2004. május 03. hétfő 22:57

 

Az IKSZ kifogása az OVB határozata ellen

 

Csak az menjen le a pályára focizni, aki labdába akar rúgni; a szurkolók és az edző a pályán kívülről biztassák a csapatot. - így fogalmazható meg tömören az, amit az IKSZ Jogsegélyszolgálata által kidolgozott, az MSZP listáját nyilvántartásba vevő kifogás tartalmaz.
 

 

Tisztelt Legfelsőbb Bíróság!

Kifogást nyújtok be az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) 27/2004. (IV. 29.) sz. határozatával szemben. A megjelölt döntésével az OVB nyilvántartásba vette a Magyar Szocialista Párt Európai Parlamenti választási listáját. Az OVB ezzel megsértette a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 56. §-ának (3) bekezdését. Minderre tekintettel kérem a tisztelt Legfelsőbb Bíróságot, hogy az OVB törvénysértő döntését változtassa meg és a lista nyilvántartásba vételét utasítsa vissza. Amennyiben a döntés megváltoztatásának feltételei nem állnának fenn, úgy kérem az OVB határozatának megsemmisítését.

Indokolás

Az Európai Parlament tagjainak megválasztása vonatkozásában a Ve. 2. §-ának b) pontja alapján alkalmazandó Ve. fent hivatkozott rendelkezése [56. § (3)] szerint: „A választási bizottság visszautasítja a lista nyilvántartásba vételét, ha a jelölés a törvényes feltételeknek nem felel meg.” Erre figyelemmel a Ve. 34. §-a (2) bekezdésének b) pontja alapján az Európai Parlamenti választási listák nyilvántartásba vételére jogosult OVB-nek a nevezett párt választási listájának nyilvántartásba vételét vissza kellett volna utasítania tekintettel arra, hogy az az alábbiak szerint nem felel meg a törvényes feltételeknek.

A lista első két helyére a párt olyan személyeket jelölt, akik a csatolt bizonyítékokkal alátámaszthatóan nem kívánják betölteni a választással elnyerhető képviselői állást. Annak ellenére, hogy a Ve. konkrét rendelkezése nem adja meg a jelöltség fogalmi meghatározását, a jelöltség fogalmi lényege, jogi értelemben vett rendeltetése egyértelműen az, hogy a listán szereplő személy megválasztása esetén az elnyert képviselői állást betölti. Helyes jogértelmezéssel kétség kívül ez következik a Ve 53. §-ának (2) bekezdése értelmében a listán szereplő jelöltek vonatkozásában is alkalmazandó 52. § (2) bekezdése b) és c) pontjának rendelkezéséből is, amely szerint a jelölt bejelentésének tartalmaznia kell a jelölt nyilatkozatát arról, hogy a jelölést elfogadja és nincs olyan tisztsége, amely összeférhetetlen a képviselői megbízatással, illetőleg megválasztása esetén arról lemond.

A Magyar Szocialista Párt azon eljárása tehát, amely olyan személyeket állít jelöltként a választási lista élére, akiknek bizonyítható módon nem áll szándékukban az elnyert képviselőség vállalása, teljes mértékben ellentétes a jelölésnek (jelöltségnek) a választási eljárási rendből a jogi szabályozás alapján következő fogalmi lényegével, céljával, ezáltal rendeltetésével.

A Ve. 3. §-ának d) pontjában foglalt rendelkezés előírja, hogy a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás követelményét. E törvényi szabályozás alapján a nevezett alapelvet az OVB maga is a választási eljárás jogszerűségét felügyelő gyakorlatának részévé tette, amennyiben a 14/2002. (IV. 4.) sz. állásfoglalásában foglaltak jogszabályi alapjaként hivatkozik rá. A korábban kifejtettek alapján kijelenthető: a választási eljárás során a jelöltállítás jogának a fent leírtak szerint történő gyakorlása semmiféleképpen sem felel meg e jog rendeltetésének, vagyis nem-rendeltetésszerű joggyakorlásnak minősül. A nevezett párt listaállítása tehát sérti a Ve. 3. §-ának fent idézett d) pontjában foglalt jogszabályi rendelkezést.

Párhuzamos indokolásként mutatok rá arra, hogy a kifogással érintett választási lista a formai követelményeknek sem felel meg. A lista élén szereplő, az elnyert képviselői mandátumot betölteni nem akaró jelöltek esetében ugyanis érvénytelennek kell tekinteni a Ve. 52. §-ának (2) bekezdése alapján megtett jelölti nyilatkozatot tekintettel arra, hogy a nyilatkozók valóságos akarata bizonyíthatóan ellentétben áll a nyilatkozatban foglaltak lényegi tartalmával, céljával, vagyis a jelöltségnek a rendeltetésével összhangban történő elfogadásával. Az írásban vállaltak ellenére nyilvánvalóan nem állhat a nyilatkozók valóságos szándékában például az esetleges összeférhetetlenségi ok megszüntetése akkor, amikor az elnyert képviselői állást a jelölt eleve nem akarja betölteni. Mindemellett e nyilatkozattétel is nyilvánvalóan beleütközik a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás Ve.-ben foglalt követelményébe. Mindezek alapján az így megtett nyilatkozat érvénytelen, ezért nem szolgálhat a választási lista nyilvántartásba vételének alapjául.

Mindezek mellett felhívom a tisztelt Legfelsőbb Bíróság figyelmét arra, hogy az OVB-nek a listát nyilvántartásba vevő határozata megalapozatlan, amennyiben az OVB – az ajánlások ellenőrzésén túl – nem vizsgálta meg azon feltételek meglétét, amelyeket a törvény a nyilvántartásba vételhez megkíván. Így – a határozat indokolásának hallgatása által is jelzetten – az OVB meg sem vizsgálta a fentiekkel már érintett jelölti nyilatkozatok meglétét, hitelességét, ezért azoknak a korábbiakban jelzett érdemi fogyatékosságára vonatkozó vizsgálat lehetősége az OVB ülésén fel sem merülhetett.

A fentiek alapján a Magyar Szocialista Párt Európai Parlamenti választási listája a törvényes feltételeknek nem felel meg, így annak nyilvántartásba vételét az Országos Választási Bizottságnak a hivatkozott törvényhely [Ve. 56. § (3)] szerint vissza kellett volna utasítania. Minderre tekintettel kérem a tisztelt Legfelsőbb Bíróságot, hogy az OVB törvénysértő döntését a Ve. 79. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján változtassa meg és a lista nyilvántartásba vételét utasítsa vissza. Amennyiben a döntés megváltoztatásának feltételei nem állnának fenn, úgy kérem az OVB határozatának a Ve. 79. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján történő megsemmisítését.

dr. Rétvári Bence
 

 

vissza Vissza a kezdőlapra