A Szerb Szocialista Párt és a Jugoszláv Egyesült Baloldal a szeptember 24-i választásokon egységes jelöltlistával lép fel. Minden lista vezetője a JSZK jelenlegi elnöke, Szlobodan Milosevics lesz -- jelentette az SZSZP.Momir Bulatovics szövetségi kormányfő kijelentette, hogy Szlobodan Milosevics politizálásával teljes egészében lerombolta azt a koncepciót, melyet az amerikai adminisztráció az egész világ számára kötelező érvényűvé akar tenni". Bulatovics szerint a JSZK a világ nagyon sok országának támogatását élvezi", s mivel a jelenlegi amerikai vezetés leköszönőfélben van, az Európai Unió számára is lehetőség nyílik arra, hogy jóvátegye a Jugoszláviával szemben elkövetett hibáit" - mondta Bulatovics a Dan napilapnak.
Predrag Bulatovics, a montenegrói Szocialista Néppárt alelnöke kijelentette, hogy ez a párt a választásokon a Szerb Szocialista Párttal együtt indul. Amikor így döntöttünk, egyúttal határoztunk arról is, hogy a választások után a szövetségi kormányfőt a Szocialista Néppárt soraiból kell megválasztani. -- mondta Bulatovics.
A montenegrói Szocialisták Demokratikus Pártja nem indul a szeptemberi választásokon és fölszólítja tagságát, valamit szimpatizánsait, hogy bojkottálják a voksolást -- döntötte el tegnap hivatalosan is a párt főbizottsága.
A Szerbiai Demokratikus Ellenzék hivatalos kampánya szeptember 1-én kezdődik -- jelentették be az ellenzéki vezetők tegnapi értekezletük után.A G17 Plusz bejelentette, hogy ez a szervezet augusztus 19-én kezdi meg kampányát, melynek célja, hogy Szerbia polgárai minél nagyobb számban jelenjenek meg a szavazóurnák előtt.
Dusan Batakovics, a Demokratikus Változások Tanácsának elnöke sajtótájékoztatón közölte, kevés a valószínűsége annak, hogy a szavazásra jogosultak szeptember 24-én hazajönnek szavazni. Minden esküdözése ellenére a rezsim semmit sem tett annak érdekében, hogy a külföldön élő jugoszláv állampolgárok szavazati jogot kapjanak."
*****
Kasza József, Szabadka polgármestere tegnap kijelentette: az Alkotmánybíróságtól kérte a Közvállalatokról Szóló Törvény alkotmányosságának és törvényességének kivizsgálását. Részletes indoklásában a szabadkai önkormányzat egy egész sor jogi értelmetlenséget és logikátlanságot sorol fel, s követeli, hogy az említett törvény nyolc szakaszát helyezzék hatályon kívül.
*****
A KFOR megerősítette, hogy katonái tegnap hajnalban átvették az irányítást a Trepcsa ipari komplexum felett. A KFOR-erők ökológiai okokra hivatkozva ideiglenesen felfüggesztik a gyár működését, áll a szervezet közleményében, amely szerint ez a helyzet addig fog tartani, amíg az UNMIK átfogó értékelést nem készít a gyár általános állapotáról, annak felújítása érdekében. A Koszovszka Mitrovica-i szerbek összetűzésekbe csapó tüntetéseken tiltakoztak a Trepcsa elfoglalása miatt, és számos szerbiai kormánypárti és ellenzéki politikus is kifejezte tiltakozását az eset kapcsán.
*****
Ma augusztus 15-e, kedd van, Mária napja, Nagyboldogasszony ünnepe. A magyarság vallási életében közismerten kiemelkedő helyet foglal el a Mária-kultusz. Mindszenty bíboros-prímás így fogalmaz: Csodálatos fonala a magyar történelemnek a Mária-tisztelet. Ahogyan a Duna kiemelkedik vízhálózatunkból, úgy emelkedik ki szélességével és mélységével a Mária-tisztelet a történelmünket átjáró sok egyéb szellemi, lelki folyamatból. Már István nagyobbik legendája kiemeli: Mária ...tisztelete s dicsősége a magyarok között oly nevezetes, hogy nyelvükön még e szűz mennybevitelének ünnepét is, tulajdonnevének hozzátétele nélkül, csak Királyné napjának emlegetik. Nyilvánvalóan fontos jelenségről van szó, ha a legendaíró szerzeteseknek is olyannyira feltűnt, hogy szükségét érezték megemlékezni róla.
Szűz Mária mennybemenetelét költőink is nemegyszer megénekelték:Megnyíltak a mennyország aranyló kapui,Alapvető kérdés azonban, hogy mi lehet az oka, esetleg előzménye a magyarság feltűnő Mária-tiszteletének? A Mária-kultusz szinte egyidős a kereszténységgel. Már az igen korai időszakban, a II. századtól fellelhető a keresztény gyülekezetek körében. A X-XI. században, az úgynevezett szerzetesi reformmozgalmak időszakában a Mária-kultusz új vonásokat vett fel. Ekkor lett Mária az irgalmasság anyja és a világ királynője. A Karoling-kor Mária-ábrázolásával szemben a X. századtól kezdődően a Mária-képek és a Mária-szobrok Krisztus anyját, mint királynőt ábrázolják, akinek fejét korona ékesíti, vállát pedig királyi palást borítja. A XI. századból való az az imádság, amely először magasztalja úgy Máriát, mint a világ királynőjét. A X-XI. század egyházi költői is, mint a menny és föld királynőjét, úrnőjét magasztalják Máriát. Kérdés az is, hogy a magyarság a kereszténység felvételével ismerte meg Máriát, vagy már korábban is létezett a fogalomrendszerében az Istenszülő Anya képe? Már a középkori legendaíró szerzetesnek is feltűnt, hogy a magyarok Máriát nem a nevén említik. Közismert, hogy Szűz Mária helyett napjainkban is gyakorta Boldogasszonyt, Nagyboldogasszonyt, Boldogasszony Anyánkat említünk. Nem egy imádságban, egyházi énekben fordul elő. Az asszony szavunk jelentése úrnő vagy királynő.
Leszálltak az égből a menny angyalai.Felnyílott a koporsó zárja,
Szűz Máriát ellepte rózsaillat árja.Lejött érte a fényes angyali kar,
Kit a rózsaszín felhő leple betakart.Isten a királynőt a trónjára emelte,
A csillagos koronát fejére helyezte.Megzendült az angyalok sok húrú hárfája,
Mert örömünnep van a mennyek országában.Te a legboldogabb Szűz Mária lettél,
Mert a mennybe Szent Fiadhoz mentél.A mezopotámiai kultúra sumér forrásaiban felbukkanó Bau-Dug-Asan nőistenség alakjában egyes kutatók a magyarok Boldogasszonyát vélik felfedezni, ami egyben azt is jelenti, hogy a magyar néphitben máig élő Boldogasszony-kultusz sokkal messzebb vezet vissza a múltba, mint gondolnánk! László Gyula: A honfoglaló magyar nép élete című munkájában egykori elődeink vélekedésére utal, miszerint ... minden élet szülőanyja, a Boldogasszony illetve: Szüléskor a magyar anyát a láthatatlanul jelen lévő Boldogasszony segíti. A munkában a rokon és más keleti népek vélekedéséről is olvashatunk példákat, tehát nemcsak kizárólagosan magyar jelenségről van szó, ami egyben azt is jelenti, hogy a Boldogasszony alakjához kapcsolódó kultusz nem a kereszténység felvétele után, hanem azt megelőzően került népünk kultúrájába. Keletről hoztuk magunkkal, majd megőrizve a régi évszázadok, évezredek hagyományát, a kereszténység felvétele után módosulva keresztény jelleget öltött, s Mária-Boldogasszonnyá magasztosult.
A mezopotámiai kultúra írásait olvasva feltűnik, hogy a sumér isteni kinyilatkoztatások próféciái róla is beszélnek, aki öröktől fogva lett, és minden teremtmény égi édesanyjának emberi testben megjelent küldötte, leánya. A sumér-arámi népeknél, természetesen a hozzájuk tartozó pártusoknál, akik a régi sumér tudományt őrizték, élt ez az Isten-várás, és ez volt hitüknek, a mágus vallásnak a tartalma.
Vallásuk a Fényatya-Fényszűze-Fényfia szentháromság tiszteletén alapuló egyistenhit, amiben benne foglaltatik a sok ezer éves sumér prófécia követése: az istenvárás, ami annyit tesz ádvent; mely szerint az Isten fia emberi testben megjelenik a földön. A pártusok vallásának alakulásában a sumér hagyományok mellett azt is figyelembe kell vennünk, hogy az apostolok közül kilenc Ázsiában, a pártus birodalomban hirdette Jézus igéjét... (de) más Jézust prédikáltak. Más Jézust prédikálni pedig a honfoglalás korabeli keresztény Európában egyet jelentett az üldözendő és pusztítandó eretnekséggel.
A történelmi kutatások szerint elődeinknek egy része szintén a mágus vallást gyakorolta és szoros kapcsolatban állt a pártusokkal. Egyes kutatók úgy vélik, hogy Szűz Mária a pártus Adiabene királyi család leszármazottja és ez az Adiabene-vér folytatódik Attilában, majd a magyarok Álmos-Árpád-dinasztiájában. Bár ez a vélekedés meglepő és hihetetlennek is tűnik, több jel mutat arra, hogy a honfoglaló magyarság a pártus vallás több alapelemét is magával hozta az új hazába, s ezek az évszázadok múltán is, bár egyre halványabban, de mégis tovább éltek és élnek a hagyományaiban.
A magyaroknak lehetett egy Napisten-atya és egy Napisten-anya istenségük... Feltehetően ismerték és tisztelték a Fényatya, Fényszűze párost, amelyhez természetes módon kapcsolódhatott Fényfia, a szentháromság harmadik eleme, amelynek meglétét nemcsak Álmos-mítoszunk sugalmazza, hanem tárgyi emlékek is alátámasztják.
A honfoglaláskori leletanyagban bőven találni napszimbólumokat: szvasztikát, különféle napkereszteket. Így felvetődhet az a gondolat is, hogy ezek a kiszélesedő, úgynevezett máltai keresztek voltaképpen a Napot szimbolizálják, s az előttük álló, áldást osztó férfi- és nőalak nem a Megfeszített Isten, hanem a Napba Öltözött Istenférfi és Istenasszony. Ebből viszont az is következik, hogy Boldogasszony-Mária a magyarság számára egyenrangú istenség volt Fényatya-Fényfia Jézussal, aki nemcsak saját állítása szerint, hanem a magyarság hite szerint is egy volt az atyával.Szent István, első királyunk, halálának napján országát és koronáját a Szent Szűznek ajánlotta, akit mi, magyarok, azóta Magyarok Nagyasszonyának, Magyarország Patrónájának hívunk: ugyanakkor Magyarországot pedig Regnum Marianum-nak, Mária országának nevezzük. Attól a pillanattól kezdve tehát, amint a korona Mária birtokába került, a Szent Szűz Magyarország Égi Királynéjává lett, s ezáltal István halálát követően egyetlen pillanatra sem maradt fejedelem nélkül az ország, s annak népei.
A Teremtő megalkotta Máriát égből, hajnalból, éjszakából, csipkebokor tüskés szent lángjából, s vele a megváltás szinonimáját hozza magával a gyönyörű, ám szerény Teremtés. Igen, ő valóban a Teremtés szent éneke, a lelke rejtett zugában méltó, a Tisztaságnak anyja, a hajnali szép rózsa, aki felülemelkedik minden földi rútságon, csak a szépet, a magasztosat árasztja felénk.
Szempilláin csillagok rezegnek, s lépdel, szökell, mezei drága csokorral... Kék általvetőjén arany medaljon, övén ott szikráznak mind a csillagok... A madarak és sugarak glóriát fonnak köréje, és szép csodálatos arcán a meglepetés, a halk mosoly, az öröm játszik.
Az elhangzott összeállítást Varró Zsuzsanna, Méhes Mária Viktória és Ihász Kovács Éva munkáinak felhasználásával készítette: Szabó Palócz Attila.
Vissza a kezdőlapraVissza a kisebbségi oldalra