2003. szeptember 26. péntek 21:20
Levelet hozott az éter!
Összefoglaló a NAT 2003 "vitájáról"
A NAT ügye a következőképp áll:
Az új NAT előtt el kellett volna végezni az értékelő munkát az előző, 95-ös NAT- ról (10 évfolyamra szólt, nem biztosította az iskolák közötti átjárhatóságot, figyelmen kívül hagyta az iskolatípusokat (pl. szakiskolában 2 éves közismeret, a többiben 4 éves stb.).
Ez nem történt meg, az Országos Köznevelési Tanács többször hiányolta, szóvá tette. Vass Vilmos, a felülvizsgálat projektigazgatója azt mondta, megrendeltek ilyeneket, de ezeket senki nem látta készen, az OKNT nem vitatta.
Az OM honlapján még a FIDESZ Oktatási Kabinetjének 98-as értékelése van. A 95-ös NAT-rendeletről annyit, hogy azt a FIDESZ módosította. Kivett (Hálistennek!) minden időpillért belőle -- tehát a NAT egy közismereti tudástár lett, időbeli tagolás nélkül, amiből az egyes iskolatípusok kerettantervei aztán felépültek.
Ezzel szemben Magyar Bálinték nem ezzel az állapotával foglalkoztak, nem ehhez próbáltak viszonyulni, hanem az eredetihez. Báthory Zoltán a Soros támogatásával(!!!) a Szabadelvű Pedagógiai Társaságban/-gal(!!!) kidolgozott egy új verziót. Rákérdeztünk, az-e a hivatalos. Hiller ezt tagadta a Parlamentben. Aztán mégis ez lett az alap.
Az új NAT tervét június közepére dolgozták ki. A pedagógusok szabadságolásának küszöbén feltették az OM honlapjára vitára. Egy nap múlva levették -- nyilván annyira jó volt (...). Két hét alatt átdolgozták -- nyilván ahogy ennyi idő alatt lehet (...) -- , majd újra feltették. Kiküldtek egy levelet az üres iskolákba, hogy vita van, és vitatkozni lehet a Sulinet honlapján és az OM honlapján is. NAT-ot minden jel szerint nem küldtek.
Na, vita nem lett, az OM honlapján a topikot meg sem nyitották, a Sulinet honlapján a minap még egyetlen hozzászólás sem volt. A (meg sem indult) vitát szeptember 20-án lezárták (akkor ér véget a tanévindítás sűrűje, amikor a pedagógus végre foglakozhatna azzal, hogy mi van a NAT-ban). És valóban MOST lesz egy zárókonferencia, 27-én Magyar Bálinttal és minden nagyfiúval a Műegyetemen (lásd OM honlapon). A dolgok menete, hogy a NAT-ból pár hónapon belül kormányrendelet lesz.
Az új NAT nem tartalmaz óraterveket, követelményeket, hanem csak fejlesztési feladatokat -- meglehetősen általánosan, sok redundanciával az egymást követő évfolyamokon. Nincs tekintettel az iskolatítusokra. Tehát vagy a gimiben, szakközépben lesz minimálprogram vagy a szakiskolában maximális. Egyik sem felel meg a hangoztatott elvnek, hogy nem lesz túlterhelés, mert vagy a szakiskolában lesz, vagy a gimik, szakközepek nem tudják majd, hogy hol az elvárási-terhelési plafon. Pár év múlva persze ezt kijelölhetné a felvételiként is fungáló érettségi, ami azonban -- úgy tűnik nem egy standard szint lesz, mert a középszintű érettségi helyi szervezés, nincs központi értékelése. De nem felel meg annak az igénynek sem, hogy mindenki egyforma értékű tudáshoz férjen hozzá -- mert iskolánként szabható ki a szint. Tehát a nyírségi nyomorban más lesz az igényszint, mint a Radnótiban.
A NAT jelenlegi felépítése alacsonyabb szakmailag készültségi fokot jelent, az iskoláknak az új NAT-ra épülő kerettantervekre van szükségük. Ezek -- láss csudát -- készülnek egy még nem létező NAT dokumentummal párhuzamosan, a tervezetéről hirdetett álvita alatt. Fundamentum nélkül a falak!!!! Ez szélhámosság. 2004. április 15. és jún. 30. között az iskoláknak jóvá kell hagyatniuk az átdolgozott új pedagógiai programjukat, ezen belül a helyi tantervüket, és szeptemberben megkezdődik a NAT bevezetése. Tankönyv még nemigen lesz, pedig az új NAT nem is hasonlít a régire.
Száz szónak is egy a vége: (a libero elvek szerint módosított törvénynél) MOST ÚJABB törvénymódosításra van szükség, és el kell tolni a bevezetést -- ez a minimálprogram.
Akik hozzászólnak, bölcsen tegyék, s röviden, mert a rókalelkű szervezők alig adnak lehetőséget a véleménymondásra.