Magyarország védelmi képessége két pilléren
nyugszik: a nemzet önerején és az euroatlanti integráción, a nemzetközi
együttműködésen. E kettő együtt nyújt garanciát hazánk demokratikus, polgári
fejlődéséhez.
Hazánk NATO-tagsága a békés fejlődés nemzetközi biztosítéka. Magyarország katonai biztonsága századokra visszatekintve nem volt olyan szilárd, mint lett a szövetséghez való csatlakozással 1999 márciusában. A tagság ugyanakkor kötelezettségekkel is jár: erőnkhöz és nagyságunkhoz mérten részt vállalunk a NATO különböző békefenntartó misszióiban.
A haderőreform az 1990-98-as időszakban elmaradt, lényeges stratégiai döntések nem születtek. A polgári kormányzat vállalta a döntéshozatal és végrehajtás megkezdésének felelősségét. Reálértéken növekedett a védelmi költségvetés, megváltozott a haderő struktúrája, és átalakult területi elhelyezkedése. A mintegy tíz évre ütemezett reform egyik fontos célja, hogy a Magyar Honvédség tisztán professzionális haderővé alakuljon.
Elsőként a katonák élet- és munkakörülményeinek lényeges jobbítása kezdődött meg.
A hivatásos katonák átlagilletménye több mint 50%-kal nőtt állománycsoportonként 2002. január 1-jétől. A kidolgozott karriermodell kiszámítható előmenetelt biztosít, és lehetőséget teremt a civil életbe való esetleges későbbi zökkenőmentes átlépésre is.
6 hónapra csökkent a sorkatonai szolgálat ideje 2002. január 1-jétől, ami összhangban van mind a honvédség szükségleteivel, mind a családok régi kívánságával. Míg korábban csak a háromgyermekes, addig mostantól a kétgyermekes sorkötelesek is mentesülnek a katonai szolgálat alól. 15 hónapról 11 hónapra mérséklődött a polgári szolgálat ideje.
2001. szeptember 1-jével a Honvéd Vezérkar integrálódott a Honvédelmi Minisztériumba. Így csökkent a vezető szervek száma, egyértelművé vált a honvédség irányítási és vezetési rendszere, és erősödött a polgári ellenőrzés, ami hatékonyabb működéshez vezet.
A határőrizet erősítése is a biztonságot
fokozza. Szigorú kormányzati intézkedések léptek életbe az ember- és árucsempészet
visszaszorítására, különös tekintettel a drog, az alkohol és a cigaretta
illegális behozatalának megakadályozására. Megkezdődött és mára szinte
teljesen megvalósult az EU-ban elfogadott és elvárt határőrizeti rendszer
kiépítése.
Minden embernek biztonságra van szüksége.
Akkor vagyunk biztonságban, amikor nem jut eszünkbe félni, amikor egyszerűen
jól érezzük magunkat abban a világban, amelyben élünk.
A büntetések mértékének általános szigorítása azt a célt szolgálja, hogy szűküljenek a bűnelkövetés esélyei, legyen határozott a bűnüldözés, hatékony az igazságszolgáltatás és következetes a végrehajtás. Az Országgyűlés a kormány javaslatára többek között törvényt fogadott el a kábítószerrel való visszaélés és a szervezetten elkövetett bűncselekmények büntetőjogi szigorításáról.
Az Unióval való jogharmonizáció jegyében fogadta el a parlament az EU bűnüldözési információs rendszere és a Nemzetközi Bűnügyi Rendőrség szervezeti keretében megvalósuló együttműködésről szóló törvényt, a polgárok személyi adatainak kezelésével, okmányaival összefüggő egyes törvények módosításait.
A szervezett bűnözés elleni fellépés elősegítésére létrejött a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ, amely tíz különböző szervezet adatait gyűjti és elemzi, ezzel nyújtva segítséget a bűnszervezetek felszámolásához.
A rendőrség megerősítése a közbiztonság
alapja. Magyarország olyan korszakba lépett, hogy az államot, és azon belül
is a rendőrséget, többé nem ellenfélnek tekintik a polgárok. A rendőrség
munkájának elismertsége javult, és eleget tett azoknak a követelményeknek,
amelyek az Europol-tagság eléréséhez szükségesek.
1998 óta csökken a bűncselekmények száma. Ezzel megtört a hazai bűnözésben hosszú éveken át tartó negatív tendencia. Míg 1998-ban az ismertté vált bűncselekmények száma több mint 600 ezer volt, addig 2000-ben ennek háromnegyede, 450 ezer. Az ismertté vált elkövetők száma 1998-ban 140 ezer, 2000-ben pedig 122 ezer volt. Míg 1998-ban 20 ezer visszaeső volt, addig 2000-ben már csak 15 ezer. Jelentős pozitív változás az is, hogy csökkent a közterületeken és a szervezetten elkövetett bűncselekmények száma, egyre kevesebb a betöréses lopás, és mintegy egyharmadával csökkent az autólopások száma. Nagyobb lett a felderítési arány a gyermekeink életét veszélyeztető drogkereskedőket és drogterjesztőket illetően is.
A korrupció visszaszorítása napjainkban a világ összes államában az egyik legfontosabb feladat. Hazánk 1999-ben csatlakozott az ENSZ Korrupcióellenes Globális Programjához. Az Országgyűlés szigorította a korrupciós bűncselekmények büntetését. Az adó- és járulékszabályozásra vonatkozó törvényeken keresztül több lépés történt a feketegazdaság „kifehérítése" érdekében, megerősödtek a bűnüldöző szervek, új korrupcióellenes egység állt fel az ORFK-n belül, létrejött az APEH Bűnügyi Nyomozó Hivatala és a maffiaellenes központ. A bevezetett intézkedések hatásai részben már érezhetők: a Transparency International nemzetközi kutatóintézet 2001 őszén készült felmérése szerint a volt szocialista országok közül Észtország mellett Magyarországon sikerült a leghatékonyabban visszaszorítani a korrupciót.
A köztisztviselők jogállásáról szóló törvény megalkotása is elősegítette a korrupció visszaszorulását. A vagyonbevallási kötelezettség, a szigorodó összeférhetetlenségi szabályok, a köztisztviselői etikai kódex létrejötte, a magasabb anyagi és erkölcsi megbecsülés egyaránt jelentősen csökkenti a korrupció lehetőségét, és elősegíti a polgárok bizalmának erősödését.
Nyilvánossá váltak az országgyűlési képviselők
vagyonbevallásai, és mostantól évente kell őket közzétenni. Átláthatóbbá
és szigorúbbá váltak az országgyűlési és önkormányzati képviselők összeférhetetlenségére
vonatkozó szabályok is.
Ez a jelentős javulás fontos eredmény, de még sok a tennivaló a polgárok és a nemzet biztonságának ügyében. Sikerült azonban abba az irányba elindítani az ország életét, amerre a polgárok is szeretnék vezetni sajátjukat.
Vissza a kezdőlapraVissza az összefoglaló oldalra