A történelmi folyamatosságról és a számmisztikáról
Aki hallja, adja át

2001. szeptember 11. óta tele vagyunk számmisztikával. Meglepő és bosszantó adatsorok hiszékenyeknek és borzongásra vágyóknak…
Tudatjuk velük:
A Világkereskedelmi központ pusztulása mögött magyar tényezőnek is kell lennie, hiszen az "Éljen Laden!" kifejezést 11 írásjellel lehet magyarul leírni, sőt a felkiáltó jel nélküli forma maga is 11 leütéssel hozható létre.
A számokkal bűvészkedők "nagyot teljesítettek" s ezért valami jutalmat is érdemelnének. Ez a jutalom pedig jöjjön abból a valamiből, ami megszabta az amerikai űrhajók rakétáinak méreteit. Érthetetlen kívánság? Ha elolvasod az alábbiakat, megvilágosodsz.

Az Amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság) pontosan 143,5 cm  (4 láb és ,5 inch).
De vajon miért pont ekkora? Mi olyan vonzó ebben a számban? A válasz meglehetősen egyszerű: az USA-beli nyomtáv pontosan megegyezik az Angliában használatos nyomtávval, mivel az első vonatokat angliai bevándorlók kezdték építeni az Újvilágban.
Na jó, de ettől a kérdés még kérdés marad. Most azt kell megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a nyomtáv. Azért, mert az első vonatokat Angliában azon tervek és sablonok szerint készítették, amelyeket a hintók és kocsik gyártására is használtak.
Így hát az a kérdés, hogy a hintók és kocsik nyomtávja miért 143,5 cm?
A válasz megint logikus: ha más lett volna a nyomtáv, akkor ezek a járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai kőutakon, mivel azokban, pont ilyen távolságra, volt két vájat, melyeket a régebben ott járt kocsik vájtak ki.
Meglepő azonban, hogy az Angliában található kőutakat, szinte egytől egyig, az ókori Róma építtette. A kőutakba vájt vájatokat pedig az első római kocsik és harci szekerek vájták. Már az ókori rómaiak is szabványok szerint építették az utakat és a harci szekereket, ezért aztán mind ugyanakkora lett, ami a vájatok távolságának egyformaságát is maga után vonta. A vájatok aztán évszázadokon keresztül kényszerítették az utókor járműtervezőit az ősi szabvány betartására. A római kocsik távolsága azért lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója kényelmesen elférjen egymás mellett a kocsi előtt.
Megvan hát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a különleges számot.

Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy birtokába jutottál a modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék: Bizonyára láttad már azt a két vastag rakétát az amerikai űrrepülők oldalán, felszállás közben. A nevük Solid Rocket Boosters - SRB. Ez a két rakéta hajtja fel az űrbe az űrhajót. A rakétákat a Utahi "THIOKOL" gyárban gyártják és tervezői sokkal, de sokkal vastagabbra szerették volna csinálni. A probléma csupán az volt, hogy a rakétákat vonaton kellett a kilövőállomásra szállítani. A vonat pályája néhány olyan szűk alagúton keresztül vezet, hogy a sínek épphogy elférnek benne. Ezért aztán a rakéta sem lehetett szélesebb, mint a nyomtáv. Így esett meg, hogy a világ egyik legfejlettebb technológiájával gyártott rakétájának a szélességét két római ló fara határozta meg.

SL
Vissza a kezdőlapra