2005. július 23. szombat 19:14
Lesz-e vajon kólaízű Pilóta-keksz?
Két pici hír… Talán rémhírek, talán nem, ki tudja azt most még? Nem akarok párhuzamot vonni a két eset között, nem akarok ítéletet mondani. Nem akarom összehasonlítani a két országot, még akkor sem, ha mindketten ugyanannak az Európai Uniónak a tagjai.
A napokban elterjedt a hír kis hazánkban, hogy a Danone októberben bezárja a Győri Keksz- és Ostyagyárat. Gyorsan megjelent a francia multi cáfolata is, miszerint a rémhírt egy négy évvel ezelőtti, akkor is teljesen valótlannak bizonyult e-mail ismételt megjelenése okozta. Négy éve „valóban” hamisan vádolták a Danone-t, hiszen „köztudottan” akkor sem akarták bezárni a győri üzemet, és nem is a rémhír miatti közfelháborodás térítette el végül a gyárbezárástól a franciákat. A 300 dolgozó elbocsátása is rémhír volt. Most sincs ok az aggodalomra, hiszen igaz, hogy idén már leépítettek 40-50 embert, de ettől a még megmaradt 200 győri munkásnak nem kell létbizonytalanságban élnie. Már csak azért sem, mert ha tényleg lenne bármilyen jele a bajnak, politikusaink már régen nem kedvenc vizsgálóbizottságaik körül kardoskodnának, hanem keményen kiállnának az ország lakosságának érdekei mellett; ahogy azt már megszokhattuk tőlük.
Franciaországban is felröppent egy hír. Többen tudni vélik, hogy a francia ipar egyik zászlóshajójára, a Danone-ra, szemet vetett a PepsiCo. A franciák hatalmas felháborodással fogadták a hírt, amerikai inváziót, vadnyugatot, barbarizmust emlegetnek. Természetesen a PepsiCo kiadott egy cáfolatot, de azt senki nem veszi komolyan, egész Franciaország megmozdult, a televízióban már kólaízű joghurt rémképével ijesztgetik a nézőket. A politikusok félretették az európai uniós alkotmány leszavazása utáni vitáikat, és a kormány az ellenzékkel karöltve felsorakozott a nemzeti érdekek védelmében; kommunistáktól szélső jobbosokig mindenki „harcba” szólítja híveit. A Danone részvényeinek ára az egekben van, a Pepsinek mélyen kell majd a zsebébe nyúlnia, ha még egyáltalán mer próbálkozni a franciáknál.
Ennyi volt a két hír. Ne is keressünk bennük hasonlóságot.
Aki kitalálja, mi a tanulsága ennek a két (rém)hírnek, nyer egy lejárt szavatosságú joghurtot, amit személyesen megvehet bármelyik hipermarketben.
C'est la vie.
Kiss János
.