2004. április 07. szerda 00:12
drótpostán terjedő anyag
Akinek van, azért, akinek nincs, azért is!
Autótulajdonosok figyelem: Döbbenetes interjú egy autó-tolvajjal
I. rész
TC: -Mi a végzettséged?
AT: -Gépészmérnök. BME.
TC: Szakterületed az autótolvaj szakmában?
AT: Az egész munka megszervezése, a kifigyeléstől kezdve addig, amíg a
kocsi el nem kerül tőlünk. Nem nyitok zárat, nem futok, inkább csak
irányítok és az észt osztom. Autólopással hetente egy-két nap foglalkozom.
Máskülönben van "rendes" állásom is.
TC: Hogyan lesz valakiből bandavezér?
AT: Csak annyi kell hozzá, hogy meglegyen a megfelelő anyagi háttere, hogy
az embereket azonnal az "esemény" után ki tudja fizetni zsebből. Nyilván
kell valami szakmai tapasztalat is, hogy átlássa, mekkora kockázattal jár
egy konkrét ügy, és hogy megéri-e beleugrani, vagy inkább hanyagolni
kellene.
TC: Kik a beosztottak? Milyen alapon választod ki őket?
AT: A komolyabb dolgokra bevett emberek vannak, az egyszerűbb munkára meg
szinte bárki jöhet, aki megbízható. Bár volt már futóverseny emiatt a
"bárki" miatt, mert itthon még azt hittük, jó lesz a srác, aztán a terepen
derült ki, hogy mekkorát tévedtünk.
AT: "Hiába vagyok én hülye mondjuk az emlitett kormányzárhoz, más majd
okosabb lesz."
TC: Ki a többi autótolvaj? Mi a tipikus profil?
AT: Változó. Az iskolai végzettség általában arányos a kiszemelt kocsi
piaci értékével. Egyszerű autókat el lehet vinni "kezdő szett"-tel is, ami
zárat nyit, gyári immót hatástalanít. Ebből persze csak a gyakoribb
típusokhoz akad. Boltban nyilván nem kapható; egymásnak adják-veszik,
akiknek kell. Főleg a bontósok szoktak ilyeneket csináltatni. A szakma
elitje viszont felsőfokú végzettségű, képzett, ismereteit állandóan
fejlesztő autóipari szakember.
TC: Hogyan lesz valakiből autótolvaj?
AT: A gyakori az, hogy magnókkal kezdi. Ha több esze van, akkor mással
csináltatja, ha hülyébb, akkor ő nyomja. Aztán lassan jönnek a kocsik,
először a szarabb, öreg kocsik, aztán ki hova fejlődik.
TC: Hogyan áll fel egy brigád?
AT: Kocsitól és társaságtól függ. Ha belefér az "árrésbe," akkor minél
többen vannak, annál biztosabb. De max négy fő körül. Egy-két ember
figyel, egy dolgozik, aztán amikor beindult a kocsi, a figyelők beugranak
a saját, tiszta kocsijukba és indulnak, mögötte szorosan a lopott kocsi.
Van, hogy két kocsi is megy elöl. Aki tök egyedül dolgozik, mert ilyen is
van, az biztosra megy. Kulcsa van a kocsihoz, és elviszi azt, akárhol áll.
AT: "Váltózárak: Ha nem bovdenes a sebességváltó, vagy nincsen nagyon
eldugva a váltó a motortérben, akkor betesszük kettesbe és már megy is a
kocsi."
TC: Mit tennél, ha valaki tényleg puskával jelenne meg munka közben - az
Autólopás topikban többen is ezzel fenyegetőznek.
AT: Ilyen még nem fordult elő, de én személy szerint valószínű nem
kezdenék el lövöldözni vagy hasonlók. Inkább tűnés, aztán máskor viszem el
a kocsit, máshonnan. Mert ahol egyszer kiszúrtak, oda jó darabig nem
megyünk vissza, mert valószínűsíthető, hogy figyelnek.
TC: Hogyan specializálódnak a brigádok?
AT: Általában márkákra állnak rá a bandák, de akkor is mehet a buli, ha
megrendelés van valami extra cuccra: kikölcsönöznek egy ugyanolyan kocsit,
és azon gyakorolnak, vagy bújják a szerviz CD-ket. Szerviz CD-ket, vagy
más néven All Data CD-ket a szervizekből lehet "kihozni", ahogyan a
kulcsokat is segíthetnek megszerezni az ottaniak. Ezeken a CD-ken rajta
van minden, az utolsó csavarig. Mit hol találsz, mekkora, mivel lehet
szerelni. A bandák között területi felosztás egyébként nincsen, inkább
egyes részfeladatokra specializált egységek vannak. Például vannak srácok,
akik csak azzal foglalkoznak, hogy kocsikat hajtanak fel. Kint vannak az
utcán, és ha jön egy olyan autó, amire rendelés van, akkor mennek utána,
figyelik és a megfelelő helyen jelentik a koordinátáit. De szokás
adatbázisokból is dolgozni. A rendőrséginél jobb a biztosítótársaságoké,
mert azokban gyakran a védelmi eszközök pontos típusa is szerepel.
TC: Honnan lehet észrevenni, hogy az ember autója megfigyelés alatt áll?
Mi ilyenkor a teendő?
AT: Ha jól csinálják, nem lehet észrevenni. Ha mégis kiszúrja valaki, hogy
figyelik, akkor csak annyit tehet, hogy irány az őrzött parkoló, és a
lehető legrövidebb időn belül eladja a kocsit. Akkor talán nem tőle lopják
el.
TC: Mit gondolsz a mostanában egyre gyakoribb pláza parkolós lopásokról? A
nagy bevásárlóközpontok zárt parkolóira, illetve más nagy, akár kamerával
őrzött parkolókra gondolok.
AT: A kamerák ilyen helyeken tökéletesen belátják a megfigyelt környéket,
ebben nincsen hiba, csakhogy általában összesen két biztonsági őr van
egyszerre szolgálatban. Hiába van száz kamera, azok a képet csak négy
monitorra továbbítják, amiken a biztonsági őrök reggeltől estig a csajokat
bámulják. Én egyébként a fostorgósabbak közé tartozom, nem vállalnám be,
hogy elhozok egy autót kamera mellől vagy rendőrség elől. De hogy
megnyugtassalak, ismerek olyanokat, akiket ez sem érdekel. Bár ezeken a
helyeken ők sem szeretnek tökölni.
AT: "Ugrókódos cuccok: Legrosszabb esetben a kocsi 15 perc alatt nyitva
van."
TC: Mennyi pénz van a buliban?
AT: A kisebb értékű kocsik a piaci ár 15%-a körüli pénzért mennek, a
drágább kocsik (5 millió körül) olyan 30% alatt valamivel, mert azokat
többnyire ellopni is nehezebb, kisebb a "kínálat". A magyar
átlagfizetéseket nézve iszonyat pénzek mennek, még a legutolsó embernek
is, szinte nulla munkáért, pár óra izgalomért. Legkevesebbet nyilván az
keres, aki semmit nem csinál, csak figyel vagy hasonló. De ez is
összetett, mert lehet, hogy utána meg egész éjjel szerelni fogja az
elkötött kocsit, így megint más pénz jár neki. A legtöbb esetben nem
tudják egymásról a résztvevők, kinek mennyi jár.
TC: Mi alapján választjátok ki az ellopni kívánt autót?
AT: Rendelésre dolgozunk, ezen kívül a gyakoribb típusoknál a tulajdonos
által beépített védelmi rendszer is befolyásol. Ha látszik, hogy a
kiszemelt autó alaposan védve van, inkább keresünk egy védtelenebbet. Ha
ritka autóról van szó, mindenképpen elvisszük, még akkor is, ha tele van
tömve védelmi cuccokkal. Olyankor az sem számít, ha ki kell figyelni az
autót: mit tesz a tulajdonos, hogyan indítja, miket kapcsolgat, ilyenek.
TC: Pontosan hogyan figyelitek ki az indítási trükköket? Nekem úgy tűnik,
ehhez nagyon közel kell állni.
AT: Annyira nem kell közel lenni, elég, ha csak jó a rálátás. A kiszemelt
autó mellé állnak lesötétített kocsival, vagy akár egy terepjáróval, és
akkor pontosan látni hol, mit nyom meg a tulaj. Akár még a beütött kódot
is le lehet olvasni. Persze ehhez nemcsak egy indítást kell végignézni.
(folytatjuk)