A XIX. században megszületett nyugdíjrendszer egy olyan feladatot lát el, az idősebbekről való gondoskodás feladatát, amelyet évezredeken át a családok végeztek el. Az akkori helyzetben gyors és szerencsés megoldást kínált a gondolat: a keresőképes korosztályok jövedelmének egy részét törvényes keretek között vegyük el, és adjuk a jövedelmet szerezni már nem tudó embertársainknak. A családi szolidaritást tehát nemzeti méretű, nemzedékek közti szolidaritás váltotta fel azokban az országokban (főleg Európában), ahol társadalombiztosítási rendszereket hoztak létre.A fejlett világ más területein (főleg az Amerikai Egyesült Államokban) az egyén előtakarékosságának és öngondoskodásának szempontjai kerültek előtérbe.
A társadalombiztosítási rendszerek csak akkor nem jelentenek elviselhetetlen terhet, ha az új nemzedékek létszáma nem csökken. Viszont éppen a társadalombiztosítás fedte el azt az alapvető tényt, hogy életünk hanyatló szakaszáról utódaink gondoskodnak. Még az európai nyugdíjrendszerek résztvevői is saját befizetéseiket kérik számon a biztosító intézeten, függetlenül attól, hogy gyermekek nevelésével és munkába állításával hozzájárultak-e a rendszer működőképességéhez vagy sem.
Elméleti közgazdászok már évekkel ezelőtt fölvetették, hogy a rendszernek magának kellene tudatosítania a résztvevőkben ezeket az összefüggéseket. Ennek nagyon egyszerű módja van. Ha a kereső korosztály tagjaitól az állam által elvett jövedelem (adó, társadalombiztosítási járulék) egy részét a közös kassza helyett az illetők szülei kapnák meg, akkor megteremtődne a szülők anyagi érdekeltsége a gyermeknevelésben, sőt abban is, hogy gyermekeik minél tanultabbak, azaz minél nagyobb jövedelemszerző képességgel rendelkezők legyenek.
A Fidesz Magyar Polgári Párt elnöksége - melyben az MKDSZ-nek és a Fidelitásnak is képviselete van - a fentiek szellemében azt javasolta a kormánynak, hogy a nyugdíjrendszer átalakítása során a fenti szempontokat érvényesítse.
A magyar adórendszerben már most is van két olyan elem, amely alkalmas az ilyen pénzátutalásokra. Személyi jövedelemadónk 1-1 százalékát - amelyet mindenképpen be kell fizetnünk - egy általunk kiválasztott egyesülethez illetve egyházhoz irányíthatjuk. Ugyanez a rendszer alkalmas arra, hogy a támogatás közvetlenül az adózók szüleihez jusson. Fontos tudnunk, hogy nem a saját pénzünkről rendelkezünk, hanem az állami jövedelmek egy részét irányítjuk az általunk megjelöltekhez.
A most javasolt lépésnek számos előnye van:
Ez a rendelkezés a kereszténydemokrata gondolkodás újabb bizonysága. A részletek természetesen még kidolgozandók. Bölcs rugalmasságra utal, és egyben a család hagyományos fogalmának megerősítése is, hogy a polgár nemcsak saját, hanem házastársa szülőjének is átutalhatja a támogatást. A mértékeket még kiolgozandók, Harrach Péter miniszter úr becslése szerint évi húsz-harmincmilliárd bevételkiesésről lehet szó. Növekvő gazdaságunk mellett reálisan vállalható. Nagyon örülünk, hogy a fokozatos adóteher csökkentés bizonyos esetekben társadalmilag fontos célok megvalósítását segíti. Amint a gyermekes családok adókedvezménye sokkal többet jelent, mint az azonos összegű adó elengedése, úgy ez az elgondolás is sokkal hasznosabb, mintha a központi elvonás mértékét egyszerűen csökkentenénk.
- Az elgondolás megfelel a társadalmi igazságnak. Akik energiáikat és jövedelmüket nagyrészt gyermekeik felnevelésére fordították többel járultak hozzá a társadalombiztosítás működéséhez, mint azok, akik erre bármi okból nem vállalkoztak. Méltányos és igazságos, hogy ennek megfelelően többet is kapjanak.
- A családok közvetlenül megtapasztalják a társadalombiztosítási rendszer lényegét: a nemzedékek közti szolidaritást.
- Feltehetően tovább csökken a feketegazdaság. A családok érdekeltté válnak abban, hogy minél nagyobb legyen bevallott jövedelmük, hiszen annál több jut a szüleiknek is.
Surján LászlóAmennyiben olvasóink a részletek kidolgozásával kapcsolatos javaslataikat eljuttatják szerkesztőségünkhöz, azokat készségesen továbbítjuk az illetékes kormányzati szervekhez.
Vissza a kezdőlapra