Megjelent: 2004.02.26. 18:12:51
Győztek a gazdák?
Az érem másik oldala
Közlemény
A Szabad Magyarországért Mozgalom Szepesi Imre tejesgazda kérésére az alábbi közlemény kiadására kapott felhatalmazást:
A gazdákkal kötött megállapodás szövegét áttanulmányozva megállapítható, hogy a FVM időhúzásra, a gazdatársadalom megosztására törekszik. A valódi megoldás szándéka is kétségessé vált, miután az ország miniszterelnöke, épp a tegnapi napon az alábbi kijelentést tette egy rózsadombi lakossági fórumon: „…tisztességesen meg kell mondani, hogy nincs szükség ennyi agrártermelőre, nem tud az ország ennyi termelőt támogatni.”
"Mint a pénteki (2004, 02, 27.) Kossuth téri gazdademonstráció bejelentője Szepesi Imre (Tel: 06 30 9/973 412) kijelentem, hogy sem szóban, sem írásban azt nem mondtam le, ezért a meghirdetett gazdatüntetés 08 és 22 óra között megtartásra kerül.
Számítok, számítunk a fővárosi lakosság támogatására. A szolidaritási gyűlés 17 órakor kezdődik a Kossuth téren, a Rákóczi szobor előtti füves területen."
A mai híradások sokkal biztatóbbak voltak. Ám a megállapodásnak már a megfogalmazása is bizalmatlanságot kelt. A magyar nyelvtől, a közérthetőségtől annyira távol áll, mint a bankárkormány a magyar érdek képviseletétől. A tisztelt olvasót arra kérjük, ne fogadja el a fenti állításunkat, hanem ítéljen maga. Örömmel vennénk, ha valaki az olvasók közül kijavítaná a szöveget. Ha kapunk egy közérthető változatot, azt is közzé tesszük, esetleg megküldjük a miniszter úrnak is.
Íme a mű:
MEGÁLLAPODÁS
A KORMÁNY NEVÉBEN AZ FVM MINISZTER,
VALAMINT A MEZŐGAZDASÁGI ÉRDEKKÉPVISELETEK ÉS A
GAZDADEMONSTRÁCIÓ KÉPVISELŐI KÖZÖTT AZ AGRÁRTERMELŐK
HELYZETÉNEK JAVÍTÁSÁRA
A Kormány nevében az FVM miniszter, valamint a mezőgazdasági érdekképviseletek és a gazdademonstráció képviselői, az agrártermelők helyzetének javítása céljából az alábbiakban állapodtak meg:
1. Operatív agrárintézkedések a csatlakozás előtti időszakban.
Az EU által finanszírozott közvetlen termelői támogatáshoz adott nemzeti kiegészítés /az un. top-up/ kifizetésének részbeni előrehozására nemzeti forrásból finanszírozott támogatási intézkedések kerülnek meghirdetésre a következők szerint:
- földalapú támogatás /8000 Ft/hektár/ folyósítása a termelők által használt
– a gazda regisztráció keretében – nyilvántartásba vett mezőgazdasági területre;
- támogatás folyósítása a március 31-i anyajuhállomány után 1600 Ft/db;
- támogatás folyósítása a március 31-i anyatehén állomány után 40.000 Ft/db;
- támogatás a tejkvóta alapján 2 Ft/kg.
A fent említett támogatásokra a termelők ígérvényt kapnak, amely faktorálás útján május-június hónapban lesz beváltható. Az előre hozott kifizetés kapcsán felmerülő költség /kamat, faktordíj/ 50%-át az állam támogatásból átvállalja.
A top-up fennmaradó részre a jogosultság 2004. szeptemberében nyílik meg.
2. Európa Terv agrárcsatlakozási hitelkonstrukció módosítása
Az Európa Terv Agrárhitel Programja 60 Mrd Ft-tal bővítésére kerül. A keretbővítésből 30 Mrd Ft az egyéni termelők /őstermelők, egyéni vállalkozók/ részére, 30 Mrd Ft pedig – az integrátorok és élelmiszeripari vállalkozások kizárásával – a mezőgazdasági társas vállalkozások részére kerül elkülönítésre, 2004. március 31-ig történő fenntartással. A jelenlegi kisvállalkozásokról szóló törvény alapján kis- és középvállalkozásnak nem minősülő mezőgazdasági szövetkezetek részére az MFB árfolyam-garanciális hitelkeretéből 10 Mrd forint elkülönítésre kerül.
3. A Parmalat és Hajdú Bét Rt-nél fennálló termelői követelések kezelése
A két cégnél fennálló jelentős termelői követelések részbeni megfinanszírozására állam által garantált hitelkonstrukció bevezetésére kerül sor. Ennek keretében 900 millió Ft hitel felvétele a Hajdú-Bét Rt. termelői beszállítói köre számára biztosításra kerül.
A hitelkonstrukció kialakításánál lehetőség lesz a termelői tulajdonszerzés finanszírozására.
4. Hazai piacvédelmi intézkedések
Az orosz műtrágya importra kivetett magyar pótvám fenntartásának kérdése újratárgyalásra kerül.
A Kormány megteszi az EU csatlakozásig alkalmazható import-korlátozások bevezetését szolgáló intézkedéseket.
Azonnali intézkedések születnek a sertés és sertéshús importtermékek szigorúbb állategészségügyi ellenőrzésére vonatkozóan. Erre a gazdálkodók és az FVM közös bizottságot hoz létre.
5. Tejpiaci intézkedések
a/ A 16/2004. (II. 13.) számú FVM rendelet szerint a tejtermelők kiegészítő tejtámogatásban részesülnek 4 Ft/liter mértéken, a 2004. április 15-ig értékesített tej mennyisége után.
b/ Sor kerül az EU csatlakozásig szólóan az irányár 68,-Ft/liter+ÁFA mértéken történő meghirdetésére.
c/ Sor kerül a kvótaszabályozásról szóló rendelettervezet meghirdetésére.
d/ A tejágazat pozíciójának javítása érdekében az 1. pontban említett intézkedések keretében 8000 Ft/hektár, takarmánytermő területre is vonatkozó földalapú támogatás, valamint 2 Ft/kg tejkvóta-támogatás kerül meghirdetésre.
e/ A tejimitátumok kikerülnek a kedvezményes ÁFA körből. Az FVM kezdeményezi az imitátumok áruházakban történő elkülönítését, pontos megjelölését és forgalmuk szűkítését.
f./ 2004. április 30-ig, a 68 Ft/liter felvásárlási árat megfizető tejfeldolgozók számára a feleslegkezeléshez kapcsolódó, költségcsökkentő támogatás kerül meghirdetésre, legfeljebb 60 millió liter mennyiség és maximum 40 Ft/liter támogatás mértékig.
g./ Azoknál a termelőknél, akik 2003. év végén a tejfeldolgozóktól az eredeti megállapodással ellentétben nem kapták meg a Tej Terméktanács által garantált felvásárlási árat, 1,6 Mrd Ft erejéig a felvásárlási ár az EU csatlakozást megelőzően kompenzálásra kerül.
h./ 2004. január és február hónapban értékesített tej mennyisége után további 4 Ft/liter támogatás kerül meghirdetésre.
i./ Sor kerül az állami kvótafelvásárlásnak 40 Ft/liter mértéken történő meghirdetésére.
j./ 2004. május 1-től az 1-8. osztályos iskolásoknak teljes körűen bevezetésre kerül az Iskolatej Program.
6. A Kormány kezdeményezi az ÁFA-törvény módosításával, hogy
- a SAPARD program támogatása;
- a 2003. év végén sorban álló, illetve a korábbi években vállalt de 2004-ben kifizetésre kerülő agrártámogatások, valamint a 2004-re áthúzódó determinációk kifizetése;
- a központosított bevételek /erdőfenntartási járulék, termőföldvédelmi támogatások, állattenyésztési hozzájárulás, hal- és vadgazdálkodási alapok/ terhére folyósított támogatások;
- valamint a közvetlen termelői támogatások nemzeti kiegészítése /top-up/; nem minősülnek az ÁFA visszaigénylés összegét csökkentő államháztartási támogatásnak.
7. Egyéb intézkedések
- Sor kerül egyes a korábban igénybe vett állattenyésztési támogatásokkal kapcsolatos tartási kötelezettség külön szabályozás szerinti feloldására.
- Sor kerül a családi gazdaságok működéséhez kapcsolódó egyes kötelmek feloldására.
- Sor kerül a támogatásokkal megvalósított beruházások meghatározott körében üzemeltetési kötelezettségének feloldására, illetve módosítására.
- Egyes kedvezményes hitelek és adósságrendezési feltételek felülvizsgálatra kerülnek.
- A sertések haszonállat-tartási előírásainak betartásához kapcsolódó, 1600 Ft/egyed támogatás 2000 Ft/egyed mértékre módosul.
- A felek kölcsönösen vállalják, hogy a sertéspiac szabályozás keretén belül közösen tovább működtetik az árbizottságot. Az FVM a sertéstermékpálya egyes támogatásait az árbizottság működéséhez köti.
- Felülvizsgálatra kerül, hogy abban az esetben, ha egy sertés kereskedő igazoltan nem igényelte a sertések haszonállat-tartási előírásainak betartásához kapcsolódó támogatást, és a termelő igényelte azt, akkor ez ne minősüljön jogosulatlan támogatás igénybevételnek.
- A szalmonellózis és baromfi-tífusz elleni védekezésről és a mentesség megtartásáról szóló a 49/2002. (V.24.) FVM rendelet alapján szalmonella mentesnek minősülő hús- és tojótípusú nagyszülő- és szülőállományok tulajdonosai, a tenyészállományok éves átlag létszáma alapján darabonként 120 Ft támogatásban részesülnek.
- Visszaállításra kerül a gyümölcsbor termékek jövedéki adójának korábbi mértéke.
Tekintettel arra, hogy a demonstrálók több ágazatra és problémakörre terjesztették ki követeléseiket a megállapodás tételei egy csomagnak tekintendők, együttesen kezelendők.
Az FVM vállalja, hogy erősíti a termelők értékeit képviselő szervezeteket, megfelelő eszközöket is biztosítva számukra a termelők érdekében való fellépésre.
A megállapodó felek a fentiek elfogadásával a gazdademonstrációt befejezettnek tekintik.
A megállapodó felek vállalják, hogy a megállapodásban foglaltakat betartják és betartatják.
Amennyiben a megállapodó felek valamelyike a megállapodásban foglaltaktól eltér a megállapodás felmondásra kerül.
Budapest, 2004. február 25.
Jakab István Dr. Németh Imre
Nagy Tamás
Mádl István
Paulina László
Sákán Antal
Hanó Miklós