2005. június 23. csütörtök 22:38

 

Nyílt levél Budapest vezetéséhez: A villamosok ellensége Budapest ellensége!


A DBR Metró Iroda vezetője, Gulyás László nem először tett szakmailag védhetetlen kijelentést. Szakmai közönség előtt titulálta a villamosközlekedést környezeti károkat okozónak; az indexnek adott nyilatkozatában pedig kimondta: a 4-es metrónak nem az agglomeráció kiszolgálása a feladata, hanem a túlzsúfolt belváros levegőhöz juttatása, a villamosok, buszok kiváltása .

Ez egy nyilvánvaló tévkoncepció. A belváros az autók miatt zsúfolt, ezért olyan fejlesztésre van szükség, amely az egyéni közlekedéstől tud utasokat vonzani. Nem villamospótló metró kell, hanem az, ami még nincs meg: a külvárosok, az agglomeráció színvonalas bekapcsolása. Ha a nyugati példák alapján, minimális többletköltséggel, a vasút bevonásával Székesfehérvárról, Érdről, Rákoskeresztúrról átszállásmentesen lehetne a Kálvin térre utazni, nem kellene a belváros villamoshálózatát kiirtani ahhoz, hogy a metrónak elég utasa legyen.

A villamosirtás szándéka végigkíséri a DBR Iroda tevékenységét:

  1. A Bocskai út-Fehérvári út-kereszteződésben ellehetetlenítették a 4-es villamos hosszabbítását, az aluljáró lépcsőit ennek útjába tették.

  2. A Keleti pályaudvarnál a Festetics utca közepére teszik át a lépcsőket, elvágva a 24-es villamos behozatalát a térre, valamint az összeköttetését a Thököly úti vonallal.

  3. A 41-es villamos elsorvasztását tervezték, végállomását száműzték a Móricz Zsigmond körtérről. A civilek - köztük a VEKE - és helyi politikusok fellépése után a 41-es a Batthyány térig jár és utasainak száma közel 40%-kal nőtt!

  4. Az M4 megvalósíthatósági tanulmányában a mai napig a kiskörúti villamosok megszüntetése szerepel. A 47-est elvágnák a Móricz Zsigmond körtéren, így a Deák tér két átszállással lenne elérhető a Fehérvári út felől. A 49-est megszüntetnék.

  5. A Thököly út felújításának elmaradása egyértelműen a DBR Iroda számlájára írható. Mindez azért, mert tartanak a villamos visszatérésétől és ki akarják irtani még a nyomait is.
    A Thököly úti villamossal Újpalota évek óta kötöttpályás kapcsolattal rendelkezhetne a belvároshoz, míg a metróval évtizedek múlva vagy soha. Ezt a DBR Iroda akadályozza, immár egy évtizede.

Sok város preferálta régebben a közút- és metrófejlesztést a felszíni tömegközlekedéssel szemben. Mára kiderült, ez tévedés volt. Míg szerte a világban villamosreneszánsz van, nálunk a maradék villamoshálózatot számolnák fel. Legalább harminc év késésben vagyunk, és nem tanulunk mások hibáiból.

Budapest vezetői nem engedhetik meg maguknak, hogy a város közlekedésfejlesztésének egyik legfontosabb elemét hozzánemértő ember felügyelje, és az általuk is deklarált tömegközlekedés-barát elvekkel ellentétben valósítsa meg.

Felszólítjuk a Főváros vezetését, hogy nevezzen ki Gulyás László helyére olyan szakembert, aki nem a felszíni tömegközlekedést tekinti első számú ellenségnek, nem hoz szégyent a közlekedési szakmára és nem erőltet olyan avítt, a város számára káros terveket, melyek évtizedekre visszavetik azt a fejlődésben.

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
 

 .OS

Vissza a kezdőlapra