2004. március 10. szerda 09:45
Átadták a Közjegyzői Digitális Levéltárat
Megkezdte működését a közjegyzői okiratok és határozatok számítógépes archiválására létrehozott Közjegyzői Digitális Levéltár
A levéltár átadása rendkívül fontos lépés az elektronikus közigazgatás felé vezető úton, s ezzel a szolgáltatói tevékenységi körét bővíti az állam. Még ebben a kormányzati ciklusban előkészítik a teljes bírósági ügykezelés, valamint az ingatlan-nyilvántartás elektronikus rögzítésének feltételeit.
Bókay Judit, a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) elnöke az átadáskor elmondta, hogy a 270 magyarországi közjegyzői iroda mindegyikében egy számítógépes terminált állítottak fel, amelynek segítségével a közjegyzők elkészíthetik az okiratok digitális másolatát. Az okiratokat saját elektronikus aláírásukkal tudják hitelesíteni és titkosítani, s azokat a későbbiekben bármikor lehívhatják. Mint közölte, csak a 2004. január 1. után keletkezett iratokról kell digitális változatot készíteni. Elmondta azt is, hogy a teljes rendszer kiépítése 160 millió forintba került.
A sajtóanyag szerint a MOKK 2002-ben határozta el a digitális levéltár létrehozását, amelynek költségeit saját erőből és bankkölcsön felhasználásával finanszírozta. A rendszer fenntartását a közjegyzőktől a használat arányában beszedett díjakból fedezik. Ez ügyszámonként 16,25 euró. A digitális levéltárban tárolt közokiratok között gyorsan és egyszerűen lehet keresni. A levéltár alkalmas arra, hogy hozzáférést biztosítson a bíróságok, a földhivatal, a cégbíróság és az illetékhivatal számára ahhoz a dokumentumhoz, amelyről a jogszabály, vagy maga az ügyfél így rendelkezett. A sajtóanyag hangsúlyozza, hogy az elektronikus okirati forgalom növeli a közjegyzői eljárások biztonságát, és kizárja a hamisított okiratokkal kapcsolatos visszaéléseket.
MTI alapján