2005. január 01. szombat 22:04
Bessenyei Ferenc Fejedelem
Elment a Fejedelem is, néhány héttel a Herceg halála után. A Színészkirály már negyedszázada a Mindenség Direktorával veszekszik, készülvén a legfontosabb premierre: az Ítéletre. Engedtessék meg nekem e nagy szavak használata, és nem csupán a gyász döbbenete okán, amikor az ember, keresvén a megfelelő kifejezéseket, csupán a tartalmuk révén az örökké megszenteltekhez tud folyamodni. A méltóság szavaihoz, amelyeket oly sokszor elkoptatnak, méltatlan helyzetekre használva őket, de mégis felfénylenek akkor, amikor égi ragyogás sugaraira van szükségünk. Hogy bevilágítsuk egy újabb veszteségünk beláthatatlan homályát. Írjuk és mondjuk ki: Bessenyei Ferenc Fejedelem távozásával valami véglegesen véget ért. Egy színházi korszak – amelynek voltak fogódzói, azonosítási pontjai egészen a magyar nyelvű színjátszás kezdetéig. Igazi teátrista volt, aki, amikor megérkezett valamely faluba a társulat négyökrös szekere, utcára vonzott mindenkit, aki élt és mozgott. Nagyhangú, öblös, de mégis méltóságos hangsúlyokkal citálta a bemutatandó darab részleteit, a játszó személyek hírnevének ékességeit, és ugyanő vonult be az első kőszínházakba, majd – viharos gyorsasággal – a halhatatlanságba. Abba a színészpanteonba, amelynek első magyar honfoglalói alig kétszáz esztendeje érkezgettek az Égi Társulatba…
Aki látta Bessenyei Ferencet, az még láthatta a Nemzet első színészeit. Karaktere, ereje, hatalmas lelki ellenállhatatlansága mind-mind arra predesztinálták, hogy a magyar történelem legizzóbb személyiségeit személyesítse meg, adjon testet a valamely írónk által megidézett szellemnek. Bessenyei Ferenc ezt mindig pontosan megcselekedte, és mindig valami sokkal többet is tett ennél: az alakkal együtt a színpadra árasztotta a kort, az erőt, a lázadó indulatokat, azt a büszke gőgöt, amelyekben egy nemzet képes volt arra, hogy himnikus időket teremtsen… Bessenyei Ferenc Fejedelem volt. Nem azért, mert fejedelmeket – és királyokat és népvezéreket és forradalmárokat és népfenségeket – alakított, hanem azért, mert még el tudta hitetni velünk, nézőkkel, hogy nekünk voltak Fejedelmeink. Voltak népfenségeink és volt fenséges nemzetünk. Mondhatjuk, persze – könnyű helyzetben élt. Mind a megírt, mind a megélt élet körülötte, alig hogy eszméletére talált, csak és csupán a kitörési pontokat kereste. A példázatokat és a példabeszédeket. Azt a nagyságot, amely helyett, persze, már rég, már akkor is – „…csend vala, felleg alól szállt fel az éjjeli Hold.” De Bessenyei Ferencnek elhittük, hogy állnak és épülnek végváraink, hogy a nem fennhéjázó, de méltó büszkeség örökölhető és öröklődik is; elhittük, hogy elég egy dacos pillantás, egy szélviharokat megsemmisítő sóhajtás, egy széles, a végtelent átfogó ölelés – és minden rendben van. Vagy legalábbis minden rendben lesz… Csak – hass, alkoss, gyarapíts… Emlékezzünk a nevetéseire. Emlékezzünk arra a tartásra, amely talán utolsó hordozója volt a szigorú szeretetnek. Amely szeretet a megbocsátással neheztelt; aki valamit elmulasztott vele szemben, ettől még kényelmetlenebbül érezte magát… Már ha felért e szeretet értéséig… Bessenyei Ferenc Fejedelem – elment. S elment vele egy visszahozhatatlan kor. Ma már nem lehet ugyanúgy hatalmas karaktereket játszani; írni se nagyon van kikről. Legfeljebb róluk, a Fejedelemről, a Hercegről, és a Színészkirályról, akik immáron együtt készülődnek a nagyon fontos, utolsó premierre, az Ítélet bemutatójára. Perlekednek is épp eleget a Mindenség Direktorával, aki végül dohogva hagyja ott őket. Az effajta Teremtéshez talán mégis csak ők értenek a legjobban, morogja a társalgóban az evangélistáknak. Akik egyetértenek, csupán Lukács fülel a próba zajai felé, és tétován mormolja maga elé az elkapott mondatot: „Szél kele most, mint sír szele kél…” Valami apokrif, kérdi Máté. Az, bólint ő. Valami fejedelmi apokrif…
Tamási Orosz János