2004. január 18. vasárnap 21:23

 

 

Tisztelt  Képviselő Úr / Úrhölgy !

 

            Állásfoglalás a február 1-től hatályba lépő REGISZTRÁCIÓS ADÓRÓL.

 

            2003. dec. 8-án a T. Ház minimális szavazattöbbséggel elfogadta a Regisztrációs Adóról szóló 2003. CX. Tv-t. Az új adónem a fogyasztási adót váltja fel, ami új autók esetében egyes kategóriákban egyharmada, míg a használt autók esetében egyes kategóriákban akár tízszerese (!) is lehet a réginek. Egyebek mellett ez az oka a médiában is megjelenő országos felháborodásnak.

De legfőbb okként említhetjük azt, hogy a törvény az eredetileg tervezett május 1-i időpont helyett már február 1-én, vagyis 3 hónappal korábban lép hatályba. Ezt a módosító javaslatot az utolsó pillanatban, 2003. nov. 27-én (11 nappal a zárószavazást megelőzően) a Költségvetési Bizottság elnöke, Varga Mihály küldte át az Országgyűlés Elnökének. Így a korábbi hatálybaléptetés minden gépjármű importőrt felkészületlenül ért, erre érdemben reagálni lehetetlen volt.

            A regisztrációs adót azokra az autókra kell megfizetni, melyekre február 1. után váltják ki az okmányirodákban a rendszámot és a forgalmi engedélyt, tehát az új adónem a korábban vámkezelt autókat is érinti. A tv. Visszaható Hatályú, és akár még alkotmánysértő is lehet!

Azok az autókereskedők, akik decemberben, de még a CX. Tv . kihirdetését megelőzően autót vásároltak külföldön, jelenleg a csőd szélén állnak, mivel ezek az autók is az új törvény hatálya alá tartoznak. A február 1-i hatálybalépés ismeretében NEM vásárolták volna meg ezeket a gépkocsikat.   Ahogy az közismert,  a gépkocsik vámkezelése 6-8 hét alatt történik meg, tehát a fent említett gépkocsik esetében csak február 1. után.

Ezek a vállalkozások most három lehetőség közül választhatnak:

1.       visszaviszik az autóikat külföldre;

2.       autóbontóba adják be kiváló állapotú autóikat;,

3.       az üzletileg legrosszabb megoldás: a regisztrációs adó megfizetése

Azon vállalkozások pedig, akik már birtokában vannak a vámhatározatnak, azok gyorsan kiváltják a rendszámot a saját nevükre ( Ez 50-60 ezer forint autónként, teljesen indokolatlan többletköltséget okozva), ezt követően pedig csődbe jutnak, hiszen 4-5 hónapot várnak a gépkocsi eladásához nélkülözhetetlen törzskönyvre. Ez idő alatt természetesen fizetik telepük bérleti díját és az alkalmazottakat

A Regisztrációs Adó bevezetésének várható következményei:

1.       Minimálisra csökken a használt autók behozatala, mert nem éri meg autót importálni.                    

2.       Így a jogalkotó nem éri el célját, hiszen a költségvetésnek nem lesz többletbevétele, sőt csökken az adóbevétel, mert a használt autók importja drasztikusan visszaesik, míg az új autók esetében kisebb az adótétel.

3.       Sok ezer munkahely szűnik meg,

4.       A  4-7 éves használt autók ára jelentősen emelkedni fog, márpedig ez az a kategória, amely a leginkább elérhető egy átlagos magyar család számára. Az áremelkedés mértékét a kereslet-kínálati viszonyok határozzák meg, de becslések szerint 30-40%-os áremelkedés várható,

5.       Több ezer kiváló állapotú gépkocsi kerül az autóbontókba, mert az autókat szétbontani kisebb pénzügyi veszteség, mint a regisztrációs adót megfizetni.

Fentiek figyelembe vételével tisztelettel kérjük Önt, segítsen elérni célunkat:

1.      Amennyiben a természetes és jogi személyek már kifizették egyszer a fogyasztási adót, akkor ne fizessék az ezt felváltó adónemet, a regisztrációs adót, hiszen már egyszer fizettek. Egy később hozott törvény ne befolyásolja a korábbi rendeletet és az annak ismeretében korábban üzleti döntést hozó természetes és jogi személyeket.

2.      A törvény az eredetileg tervezett időpontban, az Európai Unióhoz való csatlakozás időpontjában, 2004. május 1-én  lépjen hatályba.

                                                               

                                                                      200 autókereskedő képviseletében:    Bakó Zoltán

                                                                                Dárday Zoltán, Fojt Attila, Major Károly

 

 

 

Vissza a kezdőlapra