2005. június 10. péntek 22:36
A következő napokban részletekben közreadjuk Dr. Szakolczai György tanulmányát
A több részből álló cikk majd egybefüggően is olvasható lesz az "Olvasnivaló" rovatunkban.
Dr. Szakolczai György:
A rendszerváltás és a politikai váltógazdaság
demográfiai hatásai
7. rész
(2.2) A házasságkötések. Célszerű ebben az esetben is ugyanazt a módszer követni, mint az élveszületések esetében. Az ugyanarra a négy időszakra bontott változásokat a 10. sz. tábla mutatja be.
Az ezer nem házas megfelelő korú nőre jutó házasságkötések számának változása 1990–2003
Év
-19
20-24
25-29
30-34
35-39
40-49
50-59
60-X
Össz.
’90-’94
-18,9
-75,1
-18,5
-10,3
-7,1
-2,8
-0,5
-0,2
-9,2
’94-’98
-16,5
-42,9
-14,1
-4,8
-4,5
2,9
-0,7
-0,3
-6,0
’98-’02
-7,2
-19,6
3,1
11,6
5,5
0,4
0,4
0,1
-1,0
’02-’03
-1,4
-4,6
-0,9
0,6
-1,0
-0,1
0,0
-0,1
-0,5
Forrás: Az 5. sz. táblából számított adatok.
10. sz. tábla
Az itt kapott kép lényegében véve megfelel annak, amit az élveszületések arányszámainak esetében kaptunk. A házasságkötések száma a tábla utolsó oszlopa szerint az első kormány idején 9,2, a második kormány esetén pedig 6,0 ponttal csökkent, a harmadik kormány idején ez csökkenés egy pontra mérséklődött, vagyis szinte megállt, a negyedik kormány első éve idején viszont mintha újra felgyorsulna, mert az egyéves csökkenés 0,5 pont. A konzervatív kormányzat hatása tehát a házasságkötések tekintetében is nagyon határozottan megmutatkozik.
Ez esetben is figyelemreméltók a korcsoportok szerinti eredmények. A harmadik kormány idején a korábbi csökkenést valamennyi 25 évesnél idősebb korcsoport esetében növekedés váltotta fel, ami nagyon pozitív eredmény. A 25 évesnél fiatalabb korcsoportok házasságkötési arányszámának csökkenése ugyanakkor az előző kormány idején tapasztalt mértéknek a fele alá csökkent. Ha figyelembe vesszük, hogy a 25 évnél és főként a 20-nál fiatalabb nők házasodási arányszámának csökkenése nemcsak hogy elkerülhetetlen, hanem voltaképpen kívánatos – az ilyen korú lányok tanuljanak, és ne házasodjanak –, akkor akár az is mondhatjuk, hogy a házasságkötések aránya a harmadik kormány idején már nem csökkent, hanem azokban a korcsoportokban, ahol a házasságkötés igazán kívánatos, határozottan nőtt. Ennek a kérdésnek az alaposabb vizsgálata megkívánná a későbbre halasztott házasságok számának vizsgálatát is, de erre itt nincs lehetőség.
Az eredmény jelentőségét fokozza, hogy a rendszerváltás idejére vonatkozóan csak nagyon halovány és bizonytalan kapcsolatot lehetett kimutatni a feltételezhető politikai jellegű indítékok és a házasságkötések száma között. Ez esetben viszont a különbségek nagymértékűek, és a konzervatívabb politikai klíma számszerűsíthető hatása aligha vitatható
(2.3) A terhesség-megszakítások. Itt is célszerű ugyanazt a módszer alkalmazni, mint az előző két esetben. Az adatokat a 11. sz. tábla mutatja be.
Az ezer megfelelő korú nőre jutó terhesség-megszakítások számának változása 1990–2003
Év
15-19
20-24
25-29
30-34
35-39
40-X
15-X.
TAAa
’90-’94
0,9
-4,1
-8,9
-10,2
-11,8
-5,0
-6,7
220,2
’94-’98
-4,1
-5,0
-1,1
-0,9
-1,8
-1,0
-2,0
73,7
’98-’02
-7,1
-7,7
-8,7
-6,8
-3,4
-1,6
-4,7
185,4
’02-’03
-0,4
-1,9
-2,3
-1,1
-0,1
-0,1
-0,7
29,7
Forrás: A 8. sz. táblából számított adatok.
a Teljes abortusz arányszám ezer nőre.
11. sz. tábla
Vizsgáljuk meg először a legfontosabb összefoglaló mutatószám, az ezer nőre számított teljes abortusz arányszám alakulását. A 7. sz. táblára visszalapozva láthatjuk, hogy ez a mutatószám csúcsértékét, 1251,8-at 1990-ben érte el, és ezután gyorsan csökkent, 2003. évi értéke 742,8. Örvendetesen nagymértékű tehát a csökkenés.
A csökkenés üteme azonban távolról sem egyenletes. Mértéke a 11. sz. tábla utolsó oszlopa szerint a négy vizsgált időszakban 220,2, 73,7, 185,4 és 29,7 pont. Az első kormány ideje alatti gyors csökkenés nyilván az előbb már tárgyalt oknak, a modern fogamzásgátló eszközök elterjedésének következménye. A második kormány idejében a csökkenés mértéke a korábbi harmadára esett vissza. A harmadik kormány idején majdnem elérte az első kormány ideje alatti mértéket, ami tiszteletreméltó, mert ekkor már nem játszhatott közre olyan technikai ok, mint közvetlenül a rendszerváltás után: a fogamzásgátlás könnyen elérhető új lehetősége. Végül az utolsó év adata arra utal, hogy a csökkenés mértéke a negyedik kormány alatt előreláthatólag ismét kisebb lesz. Mindez félreérthetetlenül mutatja, hogy a helyzet javulása a konzervatívabb szellemű kormány idejében felgyorsult.
A korcsoportok szerinti értékek vizsgálata azt mutatja, hogy a javulás ez esetben is általános, azaz megmutatkozik valamennyi korcsoportban. Kiváltképpen markáns javulás tapasztalható az ebben az időben a reprodukció szempontjából dominánssá váló 25–35 év közötti korcsoportokban, ahol a második kormány alatti 1 pontos nagyságrendű csökkenést 9, illetve 7 pontos nagyságrendű csökkenés váltotta fel. Ez nyilván összefügg a születési arányszám (2.1) pontban leírt, és ezekben a korcsoportokban és ebben az időben megmutatkozó kedvező változásával.
E pont a befejezéseként emlékeztetnünk kell arra, hogy a rendszerváltás idejére vonatkozóan semmiféle kapcsolatot sem tudtunk kimutatni a politika és a terhesség-megszakítások számának csökkenése között, hacsak az 1990-nel megnyílt lehetőségeket nem tekintjük politikai jellegű indítéknak, ami azonban nem lenne helyes. A harmadik kormány alatt e téren elért eredmények súlyát ennek fényében kell megítélni.
(folytatjuk)
* Ez a tanulmány a Demográfia c. folyóiratnak közlésre benyújtott cikken alapszik. A munka elvégzését a Központi Statisztikai Hivatal és a KSH Népességtudományi Kutatóintézet, valamint a Medián Közvélemény- és Piackutató Szolgáltató Kft. és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Rt munkatársai tették lehetővé a kiinduló adatok összeállításával, rendelkezésre bocsátásával és az ezek felhasználásával és értelmezésével kapcsolatos értékes felvilágosításaikkal és útmutatásaikkal. Ez a tevékenységük független az eredmények e keretek közti felhasználásától.