2005. március 17. csütörtök 23:21
Önkormányzatok helyzete 2005
Előzmények:
A polgári kormány 1998-2002 között megállította a települések eladósodását, amely a Bokros-csomag következményeként alakult ki. 2001-től reálértéken növelte az önkormányzatok számára juttatandó támogatásokat. 1998-2002 között a Horn kormány alatti 26-ról ötre csökkent a csődbe ment önkormányzatok száma.
Az Orbán-kormány a kistelepüléseknek juttatandó községi alap normatíva összegét kétmillió forintról öt millió forintra emelte. Kiegyenlítő mechanizmust vezetett be, hogy a kisebb adóbevétellel rendelkező települések nagyobb központi forrásokat kapjanak. 2000-ben soha nem látott összeget, több mint 103 milliárd forintot jutott szennyvíz-csatorna építésére. A Széchenyi Terv segítségével 10 év után először önkormányzati bérlakások épültek.
Az ígéretek:
Az MSZP a választási kampányában azt ígérte: több pénzt az önkormányzatoknak
„A szocialisták megvalósítják az anyagilag független önkormányzati rendszert, mert nincs autonóm önkormányzat, ha anyagilag a központi hatalomtól függ.
(…) Biztosítani kell a feladatok végrehajtásához szükséges forrásokat, és kiszámíthatóvá kell tenni a rendszert. „ (Részlet a Magyar Szocialista Párt Az önkormányzati rendszer továbbfejlesztésének programjából 2002. január)
„A szocialista kormány partnerként fogja kezelni az önkormányzatokat. Bevételeik nagyobb részét hagyja náluk, s költségvetési támogatásukat nem teszi majd függővé politikai összetételüktől. ”(Kovács László MSZP kongresszus, 2002. január 26.)
„Több pénzt az embereknek, több pénzt az önkormányzatoknak.” (MSZP választási szlogen, 2002. október)
A valóság:
Az MSZP ígéreteivel ellentétben az elmúlt három év legnagyobb vesztesei az önkormányzatok. Vagyonfelélés, eladósodás, megszorító intézkedések, elbocsátások, romló színvonalú szolgáltatások, leépülés – ez jellemezi az önkormányzatok elmúlt három évét.
Az Állami Számvevőszék azt mondja: “Az állami támogatások, hozzájárulások, valamint az átengedett szja továbbra sem nyújt fedezetet a kormányprogramból adódó bér- és szociálpolitikai többletkiadások fedezetére.”
A szocialista kormány hibás önkormányzati politikája miatt 2004-ben közel 1200 önkormányzat jutott önhibáján kívül pénzügyileg hátrányos helyzetbe.
Összesen 1078, önhibáján kívül forráshiányos önkormányzat mintegy 15 milliárd forintos támogatási igényét ismeri el jogosnak a Pénzügyminisztérium 2004 első félévében.(Forrás: PM, 2004. 07. 16.)
Az érintett helyhatóságok kötelező feladataikat sem tudnák ellátni kiegészítő állami forrás nélkül. (Forrás Világgazdaság, 2004. július. )
2004. második félévében további önhibájukon kívül hátrányos helyzetben levõ helyi önkormányzatok pályáztak állami támogatásra. A PM 138 önkormányzatnak együttesen 806 547 ezer forint támogatást ítélt meg. (Forrás: PM, 2004. 12. 16.)
1. Közalkalmazotti béremelés
A kormány nem biztosítja az önkormányzatok számára a közalkalmazotti béremelés fedezetét.
2002-ben nem biztosította az 50 százalékos közalkalmazotti béremelés fedezetét.
2003-ban az önkormányzatok a alap-működésükhöz, feladataik szükséges összeg 49 százalékát kapták meg a kormánytól
A 2004-es költségvetés nem tartalmazta a közalkalmazotti béremelések fedezetét.
A helyzet 2005-ben sem változott: a kormány nem ad pénzt a közalkalmazotti és a köztisztviselői béremelésre.
Ennek eredményeként 2004-ben csupán 832 önkormányzat - az összes önkormányzat mintegy negyede - tudta a béremelést kifizetni.
Néhány konkrét példa:
Siófok: 2005-ben a működési költségvetési egyensúlyát 92 státus leépítésével tudja megvalósítani. A városban a közalkalmazottak önkéntesen vállalták munkahelyük megőrzése céljából, hogy lemondanak a munkaadói juttatások 50 százalékáról és a nyugdíjpénztári befizetésekről.
Sümeg: az állami támogatás 2005-ben - a zárolást figyelembe véve - 14 millió forinttal csökkent. Ezzel szemben a bérnövekmény 2005-ben -2004-hez képest - 60 millió forint. Egyszerű matematikai művelettel kiszámolható, hogy a város 46 millió forinttal „mínuszban” van.
Tapolca: 2005-ben 2004-hez képest 54 millió forinttal nőtt az állami támogatás. Ezzel szemben 170 millió forinttal nőttek meg a bérek és a bérterhek.
2. Rezsiköltségek
Az önkormányzatok által fenntartott intézmények (iskolák, óvodák, szociális intézmények) energia-költségei (drasztikus, infláció feletti gáz és villamosenergia-ár növelés) jelentősen, mintegy 40 százalékkal emelkedtek, de ennek fedezetét a költségvetés nem biztosította.
3. Kötelező feladatok
A szocialista kormány többletfeladatokat rendel az önkormányzatokhoz, de forrásokat nem biztosít hozzá.
Az önkormányzatok többletfeladatainak központi finanszírozása nem történt meg. Ennek egyik legszembetűnőbb példája a már említett 50 százalékos közalkalmazotti béremelés, amelynek fedezetét az önkormányzatoknak maguknak kellett kigazdálkodni.
Az MSZP azt ígérte, hogy javítják a vidéken élők helyzetét, fedezik az alapfokú oktatás, az egészségügyi és szociális ellátás, valamint a kulturális alapszolgáltatás költségeit.
Ennek valóságtartalmát jól mutatja, hogy Várpalota szocialista polgármestere, Leszkovszki Tibor a következőt mondta: “Az óvodáknál a költségek 44,8 százalékát, az iskoláknál 58,3 százalékát fedezi a normatíva, vagyis az állami hozzájárulás. A különbséget a városnak saját bevételeiből kell fedezni.”
Eladósodás
A kötelező feladatok növelése, és a hiányos költségvetési támogatás miatt az önkormányzatok kénytelenek eladni még meglévő vagyonukat, illetve hiteleket felvenni. Az önkormányzati hitelállomány megkétszereződött az elmúlt évben az önkormányzatoknál. Az önkormányzatok, települések létét veszélyezteti, hogy nem egy-két helyen, hanem tömegével vannak olyan önkormányzatok, ahol az alap- működéshez vesznek fel hitelt.
Nézzük meg például Budapest hitelállományát, amely 2002-höz képest közel 15 százalékkal emelkedett. De a felvett pénznek nyomát sem látni. Elegendő ha csupán az utak állapotára gondolunk.
Egyes városok hitelállományának alakulása
Város
Az önkormányzat éves költségvetése
A költségvetési évben felvett hitel összege
Teljes hitel-állomány
Teljes hitelállomány aránya a költségvetésben (százalék)
Eladott vagyon nagysága
Budapest 2002
296 763 mrd
36 962 mrd
78 854 mrd
26,7
6931 mrd
Budapest 2003
338 022 mrd
19 285 mrd
79 751 mrd
23.6
5571 mrd
Budapest 2004
389 463 mrd
42 535 mrd
120 497 mrd
30,9
7689 mrd
Budapest 2005 (tervezett)
430.000 mrd
44 391 mrd
174 182 mrd
40.5
2760 mrd
Nyíregyháza 2002
23 768,4 mrd
1625,8 mrd
2996 mrd
12,6
886,2 mrd
Nyíregyháza 2003
26 817,2 mrd
2233,0 mrd
4458 mrd
16,6
969,0 mrd
Nyíregyháza 2004
30 145,5 mrd
2249,4 mrd
5202,7 mrd
17,3
766,5 mrd
Nyíregyháza 2005 tervezett
35 425,5 mrd
2444,4 mrd
5802,7 mrd
16,4
3051,7 mrd
Pécs 2002
28 052,4 mrd
512,9 mrd
871,2 mrd
3,1
661,1 mrd
Pécs 2003
34 125,1 mrd
1799,6 mrd
2423,3 mrd
7,1
905,0 mrd
Pécs 2004
38 201,5 mrd
2546,3 mrd
4285,3 mrd
11,2
2406,5 mrd
Pécs 2005 tervezett
36 872,7 mrd
3206,1 mrd
4285,3 mrd
11,6
3085,2 mrd
Szombathely 2002
18 187 mrd
722 mrd
1736 mrd
9,5
811 mrd
Szombathely 2003
21 907 mrd
683 mrd
1817 mrd
8,3
795 mrd
Szombathely 2004
18 021 mrd
907 mrd
2393 mrd
13,3
908 mrd
Szombathely 2005 tervezett
21 719 mrd
2088 mrd
4100 mrd
18,9
536 mrd
A kistelepülések esetében még rosszabb a helyzet, hiszen nincs értékesíthető vagyonuk.
A településeken szinte mindennapossá váltak az intézmény-bezárások, elbocsátások, romlott a szolgáltatások színvonala és nemhogy fejlesztésre, de alap-működésre sincs pénz a településeken. Hogyan tovább? Erre kellett volna megoldást kínálnia a kormánynak, kormánypártoknak, de semmi biztatót nem hallhattunk az önkormányzati vitanapon. Bátorításul álljon itt Orbán Viktor mondása: Nem tudnak annyit tönkre tenni, hogy ne tudnánk majd helyre hozni. Orbán reálpolitikus, nem beszélt arról, hogy a "majd" mit jelent. Nem is beszélhetett: csak a kormányzati felelősség átvétele után tisztázható a tényleges helyzet.
.