2005. május 31. kedd 20:32
A következő napokban részletekben közreadjuk Kengyel Ákos a Budapesti Corvinus Egyetem Világgazdasági Tanszék Európai Tanulmányi és Oktatási Központja docensének írását
A több részből álló cikk majd egybefüggően is olvasható lesz az "Olvasnivaló" rovatunkban.
KENGYEL ÁKOS:
Az Európai Bizottság 2007-2013 közötti költségvetésre tett javaslatai
A kiadási oldal megváltoztatására tett javaslatok értékelése
10. rész
7. Az EU mint globális partner: a 4. költségvetési kiadási fejezet értékelése
Az új 4. fejezet az EU mint globális partner címet kapta. Lényegében a Bizottság az elmúlt évtizedek során kialakult komplex külkapcsolati eszközrendszer jobban strukturált alkalmazását kívánja biztosítani a 4. költségvetési fejezet keretében. Az új csoportosítás figyelembe veszi a közös kereskedelempolitika, a fejlesztési együttműködés, a közös kül- és biztonságpolitika, valamint a humanitárius segítségnyújtás eddigi gyakorlatában kialakult eszközöket. A 4. fejezetre fordítanák a teljes költségvetés kiadásainak közel 10%-át, 95,4 milliárd eurót.
Szomszédságpolitika
A kiadások első csoportjába az unió új szomszédságpolitikája keretében kialakuló eszközök tartoznának. Új Előcsatlakozási Eszköz (IPA) váltaná fel a jelenlegi eszközöket (Phare, ISPA, SAPARD, Törökországra vonatkozó előcsatlakozási rendelet, nyugat-balkánra vonatkozó CARDS) a tagjelölt és potenciálisan tagjelölt országok esetében. Az IPA finanszírozására költenék a 4. fejezet forrásainak 15%-át. Az IPA keretében támogatásban részesülhet az intézményfejlesztés, regionális fejlesztés, határmenti együttműködés, emberi erőforrások fejlesztése, a közösségi vívmányok átvétele. A Bizottság egy új szomszédságpolitikai eszköz (Európai Szomszédsági és Partnerségi Eszköz, ENPI) felállítását is javasolja, amelyre szintén a fejezet kiadásainak 15%-át fordítanák.
A szomszédsági politika gyakorlati megvalósítása során lényeges szempontnak kell maradnia, hogy minden szomszéd esetében más tartalommal épüljenek ki a kapcsolatok. Tehát a szomszédsági politikát bilaterális alapon kell megvalósítani, nem egy azonos tartalmú viszonyrendszert kell kialakítani. Ha egy adott ország valamilyen kategóriába került az EU-val kialakított kapcsolati rendszerben, az nem jelentheti azt, hogy nem kerülhet időközben magasabb szintű kategóriába (pl. tagjelölti státuszba és így mondjuk az előcsatlakozási támogatásokra való jogosultak közé.)
Fontos, hogy mind az IPA, mind az ENPI része lesz a határmenti együttműködés támogatása is. Ezen a területen a programok kapcsolódnának a tagországok számára rendelkezésre álló kohéziós politikai források felhasználásához. A tervezett kiadások összege a 2007-es induló évben Románia és Bulgária csatlakozása miatt értelemszerűen jelentős csökkenést mutat 2006-hoz képest.
15. táblázat
Szomszédságpolitika (IPA és ENPI)
(milliárd euró)
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Összesen
4,095
3,325
3,625
3,875
4,225
4,500
4,600
4,800
28,950
-19%
9%
7%
9%
7%
2%
4%
3%
átlagos évi növekedés
-0,770
0,300
0,250
0,350
0,275
0,100
0,200
17%
növekmény 2006-hoz képest
Forrás: European Commission: COM(2004) 101 final, COM(2004) 487 final
Fejlesztési és gazdasági együttműködés
A fejlődő országok támogatására egy új Fejlesztési Együttműködési és Gazdasági Együttműködési Eszközt (DCECI) hoznának létre, amely minden IPA és ENPI támogatásokból nem részesülő ország számára biztosítana forrásokat. Az új eszközből folyósítandó támogatások felölelnék a partnerországokkal kötött kétoldalú megállapodásokban és együttműködési menetrendekben kijelölt területeket is. A fejezet kiadásainak 46%-át fordítanák erre a célra. A Bizottság elképzelései szerint ez az új eszköz foglalná magába az Európai Fejlesztési Alap (European Development Fund, EDF) 2007-ben kifutó 9. támogatási időszakát követően az ACP-országoknak szánt támogatásokat is. Ez a javaslat még elég sok bizonytalanságot hordoz magában, mivel a Tanácsban egyhangú szavazásra van szükség az EDF közös költségvetésbe integrálásához. A jelenlegi helyzet alapján úgy tűnik, hogy az alap közös költségvetésbe történő integrálására továbbra sem kerül sor.[23]
16. táblázat
Fejlesztési és gazdasági együttműködés
(milliárd euró)
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Összesen
4,849
4,850
5,200
5,625
5,950
6,350
6,575
6,850
41,400
0%
7%
8%
6%
7%
4%
4%
5%
átlagos évi növekedés
0,001
0,350
0,425
0,325
0,400
0,225
0,275
41%
növekmény 2006-hoz képest
Forrás: European Commission: COM(2004) 101 final, COM(2004) 487 final
Az EU mint globális szereplő
A 4. költségvetési fejezet keretében az EU, mint globális szereplő címszó alatt a kiadások 5%-ának erejéig humanitárius segély és válságkezelés, valamint makroszintű pénzügyi segítségnyújtás számára irányoztak elő kiadásokat. Egy ún. Stabilitási Eszközt hoznának létre válságok, biztonságpolitikai fenyegetések, nukleáris biztonsággal összefüggő kérdések kezeléséhez és békefenntartó feladatok ellátásához kapcsolódóan. A Bizottság a makroszintű pénzügyi támogatás (MFA) fenntartását is javasolja, amit azzal indokol, hogy 1990 óta a gazdasági stabilizáció hatékony támogatási formájának bizonyult a FÁK-országai és a Földközi-tenger térségében is. Igazából nem világos a szomszédsági és a fejlesztési együttműködési politikákkal való kapcsolata ennek az eszköznek.
17. táblázat
Az EU mint globális szereplő
(milliárd euró)
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Összesen
0,710
1,575
1,625
1,675
1,700
1,750
1,950
2,025
12,300
122%
3%
3%
1%
3%
11%
4%
21%
átlagos évi növekedés
0,865
0,050
0,050
0,025
0,050
0,200
0,075
185%
növekmény 2006-hoz képest
Forrás: European Commission: COM(2004) 101 final, COM(2004) 487 final
Hitelgarancia és váratlan válsághelyzetekre vonatkozó segélytartalékok is szerepelnek a 4. költségvetési fejezet kiadásai között.
18. táblázat
Hitelgarancia és válsághelyzetek
(milliárd euró)
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Összesen
0,442
0,442
0,442
0,442
0,442
0,442
0,442
0,442
3,094
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
átlagos évi növekedés
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
0%
növekmény 2006-hoz képest
Forrás: European Commission: COM(2004) 101 final, COM(2004) 487 final
(folytatjuk)
[23] Az Európai Parlament is arra a következtetésre jutott, hogy – bár eredetileg támogatta az alap beolvasztását a költségvetésbe – a kialakult helyzetben ez veszélyeztetheti más politikák pénzügyi támogatását, ezért a jövőben is maradjon a költségvetéstől elkülönülve. Lásd: Európai Parlament A kibővült Unió 2007 és 2013 közötti politikai kihívásaival és költségvetési eszközeivel foglalkozó ideiglenes bizottsága: i.m. 14. oldal