2005. szeptember 13. kedd 08:18

 

Ezt is mi fizetjük meg

 

„Addig jó, amíg beszélnek, a benzin ára pedig 300 forint alatt van” – kvaterkázott Gyurcsány egy hete (szeptember hatodikán) a rádióban. S folytatá szózatát: „Ez a vizsgálat folyik, nem tagadom, a benzinárnak egy része költségvetési bevétel. De egy olyan pillanatban, amikor egyébként, mint egy falat kenyér, annyira szükség van költségvetési bevételekre, mert közben meg adókat is csökkenteni akarunk, meg hiányt csökkenteni akarunk, nyugdíjat meg növelni akarunk, akkor meg kell nézni, hogy melyik az a pillanat, ahol már a csökkentés pénztárcánkat vastagító hatásának, ugyanakkor pedig a költségvetést apasztó hatásának az egyenlege inkább pozitív”…

Világos beszéd. A költségvetésnek úgy van szüksége a bevételre – mint egy falat kenyérre. Annak a költségvetésnek, amellyel a kormányfő szeptember 12-ei parlamenti beszéde szerint az égadta világon semmi baj sincs. Mert az ország lendületben, a sarokszámok tarthatóak…

Erről ennyit.

„A 2003. január elsejei jövedéki adószint az üzemanyagoknál nem csökkenthető az európai uniós országok megállapodása szerint” állította Veres János pénzügyminiszter, szeptember nyolcadikán”. Ködösített – de erről később. Ami, pillanatnyilag, fontosabb számunkra, az szavainak következő része: „Holnap Angliában fogok tárgyalni az Európai Unió pénzügyminisztereivel, tudomásom szerint az ottani tárgyalásokon is lesz olyan napirend, ami ezzel a kérdéssel fog foglalkozni, azaz, hogy az Európai Unió országai egységesen reagáljanak a világpiacon kialakult rendkívül magas olajárra. Nem tudom megmondani, hogy mi lesz a pénzügyminiszterek döntése, de Magyarország, mint az Európai Unió rendes tagja, azt a döntést magára nézve kötelezőnek fogja venni”.

Ismételjük meg: magunkra nézve kötelezőnek fogjuk venni.

Ez a későbbiekben egy nagyon fontos mondat lesz.

Addig is – lássuk a tényeket.

A kormány kezdeményezte az üzemanyagok árának csökkentését, az ÁFA kulcsok 25 százalékról 20 százalékra történő előrehozott csökkentésével. Miközben egy hete még úgy kellett a költségvetésnek a bevétel, mint a falat kenyér. De most lemondana egy jelentős összegről. Miért? A közérzetjavítás pozitív egyenlegének kedvéért. Mert ezt tartotta lényegesnek Gyurcsány Ferenc, néhány nappal ezelőtt; s ezek után több, mint kétséges az az állítás is, hogy a jövő évi költségvetés nem lesz kampányfüggő…

De maradjunk a benzin áránál; mennyi is az annyi? Egy liter 95-ös oktánszámú benzin ára e pillanatban 292 Ft - ebből 163,5 Ft az adó. Ez azt jelenti, hogy ma egy liter benzin adótartalma 31 forinttal magasabb, mint 2002-ben - vagyis a kormány 3 év alatt 31 forinttal emelte a benzin adóját. Mi a kézenfekvő megoldás? Jutányosnak csak az nevezhető: a Gyurcsány-kormány ennek az összegnek legalább a felét adja vissza - adócsökkentés formájában. Ennek érdekében a benzin adótartalmának 20-25%-os csökkentésére lenne szükség. Hogyan? Összevonva az adótartalmat: a megoldás a jövedéki adó és az áfa együttes csökkentése. Ez a Fidesz javaslata – s hogy „eurokonform-e”? Nos: a jövedéki adó ma Magyarországon 10 forinttal magasabb, mint az Európai Unió minimum jövedéki adó szintje. Így 10 forintos csökkentést a magyar kormány bármikor végrehajthat. Ez az áfával együtt további 12 forinttal csökkentené a benzin árát. Nem igaz Veres János állítása, amely szerint az Európai Unió regulái miatt nem lehet jövedéki adó mértékét csökkenteni. Lásd a lengyel példát: ott a politikai paletta minden szereplője egységesen követelte az üzemanyag adójának csökkentését, a fogyasztók terheinek könnyítésére hivatkozva. A varsói kormány az első a térségben, amely meghozta ezt a döntést. Az intézkedés hatására Lengyelországban a jövedéki adó 16 százalékkal mérséklődik.

Egyértelmű tehát, hogy az, ami megtehető – meg is tehető. Akár úgy is, hogy Veres János kötelezőnek tekinti magára nézve az unióban előírt jövedéki adó-minimumot…

További fontos szempont: az áfa csökkentése nem jelent megoldást a fuvarozók és a taxisok számára, hiszen ők az áfát visszaigényelhetik, így az áremelések mindenképpen bekövetkeznek. Az üzemanyag árának drasztikus emelkedése mindenkit érint: valamennyi áru drágább lesz, amelyet szállítanak. A taxisok számára is nőnek a költségek. Egy taxisnak - átlagos fogyasztású gépkocsi esetén - az üzemanyag a teljes költség mintegy 33 százalékát teszi ki. Egy autóra vetítve a mostani benzináremelés – átlagos kocsival, kétnapi tankolással számolva – mintegy havi 6000 forint pluszkiadást jelent a taxisnak.

Az üzemanyag áremelkedése így egyértelműen az emberekre hárul: a lakosságnak kell majd megfizetnie minden olyan területen is, ahol a teherfuvarozás oldja meg az adott termék, vagy szolgáltatás közvetítését. A benzinár emelése tehát általános áremelkedést is eredményez, például az élelmiszerek tekintetében. A megnövekvő költségek beépülnek a termékek, például a kenyér árába, melyet a végső fogyasztóknak, az embereknek kell megfizetniük.

Ezt is…

Tamási Orosz János

 .

Vissza a kezdőlapra