Klebesberg nem ismert lehetetlent
Magyarország történelme során többször megélte már az új élet hajnalát
- persze nem mindig egyformán. Volt, amikor - a hasonlatnál maradva - felragyogott
a táj, s volt, amikor sötét fellegek takarták el a felkelő napot. A történelemmel
foglalkozók megítélése majdnem minden új korszakról eltérő, s minél inkább
közeledünk a jelenhez, annál élesebb a vita. A szocializmusnak elnevezett
egypárti diktatúra idején például a Horthy Miklós nevével fémjelzett majdnem
negyedszázad egyértelműen negatív, míg az úgynevezett Tanácsköztársaság
egyértelműen pozitív volt. 1990-ben megkezdődött a politikai-társadalmi
változás folyamata, de egyesek továbbra is a magyar történelem sötét időszakaként
tartják számon a Horthy-korszakot, fasiszta és bűnös magyarokat emlegetve
és közben cinikus megjegyzéseket tesznek a lovas tengerészről. Persze,
ők az előzményeket, Horthy Miklós katonai pályafutását éppúgy nem ismerik,
mint magát a kort, a valós tényeket. Talán azt sem tudják, miért gyászosan
nevezetes számunkra a Kis-Trianon palota, ők valószínűleg még mindig Kun
Bélák és Korvin Ottók véres 119 napját tekintik olyan kezdeményezésnek,
amely azután 1947-ben folytatódott első ízben. Visszatérve a Horthy-korszakra:
ennek meghatározó politikusa volt gróf Klebelsberg Kúnó kultuszminiszter.
Az oktatás, a kultúra, a tudomány olyan erőteljes támogatása fűződik nevéhez,
amellyel utolértük, sőt némely területen meghaladtuk az európai szintet.
Tevékenysége maradandó nyomai társadalmi rendszereket éltek túl. Nevét
Bokros Lajos, az előző ciklus dicstelen emlékű pénzügyminisztersége idején
kezdték sűrűbben emlegetni a pedagógusok, mondván: Klebelsberg olyan jól
megcsinálta a népiskolai hálózatot, hogy még a Bokros-csomag sem tudta
szétverni. Gróf Klebelsberg Kúnó szobrát Melocco Miklós formázta meg, a
szobor Szegeden látható. A művészt Halász Zsuzsa kereste meg.
Halász Zsuzsa: Magyarország a két világháború között.
Ez az a korszak, amelynek a megítélése a szocializmusban egyértelműen negatív
volt, aztán a rendszerváltozás után ebben is, mint annyi mindenben, két
részre szakadt a társadalom: némelyek a magyar történelem egyik legsötétebb
korszakaként tartják nyílván mind a mai napig, fasizálódó, a fasiszta,
a bűnös Magyarországnak tartják a Horthy-érát, pedig tekinthetnénk erre
a korszakra büszkén is. Mondhatnánk azt, hogy ez az a majd negyed század,
amely a magyar feltámadásnak egyik legfantasztikusabb időszaka volt, hiszen
a semmiből, a teljes letargiából kellett akkor a politikusainknak a magyar
nemzetet felrázni.
Melocco
Miklós: Én elfogadom azt a nézetet, hogy ez a két világháború egy háború
volt, csak hosszú fegyverszünettel, és a két világháború közti időszakot
talán úgy kell megjelölni, hogy Trianon után. Addig egy ország úgy gondolkodott,
hogy négyszer akkora, mint a maradék. Nagyon nem ismertek bennünket, de
azt lehet mondani talán, hogy az ismeretlenségből az Isten háta mögé kerültünk
Trianon után. Ez a szörnyű állapot, ami kétségbeesést okozott minden társadalmi
rétegben. Rengetegen menekültek ide a hódoltsági területekről, tehát a
kis ember is félt, és az ország tökéletesen szegény lett. És ebből a reménytelennek
tűnő állapotból állt talpra. Most ebben az időszakban működik Klebersberg
Kunó, aki kijelentette, hogy a kultuszminiszter ma a honvédelmi miniszter.
Tehát ha Magyarország fönn akar maradni, akkor a kultúrát kell fejlesztenie.
A szobra Szegeden, amit készítettem, az emlékművére megpróbáltam, mint
lexikon- címszavakat, adatokat fölírni. Hogy ne legyen nyegle az, hogy
satöbbi. Amit a Széchenyi naplójából ismerünk, hát etc, et cetera, így
fejeztem be, mert egyszerűen akkora szobrot abból a pénzből amennyi erre
volt, nem lehet csinálni. Tehát megpróbáltam minden általa létrehozott,
mai is működő, komoly eredményt, kulturális eredményt fölírni a szoborra.
Halász Zsuzsa: Melyek azok a cövekek, amelyeket Klebersberg
levert?
Melocco Miklós: Kezdjük legalul: 5000 népiskola, aztán folytassuk legfelül:
kórház, laboratórium, tudósképzés, Nobel-díjig érvényesen. Akkor az ország
anyagilag, merem állítani, rövid ideig rosszabbul állt, mint most. Tehát
nyugodtam kiindulhatunk abból, hogy a semmiből hozta létre, amit létrehozott.
Igaz, hogy van ezen egy logikai hiba, nem tudom, mert nem néztem utána,
volt neki egy Kornfeld Mórica, a nevéből láthatóan zsidó származású tőkés,
aki aztán koncentrációs táborban, Mauthausenben végzi. Mindig volt pár
millió pengője jó célra - mondta Klebersberg Kunó. Ezt a részét nem értem,
ez nyílván vállalkozó, aki talpra állt Trianon után. A többi részét érteni
vélem, ez külföldről kért pénzek, ösztöndíjak. Tehát ha ma valaki azt mondja,
hogy nincs pénz, az a lehető legkényelmesebb választ adja, mert ha Klebersberg
Kunó, ha semmit se csinál, csak arra hivatkozik, hogy nincs pénz, akkor
is becsületes ember, mert igazat mond. Idegesítette, hogy nincs pénz, nem
szerette azt, ha valami nincs. A szegedi egyetemtől kezdve a kórházakig,
a népiskolákig, a paraszt főiskolákig, a nemzeti uszodáig, a vízipóló megalapításáig
mind külföldi pénzből készült. Ha ő kiment valakivel tárgyalni, akkor akivel
tárgyalt, az beleszeretett Klebersberg Kunóba, igazat adott neki és pénzt
adott neki. Szentgyörgyi Albertért üzent, hogy jöjjön haza, Szentgyörgyi
felelte, hogy nem jön, mert nincsenek meg a lehetőségei. Igen ám, de találkoztak
személyesen, fél óra múlva azt mondta Szentgyörgyi Albert, hogy hazajön.
Klebersberg Kunó megígérte neki mindazt a laboratóriumot, kísérletezési
lehetőséget, ami Angliában rendelkezésére állt. Miért hitte el ezt Szentgyörgyi
Albert? Szentgyörgyi Albert bölcsen tudta, hogy Magyarország a háborút
elvesztette, háromnegyed részét levágták, nincs ott semmi, erre kijön egy
ember, egy miniszter és mindent megígér neki, mintha Nagy- Magyarország
békén állna, és alig várná, hogy Szentgyörgyi Albert, az akkor még alig-alig
ismert kísérletező működni tudjon. Hazajött és eljutott a Nobel-díjig,
de ezt Klebersberg Kunó nem élte meg. Furcsa, hogy az élet bármilyen területén
érdeklődik az ember: miként jött mindaz létre, ami ma jól működik, a dolog
legvégén vagy Széchenyi István van ott vagy Klebersberg Kunó. Szerettem
volna találkozni vele, hátha bennem is megbízott volna, és akkor nem hangzana
el ma az a válasz, ami az én terveimmel kapcsolatba ma rendszeresen elhangzik,
hogy: ja, hát ennyi pénzünk nincs, csináljunk kisebbet. Klebersberg Kunó
nem úgy gondolkodott, hogy csináljunk kisebbet. Nem csinálhat kisebb laboratóriumot
Szentgyörgyi Albertnek, mert akkor nem jön haza, mert becsapta. Őszintén
szólva nem tudom, mágikus hatalom ez, ez a karizmatikus személyiség, mindenesetre
valami ilyesmi.
Halász Zsuzsa: Engedje meg, hogy idézzek itt egy gondolatot,
ami talán ars poeticának is felfogható: Kultúrpolitikánk két vezető motívuma
tehát az: emelni a magyar tömegek művelődési szintjét, erkölcsi és szellemi
belértékét, fajsúlyát és ennek a műveltebb nemzetnek olyan vezetőket adni,
akiknek a méretei megütik az európai dimenziókat. Akiket a nemzet minden
téren bizalommal és a siker reményével követhet - írta a magyar kultúra
jövőjéről 1928-ban.
Melocco Miklós: Bölcsen nem választotta szét a kultúrát és a
művészetet. Ő kultúráról beszélt mindig, minden, ami meg van művelve az
ember által, az a kultúra része. Ami ebből nagyon jól sikerül, az a művészet.
És ez a művészet nem okvetlenül csak képzőművészet, irodalom és zene, lehet
más is. Amikor egy szakács azt mondja büszkén, hogy szakácsművészet, igaza
van. Maradjon fenn, dicsérjék meg később is, amit ő létrehozott, és akkor
a művészet rangjára emelkedik. Klebesberg Kunó, bármennyire is szidták
őt a múlt rendszerben, megcsinálta azt, amiről a kommunizmus csak hazudozott,
és amit ígérgetett.
Halász Zsuzsa: Nem szidták, de nacionalizmussal vádolták,
és előbb is ezért idéztem ezt a gondolatot, mert azt hiszem, ebben egy
abszolút európai szellem körvonalai rajzolódnak meg.
Melocco Miklós: Vissza kell mennünk kicsikét a Trianon utáni korszakig,
hadd idézzem fel magamban nagyanyám hangulatát. Nagyanyám átlagember volt
és az átlagvéleményt mondta a közhely szintjén. Kultúráltabbnak, európaiabbnak
tartotta Magyarországot, mint azokat a részeket, amiket elcsatoltak Magyarországtól.
Azokat sajnálta, hogy azok el fognak süllyedni. És a magyarok kultúrfölényéről
beszélt. De hamisan idézte őt, mint nacionalistát a kommunista korszak,
hiszen nem volt az. De ne feledjük, bennünket az ellenség, a Kis-Antant
vett körül. Csupán Ausztria volt, amely nem volt velünk ellenséges. Különben
a gyűrű teljesen bezárult volna. Ebből a helyzetből, mint Klebesberg mondotta,
csak a kultúra fölényével emelkedhetünk föl annyira, hogy fenn maradjunk.
Ő nem oláhellenes, nem használta azt a szót sem, hogy tót meg bunyevác,
nem mondta ezeket, hanem azt mondta, hogy vagy elveszünk ennek a gyűrűnek
a szorításában, vagy fönnmaradunk. Ha fönnmaradunk, az csak egy módon lehetséges.
Bányáink nem lesznek attól, hogy döngetjük a mellünket, de ha tudásunk
van, akkor az aranybányát is jelenthet. Ezért inkább hallgatott a múltrendszer,
mert ezt az egy szál hamis vádat kivéve csak dicsérhette volna. Gyorsan
eltüntették természetesen a szobrát, a két mellékalak fönn maradt, két
helyen állt persze, és hát annyit mondhatok a magam szobráról, a szegediről,
hogy ennél komolyabb, nagyobb méretű emlékművet érdemelne Klebesberg Kunó.
Halász Zsuzsa: Úgy véli, hogy az utókor, a mi korunk
még mindig nem szolgáltatott elégtételt Klebersberg Kunónak? Ezt annál
is inkább kérdezem, mert tudjuk: az ő életművébe többek között az is beletartozott,
hogy nagyjainkat, Petőfit, Kossuthot, Széchenyit méltó módon megünnepelte.
Melocco Miklós: Én azt mondom, hogy még mindig nem. Valami nagyszabású
dolog kellene, ami Klebersberg Kunó nevét megörökítené. Nem a sztálini
módon, hogy mondjuk, egy várost átkeresztelnének Klebersberg Kunónak. Ez
nem is hangzana sehogy. Hanem az ő szellemében építeni valami komolyat,
ez volna a dicső dolog. Hogy aztán ez atomfizika kutató intézet, vagy kórház,
vagy pedig egy egyetem lenne, aminek építésében részt vehetne szobrász
is, festő is persze, az mindegy, de nem okvetlenül egy szál szobor az,
amely megfelelően tiszteleg az emléke előtt, mert az nem tudja mindazt
elmondani, amit Klebesberg Kunóról tudni illik. Hát hiába írtam én nagyon
sok mindent föl arra a szoborra, azért alakítottam olyanná, hogy legyen
hová írni, ez még mind kevés.
Halász Zsuzsa: Adhat-e Klebersberg Kunó követhető
példát a mai kulturális és oktatási minisztereknek, esetleg konkrétan használható
példát, és egyébként lehet-e, vagy szabad-e a különböző történelmi korszakok
között párhuzamot vonni? Hiszen tudjuk, a történelem sohasem ismétli meg
ugyanúgy önmagát, legfeljebb hasonlatos lehet egy-egy szituáció. Az Európai
Unió felé haladva erkölcsi tartásra, erkölcsi alapon nyugvó nacionalizmusra,
messze tekintő műveltségre, ma is szükség lenne.
Melocco Miklós: Lenne és én sosem értettem azt, hogy a történelem megismétli
önmagát. Miért nem? Tudniillik az igaz, hogy egyes számban használjuk a
békét, mintha az egyforma lenne, és a háborút meg többes számban mondjuk.
De hát szerintem a háborúkat mindig békék követik, a békék alatt elkészítik
a következő háborút, és a következő háború, amikor kifárad önmagától, újból
kitör egy másik béke, hogy előkészítse a következő háborút. Én nem tudom,
ez nem ismétlődés? Ez szinte már unalmas. Hát miért ne lehetne utánozni,
amit Klebersberg Kunó. Én azt mondom, hogy ha én most kultuszminiszter
volnék, akkor tisztelném annyira Klebersberg Kunót, hogy az iskolarendszert
pontosan visszaállítanám, mert akkor volt utoljára jó. Ha nem válik be?
Akkor jönnek a módosítgatások. És mondtam ezt az építészetre - én nem vagyok
építész -, az utolsó komoly stílus a szecesszió. Folytassuk ott. Hagyjuk
ki ezt az elmúlt hetven-nyolcvan évet, mert ez idő alatt kockák épültek
világszerte, rosszak, nehezen fűthetőek, drágák. Végül is, ha Klebersberg
Kunó alatt az iskolák jól működtek, akkor azt kopírozzuk le. Tegyük ezt
az építészetben is.
|