Reflexiók

Méltóak legyünk lehetőségeinkhez

 

(2003. január 19.)

 

Magyarország délnyugati csücskéből egy fővárosi főiskolára kerülni, és azt elvégezni, még a hetvenes évek elején sem volt egyszerű feladat. Áthidalni az elválasztó családi, közösségi kapcsolatokat; az új körülmények között is ugyanúgy bízni a hétköznapokban, mint régen – ez csak annak számára közhely, aki nem próbálta. És Csákányiné Sági Ágnes – pedagógus lett. Negyedszázada dolgozik ugyanabban az iskolában, egy általános iskola- és nevelőotthonban, ahol elkezdte. A szakmát – amelyről néhány hét alatt a saját bőrén tapasztalta meg, hogy ez bizony, hivatás. Teljes embert kíván, a nap huszonnégy órájában. Mert a diákok többsége nem csupán azzal küszködik, hogy árva; életüket még pszichés, vagy fizikai rendellenesség is sújtja. S mert az átlagos gyerekeknél sokkal többet kell kompenzálniuk, velük szemben is megengedőbb, toleránsabb tanári viselkedést kell tanúsítani. De úgy, hogy ők ezt ne vegyék észre; ne tudjanak, akár csak ösztönösen, visszaélni a „hosszú pórázzal”… Bizony: a gyakorlatban szinte újra kellett tanulni a pedagógiát. Diákra és tanárra egyként felállítani azt az axiómát: fordíts előnyödre azt az erőt, amelyre hátrányaid leküzdéséhez szükséged volt. Ne az átlagot célozd, hisz te sem vagy átlagos. Ágnes keményen dolgozott és hatásosan bizonyított. A leghatásosabban: az iskola egyik legpótolhatatlanabb „tanerejévé” vált. Közben rátalált a szeretet és rá az áldás: szerelem, család, gyermekek. És hosszú évek egy szoba-konyhás, a galéria illúziójával „tágítható” szűk lakásban, amelyből végül sikerült kijutni egy panelbe. A fizetés kicsi, a férjet ráadásul sújtja a rendszerváltás utáni kényszervállalkozói hullám, szóval nem volt egy leányálom az élet. Az egyik gyerek pici, a másik kamaszodik, az otthoni elfoglaltság nem csökken; ez az a pillanat, amikor nem túl sokan vállalkoznának arra, hogy elfogadják az igazgató-helyettesi kinevezést. Ráadásul a nevelőotthonba, ahonnan aztán késő estig nincs hazamenetel… Ágnes azonban ebben is a hivatása újabb kihívását látta. Tette a dolgát, talán még elszántabban, mint addig. Szabadidőről talán már évek óta csak álmodozik; ráadásul most a névnapjára is váratlan programot csináltak neki. A Magyar Kultúra Napján át kell vennie a Németh László díjat. Hogy miért, azt talán ő maga sem érti. Hiszen csak elindult az ország délnyugati csücskéből, jön, már évtizedek óta, és teszi a dolgát. Mindig jól, mindig pontosan, mindig megbízhatóan.

Most, hogy a Magyar Kultúra Napját ünnepeljük, és természetesen Csákányiné Sági Ágnesen kívül még sokak számára rég várt és rég megérdemelt szakmai elismerést hoz ez a nap, elismerem: önkényesen ragadtam ki éppen őt a névsorból. Mert szerencsém van ismerni; látom, évtizedek óta, azt a küzdelmet, amelyet folytat. És egy kicsit jelképes ez a küzdelem, az idén, hiszen Magyarország elindult egy olyan úton, amelyen csak úgy érhet célba, ahogyan Ágnes a sajátján. Ha előnyére fordítja azt az erőt, amelyre hátrányai leküzdése során szüksége van. Személyes céljait a közösség céljaival kell összehangolnia, hiszen – egyedül nem megy. „A kevesebb joga az élethez az, hogy különb. A kisebbség jogosítványa, ha elit tud lenni” – jegyezte fel Németh László, s folytassuk gondolatait – „Az ember tanul, hogy megéljen, s olvas, szórakozik, hogy elfeledkezzék a megélhetésről.” Holott: „Az iskola állandó vidám küzdelem a magasságért; olvasmány, zene, színdarab: egyszeri heves ölelkezés vele. De szerpentinen vagy hágcsón mindenik üdvösségügy is; az ember küzdelme, hogy lehetőségeihez méltó legyen.” S e küzdés mindig meghozza gyümölcsét – s no lám, olykor-olykor a jutalmát is. Egy díjat, és az élet azon hasznosságát, amelyet jelképez.
 

tor

 

vissza Vissza a kezdőlapra