Indonéziában
bevezetik a sária szélsőséges muzulmán törvényeket
Jakarta,
Indonézia, március 20.
Miközben Aceh tartományban a sária törvénykezés bevezetését ünneplik, muzulmán fundamentalisták azt követelik, hogy az ország többi tartományába is bevezessék a radikális törvénycsomagot. A Központi Kormány 2002. január 1-jén megjelent rendelete hagyta jóvá a sária törvények bevezetését. A fundamentalista csoportok szerint a jelenlegi morális és gazdasági krízisből egyedül a fundamentalista törvények emelhetik ki az országot. Azyumardi Azra professzor, a Jakarta State Insitute of Islamic Studies rektora, a Fides hírügynökségnek adott interjújában hangsúlyozta, hogy muzulmán fundamentalisták a muzulmán törvények bevezetését tartják az egyetlen megoldásnak a jelenlegi problémák orvoslására. A tudós azt is hozzáfűzte, hogy a Suharto-kormány távozása óta Indonéziában egyre erősödik a muzulmán radikalizmus. Az ország vezetésébe beleszólnak az Islam Defenders Front és a Laskar Dzsihád szélsőséges szervezetek. A diszkók és az éjjeli lokálok feldúlása Jakartában mindennapos esemény; a rendőrség nem akadályozza meg a tetteseket. A sária bevezetését egyre több szövetségi államban követelik, annak ellenére, hogy a Nahadlatul Ulama és a Muhammadiya muzulmán mozgalmak ellenzik ezt. A muzulmán szellemi vezetők veszélyesnek találják a sária bevezetését. Szerintük ez sérteni fogja a hagyományokat és az ország demokratikus struktúráját. A nem muzulmán szervezetek is radikálisan ellenzik a muzulmán törvénykezés bevezetését. Aceh tartományban a sária törvénykezés a muzulmán újesztendő beköszöntével (március 15.) lépett érvénybe. A többségében muzulmán tartomány polgárai ujjongva vonultak ki az utcákra. „A sária elősegíti a nép egységét és az életszínvonal növekedését” - hangoztatták. Abdullah Putteh, Aceh tartomány kormányzója üdvözölte a Központi Kormány döntését, és aktívan részt vett az ünnepségeken.
Argentína:
az állam helyett a Caritas segít
Buenos
Aires, Argentína, március 20.
„A Buenos Aires-i Caritas a régi, elhagyatott gyárépületeket a szolidaritás központjaivá alakítja át” - nyilatkozta Jorge Bergoglio bíboros. Az új központ a Szent József nevet viseli. A 400 m2-es területet a Gillette cég bocsátotta a Caritas rendelkezésére. Az új szolidaritás-központ többek között szállást biztosít a rászorulóknak, drogfüggők kezelési pontjaként működik, és lelkigyakorlatok színtere lesz.
A szolidaritás-központ legfontosabb célja az, hogy reményt adjon a kilátástalan helyzetekben, és segítse a rászorulókat.
A Caritas nem egy névtelen gyűjtőtábort akar működtetni, ahol az egyén eltűnik, hanem minden rászorulót nevén fog szólítani, ugyanis minden szegény elsősorban Isten gyermeke.
Bergoglio bíboros Buenos Airest kísérletező városnak nevezi. „Úgy tűnik, a szemünk láttára kísérletezik ki, miként tud megélni egy nyugdíjas havi 70 dollárból”. Az állam nem segíti sem az élelmiszeri, sem az egészségügyi ellátást. „Nem akarok neveket említeni, de a jelenlegi állapot a 20. század hasonló kísérletezéseire emlékeztet. Amikor gyerekekkel és idős emberekkel kísérleteznek, akkor elveszhet minden remény” - így a bíboros.
José Antonio Gentico, a Buenos Aires-i Caritas igazgatója, a Fides hírügynökségnek adott interjújában hangsúlyozta: „egy ilyen reménytelen gazdasági helyzetben a Caritas különböző megoldásokat kell, hogy találjon”. „Egyfelől szállást és élelmet kell biztosítanunk a rászorulóknak, másfelől a keresztények szociális öntudatát kell erősítenünk, mert mindazok, akik a jelenlegi helyzetért felelősek, többségükben katolikus iskolákban tanultak.”
Új katekézist kell bevezetni, és meg kell erősíteni az emberek öntudatát, hogy behajtsák a hatalmon lévőktől azon kötelességeket, melyek betartását gyakran elmulasztják.”
„Mi elsősorban azokat az embereket szeretnénk segíteni, akik a jelenlegi gazdasági krízisben mindenüket elvesztették. Ezért összpontosítunk az élelmezésre, az orvosi ellátásra és a kiképzésre” - hangsúlyozta Mariano Cozzi, a Szent József Központ vezetője.
Egy
román szerzetes világvégét jósol
Bukarest,
Románia, március 20.
A Kárpátokban élő román szerzetes augusztus 11-ére prófétálja a világvégét. Egyházi körök a posztkommunista rendszer által kiváltott csalódással magyarázzák a szerzetes kijelentéseit. Ez a csalódási szimptóma Kelet- és Dél-Európa nagy tömegeire jellemző.
Arsenie ortodox szerzetes már nemcsak Romániában ismert, hanem a környező ortodox államokban is. Az Athos hegyéhez tett zarándoklata idején látott egy víziót, miszerint „az északi és a déli sark egymással egyesül és csak az igazak maradnak életben.”
A szerzetes közli a világvége időpontját: 2002. augusztus 11., hajnali 4 óra.
Arsenieről azt tartják, hogy már gyerekként megjövendölte a II. világháborút és Hitler öngyilkosságát. Vallásos újságok és magán tévéadók jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy a keleti ortodox államokban megerősödjön a világvége-szindróma. A román-ortodox pátriárkátus jelentéséből kitűnik, hogy egyházi körök a posztkommunista időszak okozta kiábrándulással magyarázzák a jelenséget. A hivő emberek lehetetlen gazdasági helyzete, és a posztkommunista időszak kilátástalansága is hozzájárul az említett szindróma kialakulásához.
Az ateista kommunista rezsim bukása nem vezetett a várt vallási felvirágozáshoz. A teoretikus materializmust a praktikus materializmus váltotta fel, és a megmaradt vallási értékeket is feláldozta a biznisz és a profithajsza oltárán.
II.
János Pál elítéli az olasz kormány gazdasági referensének a meggyilkolását
Vatikán,
március 21.
II. János Pál határozottan elítéli az erőszakos halál bármilyen formáját. Külön megemlékezett az olasz kormány közelmúltban meggyilkolt gazdasági szakemberéről.
„Szomorúan gondolok vissza Marco Biagi professzorra, akit ismeretlen tettesek öltek meg Bolognaban, saját háza előtt.”
A pápa arra kéri a rivális feleket, hogy mellőzzék az agressziót, és békés úton oldják meg az olasz politika jelenlegi problémáit. A gyilkosságot az Új Vörös Brigád tagjai vállalták magukra, akik a hetvenes és nyolcvanas években tevékenykedő terrorszervezet utódjának tekintik magukat. Claudio Scajola belügyminisztert azzal vádolja az ellenzék, hogy Biagi professzor nem kapta meg a legminimálisabb rendőrségi védelmet sem. A titkosrendőrség ugyanis idejében jelentette a professzorra leselkedő veszélyt.
II.
János Pált mélyen érintették a pedofília-botrányok
Vatikán,
március 21.
Róma püspökét mélyen érintették azok az esetek, amelyekben papok pedofilizmusára derült fény. Az elmúlt hetekben (leginkább az USA-ban) a mass-média nagy teret szentelt az eseteknek.
„Ezekben az időkben leginkább azon papok vétke bánt minket, akik elárulták a papszentelésben nyert kegyelmet” - hangsúlyozta a pápa. A történtek beárnyékolják a tisztán, becsületesen élő papok mindennapjait is.
Franciaország:
növekszik a felnőtt megkeresztelkedők száma
Párizs,
Franciaország, március 21.
A francia egyház új időszakot él át: erőteljesen növekszik a keresztelésre jelentkező felnőttek száma, miközben a megszokott keresztelők száma csökken. Húsvét estéjén 2.335 felnőttet kereszteltek meg. Az elmúlt 10 évben (1990-1999) a megkeresztelt gyerekek száma 458.626-ról 378.395-re esett vissza. A keresztség szentségét kérő felnőttek 43%-a keresztény családból származik. 42%-a egyetlen valláshoz sem tartozott. 5%-a muzulmán; 5% egyéb keleti valláshoz tartozott. 2%-a vegyes tradíciókat követett. 2% szektákhoz tartozott, 1% pedig a zsidóságból vált ki.
A keresztelésre jelentkezők 84%-a 40 év alatti, és 71%-a nő. A keresztelő előtt egy kétéves felkészítőn kell részt venniük.
Az
egyház elítéli a papok szexuális visszaéléseit
Vatikán,
március 22.
A papok szexuális visszaéléseiről nyilatkozott Dario Castrillón Hoyos bíboros, a Kléruskongregáció prefektusa. „Szexuális szabadosságtól uralt környezetünkben kultúránk gyerekei közül néhányan elkövették a szexuális visszaélés súlyos vétkét. Itt kivételesen a pedofíliáról beszélek. Jelenleg nincsenek egészen pontos statisztikai adataink. Philip Jenkins professzor adataira támaszkodva kijelenthetem, hogy az amerikai klérus 3%-a hajlamos a kiskorúak szexuális kihasználására, 0,3%-a pedig pedofil. Ismerni szeretném viszont a más csoportokról (mint például orvosok, pszichiáterek, pszichológusok, nevelők) szóló statisztikai adatokat is, és azt, hogy milyen büntetésben részesültek. Az egyház sohasem hunyt szemet a szexuális kihasználás súlyos vétke fölött. De nem lenne helyes, ha a papokat súlyosabb büntetéssel sújtanák, mint a többi polgárt. A pap nem mentes a polgári törvénykezés alól.”
Oroszország:
vita a katolikus és az orosz-ortodox egyház között
Saratow,
Oroszország, március 22.
Oroszországban a két egyház közötti feszültség egyházmegyék szintjén folytatódik. Miután II. Alexij pátriárka hivatalosan ellenezte Róma oroszországi katolikusokra vonatkozó intézkedéseit, Saratow egyházmegye orosz-ortodox püspöke ugyanezt tette az egyházmegye területén élő katolikusokkal szemben. Sándor orosz-ortodox érsek és Pickel katolikus püspök között egyre nagyobb a feszültség. „A kommunista struktúrákra épülő ortodox egyházmegyék vezetőinek hisztérikus viselkedése egyszerűen nevetséges” - hangsúlyozza Pickel. „Nem a vallás a fontos, hanem a politika és a hatalom. Az élő Istennel való kapcsolat teljesen elhanyagolható.”
Románia:
egy görög katolikus templom visszaadásának nehézségei
Bukarest,
Románia, március 22.
A romániai görög katolikus egyház közzétette az ortodox felekezetű hívek agresszív megnyilvánulásait. A kommunista éra alatt eltulajdonított görög katolikus templomok az ortodox egyház birtokába kerültek.
Megegyezés szerint az 1989-es fordulat után ezen templomok egy része vissza kell, hogy kerüljön a görög katolikus egyház birtokába. Erre leginkább az Erdély területén élő, templom nélkül maradt görög katolikus közösségeknek van szükségük.
Március 15-én (hajnali 3 órakor) Ocna-Mures községben 40 ortodox tört be a görög katolikus egyháznak nemrég visszaadott templom udvarába. Lucian Muresan metropolita nyilatkozata szerint a templom jogilag 2002. február 7-étől került vissza egyháza tulajdonába. A jogi döntés ellenére március 8-án két paptól vezetett ortodox csoport vasrudakkal tört be egy katolikus templomba, ahol épp misét celebráltak. A támadók elől a hívek a templomba barikádozták el magukat. A rendőrség órákig nem lépett közbe. Március 14-én újra megpróbálta legalizálni egy bíróság a katolikusok helyzetét. Válaszként erre március 15. hajnalán, ugyanazon papok vezetése alatt újra betörtek a templomba, ahol éppen vigíliát tartottak. A rendőrség nem lépett közbe, és nem vonta felelősségre az agresszorokat. Ocna-Mures község helyzete az 1948-as állapotokra emlékeztet. Azt tanúsítja, hogy Romániában a demokrácia és a vallásszabadság princípiuma erősen sebezhető. A görög katolikus püspöki tanács azzal vádolja az ortodox hierarchiát, hogy illegális és agresszív cselekedeteket folytat a görög katolikus templomok ellen, továbbá árt az elmúlt 10 év alatt kialakult ökumenikus kapcsolatnak.
Andrej ortodox érsek azt hozta fel ellenérvként, hogy a görög katolikus egyház 300 éve tartó jelenléte megoszlást, feszültséget és keserűséget okozott Erdélyben.
Nigéria:
a sária törvények nem tartják tiszteletben a muzulmánok jogait
Lagos,
Nigéria, március 24.
Kanu Agabi nigériai igazságügyminiszter a 19 szövetségi állam kormányzójához intézett levelében hangsúlyozta, hogy a sária törvénycsomag sérti a muzulmán polgárok jogait is. Nem normális állapot, hogy ugyanazon tettért a muzulmán állampolgárokat egyféleképpen, míg a nem muzulmánokat másféleképpen ítélik el.
Ahmed Sani, Zamfara állam kormányzója szerint a sária törvénykezés összeegyeztethető az ország alkotmányával. Szerinte aki nem muzulmán, az nem tudja felfogni a sária fontosságát. A szélsőséges törvények az egész országot érintik: tilos az alkohol árusítása, kötelező ruházati előírásokat kell betartani, stb.
„A házasságtörő nő megkövezésre való ítélése a muzulmánok jogait is sérti” - hangsúlyozta von Jos érsek. „A kormánynak csak akkor van esélye a sária betiltására, ha figyelmesen és megfontoltan jár el. Másként belső feszültség keletkezhet. Csakis dialógussal lehet ezt a kérdést megoldani. A muzulmán lakosság többsége akarja a sáriát” - így Kaigama érsek.
Kolumbia:
véres szentmise
Bogotá,
Kolumbia, április 8.
Állig felfegyverzett csoport rontott be egy katolikus templomba, és megölte a liturgiát végző papot. Juan Ramón Nú?ez plébános ministránsa, Joaquin Quebrada is életét vesztette. A rendőrségi jelentések szerint a gyilkosok gerillaharcosok voltak. A templomba benyomuló gerillák négyszer lőttek a plébánosra. Ismeretlen tettesek Juan Ramón Nú?ez halála előtt 20 nappal oltották ki Isaías Duarte Canc érsek életét. A kolumbiai egyház jelenleg a terror időszakát éli.
Vissza a kezdőlapra