VÍZKERESZT
IDEJÉN
Január
6-án véget ért a karácsonyi ünnepkör, amelyet az a szokás is jelez, hogy
ilyenkor szedik le a karácsonyfát. Több fontos bibliai esemény is
kapcsolódik hozzá. Már Bod Péter így írt róla: "Vízkereszt napja
Boldogasszony havának hatodik napjára esik, amely napot a rómaiak
szenteltek Augustus császár tisztességére. A keresztények pedig a
magok vallásokra alkalmaztatták, és nagy szorgalmatossággal szokták volt
megszentelni. Micsoda nevei voltanak ennek az innepnek? Mondották ezt epifániának,
megjelenés innepének, mert ezen a napon jelent meg az új csillag a bölcseknek.
Melyre nézve nevezték a régiek festum luminarium, világosság innepének
is. Mert a bölcsek megjelentek Jeruzsálemben, mert a Krisztus is
ezen a napon megkeresztelkedvén, hivataljához fogott, és kijelentette
ki légyen: arra nézve is mondatott teofániának, Isten megjelenésének.
Mert a lakodalmazó házban a vizet borrá változtatta, és a maga hatalmát
kimutatta, ezért nevezték ezt a napot bethfániának, háznál való megjelenésnek...
Vízkeresztnek nevezték a magyarok. Miért?... Krisztus vízzel való
megkeresztelkedésének emlékezetére..."
A
görög egyház egészen az 5. századig ekkor ülte meg Jézus születését és
megkeresztelését. A nyugati egyház pedig ugyancsak igen régtől fogva Krisztus
megkeresztelését és a kánai menyegzőt, a háromkirályok eljövetelét ünnepelte
e napon. Ez utóbbiak történetét Máté evangéliumában olvashatjuk. Nevüket
az evangélium nem nevezi meg, sőt azt sem jegyzi fel, hogy pontosan hányan
és honnan jöttek, csak azt mondja el, hogy mágusok, napkeleti bölcsek voltak.
Az ősi néphagyomány már úgy tartotta, hogy számuk három. Beda Venerabilis,
a 8. Századi jeles író és tudós említette először a nevüket: Caspar, Melchior,
Balthasar, azaz Gáspár, Menyhért, Boldizsár. A szír forrásokban az egyiket
Gudophorhemnek nevezik, s néhány kutató e nevet azonosította Goudophare
pártus királlyal, akit később Szent Tamás apostol keresztelt meg. Így alakult
ki a háromkirályok elnevezés.
Az
ünnephez két szertartás kötődik: a víz- és a házszentelés. Az Egyház már
az előző nap délutánján megáldotta a vizet, amelyet kádakban, dézsákban
a templomfolyosókra, udvarokra helyeztek el, hogy a hívek tetszésük szerint
vehessenek belőle, s otthonukat ezzel felszenteljék. A vízszenteléssel
együtt történt a kréta szentelése is, amivel a pap a házak bejáratára felírta
a három szent király nevét, oltalomként.
A
házak megszentelése általában igen látványosan zajlott le. Először a 16.
századból van rá adatunk. A pap kíséretében angyaloknak és háromkirályoknak
öltözött fiatalok jártak házról házra, és egy Jézus születését ábrázoló
kép előtt többnyire verssel, énekkel köszöntötték az "Új királyt". Így
alakult ki a háromkirályjárás szokása. A kolozsvári jezsuiták a 18. század
eleji feljegyzésében maradt meg ennek egyik legrégibb szövege.
Vissza
a kezdőlapra