Az ellenfél fejével kell gondolkodni
Kóczián Péter elemzése
A szocialista pártban a júniusi kongresszus óta a választási kampányt vezető testületek olyan finom szövete alakult ki, amely a belsőleg tagolt, rengeteg kötődéssel rendelkező párt egységét biztosítja a 2002-es választások megnyerésére.

A rendszer

A Medgyessy Pétert miniszterelnök-jelöltté választó kongresszus óta felállt testületekben a vezető pártpolitikusok többsége képviselteti magát. A felállt testületek hálója egyszerre épít a párt feltörekvő politikusaira, illetve összekapcsolja a párt már nevet szerzett nagymenőit. Azzal, hogy mindenkinek a munkáját integrálja, az MSZP-elit a korábbinál sokkal egységesebbnek tűnik kifelé, hiszen a belső vitákra rengeteg lehetőség nyílik, s így azok nem kerülnek a nyilvánosság elé.

A szocialista párt választási kampányát három testület befolyásolja: a párt elnöksége, amelyet a kongresszus választott meg, a Választási Bizottság, amelyet a párt elnöksége hívott életre, s a Medgyessy Péter miniszterelnök-jelölt által személyesen felkért Tízek Társasága. Hivatalosan a Tízek Társasága ugyan csak "megjeleníti" a párt üzeneteit, ám a már most is pörgős politikai szezonban a társaság tagjai nemcsak beszélő fejekként üzemelnek, hanem a kampány napi menedzselésébe is beleszólnak.

A nagyon finoman kicentizett rendszer mindhárom testület tagjainak biztosít lehetőséget a kampány ügyeiben való beleszólásba. A Választási Bizottság hétfőnként ül össze, értékeli az előző hetet, s meghatározza az előttük álló hét feladatait. A Medgyessy-féle Tízek Társasága a következő napon találkozik, s maguk is értékelik az elmúlt hetet, illetve eldöntik, hogy a párt miről beszéljen az adott héten, illetve a rákövetkező periódusban. Az elnökség pedig rendszeresen foglalkozik azokkal a nagyobb horderejű ügyekkel, amelyben a pártnak véleményt kell alkotnia. A tudatos szereposztásban elvileg mindegyik testületnek meghatározott feladata van, így nem léphetnek egymás lábára. Az elnökség a kampány elvi irányítását végzi, dönt a párt által követett politikai irányról, s a fontosabb elvi tételekről, a Választási Bizottság a kampány középtávú ügyeiben határoz, míg a Tízek Társasága a napi döntéseket hozza meg.

A kampány menete azonban máris módosította az eredeti elképzeléseket. Kezdetben a Tízek Társaságáról a párt vezetői azt mondták, az csak megjeleníti a döntéseket, de maga döntéseket nem hoz. A kampányban résztvevő politikusokkal folytatott beszélgetésekből viszont kiderült, hogy a Tízek Társasága ennél fontosabb szerepet játszik: a benne résztvevők maguk is határoznak arról, milyen témákkal és hogyan foglalkozzon a szocialista párt. Ez persze érthető, hiszen mivel ez a testület ülésezik a leggyakrabban, s tagjai állandóan a reflektorfényben vannak, a párt kampánya lehetetlenülne el, ha a Tízeknek nem lenne önálló mozgástere.

A kialakított rendszer kompromisszum Medgyessy és a párt politikusai között. A nyárra kialakított sokszereplős mechanizmus megoldja azt a szocialista párt számára égető problémát is, hogy a külsősnek számító Medgyessy kiszoríthatná a párt hivatalos politikusait. Ehelyett a kívülről jött, nem párttag miniszterelnök-jelölt Medgyessy Péter számára ugyanúgy lehetőséget teremt egy saját csapat kialakítására, ahogy a párt hivatásos politikusaiból álló Választási Bizottság révén a párt számára is biztosítja, hogy a kampányt ne egy "külsős" irányíthassa. Ezzel elejét veszi annak, hogy Medgyessy előtérbe állítása a kampány során megmérgezze a belső viszonyokat. Miután az elnökségben és a Választási Bizottságban nem Medgyessy emberei ülnek, mások számára is megteremti a lehetőséget arra, hogy pozíciókhoz juthassanak 2002 után. A kampány vezetője azonban így is Medgyessy, hiszen ő a Választási Bizottság elnöke.

A testületek mögött felállt egy elemző csoport is, amely minden testület számára gyártja a kampánnyal összefüggő értékeléseket, háttérelemzéseket. A Tízek Társaságának egy tagja szerint ezek az elemzések a politikai helyzetről, a lehetséges kommunikációs lépésekről, illetve a közvélemény alakulásáról.
 

Az emberi tényező

Medgyessy a Tízek Társaságát a párt képének megújításával magyarázta a párton belüli beszélgetésekben. Medgyessy e csoport megalakításával kikerülte, hogy a párt oszlopos tagjaival kelljen együttműködni, amivel csökkent a pártban tíz-tizenkét éve igát húzó és a pártot a mai napig "külsősként" felvállaló Medgyessy közötti súrlódási felület.

Kovács pártelnök és Medgyessy nagy erőfeszítéseket tesz, hogy ne legyen egymás ellen kijátszhatóak, s ezt nemcsak a kettejük közötti sűrű személyes beszélgetések alapozzák meg, hanem az is, hogy a hatvanas éveiben járó Kovács is tagja lett a húszas-, harmincas-, negyvenes fiatalokból álló Tízek Társaságának. Kovácsra, pártelnöki funkciójánál és a médiabeli elfogadottsága miatt amúgy is nagy figyelem hárul, s a kampányt könnyen szétvethetné, ha a két frontember, Kovács és Medgyessy között repedések keletkeznének. A két politikus sűrű találkozásai, a pártelnök részvétele a Tízek Társaságában ennek elkerülését szolgálja.

A társaság másik kulcsembere Szili Katalin, aki a tavalyi kongresszus óta a párt alelnöke, a Kováccsal szemben elégedetlen párttagok számára Kovács és az őt támogató csoportokkal szembeni ellensúly. Medgyessy az ő felkérésével a párt két domináns áramlatának biztosított beleszólást a kampány napi műveleteibe. A két nehézsúlyú pártpolitikus, és a párt alelnökének, Juhász Ferencnek a Tízek Társaságában való tagsága a párt támogatását is reprezentálja, így a párt tagjai, vezető alakjai nem játszhatják ki a pártot a kampány frontemberei és Medgyessy ellen.

A szocialista vezérkar az elnökség és a párt egyéb erős embereit is bevonta a kampány kialakításába. Az Országos Választási Bizottság tagja a párt formailag második legfontosabb vezetője, Jánosi György, aki a párt Országos Választmányát vezeti, Nagy Sándor frakcióvezető, s a kampányért felelős Baja Ferenc pártigazgató, illetve a párt pénztárnoka, Puch László. A párt elitjét összekötő háló egy másik szálán Puch és Baja meghívottjai a párt elnökségének (annak ugyanis nem tagjai).

A bölcsek tanácsa pedig azokat a nagytekintélyű és kiszámíthatatlan mozgású, a média kedvenceinek számító öregebb politikusokat tömöríti, akiknek különvéleménye és a párt fő áramától való elkószálása mindig nagy médiagalibát szokott okozni: Horn Gyula volt pártelnök, miniszterelnök, Nyers Rezső volt pártelnök, Vitányi Iván, volt választmányi elnök kordában tartása így hatékonyabban kivitelezhető.
 

Formához a tartalom

A kampány szervezetettebbé tételében egy hosszabb távú, mélyebb változás is szerepet játszik. Kovács pártelnöksége alatt szakított a Horn-korszakkal, s a párt most aratja le ennek gyümölcseit. A karizmatikus Horn személyével tartotta össze a pártot, s a különböző frakciók, csoportok közötti lavírozással, illetve a személyéhez kötődő politikusok támogatásával stabilizálta a pártot. A politikai vezetést részben a Hornhoz hű, illetve az általa kordában tartott - hol háttérbe szorított, hol felemelt - politikusok uralták. A párton belül általában a politikai nézetek csatája zajlott, a vitákban ideológiák és értékek küzdöttek egymással. A párt 1994-es hatalomra kerülésekor főleg a parlamenti frakcióba kerültek be olyan emberek, akik már a törvénygyártásban, konkrét programok, javaslatok megvalósításában, s nem ideológiai vagy értékvitákban vettek részt. 1998-ig leginkább a frakcióban, 1998 után a párt vezetésében és politikai arculatának formálásában is egyre nagyobb szerepet kaptak.

A változások egyik legjellegzetesebb figurája Keller László, aki már nem nagyhangú akciókkal és politikai nyilatkozatokkal, hanem a törvények, s a parlamenti lehetőségek kihasználásával harcolt a kormány ellen (Országimázs Központ feljelentése a szerződések eltitkolásért, vizsgálóbizottságokra tett javaslatok). Keller vagy Szili Katalin elnökhelyettes, Juhász Ferenc, vagy a párt pénztárnoka, Puch László az elmúlt öt-hat évben nem ideológiai kijelentésekkel, hanem a párton belüli parlamenti és színfalak mögötti tevékenységével vívta ki társai elismerését.

A párton belüli szakértelem felértékelődésének most veszi hasznát a párt. A kampány felfokozott tempójában rengeteg téma merül fel, amelyekre gyorsan és szakszerűen kell reagálni, különben vagy a sajtó, vagy inkább a legvehemensebb ellenfélnek számító FIDESZ csap le a hiányosságokra. "Bármikor számíthatunk a kabinetek szakértőire, akik azonnal segítenek, ha szakkérdésben kell nyilatkozni" - mondta a Tízek Társaságának egy tagja.

A párt programjának kialakítását is egy sűrű, egymással sok ponton összefonódó háló szereplői alakítják ki. A párt az utóbbi időben egyre inkább mozgósította a vele szimpatizáló értelmiségieket, akik a szakterületüket érintő témákban írnak anyagokat a pártnak. A párt szakmai kabinetjei pedig folyamatosan készítik a párt programját, s ezek a viták segítenek tisztázni a párt álláspontját. A szocialista párt szerencsés helyzetben van, hiszen a kampánnyal foglalkozó stábok a már megszületett szakmai anyagokra támaszkodva tudnak résztvenni a kampányban.
 

A puding próbája

Az utóbbi hetek a szocialisták kampányüzeneteivel vannak tele. A párt politikusai és szakértői minden szinten mozgásba lendültek. Egyszerre pukkasztanak látványos gegeket és célozzák meg konkrét javaslatokkal a különböző társadalmi rétegeket. Két hete a FIDESZ 98-as választási kampányát levezénylő, s azóta milliárdos állami megrendeléseket kapó Happy End kft-től követeltek egy milliárd forintot a "Magyarország mindenkié" szlogen újrafelhasználásért, amelyet a szocialisták már egy éve, mint saját jelmondatukat használják. A nyári uborkaszezonban a lapok és a híradók is ráharaptak erre a gegre, amely a szocialisták egy régi üzenetét - a kormányhoz közelálló vállalkozók érdemtelen támogatását - állította előtérbe.

A kampány résztvevői szerint a párt tudatosan törekszik mindenkit elérni. Van, akit a jópofa, hangzatos szövegekkel, s van, akit a komolyabb, szakmai javaslatokkal. A párt politikusai az utóbbi időben fellégeztek, mert véget ért az 1998 és 2001 tavasza közötti időszak, amikor a párt nagyon értelmesen jelent meg a nyilvánosságban, de csak keveseket érintettek meg az üzenetei.

Az utóbbi időben azonban a kampány hiányosságai is megmutatkoztak. Medgyessy miniszterelnök-jelölt egy külföldi hírügynökségnek, a Reutersnak arról beszélt, hogy a szocialisták kormányra kerülve nem avatkoznának bele az árak alakításába. Medgyessy kimondatlanul a FIDESZ vezette kormány gázáremelést állami beavatkozással csökkentő döntéseire utalt. "A politikusoknak tompul a reflexe, amikor vidéken egy fórumon vagy a külföldi médiának nyilatkoznak" - mondta egy vezető szocialista politikus.

Az azonnal támadásba lendülő FIDESZ nevében Deutsch Tamás ifjúsági miniszter és frontember rögtön azt állította, ez negyven - ötven százalékos gázáremelést jelentene, s így egy újabb Bokros csomag születne, amelynek 1995-ös bevezetésekor a jövedelmek sokak számára jelentősen csökkentek. Medgyessy és csapata magyarázkodni kényszerült, ami nem volt egyszerű, hiszen a kormány beavatkozása nélkül nyilván emelkednének a gázárak. A FIDESZ a szocialisták egy gyenge pontjára tapintott rá. A szocialisták véleménye szerint ugyanis a FIDESZ árvisszafogó jótékonykodását csak egy ideig tartható, s később nagy áremelésekhez, vagy a gazdaságban jelentkező erősödő inflációban végződik.

Egy választási kampányban azonban a legnehezebb üzenetek egyike az áremelések elfogadtatása a választókkal. A szocialisták ezt a közgazdasági szempontból nyilvánvaló, de a kampányban bonyolult üzenetet nem voltak képesek tervezett és átgondolt módon nyilvánosságra hozni. "Az ügynek az a tanulsága, hogy a szakmai kérdésekről a FIDESZ és a média fejével is kell gondolkodni, s működni kell a reflexeknek abban a tekintetben, hogyan szól ez majd a médiában" mondta egy szocialista politikus.

Medgyessynek és a pártnak ez volt az első konfliktusa, amikor a szakmai meggyőződésük és a kampány követelményei élesen szembekerültek egymással. A miniszterelnök jelöltnek és csapatának még meg kell tanulnia szakmailag kifogástalan, de a közönség számára riasztó gondolatok eladását.

Medgyessy bölcsessége abban rejlett, hogy Németh Miklóstól eltérően nem ment neki a párt elitjének, hanem egy olyan alternatív szervezetet állított fel, amely illeszkedik a párt szervezetébe, nem zavarja meg a párt életét, s nem kavar vitákat arról, kinek milyen a felelőssége a párt politikájának kialakításában.

A szocialista párt tehát úgy tanult a FIDESZ-től, hogy nem tagadta meg saját magát, s nem kellett kilúgoznia a párt jellegzetes vonásait. A kialakult kampányirányítási rendszer nem a párt sajátos vonásai ellen, hanem épp azok kihasználásával formálódott a jelenlegi szervezetté. A párt sokszálú intézményrendszere egyszerre biztosítja a párt gyors és hatékony reagálását, illetve adja meg a beavatottság érzetét a párt sokféle csoportjának, irányzatának, s ambiciózus politikusainak. A személyi és csoportambícióktól mindig szétduzzadó pártban ez az egyik legfontosabb feltétel a kampány sikeres levezényléséhez.

Politikafórum 2001.08.18

Korábbi Kóczián elemzés
Gondolatok a Kóczián elemzések kapcsán

Vissza a kezdőlapra