TOVÁBBKÉPZÉSÉlő kapcsolatban egymással
„Először megérteni, csak utána megértetni!”
„A sikeres kommunikáció gátja leggyakrabban a túl sok beszéd” mondta Robert Greenleaf a Servant as Leader szerzője.
A kommunikáció minden emberi kapcsolat alapja. Hiánya vagy sikertelen volta alapjaiban tehet tönkre egy kapcsolatot. A nem kielégítő kommunikáció frusztrációt, bizalmatlanságot, félreértést és felesleges konfliktusokat okozhat két ember között. Ha azonban jól működik, segíti az együttes munkát és a kölcsönös megértést. Ezért tartjuk figyelemreméltónak az alábbi néhány vázlatos szempontot. Ezek egy olyan „teszt” magyarázó szövege alapján közlünk, amely az internetes tesztek átlagos bárgyúságához képest figyelemre méltó. A kommunikáció szabályai a közéletre is érvényesek. Meglátásunk szerint a koppenhágai záró-tárgyalásokon azzal veszített a magyar fél, hogy nem próbálta megérteni a másik oldal szempontjait.
A hatékony kommunikáció alapja NEM az, hogy a hangodat hallasd, magadat jól megértesd, vagy hogy ne tűnj lehengerlőnek. Ezek a tulajdonságok természetesen fontosak, de a lényeg mégiscsak az, hogy először is azt értsd meg pontosan, mit akar a másik. Sikeres kommunikáció nem létezhet a másikra való odafigyelés nélkül. Ha nyilvánvaló, hogy figyelmesen hallgatod a másikat, magadévá teszed a nézőpontját, és őszinte erőfeszítést teszel érvei elfogadására, akkor megteremted az alapját, hogy te magad is kifejthesd álláspontodat és megértésre találj. Bár paradoxnak hangozhat, a sikeres kommunikáció alapja sokkal inkább a másik ember meghallgatása, mintsem saját mondandónk lehengerlő kifejtése. Lehet, hogy kiábrándító, de a kommunikáció végső célja leggyakrabban valamiféle kompromisszum. Ezen alapszik az Európai Unió működőképessége is. Ritkán fordul elő, hogy valakinek a véleményét, értékítéleteit alapjaiban lehet megváltoztatni. Nem is túl bölcs dolog ilyesmire törekedni.
Mivel a kommunikáció két, vagy annál több ember között zajlik, alkalmazkodni kell az ő tempójukhoz, vitastílusokhoz. Ha valaki pl. dominálni akarja a beszélgetést, szünet nélkül beszél, téged nem hagy szóhoz jutni, akkor nyilván neked is rámenősebbnek kell lenned. Persze nem úgy, hogy felemeled a hangod vagy kijössz a sodrodból, hanem akár egy lélegzetvételnyi szünet alatt is közbe kell szólnod, gyorsabban, mint azt amúgy tennéd. Az is lehet, hogy a szokásosnál egy kicsit hangosabban kell beszélned. A részvétel intenzitásának növelése azonban ne jelentse azt, hogy érzelmileg is jobban belebonyolódsz a kelleténél. Úgy is felemelheted a hangod, hogy a vérnyomásod nem emelkedik vele. Ha valaki pl. folyton félbeszakít beszélgetés során, nem szólhatunk rá, hogy „Ne szakítson folyton félbe!”, mert ez modortalan lenne. Tanácsosabb valahogy így kifejezni: „Szeretném még ezt a kérdést egy kicsit bővebben kifejteni.” vagy: „Az a benyomásom, mintha igyekeznénk egymást túlkiabálni. Szerintem ez igazán szükségtelen.”
Megint más eset az, amikor beszélgető partnered lassú és szűkszavú. Ilyenkor célszerű kérdésekkel segíteni a másikat, hogy álláspontját ki tudja fejteni. Nem eldöntendő kérdésekre gondolunk természetesen, amire igen-nemmel lehet válaszolni, hanem olyanokra, melyek lehetőséget teremtenek a kibontakozásra.
A könnyed, hatékony kommunikációt tehát fejleszteni, tanulni lehet. Még a legvisszahúzódóbb emberek is elsajátíthatnak bizonyos technikákat. Az első lépés mindjárt az lehet, ha egy kicsit alaposabban megfigyeljük azokat az embereket, akik szerintünk jól érvelnek vagy kellemes beszélgető partnerek. Szokásaik, szófordulataik szolgai lemásolását természetesen nem tanácsoljuk, de a kommunikációhoz való általános hozzáállásukat, stílusukat talán érdemes átvenni.