2004. június 22. kedd 21:39
130 éves a budapesti fogaskerekű vasút
Budapesten 1874. június 23-án indult meg a fogaskerekű vasút a Városmajortól a Svábhegyig. A 2,8 kilométer hosszú vasút abban az időben a harmadik ilyen jellegű tömegközlekedési eszköz volt a világon. A vonalat 1890-ben hosszabbították meg a Széchenyi-hegyig: az azóta már 3,7 kilométer hosszú vasutat 1929-ben villamosították. 1973. augusztusában vonalát teljes egészében felújították.
A 130 éves eredeti személykocsi, ma nosztalgia-kocsiként üzemel
"A Svábhegy a XIX. század közepéig Buda szőlőkkel, erdővel vastagon borított területe volt, megközelítése a városlakók számára komoly próbatételt jelentett, hisz a szekérutakon kívül más lehetőség a feljutásra nem adódott. A század közepétől kezdődött meg beépülése először a Diana út, Tündér út és Istenhegyi út környékén. Ez a terület a művészek, írók, közéleti személyiségek villáinak melegágyává vált. Az építkezési kedv növekedése, a fejlődés indokolttá tette e terület bevonását a Főváros közlekedési vérkeringésébe. Ennek első jelei a földutak kikövezése, és 1868-ban lóvasút létesítése a Lánchíd budai hídfőjétől Zugligetig (ennek jogutódját, az 58-as villamost 1977-ben szűntették meg, Zugliget napjainkban Libegővel és a 158-as autóbusszal közelíthető meg).
1870-ben Svábhegyen járt Nikolaus Riggenbach, az első európai fogaskerekű vasút tervező mérnöke, s látogatását a Svábhegyi Fogaskerekű Vasút megálmodása követte.„Széchenyi István grófnak a közlekedés ügye iránt való érzékét, mozgékonyságát örökölte fia, Széchenyi Ödön gróf, aki törekvéseinek eredményességét megmutatta a budai hegypályával, melyre nézve 1868-ban kötött Buda városával szerződést. Széchenyi Ödön gróf nem vonta meg érdeklődését a budai hegyvidék többi részeitől sem. 1870-ben be is járta a közönséget a hír, hogy a gróf a Mont-Warchington rendszer szerint a Svábhegy aljától a Zugligeten keresztül a Laszlovszkyig vasutat szándékozik építeni. Ez a vállalat azonban nem létesült. E helyett tiszteletreméltó gyorsasággal megépült a Svábhegyi Fogaskerekű Vasút. ”
1874. április 22-én kezdték „rakni a síneket”, június 4-én megtartották az első próbamenetet, 18-án és 19-én pedig a műtanrendőri bejárást. Az itt megállapított hiányosságokat folyó hó 22-ig kellett pótolni, hogy a tervezett üzembevételt 23-án megengedhessék.
A Svábhegyi Fogaskerekű Vasutat – a világ harmadik üzembe helyezett fogaskerekű vasútját másnap – 1874. évi június hó 24-én adták át a forgalomnak."