„A
magyar nép a Kárpát- medencében először hont foglalt magának, de nem más
népeket pusztítva; majd hont alapított magának és másoknak, a veszendő
rokon néptöredékeknek: kunoknak, jászoknak, besenyőknek. Mindeközben pedig
kereszténnyé vált és maradt." Paskai László bíboros, esztergom-budapesti
érsek írja ezt annak a könyvnek az előszavában, amely e hatalmas történelmi
ívet, a magyar nép és a kereszténység kapcsolatát tárja elénk. Ez a lenyűgözően
érdekes könyv A magyar egyház évezrede. Szerzőjével, dr. Török József egyháztörténésszel
a mű megjelenése kapcsán beszélgettünk.
Az
évezred, mint a könyvből is kiderül, korántsem ezer esztendőt jelent. Voltaképpen
mikorra tehető az az időszak, amikor a kereszténység megérintette a magyar
törzseket?
A
hétszázas évek végére vagy a nyolcszázas évek elejére tenném az első kapcsolatot.
Arra az időre, amikor a kazárokkal kialakított viszonyt hol a szövetség,
hol az ellenségeskedés jellemzi. Amikor éppen jó viszonyban vannak, felkeresik
a kazár városokat, melyekben, érdekes módon, vallás szerint különültek
el a lakók. Egy részük pogány volt, az Égistent, Tengrit tisztelte, más
részük Mózes hitére vagy az Iszlámra tért, és volt egy kisebbség, amely
– bizánci papok hatására – kereszténnyé lett. Útleírásokból tudjuk, hogy
e négy vallásnak négy elkülönült negyed felelt meg a lakóhelyükön. Valószínűleg
itt találkoztak először a kereszténységgel. Később kapcsolatba kerültek
a bizánci császár követeként kazár földre tartó Konstantinnal, aki Kyrill
néven vált ismertté. A legendaíró szerint: „midőn az első órában imádságát
mondta, rátámadtak az ugorok (magyarok), farkas módra üvöltve, meg akarván
őt ölni". Nem bántották. A pusztából jött, szilaj és kiváló haditechnikájú
nép esetében ez fontos tény. Később, 890 körül Metód is találkozott a vándorló
törzsekkel, valószínű Árpáddal is, az Al-Duna vidékén. A kereszténység
tehát nem volt ismeretlen a magyarok előtt. A sírleletek arra is utalnak,
hogy a honalapítás küszöbéhez érkezett magyarság és a csatlakozott néprajok
között már voltak keresztény hitűek, vagy legalábbis megkereszteltek.
Ön
azt írja, hogy Szent István tudatosan választotta az ezredik esztendőt
a megkoronázására. Mi vezérelhette ebben a döntésben?
A
magyar középkor kiváló kutatói húsz évvel ezelőtt még azt mondták: nem
tudható pontosan, hogy 1000 karácsonya vagy 1001. január elseje volt a
koronázás napja. Ma már a karácsonyt tartják a legvalószínűbbnek. Én is
így látom. Abból a megfontolásból, hogy 200 évvel korábban, karácsonykor
koronázta a pápa a Nyugat- római birodalom császárává Nagy Károlyt, a frankok
királyát. Az ő nevéhez fűződik az a kulturális, törvénykezési megújulás,
amely Szent István törvényeire is hatott. A Karoling-kori királytükör például
elmondja, hogy milyen a jó király. Istvánnak, a fiához Imréhez intézett
„Intelmei" ennek a műfajnak az utolsó példánya. A környezetében lévő egyházi
emberek – papok, szerzetesek – a Karoling-szellemiségből táplálkoztak,
tehát tudták azt is, hogy a koronázáshoz jól kell megválasztani a dátumot.
István esetében nyilván ilyen módon is tudatták a Nyugattal, hogy a keresztény
király teljhatalmú uralkodó, aki a törvényességet akarja.
Lépjünk
előbbre a könyv két fejezetcíméig. Az egyik: „A haza atlétája, Szent László".
A másik: „Nagy Lajos, az Egyház bajnoka". Mivel érdemelte ki e két középkori
nagyság a nagyon is mai rangot?
Szent
Lászlóról az egyik egyházi himnusz mondja: „Atleta Patriae": A haza atlétája.
Mert az volt. Fizikai adottságaival, körülbelül 190 centiméteres alkatával
kimagaslott a kor férfijai közül. Szép termetű, erőteljes arcvonású ember
volt. Személyesen részt vett a besenyők elleni csatákban, végiglovagolta
a délvidéket, tehát fizikailag is erős, valóban atléta volt. A himnusz
ezt örökítette meg. Nagy Lajos esetében nem a kor használta a bajnok kifejezést,
én fogalmaztam így. Egyrészt nagyon tudatos egyházpolitikája miatt, másrészt
hadakozásai okán, melyekben nemcsak az uralkodói, hanem az egyházi érdekek
is fellelhetők. Lászlónál az önzetlen, önfeláldozó szoglálat valósult meg,
Nagy Lajosnál már dinasztikus érdekek is keveredtek.
A Mátyás
királyhoz kapcsolódó legendák közt ismeretlen az, amire Ön utalt: szentté
akarták avatni. A könyvében pedig azt írja a nagy reneszánsz uralkodóról,
hogy „áttételesen megleckéztette a pápát", sőt fenyegette is, amikor tudatta
vele, hogy „kész a kettős keresztet hármas keresztre alakítani, vagyis
a latin keresztségből a keleti egyházba átmenni, ha a pápa nem enged a
követelésnek is beillő kérésnek". Államfői bölcsességet vagy ingatag hitet
jelez az epizód?
Mátyás
királyt nem az egyház akarta szentté avatni, hanem a temetési beszédében
hangzott el a jelzett idézet. A túlzás beletartozik e műfajba. Ami pedig
az idézetet illeti, Mátyás nem volt ingatag hitű, reálpolitikus volt. Nagyon
is tudta, hogy a latin nyelvű kereszténységet nem lehet felcserélni görögre.
Ám ha kellett, a Szentszékkel is szembeszállt, alaptalan fenyegetéssel
is mert nyomást gyakorolni a pápára. Tegyük hozzá, sikerrel. De nem a hitre
vonatkozó ügyekben, hanem diplomáciai, politikai kérdésekben folyamodott
ilyen módszerhez.
Bakócz
Tamás esztergomi érsek 1512. január 26- án Rómába érkezett, hogy részt
vegyen az Ötödik Lateráni Zsinaton. Mint Ön írja, a konklávén komoly (legalábbis
költséges) erőfeszítéseket tett a pápai méltóság elnyerésére. Tudjuk, a
pápák között nem volt magyar származású. De volt rajta kívül más magyar
pápajelölt az elmúlt évezredben?
Az
egyháztörténészek tudomása szerint nem volt. Ő is csak a küszöbig jutott
el az említett Zsinaton. Ez öt évig tartott, és ha el is fogadtak néhány
reformjavaslatot, nem hajtották végre. Ami pedig Bakócz Tamás szándékát
illeti, ő nem a hatalom miatt törekedett a pápai trónra, hanem európai
mértékben gondolkodó politikusként tudta, hogy magyarként csak Rómából
tudná megszervezni azt a nemzetközi összefogást, amellyel a török hódítást
meg lehetne állítani. Tisztában volt vele, hogy a pápákban megvolt ugyan
a jó szándék arra, hogy Magyarországot megmentsék az iszonyatos török nyomás
alól, ám képtelenek voltak az itáliai egyéni és kereskedelmi érdekekkel
megbirkózni. Firenze, Velence, Genova: hatalmas hajóhaddal rendelkeztek,
de nem szívesen áldozták volna fel a törökökkel kialakított kereskedelmi
kapcsolataikat Magyarországért. Így történhetett, hogy egy Medici került
a pápai trónra és nem egy magyar főpap. Aki ugyan zseniális politikus volt,
de anyagiakkal nem gazdagította volna a pápaságot.
A törököket
tehát nem állították meg, és 150 évig itt is maradtak. Miért nem lett a
megszállt országból Bosznia? Miért nem sikerült az iszlám hitre téríteni
a magyarokat?
Ezen
én is sokat töprengtem. A bosnyák ferencesek története némiképpen kulcsot
ad a válaszhoz. Voltak közöttük, akik titokban, álruhában járták a hódoltsági
falvakat, hogy katolikusok maradjanak, de akadtak, akik iszlám hitűvé lettek,
birodalmi tisztviselőkké. A terjeszkedő világbirodalom hatása alól képtelenek
voltak szabadulni. Az oszmán- török birodalom szolgálatába álltak. Meg
aztán az is tény, hogy Boszniában a különféle eretnek mozgalmak gyengítették
a kereszténységet. Az iszlám, a maga egyszerűségével, átláthatóságával,
gyakorlatias parancsaival sajátos vonzást is jelentett a bonyolultabb katolikus
vallással szemben. Nagyon lényeges az is: a török hatóságok fölismerték,
hogy ha itt mindenki iszlám hitű lesz, elvesznek a legjobb adófizető polgárok.
Az történt, hogy korlátozták a vallási élet különféle megnyilvánulásait.
Nem volt szabad harangozni, dobbal hívták misére az embereket. Tilos volt
úgy énekelni, hogy kihallatsszon a templomból. Ha villám csapott a toronyba,
ha beszakadt a tető, ha beázott a mennyezet, a javításért engedélyt kellett
kérni. Vagyis sok pénzt ki lehetett csikarni a különféle tilalmakkal. A
birodalom végvidékén, Magyarországon a gazdasági érdek, a pénz győzött
az iszlám terjesztésével szemben.
A Tanácsköztársaság
idején pedig éppen egy volt szerzetes vállalta az egyház, a vallás üldözésének
irányítását. Egyedinek tekinthető az eset vagy az ezer esztendő más időszakában
is voltak olyanok, akik belülről bomlasztottak?
Nincs
olyan nemes ügy, amelynek ne lennének árulói. Már az apostolok között is
ott volt Júdás. A természetfeletti tanítással keveredik az emberi gyengeség.
Az a szerzetes önmagával is meghasonlott piarista volt és ebből fakadt
az egyház iránti gyűlölete is. Már 1907-ben könyvet írt a katolikusok és
a piarista rend ellen, rágalmazott. Ebből a tartásból logikusan jutott
el oda, hogy a bolsevikok oldalára álló magyarok között felvállalja az
egyház likvidálásának irányítását. A demonstratív változásokhoz az egyházon
keresztül kívántak eljutni, mondván: ha a társadalom erkölcsi alapállását
sikerül megrendíteni, tág tere nyílik az egyéb változásoknak.
Könyvének
bemutatóján azt mondta, hogy a 20. századdal volt a legfőbb gondja. A történések
sokasága vagy a kutatások lezáratlansága miatt?
Az
elmúlt évtizedek nincsenek igazán feltárva. Például 1917-ről 1997-ben jelent
meg az első átfogó elemzés, amely nem hallgat el tényeket, eseményeket.
Meg aztán magam is átélem a század második felét, és ez óhatatlanul nyomot
hagyott bennem is. Kiegyensúlyozott, politikai indulatoktól mentes sorozatot
kellene megrajzolni a századról, amely eseményekben és szenvedésekben egyaránt
gazdag, de amelynek végén mégis megadatott a remény.
Itt
vagyunk a 21. század küszöbén. Az eltelt ezer esztendő keresztény történetének
mi lehet az üzenete a 21. századi ember számára?
Az,
hogy az egyház tanítása nem egyetlen korszakhoz kötődik, hanem folyamatos.
A 21. század embere ugyanazokat az alapvető kérdéseket teszi majd fel,
mint a 10. és a 11. század embere. A felelet pedig a tanításból kiolvasható,
mint ahogy az üzenetben is ott a felelősségvállalás, saját magunkért és
a kisebb-nagyobb közösségekért.
KIRÁLY
ERNŐ
Megjelent:
a Rómániai Magyar Szóban