2005. május 26. csütörtök 16:46
A következő napokban részletekben közreadjuk Kengyel Ákos a Budapesti Corvinus Egyetem Világgazdasági Tanszék Európai Tanulmányi és Oktatási Központja docensének írását
A több részből álló cikk majd egybefüggően is olvasható lesz az "Olvasnivaló" rovatunkban.
KENGYEL ÁKOS:
Az Európai Bizottság 2007-2013 közötti költségvetésre tett javaslatai
A kiadási oldal megváltoztatására tett javaslatok értékelése
4. rész
Oktatás és képzés
A Bizottság elképzelései szerint a jelenlegi oktatási programokat (Erasmus, Erasmus Mundus, Comenius, Socrates, Leonardo) egységes keretbe foglalva felváltaná egy életre szóló tanulást előmozdító program.[14] Hangsúlyt kívánnak fektetni a mobilitást ösztönző támogatásokra (egyrészt a Jean Monnet programon, másrészt a nyelvtanulás- és az új technológiák alkalmazását elősegítő intézkedéseken keresztül). A források az 1.a költségvetési fejezet kiadásainak 10%-át érnék el, melynek 80%-át a nemzeti ügynökségeken keresztül, decentralizált rendszerben szeretnék eljuttatni a kedvezményezettekhez. Mivel az oktatási-képzési politikák tagállami hatáskörben vannak, ezért az uniós források továbbra is indirekt módon hathatnak az oktatási programok tartalmának közeledésére (a másik országban folytatott tanulmányok elfogadása ebben az irányban kell hogy hasson) és az intézményrendszer fejlesztésére. A közös költségvetésben rendelkezésre álló források legfontosabb feladata a mobilitás, az együttműködés és a tapasztalatcsere elősegítése lehet. Ehhez megfelelő lehet a felvázolt források nagysága és fokozatos emelkedése.
4. táblázat
Oktatás és képzés
(milliárd euró)
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Összesen
0,650
0,950
1,250
1,550
1,850
2,150
2,450
2,750
12,950
46%
32%
24%
19%
16%
14%
12%
23%
átlagos évi növekedés
0,300
0,300
0,300
0,300
0,300
0,300
0,300
323%
növekmény 2006-hoz képest
Forrás: European Commission: COM(2004) 101 final, COM(2004) 487 final
Szociálpolitika
A szociálpolitikai támogatások a munkaerő versenyképességét és vállalkozókészségét kívánják javítani a belső piacon. A szociálpolitikai kiadások az ún. szociálpolitikai menetrend (Social Policy Agenda) megvalósítását támogatják egy egységes foglalkoztatási és társadalmi szolidaritási programon keresztül (Progress), amely a jelenlegi különböző intézkedéseket (Eures, társadalombiztosítással kapcsolatos keretszabályok, szabad munkavállalással összefüggő intézkedések) fogja majd egybe. A szociálpolitikai menetrend foglalkozik a teljes foglalkoztatottság, a szociális védettség és a társadalmi integráció, a munkafeltételek, a diszkriminációmentesség és az esélyegyenlőség területeivel is.
Az 1.a fejezet kiadásainak 15%-át fordítanák ezekre a célokra. Meg kell jegyezni, hogy itt alapvetően új területekről van szó és valóban lényeges kérdés, hogy az EU versenyképességét javító többi politika mellett a társadalmi folyamatok is kellő figyelmet kapjanak. Mindemellett nem teljesen világos, hogy milyen beavatkozásokat kíván a Bizottság támogatni, amikor a szociálpolitika és a foglalkoztatáspolitika terén inkább stratégiaalkotó, a kereteket szabályozó szerepet játszik az uniós szint, finanszírozás terén pedig az Európai Szociális Alapból lényegében támogathatók lennének az itt felvázolt kérdésekkel összefüggő programok.
5. táblázat
Szociálpolitika
(milliárd euró)
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Összesen
1,711
2,155
2,414
2,655
2,916
3,151
3,439
3,675
20,405
26%
12%
10%
10%
8%
9%
7%
12%
átlagos évi növekedés
0,444
0,259
0,241
0,261
0,235
0,288
0,236
115%
növekmény 2006-hoz képest
Forrás: European Commission: COM(2004) 101 final, COM(2004) 487 final
(folytatjuk)
.[14] Érdekesség, hogy az Európai Parlament egyetért a különálló programok egyetlen eszközbe történő összevonásával, de felhívja a figyelmet az olyan jól ismert „márkanevek”, mint az Erasmus megőrzésének fontosságára. Lásd: Európai Parlament A kibővült Unió 2007 és 2013 közötti politikai kihívásaival és költségvetési eszközeivel foglalkozó ideiglenes bizottsága: i.m. 9. oldal