SZDSZ, MSZP – vagy valaki más?
Ki az úr a háznál?
Medgyessy-kormány minisztereinek és államtitkárainak
listáját látva elsőre úgy tűnik, hogy az SZDSZ
teljesen átvette a hatalmat a koalíciós partner felett:
a kormánytagok kb. fele (élen magával a miniszterelnökkel)
inkább a „kisebb” koalíciós partnerhez kötődik,
mint az MSZP-hez. Az SZDSZ-nek a koalíciós alkut szentesíteni
hivatott május 26-i küldöttgyűlésén azonban
feltűnt, hogy az MSZP nem képviseltette magát, s az SZDSZ legaktívabb
parlamenti képviselőjének, a „felszólaló-bajnok”
Bauer Tamásnak a parlamentbe történő visszajuttatását
sem támogatta a pártvezetés. Jobban utánanézve
az is szemet szúr, hogy az SZDSZ elnöke, Kuncze Gábor
ezúttal nincs a kormányban, a régi vezető garnitúrát
egyedül Magyar Bálint képviseli, s az SZDSZ-hez kötődőnek
tartott kormánytagok jó része nem is tagja a pártnak.
A küldöttgyűlésről tudósító Heti Válasz
május 31-i számában egyenesen „szárnyaszegett”
pártnak nevezik az SZDSZ-t. Felmerül tehát, hogy most
akkor ki is az úr a háznál, az MSZP vagy az SZDSZ?
A választ a két párt hátterében
meghúzódó gazdasági érdekcsoportok viszonyában
kell keresni (erről szól a Heti Válasz idézett számában
Debreczeni József nagyon érdekes írása is). Azt
eddig is tudtuk, hogy az MSZP valójában az egykori pártkáderekből
álló nagytőkés csoport ("nomenklatúra-burzsoázia")
meghatározó befolyása alatt áll, az SZDSZ pedig
egy (részben külföldi), banktőkéhez kötődő befektető
csoport érdekeit képviseli. A Medgyessy-kormány megalakulásához
vezető MSZP-SZDSZ-összefogás (sőt már Medgyessy miniszterelnök-jelöltté
válása is) minden valószínűség szerint
e két csoport egyeztetett akaratát tükrözi.
A hazai finánctőkés érdekcsoportok eddig
főként a szocialista párttal álcázták
magukat, ami nemzetközi viszonylatban meglehetősen szokatlan, de tagadhatatlanul
sikeres produkció volt az elmúlt években. Az SZDSZ azonban
sokáig versenytársként szerepelt ezen a porondon, sőt
kezdetben (1990 után) úgy tűnhetett, hogy nagyobb az esélye
a sikerre, mint az MSZP-nek, hiszen a parlamenti választásokon
közel kétszer annyi szavazatot, és majdnem háromszor
annyi parlamenti képviselői helyet szerzett, mint vetélytársa.
A szabad demokraták elképzelése az volt, hogy a jobbközép
MDF balközép váltópártját képezik
majd, ehhez azonban szükségük lett volna a szakszervezeti
háttérre. Ezt jelezte, hogy az 1992-es belső válság
után, a Tölgyessy megbuktatását követő új
vezetés – Pető Ivánnal az élen – megpróbált
nyitni a szakszervezetek irányába, ez a próbálkozás
azonban kudarcot vallott: a felkeresett Nagy Sándor, az MSZOSZ akkori
vezetője minden bizonnyal kikosarazta őket (nyilván ezért támadták
az SZDSZ vezetői ezt követően gyakran igen ingerülten Nagy Sándort,
s a közös kormányzás idején sem békültek
meg vele). A párt későbbi, 1994-1998 között kormánypozícióban
képviselt politikája alapján nem kétséges,
hogy mire kellettek volna a szakszervezetek: a támogatásukért
cserébe, ahogy az MSZP is tette, „lefejezték” volna őket, azaz
vezetőiket különböző pozíciókba ültetve
kivonták volna a dolgozói érdekképviseleti tevékenység
harcvonalából.
Az SZDSZ kezdetben éles antikommunista fellépése
jó ideig elfedte, hogy a két párt létrejötte
tulajdonképpen az MSZMP felbomlásának két lépcsőfokát
jelentette. Tellér Gyula azonban már egy 1992 októberében
készült politikai vitairatában („Döntés előtt”)
felvetette azt a variációt, hogy – idézem – az SZDSZ
„osztálytartalma nem más, mint a reformkommunizmus különleges
változata, mely az eredeti reformkommunizmushoz képest előreszaladt,
hogy a korábbi rendszeren kívülről szerelje le azt, ami
belülről, a rendszer politikai keretein belül maradva leszerelhetetlennek
bizonyult”. Az MSZMP felbomlásának következő, második
lépcsője volt tehát az MSZP megalakulása, s ezzel a
marxizmus-leninizmus (a hetvenes évektől egyébként is
igen lazán kezelt) ideológiájával történő
végleges szakítás 1989-ben.
Úgy tűnik, mára végleg összenőtt,
ami összetartozik: az MSZP-SZDSZ és a mögöttük
álló nagytőkés háttér a koalícióban
teljesen egyesült. Az MSZP-s, jórészt ipari nagytőkés,
és az SZDSZ-es/Medgyessy-s befektetői-banktőkés csoport (stílszerűen
marxista kifejezést használva: egyesült finánctőkés
réteg) közösen, egymással egyetértésben
fogja kormányozni az országot, s ehhez a jelek szerint pártkeretként
elsősorban az MSZP-t fogják felhasználni. Ezt egyebek mellett
parlamenti választási szempontok is indokolják, hiszen
ha az SZDSZ nem jut be a parlamentbe (s ez nem sokon múlott) nincs
kormányváltás. A hazai pártrendszer kétpólusúvá
válását a baloldalon is kénytelenek tudomásul
venni, és ehhez nekik is alkalmazkodniuk kell. Lehetséges,
hogy ez fogja megpecsételni az SZDSZ sorsát: mint pártkeret,
elvesztette a versenyt, s feleslegessé vált. Erre az elkövetkező
néhány évben feltehetően a baloldali „médiaelit”
is kénytelen lesz rájönni, és emiatt a Medgyessy-MSZP-vonal
támogatására kell átállnia.
Azt ma még nem láthatjuk, hogy az új finánctőkés
elit érdekeit a kormányzás során hogyan tudják
majd úgy érvényesíteni, hogy ne veszítsék
el az MSZP-szavazók támogatását. A Bokros-csomag
tanulságait bizonyára levonták, az MSZP támogatottságának
akkori zuhanás-szerű visszaesését újból
nem kockáztathatják. A közvélemény-kutatási
eredményeket figyelni – esetleg (ahogy feltehetően a mostani választások
előtti hetekben is tették) sajátos eszközeikkel manipulálni
fogják. A jobbközép politika számára ez
világosan kijelöli a feladatot: az eddigi, jelentős kereszténydemokrata
elemeket felmutató politikát folytatni, esetleg keresztényszociális
irányban továbbfejleszteni kell.
Bonifert Donát
Vissza a kezdőlapra