2005. március 31. csütörtök 09:41
A színházak világnapja
A színházak világnapját is köszönthetjük vasárnap. Az Országos Színháztörténeti Múzeum több helyszínen is jelen lesz; még szerdán is. A Fészek Művészklub, az Új Palatinus Könyvesház és az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet ugyanis március 30-án, szerdán 16–21 óra között rendezi a Színházi Világnap tiszteletére szervezett ünnepi estjét. Elsőként a Pesti Cabaret (Igó Éva, Vallai Péter, Kocsis Gergely, Fesztbaum Béla, Komlósi Zsuzsa) előadása kerül bemutatásra. Az elmúlt századforduló többek között életre keltett egy új műfajt Budapesten, a kabarét. Egy kiváló drámaíró és zeneszerzői gárda dolgozott és alkotott ezidőtájt a fővárosban. Molnár Ferenc, Reinitz Béla, Nóti Károly, Harmath Imre, Szép Ernő, Nádor Mihály, Gábor Andor, Emőd Tamás, Karinthy Frigyes. Mindannyian azonnal fölfedezték a lehetőséget: szellemesen, ironikusan, aktuálisan reflektálni a világra, amelyben élnek. A kávéillatot, a háborút, az emberek vállára egyre nagyobb terheket rakó új adókat és a férfi – nő kapcsolat buktatóit, fonákságait. A kabaréest ezt a világot idézi a műfaj ritkán látható, hallható klasszikusain keresztül. Monológok, jelenetek görbe tükrében látjuk küzdeni, szeretni, csalni, élni Pestet, a mi Pestünket, ezt a gyorsan változó, növekvő, modernizálódó nagyvárost.
Ezt követi a Színház c. folyóirat és a Színház.hu által meghirdetett színikritika-pályázat eredményhirdetése, majd egy könyvbemutató („Színház az egész!...” – Játékos színháztörténeti kaleidoszkóp a múlt század színi világából. Palatinus Könyvkiadó.) Ez a könyv a színházról, színházi fogalmakról, azokról a régi színészekről, színházi emberekről szól, akik megteremtették a hazai színjátszást: és az utánuk következőkről, akik továbbadták tudásukat, tapasztalatukat, sugárzó önmagukat. Színházat csináltak, akár az életük árán is. Némelyek túlélték, mások belehaltak, de nap, mint nap mindegyikük árnyéka ott lebeg az elsötétülő nézőtér felett. Aki kezébe veszi ezt a könyvet, lapozgatja, nézegeti- „ne röstellje bevallani, hogy ez az a bölcső, amelyben a mai színházat ringatták. Körülnézve úgy tűnik, minden más, de amikor a nézőtér elcsendesedik, és a rivalda szélén beszélni kezd valaki, és York napsütése rosszkedvünk telét tündöklő nyárrá változtatja…- akkor rájövünk, hogy a felállás évszázadok, sőt évezredek óta ugyanaz: egy kéz hozzáér a dominóhoz, és a táj rövid időn belül romhalmazzá válik. A hős pedig fáradt mosollyal, kiterítve a lábunk előtt hever.
Csak az életben kerülhetünk ilyen kendőzetlenül közel valamihez, illetve valakihez. Ezért ölelhetjük szívünkhöz e könyvben szereplő régi színészeket, s ezért olyan szépek és esendőek itt körülöttünk e maiak.” Lapozgatva e könyvet, mintha megfoghatóvá válna az idő. Ismeretlen emberek törtetnek, törekszenek, küzdenek a mára már elfeledett világ színpadán. Nevetséges pózokban, avítt gesztusokkal, „korszerűtlen gondolatokkal”, érthetetlen korban nagy elszántsággal művelték különös, régi mesterségüket. Játszották, kitalálták – élték az életüket. Azt tették, amit ma is tennének, amit ma is tesznek utódaik. Itt élnek velünk.
Este „Nem a Váci utca kell nekem…” címmel zenés találkozás Behumi Dórával és Darvas Ferenccel. (Kuplék, sanzonok, slágerek és filmzenék). Jó szórakozást – mindenkinek.
***
A Színházi Világnapra Ariane Mnouchkine, a világhírű francia rendezőnő írt köszöntő üzenetet. Ebből az alkalomból az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Ariane Mnouchkine rendezéseiről készült vetítés sorozatot tart a Centrál Kávéházban. Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet videó tára, a gyűjtemény anyagai csak helyben tekinthetőek meg. Így különleges alkalomnak számít, hogy Ariane Mnouchkine munkáit szélesebb közönség előtt is bemutatják ezen a napon. A programban szerepel az 1789. (1970-es előadás, egy történelmi kavalkád, amelyben Mnouchkine arra keres választ, hogy milyen módon működik egy forradalom, és milyen törvényszerűségek határozzák meg; a Molière: Le Tartuffe - Mnouchkine erősen aktualizálta a darabot, amelyet arab környezetbe helyezett. Tartuffe iszlám fundamentalista, akinek a testőrei az utasítására mindenkit elvernek, aki nem úgy gondolkodik és viselkedik, ahogy ő helyesnek tartja. Valamint Ariane Mnouchkine: Moliere. Bár Mnouchkine nem tér el az ismert életrajzi tényektől, mégsem életrajzi filmet alkotott. A társadalmon kívül élő közösség életének bemutatására helyezi a hangsúlyt, valamint azt is megmutatja, milyen udvaronci szerepre kényszerült a drámaíró-komédiás.
***
Az 1939-ben született Ariane Mnouchkine pszichológiát tanult az oxfordi egyetemen. 1964-ben alapította meg Théâtre du Soleil (Napszínháza) néven saját társulatát, amelynek tagjai a hagyományoktól eltérően egyforma jogokat élveztek, és egyforma fizetést kaptak. Első korszakának előadásai az improvizáció, a kollektív alkotás jegyében születtek. A kiugró sikert a Montmartre-i Cirkuszban 1967-ben bemutatott Wesker: Konyhája aratta, melyet 63 400 néztek meg.1970-ben foglalták el máig is működő színházukat az akkoriban még külvárosnak számító Vincennes-i erdőben lévő Cartoucherie-ben. Itt adták elő az 1789-et, amely a világsikert hozta számukra. Ezt az előadásukat 281 370 néző láthatta.
A második szakasz a Molière filmmel indul. Ettől kezdve már nem kollektív alkotásokat mutatnak be. Színházi rendezéseiben pedig a Shakespeare sorozat hozta meg az azóta is követett irányt, amelyre elsősorban a keleti színházi kultúrák hatása nyomja rá bélyegét, valamint a kezdetek óta meglévő, egyre erősödő szociális és politikai elkötelezettség. Mnouchkine az 1980-as évek közepén találkozott Hélène Cixous írónővel, aki állandó szerzője lett a Théâtre du Soleil társulatának. A színházi világnapra szánt üzenetének címe:
Segítség
Színház, segíts!
Alszom, ébressz fel
Eltévedtem a sötétben, vezess a gyertyaláng felé
Lusta vagyok, szidj össze
Fáradt vagyok, emelj fel
Közömbös vagyok, üss meg
Közömbös maradok, vágj pofon
Félek, bátoríts
Tudatlan vagyok, nevelj
Szörnyeteg vagyok, tégy jobbá
Pöffeszkedő vagyok, nevettess halálra
Cinikus vagyok, hozz zavarba
Ostoba vagyok, változtass meg
Gonosz vagyok, büntess meg
Uralkodni vágyó és kegyetlen vagyok, harcolj ellenem
Tudálékos vagyok, nevess ki
Közönséges vagyok, emelj fel
Néma vagyok, bírj szólásra
Nem álmodozom többé, nevezz hitványnak és hülyének
Feledékeny vagyok, hozd el nekem az Emlékezetet
Öregnek és kiszáradtnak érzem magam, hívd elő a Gyermekkort
Ügyetlen vagyok, adj Zenét
Szomorú vagyok, adj Örömet
Süket vagyok, tedd, hogy a Fájdalom üvöltsön a viharban
Zaklatott vagyok, adj Bölcsességet
Gyenge vagyok, lobbantsd lángra a Barátságot
Vak vagyok, idézd meg a Fényességet
Hatalmába kerített a Rútság, hozd el a hódító Szépséget
Beszippant a Gyűlölet, ajándékozd nekem a Szeretet erejét.
(fordította: Lakos Anna)
.