülő
tüntetésről beszélgetnek vasárnap délelőtt a televízióban. Horvát János
nyitásképp rákérdez: annak, hogy február tizenharmadikára szól a megmozdulás
szórólapja, köze van-e ahhoz, hogy a neonáci mozgalmak évek óta e napon
tartják (vagy próbálják megtartani) rendezvényeiket? Más szóval: ez egy
neonácizmus elleni, tiltakozó antifasiszta nagygyűlésként is aposztrofálható-e?
Tamás Gáspár Miklós politikus-közíró-szociológus már a kérdés felvetésével
sem ért egyet. Tudni kellene, mondja, vagy ha hiányosak a kérdező ismeretei,
akkor utána kellene olvasnia annak, hogy nem is beszélhetünk újfasiszta
tendenciákról. Nincsenek; nálunk legfeljebb ötszázan, Németországban talán
ha ötezren képviselik ezt az eszmét. Jelenlétük marginális, elhanyagolható.
Nem az általuk gerjesztett indulatok és jelenségek ellen kell igazán tiltakoznunk.
Természetesen
rögvest kiderül: lényeges álláspontot tükröz az első másodpercekben meghúzott
(s talán némi csodálkozást is keltő) cezúra. Tiltakozni, a demokráciát
féltő polgári társadalmat megszólítani ugyanis az egyre nagyobb tért nyerő
rasszizmus és idegengyűlölet ellen kell, mondja. Amelyet „némely politikai
párt” nyíltan vagy rejtetten szintén képvisel, hirdet, elnéz; s amelyet
maga a társadalom is fedez, cinkos hallgatásával.
Helyben
vagyunk. Ideje, hogy felismerjük: a huszonegyedik század hajnalán is bűnös
nemzet maradtunk. Ideje, hogy mea culpázzunk egyet, ismét, össznépileg.
Majd
szóba kerül – merthogy a tüntetésre verbuváló szórólap is tartalmazza –
a MIÉP által kezdeményezett Bárdossy-féle perújrafelvétel. Amelynek kapcsán
a röpirat leszögezi: nem akarjuk a múlt meghamisítását. Az említett szociológus
most szóban is kifejti: nem szabad lebecsülni az egyre nagyobb társadalmi
rétegeket megszólító MIÉP-et. Bázisuk különösen a fiatal értelmiségiek
és a tehetősebbek körében növekszik; még azt is hozzáfűzi: támogatói holdudvaruk
nagyjából ugyanaz, ami az SZDSZ-é. Bevallom: szorongva hallgattam Tamás
Gáspár Miklóst. Mindig okos embernek tartottam; olyannak, akire érdemes
odafigyelni. Ha nem is mindig egyetérteni gondolataival – de mindenképp
elgondolkodni azokon. Mostani riadtságomnak is ez az oka. Hogy mennyire
el vagyok, lám, maradva a szociológiai kutatások legújabb eredményeitől.
Netán
még egy Csurka-Demszky koalíció is elképzelhető…?
Azt
azonban mégsem értem: a Bárdossy-per jogi újragondolásában miért rejlik
a történelem meghamisításának lehetősége? A második világháború kirobbanása
után másfél évtizeddel születtem. Nevezett háború érlelődésének pillanataiban
még az apám is csak egy gondolat volt – ahogy mondani szokták. Mindezt
azért szögezem le, hogy jelezzem: nem vezérelnek személyes tapasztalatok,
még kevésbé gyászok, indulatok. (Bár apám és anyám családja épp úgy bemutatta
Don-kanyari áldozatát, mint ahogy számos szerencsésebb túlélő.) De: én
úgy szűrtem le (s ha rosszul, akkor bárki, így Tamás Gáspár Miklós is okítson
bátran az ellenkezőjére) a húszas-harmincas évek Magyarországáról valló
dokumentumok üzeneteit, hogy az a kor – gyászolt. A trianoni békediktátum
után az ország elveszítette területének kétharmadát és népességének hetven
százalékát. S ez nem volt másnapra begyógyult seb. Generációk nőttek fel
úgy, hogy „nem, nem, soha!” Hogy: „Csonkamagyarország nem ország, egész
Magyarország mennyország.” Hogy: „Igazságot Magyarországnak!” S még egy
idézet, amely húsz éven át szerepelt az általános iskolai füzetek borítóin:
„Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában, hiszek Magyarország feltámadásában,
ámen.” Ismétlem: generációk nőttek fel ebben a hangulatban; a társadalom
irányítóinak, a közgondolkodást erősen befolyásoló értelmiségieknek jelentős
része hitte és vallotta: bosszúért kiáltó igazságtalanság történt velünk.
Mi több: a Versailles békeszerződés újratárgyalásáról időről időre nemzetközi
politikai körök is kommünikéket bocsátottak ki.
Valóban
Bárdossy sodorta hát háborúba Magyarországot? Főbűnösként élére állva egy
bűnös nemzetnek!? Valóban nem lehet szó valami egészen másról…?
Történelmünk
egy olyan pontja ez, amelyet éppenhogy nem kellene azonnal, első rárepülésben,
már csírájában meghamisítani. S egy olyan kérdés, amelynek kapcsán (mert
ez szintén ily faramuci módon alakult ki) azonnal le kell szögezni az amúgy
evidens (de mégis, tudom jól, máris megkérdőjelezett…) személyes álláspontokat.
Hogy nem kívánom egyetlen háborús bűn és bűnös rehabilitálását sem. De
azok folyamatos rehabilitálását sem, akik miatt bekövetkezett a Népszövetség
széthullása; hamvába holt utópia maradt az Európai Egyesült Államok (leginkább
Yves le Trocquerer által hirdetett) gondolata; s akik miatt kirobbanhatott
a háború; s akik miatt kirobbanhatnak az újabb s újabb háborúk. Akik olyan
helyzetbe sodornak – végleg, vagy „csak” évtizedekre – egy országot, hogy
abból (tetszik, vagy sem ez a mindig bölcs és okos utókornak) egy lehetséges
alternatívának tűnjön a háború. Hozzáteszem azt is – hisz végülis oly mindegy;
aki félre akar érteni, az idáig már nem is olvasta e sorokat -, hogy bár
nem kívánom egyetlen háborús bűn és bűnös rehabilitálását sem, de azt szeretném,
ha az egyetemes emberi joggyakorlat egyszer s mindenkorra kimondaná: egyetlen
népítélet sem törvényes!…
Írom
s mondom mindezt a jelen politikai vezetői és társadalmi purifikátorai
védelmében. Is. Mert a Bárdossy-per egy múltbéli kényszerpálya tanulságait
tartalmazza; ma viszont egy másikon haladunk. Emelt fővel? Lesütött tekintettel?
Ki – hogyan. De maga az út minden politikai irányzat által hirdetetten
egyirányú. Globalizáció, integráció, Európai Unió. Csatlakozásunk elkerülhetetlen.
Mindent ennek rendelünk alá; diákjaink uniós évkönyveket kapnak, integrációs
szakértőkké szakosodhatnak; miközben sem anyagi, sem nemzeteszmei oldalról
a csatlakozás egyenlege korántsem oly megalapozott. (Arról nem is beszélve,
hogy a már uniós országok belső egyensúlya és egymás közötti kommunikációja
sem tűnik oly felhőtlennek; hogy finoman fogalmazzunk.) De – nincs másik
alternatíva. Hiszik, vagy sem, de ezt mondom én is, a fentiek ellenére.
Ám
– nem söpröm félre a tévedés lehetőségét. Nem tekintem elhanyagolhatónak
azt, amit egyre több nemzetközi joggal foglalkozó szakember és politológus
hirdet: a huszonegyedik század a kisnemzetek forrpontig jutó elkeseredésének
történetévé is válhat. S majd persze minden elcsitul – de a huszonkettedik
század hajnalán vajon milyen nemzeti döntéskényszer megítélése s milyen
népítélet jogi újragondolása lesz terítéken a bölcs és okos utókor közéleti
porondján?
Amúgy,
hogy mennyire marginális kérdés a neonáci mozgalmak jelenléte, arról álljon
itt egyetlen adatsor: a Forsa intézet minapi felmérése szerint Németországban
negyven százalékkal nőtt az újfasiszta jelszavakat használó rasszista támadások
száma. Majdnem minden második német fiatal véli úgy, olvashattuk, hogy
a náci rendszernek voltak jó oldalai. A volt NDK területén élő, tizennégy-huszonöt
év közötti fiatalok negyvenhét, a hasonló korú nyugatiak harmincöt százaléka
véli így. A keleti fiatalok negyvenhat, a nyugatiak negyven százaléka szerint
túl sok a külföldi Németországban; s tizenöt százalékuk szerint „a nácizmus
önmagában jó eszme.”
Ennyit
egy marginális kérdésről; ennyit a „bűnös magyar nemzet” múltjáról és egy
lehetséges európai jövőképről.
Tamási
Orosz János
Vissza
a kezdőlapra