Magyar Országgyűlés
Gazdasági BizottságaDr. Áder János úrnak Jelentés benyújtása és országgyűlési
határozati javaslat kezdeményezése
az Országgyűlés elnökénekH e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Mellékelten - a Házszabály 85. § (2) bekezdése / 87. § (2) bekezdése alapján - benyújtom a cementipar privatizációjának vizsgálatáról, társadalmi és gazdasági hatásáról, a szükséges intézkedésekről szóló jelentést és annak elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslatot.
Az országgyűlési határozati javaslat társadalmi-gazdasági és szakmai körülményeit bemutató indokolását a javaslat tartalmazza.
A Gazdasági bizottság 2002. február 19-i ülésén – az MSZP-s és SZDSZ-es albizottsági tagok javaslatára – úgy döntött, hogy a jelentéssel kapcsolatos kisebbségi álláspontot tartalmazó előterjesztést és az albizottság elnökének erre adott válaszát az anyaghoz csatolja.
Budapest, 2002. február 19.
Dr. Latorcai János
elnök Bizottsági önálló indítvány..…./2002. sz. országgyűlési határozati javaslat A cementipar privatizációjának vizsgálatáról, társadalmi és gazdasági hatásáról, a szükséges intézkedésekről szóló jelentés elfogadásáról
- Az Országgyűlés elfogadja a Gazdasági bizottság által a cementipar privatizációjának vizsgálatáról, társadalmi és gazdasági hatásáról, a szükséges intézkedésekről benyújtott jelentést.
- Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy
- vizsgálja felül a jelenleg hatályos versenyszabályozást a nemzetközi kartellműködések kizárása céljából;
- a hejőcsabai cementgyár privatizációját, az ahhoz használt Egzisztencia-hitelek külföldieknek történő engedményezését és a Mezőbank Rt eladása kapcsán feltárt összefonódásokat, a Horn-kormány ebben vállalt szerepét vizsgálja ki. Ennek kapcsán oldja fel a Horn-kormány ülései e tárgyban készült jegyzőkönyveinek titkosságát;
- kérje a Legfelsőbb Bíróság állásfoglalását a vállalkozói fogalom értelmezéséről, különös tekintettel a gazdasági verseny szereplőinek megkülönböztetésére a szabályozásban és a jogalkalmazói gyakorlatban;
- kérje az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsot a tárgybani perek mielőbbi lezárására;
- amennyiben a tárgyban a külföldiek tulajdonszerzésére vonatkozóan elmarasztaló ítélet születik, úgy haladéktalanul tegye meg a szükséges intézkedéseket a jogszerű állapot visszaállítására.
- E határozat a közzététele napján lép hatályba.
I n d o k o l á s A cementpiac versenyszempontból a fokozott figyelmet érdemlő területek közé tartozik, lévén, hogy homogén termék versenyéről van szó. Ezen termékek esetében könnyen állhat elő összehangolt magatartás, amely elsősorban az árak összehangolásában vagy a piac felosztásában jelentkezhet. Ezért volt különösen fontos áttekinteni az itt lezajlott privatizációt, amely lényegében már 1988-ban megindult, amikor még a gazdasági verseny és a tisztességtelen piaci magatartás részben szabályozatlan volt. Az Országgyűlés Gazdasági bizottsága - a Törvények végrehajtását, társadalmi és gazdasági hatását figyelemmel kísérő albizottságának sokrétű vizsgáló tevékenységére (az ÁPV Rt és a Gazdasági Versenyhivatal bevonásával az illetékes minisztériumok adatszolgáltatására és közvetlenül az érintett személyek meghallgatására) alapozva - a magyar cementipar privatizációja kapcsán az alábbi fő megállapításokat tette, melyek a kért kormányzati intézkedéseket indokolják.
Budapest, 2002. február 19.
- 1988-ban már aktív felvásárló tevékenységet végez két külföldi szakmai befektető a cementiparban. A cégek magyar vezetésével együttműködve a már tulajdonban lévőknek elővásárlási jogokat biztosítanak;
- 1990 első félévében már minden magyarországi cementgyárban részesedést szereznek, ők birtokolják a management irányítási jogokat, ezzel a stratégia kiválasztását is. Az árszint látványosan nő, ellátási gondok nincsenek;
- A többi külföldi befektető – francia, angol, kanadai – tényleges vásárlási lehetőség nélkül távozik;
- A gyárak különböző módon történő feldarabolásával, gazdasági társaságok létrehozásával, lízing-szerződésekkel, kis befektetéssel birtokba veszik a bányakincset, koncessziós és rekultivációs kötelezettség nélkül;
- 1996-ra megvalósul a piac felosztása két cégcsoport között, mely alapján feltételezhető a kartellben történő működés;
- 1996-97-ben az egyetlen új piaci szereplőt, a tisztán magyar befektetőkből álló társaságot színlelt szerződéssel (12. sz. melléklet) ellenérdekelten kivásárolják;
- 1997-ben a Mezőbank Rt privatizációjánál (Erste Bank Rt) a Horn-kormány Medgyessy Péter pénzügyminiszter javaslatára 28 mrd Ft-os kötelezettségvállalást tett a vásárló Erste Bank Rt részére a HCM többségi tulajdonosainak pernyertessége esetére;
- 2001-ben bezárják a két külföldi cég 50-50 %-os tulajdonában lévő ötödik cementgyárat, a bélapátfalvit. Hasonló folyamat megy végbe a szomszédos országokban is. Vélhetően ez azért történt, hogy nyereség-maximumot realizáljanak az árak és a gyártó kapacitás számukra kedvező kialakításával;
- A cementipar privatizációja során az E-hitelek – melyek csak magyar állampolgárokat illetnek meg – teljes összegükben és minden hasznukkal külföldi kézbe vándoroltak. A hejőcsabai cementgyár esetében az E-hitel kivásárlása a részvénytöbbséget szerzett magyar tulajdonosoktól színlelt szerződéssel történt. Erről Medgyessy Péter volt pénzügyminiszternek tudomása volt, hiszen a kormány felé tett jelentésében (12. sz. melléklet) ő maga fogalmazta meg. Nevezetesen, hogy a Holderbank Ungarn KFT által a Mezőbank Rt-vel az ÁPV RT segítségével létrehozott szerződés az E-hitel kivásárlásán keresztül valójában a többségi magyar tulajdonos részvényeinek megszerzésére irányult. Medgyessy Péter az albizottság előtt ezt a korábban írásban rögzített, kormányülésre készített jelentést és az abban lévő információkat elhallgatta, illetve tagadta;
- Jelen helyzetben a cementpiacon monopolárak alakulhatnak ki, ami az állampolgárok megkárosításához vezethet.
Dr. Latorcai János
elnök
Vissza a kezdőlapra