2004. január 18. vasárnap 21:23
Tisztelt Képviselő Úr / Úrhölgy !
Állásfoglalás a február 1-től hatályba lépő REGISZTRÁCIÓS ADÓRÓL.
2003. dec. 8-án a T. Ház minimális szavazattöbbséggel elfogadta a Regisztrációs Adóról szóló 2003. CX. Tv-t. Az új adónem a fogyasztási adót váltja fel, ami új autók esetében egyes kategóriákban egyharmada, míg a használt autók esetében egyes kategóriákban akár tízszerese (!) is lehet a réginek. Egyebek mellett ez az oka a médiában is megjelenő országos felháborodásnak.
De legfőbb okként említhetjük azt, hogy a törvény az eredetileg tervezett május 1-i időpont helyett már február 1-én, vagyis 3 hónappal korábban lép hatályba. Ezt a módosító javaslatot az utolsó pillanatban, 2003. nov. 27-én (11 nappal a zárószavazást megelőzően) a Költségvetési Bizottság elnöke, Varga Mihály küldte át az Országgyűlés Elnökének. Így a korábbi hatálybaléptetés minden gépjármű importőrt felkészületlenül ért, erre érdemben reagálni lehetetlen volt.
A regisztrációs adót azokra az autókra kell megfizetni, melyekre február 1. után váltják ki az okmányirodákban a rendszámot és a forgalmi engedélyt, tehát az új adónem a korábban vámkezelt autókat is érinti. A tv. Visszaható Hatályú, és akár még alkotmánysértő is lehet!
Azok az autókereskedők, akik decemberben, de még a CX. Tv . kihirdetését megelőzően autót vásároltak külföldön, jelenleg a csőd szélén állnak, mivel ezek az autók is az új törvény hatálya alá tartoznak. A február 1-i hatálybalépés ismeretében NEM vásárolták volna meg ezeket a gépkocsikat. Ahogy az közismert, a gépkocsik vámkezelése 6-8 hét alatt történik meg, tehát a fent említett gépkocsik esetében csak február 1. után.
Ezek a vállalkozások most három lehetőség közül választhatnak:
1. visszaviszik az autóikat külföldre;
2. autóbontóba adják be kiváló állapotú autóikat;,
3. az üzletileg legrosszabb megoldás: a regisztrációs adó megfizetése
Azon vállalkozások pedig, akik már birtokában vannak a vámhatározatnak, azok gyorsan kiváltják a rendszámot a saját nevükre ( Ez 50-60 ezer forint autónként, teljesen indokolatlan többletköltséget okozva), ezt követően pedig csődbe jutnak, hiszen 4-5 hónapot várnak a gépkocsi eladásához nélkülözhetetlen törzskönyvre. Ez idő alatt természetesen fizetik telepük bérleti díját és az alkalmazottakat
A Regisztrációs Adó bevezetésének várható következményei:
1. Minimálisra csökken a használt autók behozatala, mert nem éri meg autót importálni.
2. Így a jogalkotó nem éri el célját, hiszen a költségvetésnek nem lesz többletbevétele, sőt csökken az adóbevétel, mert a használt autók importja drasztikusan visszaesik, míg az új autók esetében kisebb az adótétel.
3. Sok ezer munkahely szűnik meg,
4. A 4-7 éves használt autók ára jelentősen emelkedni fog, márpedig ez az a kategória, amely a leginkább elérhető egy átlagos magyar család számára. Az áremelkedés mértékét a kereslet-kínálati viszonyok határozzák meg, de becslések szerint 30-40%-os áremelkedés várható,
5. Több ezer kiváló állapotú gépkocsi kerül az autóbontókba, mert az autókat szétbontani kisebb pénzügyi veszteség, mint a regisztrációs adót megfizetni.
Fentiek figyelembe vételével tisztelettel kérjük Önt, segítsen elérni célunkat:
1. Amennyiben a természetes és jogi személyek már kifizették egyszer a fogyasztási adót, akkor ne fizessék az ezt felváltó adónemet, a regisztrációs adót, hiszen már egyszer fizettek. Egy később hozott törvény ne befolyásolja a korábbi rendeletet és az annak ismeretében korábban üzleti döntést hozó természetes és jogi személyeket.
2. A törvény az eredetileg tervezett időpontban, az Európai Unióhoz való csatlakozás időpontjában, 2004. május 1-én lépjen hatályba.
200 autókereskedő képviseletében: Bakó Zoltán
Dárday Zoltán, Fojt Attila, Major Károly